Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 131

Ämne: Roland JX8P

  1. #1
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior

    Roland JX8P

    Undrar vad en JX8P ligger på idag, är det någon som har ett span på cirkus priset?
    (Aktuellt objekt: I hyfsat skick, ej fungerande aftertouch, printad manual och ett ram card)

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Typ 2000-2500 skulle jag tro.

    Sjukt, det är ju en grymt fin synt som borde kosta rätt mycket mer.

  3. #3
    Andreass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mycket mer? Nja, den har en riktig skitig byggkvalité. Ljudet är skönt men lite metallisk.

  4. #4
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Brukar väl gå för 3500 nu

  5. #5
    Jonnyboy
    Jonnyboy är inte uppkopplad

    Senior
    Riktigt grym synt. Mysigt ljud tycker jag. Den är grym på det mesta och är så vacker. Jag älskar den!!!

    Jag skulle tippa på mellan 2 och 4 laxar beroende på vilket skick det är. Trasig Aftertouch är det lite lurigt med. Aftertouchen är ganska dålig och man måste ta i rätt hårt för att något ska hända, därför kan man bli lurad att den inte funkar.

  6. #6

    Veteran
    Jag håller med outshape, en grym synt för nästan inga pengar alls.

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket mer? Nja, den har en riktig skitig byggkvalité. Ljudet är skönt men lite metallisk.
    Håller med ! Dessutom handlar det om slöa synthar. Absolut ingen stunns i enveloperna...

    Men ändå... Det är ngt speciellt med de där JX:arna

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  9. #9
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior
    Gött! Funderar på hur lika JX-3P den är. Fattat det som att envelopsen är mer rappa på 3P än 8P?
    3P Vs. 8P : 8P är anslagskänslig, fullkontroll via MIDI, Aftertouch (när/om den funkar), Ramcard uttag, Pitch med Mod kontroll och "Släpigare" envelope? That's it?

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bigstone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    That's it?
    Har en 8p på våningen ovanför en 3p och har hunnit göra en del A-B tester. De låter fantastiskt skönt båda två, men det "känns" som att 8p kan låta köttigare än 3p (om ens bara en liten aning). 3p är mer direkt och "hård" på något skumt sätt.

    Nu förvirrade jag nog bara till det ännu mer. De är lite svåra att säga si eller så om :-)

  11. #11
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bigstone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött! Funderar på hur lika JX-3P den är. Fattat det som att envelopsen är mer rappa på 3P än 8P?
    3P Vs. 8P : 8P är anslagskänslig, fullkontroll via MIDI, Aftertouch (när/om den funkar), Ramcard uttag, Pitch med Mod kontroll och "Släpigare" envelope? That's it?
    8P har dubbla EG, velocity, portamento, unison/solo/poly-switch, display, cartridge, fler minnesplatser.

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    3p har simpel men rolig sequencer som är synkbar

  13. #13
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en 8p på våningen ovanför en 3p och har hunnit göra en del A-B tester. De låter fantastiskt skönt båda två, men det "känns" som att 8p kan låta köttigare än 3p (om ens bara en liten aning). 3p är mer direkt och "hård" på något skumt sätt.

    :-)
    Min uppfattning oxå... 8P:n är lite fetare... mjukare. Egenskaper som jag vanligtvis brukar uppskatta... Men det finns mången bättre synthar för sådant... Tex JX10p Vid jämförelse med 8p var 3p min favorit ! ( jodå... har ägt båda) Antagligen för att den sticker ut på ett lite mer karaktärsfullt sätt. Det går att skapa snabbare, tightare, mer kontrollerande ljud med 3p:n tycker jag. Även om 8p:n är lite fetare så är den det, liksom på fel sätt. Vill man vara taskig har den lite av karaktären "trög, mjäkig och instängd" Något fattas...

    Men jag gillar dem ändå
    Senast redigerat av Jeppe K den 2011-09-28 klockan 16:34.

  14. #14
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Roland JX-8P + PG-800... Rolands bästa synth.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack för bra nyansering i tråden, Drifter! 8P är jättefin. Prisgapet till gamla Jupiter 6/8 är helt makabert, syntarna kan låta i stort sett likadant. Med en bra rattlåda till 8P så får den liv. Jag tycker den har fin design och upplever den inte som slö på något sätt alls. Det handlar bara om ljudtweakande. Stänger man av choruset blir den mer "core". Roland mellan 1980-1987 erbjuder en mycket homogen ljudbild, från Juno 1 till JP8 - under dessa år "lät det Roland" om hela gänget.

  16. #16
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Och som en klok person sade, det verkar vara avsaknaden av rattar att skruva på eller helt enkelt att folk tycker den är ful (?) som gör att den hamnar lite i skymundan...?

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för bra nyansering i tråden, Drifter! 8P är jättefin. Prisgapet till gamla Jupiter 6/8 är helt makabert, syntarna kan låta i stort sett likadant. Med en bra rattlåda till 8P så får den liv. Jag tycker den har fin design och upplever den inte som slö på något sätt alls. Det handlar bara om ljudtweakande. Stänger man av choruset blir den mer "core". Roland mellan 1980-1987 erbjuder en mycket homogen ljudbild, från Juno 1 till JP8 - under dessa år "lät det Roland" om hela gänget.
    .. tycker nog dock att jag var nyanserad på mitt sätt

    Men i vilket fall så har PF gjort fina 8p demos som tar fram maskinens trevligare sidor. Rekomenderas !

    Skicka länken PF

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack! Tråden "multitrackade syntar"

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag har ju haft båda, men behåller JX3pn för jag gillar den bättre. Här är mina youtube-demos:

    https://youtu.be/pzzexVEsSII

    https://youtu.be/llCGS0Atmsg

  20. #20
    andgalf
    andgalf är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    8P är en av mina favoritsynthar. Padljuden låter fantastiskt! Man kan få fram riktigt grymma klockljud ur den och har även fantastiska brassljud! Poly Brass låter så mulligt och fett att jag kan säga att jag inte hört nån annan synth prestera mer mulligt och fett brassljud. Prestet ljudet Stab brass som de använde till Final Countdown låter i sig skittråkigt men så fort du stoppar in det i en mix med lite delay och lite reverb så är det en av de bästa brassleadljuden jag nånsin hört. Rätt skumt att det är så. Tror att de använde det ljudet på So Whats I was lucky och Taylor Daynes Tell it to my heart också.

    Vad 8P inte är bra på tycker jag är analoga leadljud.

    Ljudet i 8P kan vara väl mulligt ibland så det passar inte alltid i alla låtar men kombinerar man det med en Juno 60 och en Polysix kan det bli riktigt najsa grejor av det!

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En favoritsyssla med 8P:n är också att stänga av choruset, programmera ett basljud och spara det, sedan välja Unison 2 (två tryck) och snedstämma Unison nästan maximalt. Det blir en makalös bas som kan konkurrera med den fläskigaste Moog. Tänk svart musik, soul, r'n'b och funk.

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Instängd tyckte även jag om 8p, den kunde göra bra ljud, men hade inte bra "ljudkvalitet".
    Bredvid vissa andra synthar, nya och gamla, så lät det som att det låg en kudde över högtalarna.
    Mest mid så att säga. Hördes tydligt, och gäller ju en del moderna grejer också tycker jag.
    Men jag fick alllt med den i ett par låtar ändå, padsen ÄR väldigt klassiska helt klart, samt att den ju har en del (snällare) xmod möjligheter som man kan kunde få till intressanta ljud med, framförallt ihop med velocity.
    Men lyssna inte på mig, är ingen stor Roland fan.

    Har JX10 samma utgångs steg som 8p, låter de likadant avseende frekvensomfång?

  23. #23
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Hm, jag tycker filtret på JX-3P låter mer varmt och mjukt.
    Min 8P lider av hjärtstillestånd för tillfället (sen ett par år tillbaks, men den ska snart lagas, lovar!) men en sak jag vill minnas att jag störde mig lite på är att jag tycker filtret lät "blött" liksom, lite "plask plask" typ när man körde snabba envelopes på det.
    Kan ju iofs vara mitt åldrande minne av den samt dåliga mp3:or som förvränger min uppfattning

  24. #24
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det är ju skillnad på JX3ps filter som är klassiska roland IR3109 (Juno6, Juno60, Jupiter-8) där JX8pn har en senare variant som heter IR3R05 (även i Juno-1, Juno-2, JX-10 etc).

  25. #25
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Mmm, fast jag tyckte aldrig 106:an plaskade sådär mycket med filtret.
    Borde nog ta och laga min 8P och lyssna på den igen. Börjar bli osäker på hur den lät egentligen
    Tycker inte den låter som min Juno-2 men ja...
    Som sagt är nog mitt minne färgat av dåligt encodade mp3:or


    JX-8P kommer in vid 0m09s i denna monotona instrumentalgrej:
    Den byter till att spela ett annat ljud vid 1m03s
    http://www.sunsetselection.com/Sunse...ion_-_LKGN.mp3
    Låter det inte "blaskigt" ?

    Liknande monoton-varning här. Även ljudet allra först i denna är JX-8P:
    http://www.sunsetselection.com/Sunse...Solarflare.mp3
    Låter också lite blött tycker jag, eller?

    Sorry. Förstår om ni inte orkar downloada
    Asgamla låtar. Inte velat lägga dem på soundcloud.

  26. #26
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Haha. Eftersom jag tillhör skaran som lider av rolandfeber (mitt 4-vånings jasperställ har uppifrån och ner: Jx8p, Jx3p, Juno-106, Fantom-X) så anser jag att jx8p låter absolut varmast av samlingen. Juno-106 låter "mysigast" och Jx3p låter hårdast/vassast (jaja....fantom låter dansband ;-) ).

    8p är definitivt pad-mästaren i samligen. 106 funkar nog bäst generellt och 3p slår en i magen med hårdast näve.

  27. #27
    andgalf
    andgalf är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    JX-8P kommer in vid 0m09s i denna monotona instrumentalgrej:
    Den byter till att spela ett annat ljud vid 1m03s
    http://www.sunsetselection.com/Sunse...ion_-_LKGN.mp3
    Låter det inte "blaskigt" ?

    Liknande monoton-varning här. Även ljudet allra först i denna är JX-8P:
    http://www.sunsetselection.com/Sunse...Solarflare.mp3
    Låter också lite blött tycker jag, eller?
    "Blaskigt" vet jag inte om jag skulle kalla det. Fast jag förstår ändå vad du menar...tror jag. Men är det inte choruset som gör "blaskigheten"? Det är liksom detta i JX 8Pn som jag gillar. Den funkar ju inte till att producera så speciellt bra leadljud men så fort man vill ha in "blöta" analoga klockljud och mjuka mulliga pads tycker jag inte det finns något som slår den. Min Juno 60 är rätt ok på vissa pad ljud också men den kommer inte upp i samma klass som 8P tycker jag. Och att t ex blanda ett soft brassljud 8P med ett hårt brassljud på Junon kan bli grymt snyggt. Även att ibland ha två pad ljud och blanda dessa syntar tycker brukar bli grymt bra.

  28. #28
    andgalf
    andgalf är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Som brassljudsfanatiker (mycket därför som jag vill ha en OBXa) så måste jag säga att jag blivit lite sugen på att köpa en JX 3P efter ha hört det här klippet. Samtidigt blir jag lite tveksam eftersom ljudkvalitén är så pass dålig.

    http://youtu.be/J1FkxZLxCyU

    Samtidigt är hans fingerteknik rent bedrövlig och som pianolärare så får man kalla kårar när man ser hur han spelar vid 0:53 och framåt. Hurrgh!
    Senast redigerat av andgalf den 2011-10-07 klockan 22:35.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu har jag den i klippbordet, så här kommer min multitrackade soulhistoria med 90% JX8P och 10% trumloop.

    http://soundcloud.com/bitleytm/bitleys-jx8p-sounds

  30. #30
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    enveloper i jx8p/mks-70 är tillräckligt snabba för trumljud, men filtret är rundare och inte lika aggressivt som i tidigare jp/sh/jx3p. jx8p/10p/mks-70 har en djupare och renare ljud än jx3p, men jx3p har mer karaktär i mellanregistret. där den ene är snygg och flexibel, är den andre hård. ett bra par ihop m.a.o.
    jx3p har en kul stepsequencer, som är polyfonisk.

  31. #31
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag den i klippbordet, så här kommer min multitrackade soulhistoria med 90% JX8P och 10% trumloop.

    http://soundcloud.com/bitleytm/bitleys-jx8p-sounds
    Faen vad bra, jag väntar bara att Mauro Scocco ska börja sjunga vid 0.13


    Vart tog de vägen?
    Alla åren som nu gått
    Alla timmarna vi prata
    Alla gåvor som du fått

    Du stal mitt hjärta
    Du fick min själ
    Sen vände du i dörren
    Och aldrig tog farväl

    Nu vandrar vi
    Ensamma utan hem
    Som fyrar i natten
    Som aldrig möts igen


    Chorus

    Aldrig mer
    Aldrig, aldrig mer
    Det är över, det är slut
    Aldrig, aldrig mer
    Senast redigerat av depulse den 2011-10-09 klockan 07:58.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack! Spela in det och skicka till mig! Fundera lite mer på texten kanske

  33. #33
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Spela in det och skicka till mig! Fundera lite mer på texten kanske
    Grötrim ala Svensktoppen

    Scoccos texter hör väl inte till de djupare heller.

  34. #34
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grötrim ala Svensktoppen

    Scoccos texter hör väl inte till de djupare heller.
    Jo dom är djupa, exmeplevis "Nelly":

    Vers
    nelly ler nerövst när hon träffar
    människor hon känner
    hon säger att solen och vinden och
    regnet är hennes enda vänner
    en kväll satt hon i trappan och nynnade en melodi
    jag frågade vad hon hette när jag gick förbi

    Ref
    hon sa
    nelly, jag heter nelly
    hon sa
    nelly, jag heter nelly

    (Ursäkta så mycket för trådkapingen...men det här kändes så viktigt)

  35. #35
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Supersnyggt som vanligt - och låter verkligen JX8P. Snutten påminner mig lite grand om den här gamla klassikern, särskilt ca 20 sekunder in:

    http://open.spotify.com/track/0jdw3oWj3gqyXfr7NMtH3h

  36. #36
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scoccos texter hör väl inte till de djupare heller.
    Scocco är kung!

    "du kan kalla det frihet
    det ser ut som misär
    vad är det för liv som vi lever här
    du har femton kanaler på färg tv'n
    men luften du andas är inte ren"


    "loppet som vi springer
    finns det ingen som vinner"


    guld!

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack! Just det Olof, jag råkade stjäla lite harmonier där men tänkte inte på det när den gjordes. Kom på det sen. Skämshatt.

  38. #38
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scocco är kung!

    "du kan kalla det frihet
    det ser ut som misär
    vad är det för liv som vi lever här
    du har femton kanaler på färg tv'n
    men luften du andas är inte ren"


    "loppet som vi springer
    finns det ingen som vinner"


    guld!
    Låter som Scocco låtit sej inspirerars av Peps Person:

    "Hög standard, va fan är hög standard,
    hög standard, hög standard.
    Va ska du med bil och villa,
    när du mår så jävla illa,
    av det du äter och dricker att du helst ville spy?"


    "Du behöver ingen färg-TV, färg-TV,
    när din hjärna fylls med PCB, PCB,
    och du förgiftas så sakta av lungornas rytm.
    Tror du på att lyckan ryms uti en penningpung,
    eller säljs i engångspack,
    tror du på reklamen, att den gör dig evigt ung.
    torskar du på deras välståndssnack
    "

  39. #39
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Just det Olof, jag råkade stjäla lite harmonier där men tänkte inte på det när den gjordes. Kom på det sen. Skämshatt.
    Äsch, verkligen inte tycker jag - och likheten är väl rätt svag ändå, ett par ackord bara. Lyssnar f ö mycket hellre på det här än den gamla dängan. Det värsta jag själv varit med om var då jag skulle recensera en skivbox och helt omedvetet kopierade introduktionen från en annan recension. Som tur är råkade jag av en händelse upptäcka det hela och hastigt skriva om innan det gick i tryck.

  40. #40
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Känns lite väl mycket Off topic just nu i denna tråd. ;-D

  41. #41
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    He he, ja ursäkta utsvävninngen. Tycker det är intressant hur minnet fungerar bara, att det man tror är egna tankar ibland inte är det.

  42. #42
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Har nyss köpt en JX8P för 2000kr och är mycket nöjd med det. Första polyn. Fabriks-presetsen var inget för mig, mestadels, men en tidigare ägare har gjort några sköna patchar som jag gillar att spela och skruva på. Men ett par av dom distar en hel del. Internt. Vad är det för inställning jag måste ändra?

    Känns f ö roligt att försöka klämma ut så mycket som möjligt ut denna synth. Bra övning för mig. Får en iPad för jobbet om en månad och ska se till att köpa ett MIDI-interface då så jag kan ratta lite smidigare och få bättre översikt. Var lite sugen på att köpa ett sånt där DIY-kit för en extern controller från Stereoping. Men det kanske är en bättre idé med iPad, eller vad säger ni?

  43. #43
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tycker spintant att Stereopings model verkar lite för kompakt för min smak (har dock inte testat den irl).

    Att sprida ut originalets 44 potar/switchar på 16 potar med shiftfunktion, ja då kan man lika väl köpa en BCR2000 imo. Ingen större skillnad. Och BCR levererar, den är riktigt bra.

    Jag har inte testat iPad-versionen, men gissar att den gör jobbet lika bra som klonerna/BCR. Men bäst känsla får du ju naturligtvis med en riktig PG800…

  44. #44
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok, så en BCR funkar fint. Bra att veta, och den var ju inte så dyr heller. Kommer ju få punga ut med minst 3000kr för en PG800 verkat det som. Då har jag inget emot en BCR för hälften.


    Nån som kan tipsa om hur jag undviker överstyrningen?

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så en BCR funkar fint. Bra att veta, och den var ju inte så dyr heller. Kommer ju få punga ut med minst 3000kr för en PG800 verkat det som. Då har jag inget emot en BCR för hälften.


    Nån som kan tipsa om hur jag undviker överstyrningen?
    Är det unison-läge? Testat att dra ned VCA en smula?

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Som sagt, dra ner VCA level för att undvika spräckt ljud/överstyrning.

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Undvika?

  48. #48
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Ska testa detta. Tack!

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undvika?
    Hehe. Det låter inte bra på nåt sätt. Hur punk en än är!

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det brukar ofta hackas på presets men på 8P tycker jag de är bra faktiskt & har hamnat på skivor med A-ha, Human League m fl m fl.

  50. #50
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det brukar ofta hackas på presets men på 8P tycker jag de är bra faktiskt & har hamnat på skivor med A-ha, Human League m fl m fl.
    Jo men det är ju sliskig pop

  51. #51
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Min 8p diskar också väldig lätt internt, och det är minsann ingen trevlig analogdist Det går som flera har nämnt att "lösa" genom att sänka VCA en smula. Men tots tendensen att dista internt ger synthen ändå konstigt nog ganska låg nivå ut (!) Man kan dock höja gain till "rätt" nivå i audiointerfacet (om möjligheten finns) eller i inspelningsprogrammet utan störande brusnivåer etc.

    Jag använder själv iPG800 till ipad över trådlöst midi och det funkar (oftast) helt underbart Skulle aldrig byta den löningen mot något annat än PG800 original. Men en iPG800 eller annat öppnar sig synthen på ett sätt man inte trodde var möjligt när man hör presetsen. Det går att göra helt andra ljud och jag vill gärna tipsa om att testa att stänga av de supertrista "kompressorparametrarna" (finns flera stycken) som tenderar att göra ljudkaraktären instängd och lite "lam" som flera skrivit här.

    PF har för övrigt ett mycket bra tips på "otippat" basljud tidigare i tråden. Lycka till med din 8p

  52. #52
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra tips här! Tack!

    @Vraengaren
    Vad har du för MIDI-grunka mellan iPad och 8P?

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kör iPad wifi till dator m Logic, Logic till midifejja ut, dvs iPad styr 8P "trådlöst".

  54. #54
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    @PF samma här, trådlöst "hela vägen". Laggen är helt försumbar tycker jag och GUI:t "är" ju PG800

  55. #55
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag använder en Roland JX-8P (med JRC4558 OP-AMP) och Roland PG-800. Använder även Roland MKS-70. Programmern gör enormt mycket för interfacet mot den här underbara synthesizern! Älskar soundet!

    Lyssna på soundtrack mattan i soundtracket till La Femme Nikita

    https://youtu.be/CwW_qLoRPSc
    https://www.youtube.com/watch?v=CwW_qLoRPSc

  56. #56
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Aha. Använder inte dator när jag spelar så jag får nog köpa nån MIDI-grunka.

  57. #57
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    @Andreas T Grymt! Hur är byggkvaliten på äkta PG800 ? Funkar kontrollerna stabilt/exakt osv?

  58. #58
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha. Använder inte dator när jag spelar så jag får nog köpa nån MIDI-grunka.
    Irig midi från IK MM använde jag tidigare till en Ipad retina (alltså innan lightning kontakten på de nyaste). Hett tips är att kolla att allt med strömförsörjning etc funkar om du funderar på en sån lösning

  59. #59
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Andreas T Grymt! Hur är byggkvaliten på äkta PG800 ? Funkar kontrollerna stabilt/exakt osv?
    Den PG-800 jag har är i utmärkt skick, och jag är rädd om mina grejer. Vet inte om platsen spricker om PG-800 tappas i golvet, men jag tycker den verkar stabil. Fin byggkvalité för att vara plast.

    Kontrollerna fungerar stabilt och exakt, ja. Inga problem. Inga hoppande värden eller så.

    Enda nackdelen med PG-800 är det vansinniga pris de brukar ligga på. Men man kan ju resonera som så att JX-8P är väldigt undervärderad (nu iallafall), och om man köper både synthen (JX-8P, JX-10 eller MKS-70) och PG-800 så är väl priset för dem tillsammans rätt "normalt" om man jämför med vad andra poly synthesizers med många rattar kostar (Juno-60, Juno-106, PolySix, osv.) Då blir det ju typ likvärdigt.

  60. #60
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    @Andreas T Tack för svar. Håller med dig, det blir ju jämförbart eller kanske till och med lite billigare med 8p/PG800 combon jämfört med tex Juno60. Hmmm, trevligt att höra om byggkvaliten. Jag kanske får återuppliva idén om en PG800 Är ju en härlig känsla när grejorna är "kompletta".

    Men annars är ju som sagt iPG800/Ipad en klockren lösning om man bara ser till det praktiska, det vill säga att kunna skapa kewla ljud lätt som en plätt

Liknande ämnen

  1. Roland jx8p
    Av Loffe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-09-23, 13:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •