Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 250

Ämne: Roland SE-02

  1. #181
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart kommer en demo på Sonicstate. Den borde bli detaljerad och bra.

    https://youtu.be/zyqj-u6Kgms

    https://youtu.be/zyqj-u6Kgms

  2. #182
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh... den demon var ju rätt trist. Tappade Nick intresset när det inte fanns riktig PWM på den eller? Han borde ha skapat klassiska Moog-ljud, visat olika filterlägen och hur enveloperna påverkar ljudet. Rattarna verkar rätt svajiga. JX-03 har inte så där svajiga rattar. Hoppas att det är en prototyp han testade, och att serieversionen har mindre svaj på rattarna.

  3. #183
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    typ vid 1:25 in i videon när han ändrar vågform på osc1, så ser det ut som ratten för vågform på osc2 rör sig lite..
    Kanske synvilla, men ser inte så stabilt ut

    Tycker den låter helt okej, speciellt med effekterna, men med tanke på att Behringers Model D kommer vara så mycket billigare så känns Behringern som ett mer givet köp.

  4. #184
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    typ vid 1:25 in i videon när han ändrar vågform på osc1, så ser det ut som ratten för vågform på osc2 rör sig lite..
    Kanske synvilla, men ser inte så stabilt ut

    Tycker den låter helt okej, speciellt med effekterna, men med tanke på att Behringers Model D kommer vara så mycket billigare så känns Behringern som ett mer givet köp.
    nu har jag redan bokat en se-02, och har sett bättre ljuddemos tidigare. Men rattkvalitén samt otydliga rattmärkningar känns lite trist ändå, om jag uppfattat det rätt.

  5. #185
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Rattarna på JX-03 är stabilare, kollade precis nu på min, men de är nog ungefär lika svåra att se, dock har jag aldrig reagerat på att de skulle vara svåra att se. Kan SE-02 rattarna ha mindre tydliga vite streck, tycker inte att det ser så ut?

  6. #186
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    För mig kittlar det inte riktigt tyvärr, är nog en kombination av design, småplottrighet och de där förbenade ROM-ljuden.

    Dessutom har inte Nick känts lite mindre engagerad i sina recensioner på sistone? Lite blasé liksom.

  7. #187
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom har inte Nick känts lite mindre engagerad i sina recensioner på sistone? Lite blasé liksom.
    +1 kanske är jag själv blasé men jag har gjort samma reflektion för de senaste Sonictalk-poddarna, lite oengagerat gås saker igenom, plötsligt är det "sponsors" och efter en stund till är det slut... mest som om nåt ska vara avklarat snabbt.

  8. #188
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 kanske är jag själv blasé men jag har gjort samma reflektion för de senaste Sonictalk-poddarna, lite oengagerat gås saker igenom, plötsligt är det "sponsors" och efter en stund till är det slut... mest som om nåt ska vara avklarat snabbt.
    Han har väl det kanske lite jobbigt på hemmafronten eller så har han problem med sina knä... Vår käre Ujiie är dock lika glad som förr

  9. #189
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag reagerade på att han pratar så himla fort, vilket ju är ett typiskt tecken på stress.

  10. #190
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det kommer ju så jäkla mycket grejer, svårt att vara lika pepp år efter år. Förr var det ju en stor grej när dom en ny synt, nu måste vara något extra för att det ska kittla till...

    Tyckte den lät bra, men formatet gör den helt ointressant för min del...

  11. #191
    deleted user
    Den här har ju till skillnad från övriga Boutiqe en egen strömförsörjning. Kommer den fortfarande gå att strömförsörja via USB eller kräver den analoga designen mer kräm?

  12. #192
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    lyssnade på Kebu's demo igen ikväll: där framgår det på kraftwerksliknande trumljuden att enveloper och filter är riktigt snabba.

  13. #193
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag såg igår att 4sound fått in några ex nu. Vet inte om andra butiker också fått in också.
    EDIT: Jag gick förbi 4sound fridhemsplan på vägen hem. ingen klav inkopplad, så jag spelade intern sequencer, bytte ljud, och vred på rattarna. Rattarna är svajigare än på jx-03, och oktavbyte är trögt. men det är nog långa plastpinnar som gungar, för det känns inte glappigt. Trots en kortvarig snabbtest, så tycker jag att den låter riktigt bra, och att t.ex. rattlägen kan avläsas. Några få ex verkar ha kommit till Sverige, men fler kommer troligen i slutet av månaden. SH-01A lär visst också komma snart. I typisk Roland boutique-anda, har knappar fler funktioner. Delay-effekten är klart användbar.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-09-15 klockan 21:51. Anledning: ny info

  14. #194
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Så, har nån av er tummat på en SE-02 ännu?

  15. #195
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Nu på plats i butik för den som vill testa: https://sv-se.facebook.com/dlxmusics...5716163796123/

  16. #196
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Fick meddelande om att min Se-02 finns att hämta i butik på vägen hem. Lite helgnöje m.a.o.

  17. #197
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Ok, nu är den uppkopplad via Usb till Ableton. Den blir lite varm den lilla rackaren, men inte het. Roland har lagt till mer funktioner i driver setup: Asiodriver med sample clock sync med någon begränsning för monitor audio. Rattar för val av vågformer samt oktaver är rätt svajiga, men känns mer som långa plastskaft på omkopplare. Resonans är inte Moogaktig, och kommer först kl.13 på poten. Men det visste jag redan, och den har en bra egen karaktär. Testade TR-09, SE-02 och mitt Studio live 24.4.2 tillsammans via Asio4all drivers. Det finns latency, men de synkar bra. Skulle önskat att alla fick en gemensam Asiodriver, där man kunde aktivera valfri boutique modul, samt samköra med ordinarie ljudkortet i datorn. Den som skapat Asio4all skulle säkert fixa det för en liten slant
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-09-30 klockan 13:22. Anledning: Autospelling är skräp!

  18. #198
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, nu är den uppkopplad via Usb till Ableton.
    Kul! Träsidor?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8932.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	792,2 KB 
Id:	77505

  19. #199
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Träsidor?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8932.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	792,2 KB 
Id:	77505
    Hehe...nix! Dom får man göra själv tror jag, eller köpa som tillbehör nånstans.

  20. #200
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    PS. Jag hade en bugg som gjorde att cutoff hoppade till ett konstigt läge runt klockan.12. Efter firmware update från v.1.03 till v.1.05 ändras cutoff mjukt och steglöst.

  21. #201
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    tjena, jag rattade fram en jämförelse av perkussiv fyrkantsvågform på en oscillator emellan Roland mks-80 rev5 och SE-02 idag: dom kommer väldigt nära varandra ljudmässigt, men envelopekurvan på rev5 ger en snärt i ljuden, som SE-02 inte riktigt ger. på minimoog har väl enveloper en liten hylla innan decay går in? rev5 å andra sidan har en exponentiell (rundad) kurva. det känns som om kurvan är rak, och att hyllan saknas på SE-02. Ett trick som funkar bra på Studio Electronics SE-1 är att invertera filterenvelope och ställa kort attack time och ingen decay time istället. det funkar på SE-02 också
    RÄTTELSE:jag upptäckte att man inte får ha för djup contour (envelope depth), för då ger filtret för höga knäppljud.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-11-12 klockan 00:15. Anledning: Rättelse

  22. #202
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Fortsätter min lilla jämförelse emellan mks-80 rev5 och SE-02: SE-02 har en typisk sågtand och fyrkant med skarpa hörn, men mks-80 har rundade hörn på både fyrkant och sågtand, som påminner mej om jx-8p. Mks-80 rev4, Jupiter-6 och Sh-101 har ju Curtis VCO;er, så där är nog oscillatorer mer lika SE-02. Prophet 12 har inverterad sågtand, men annars är både fyrkant och sågtand rätt lik SE-02. Jag ville veta varför det låg andra övertoner i vågformer på Mks-80. Därav denna snabba jämförelse.

  23. #203
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, jag synkade sequencern i SE-02 och SH-01A med Octatrack mk2 som master igår: Jag får inte LFO;n i SE-02 att synka ordentligt med Octatrack. Jag kan hoppa emellan olika värden som verkar synka, med då triggar LFO;n inte stadigt. Den slinter och resetar inte vågformen varje gång. Finns det nån annan här, som har testat att synka LFO till extern midiklocka?
    EDIT: OK, nu funkar det bättre, jag råkade få midi feedback via miditrack på Octan . LFO wave reset är dock lite sådär på se-02, till skillnad mot sh-01a.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-12-24 klockan 21:17. Anledning: hoppsan! midi feedback

  24. #204
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Upptäckte i veckan att pattern retrig och transpose i stil med Novation BS2 finns i menyval på SE-02! Klart användbart!

  25. #205
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Update på gång!

    SEQ mode: Step Note and Real-time Recording (!)

    SYSTEM MENU:
    - 6 - Sync (now global, rather than per pattern? or in addition to?)
    - 7 - MIDI Key trigger OFF, ON (as above)
    - 8 - MIDI Thru (soft)

    PATCH SETUP:
    - 7, 8 - PWM Rate/Depth
    - 9 - Patch/Pattern/Song Clear

    SONG SETUP:
    -5 - Loop (On/Off) (awesome, I really wanted this! I requested this!)

    OTHER:
    - Gate 1-100-Tie

  26. #206
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Uppdatering 1.10��
    [ Ver.1.10 ] MAY 2018
    Additional Functions
    Please refer to the " SE-02 Update " for detailed information in the [ Owner's Manuals ].
    Bank D added
    Tie added to gate input values
    Clearing a patch, pattern or song
    Entering notes from a K-25m or an external MIDI device
    Recording a pattern in real time
    Parameters added to patch mode PATCH SETUP
    Parameters added to song mode SONG SETUP
    Parameters added to System Settings (System Setup)

    https://www.roland.com/global/suppor...-61bf1936b575/

  27. #207
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdatering 1.10��
    [ Ver.1.10 ] MAY 2018
    Additional Functions
    Please refer to the " SE-02 Update " for detailed information in the [ Owner's Manuals ].
    Bank D added
    Tie added to gate input values
    Clearing a patch, pattern or song
    Entering notes from a K-25m or an external MIDI device
    Recording a pattern in real time
    Parameters added to patch mode PATCH SETUP
    Parameters added to song mode SONG SETUP
    Parameters added to System Settings (System Setup)

    https://www.roland.com/global/suppor...-61bf1936b575/
    Roland har varit rätt tysta om denna update på sin hemsida. Dyker upp om man söker efter den aktivt. Visste att den skulle komma snart. hämtade den alldeles nyss till datorn, och skrev ut nya instruktionen samtidigt. trevligt med separat LFO till PWM också

  28. #208
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland har varit rätt tysta om denna update på sin hemsida. Dyker upp om man söker efter den aktivt. Visste att den skulle komma snart. hämtade den alldeles nyss till datorn, och skrev ut nya instruktionen samtidigt. trevligt med separat LFO till PWM också
    Tycker den låter grymt bra. Pwm blev verkligen något extra. Blev väldigt prisvärd helt plötsligt. �� Tie bidrog till skönt tuggummi gung i sequensern.

  29. #209
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den låter grymt bra. Pwm blev verkligen något extra. Blev väldigt prisvärd helt plötsligt. �� Tie bidrog till skönt tuggummi gung i sequensern.
    Jepp, PWM satt bra i min SE-02 också Och den funkar på alla varianter av fyrkantsvågor. Bra om man vill ha ultratunn PWM som även släcks ut emellanåt. Nu när man även kan programmera sequencern som en SH-101, önskar jag att man kunde länka flera patterns, så att stegprogrammeringen klarar mer än 16 steg. Två snedstämda trianglar med resonans låter också riktigt trevligt på den, märkte jag idag.

  30. #210
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny expansionslåda till SE-02 http://studioelectronics.com/product...se-02/ext-box/

    Highlights
    • Variable high-pass filter with drive control, for severe distortion and gain boost with on/off switch

    • Interface to 1/4" connections: external input/audio output

    • External Input 1/8" and 1/4" multed

    • Audio Output 1/8" and 1/4" multed

    • Secondary VCF CV input

    • Filter CV source switch: knob or secondary source selection—such as your modular

    • 3 Gate options: fixed gate switch, momentary gate switch (transformer), external gate input

    • Large filter control knob for smooth or sharp, highly articulated sweeps

    • Back panel 1/8"-1/4" connections: 1/8” and 1/4" inputs; 1/8” and 1/4” outputs

    • Din interconnect: Output, Ext Input, VCF CV, Gate (cable included)

    • True bypass

    • Eurorack voltage compatible

    • Interfaces with other desktop and modular synths

    • 12v 3 prong low profile power adapter: one socket space for the US supply; the EU/UK supply is slightly larger and heavier

  31. #211
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån blir det nog till att beställa. Fint att den funkar även för andra källor

  32. #212
    Aphus
    Aphus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice. Lite oklart för mig hur den funkar dock. Om jag förstått rätt så kan jag inte använda expansionslådan och samtidigt styra SE-02:an med min Elektron A4 sequencer? Eller har jag missuppfattat?

  33. #213
    Aphus
    Aphus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kollade på en av bilderna och expansionslådan använder CV och gate för att styra SE-02an, så om det inte finns någon work-around så går det inte att köra A4ans CV output för att styra SE-02.

    http://studioelectronics.com/product...e-02/ext-box/#

  34. #214
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Köpte en sån här nyss. Får den inte att dyka upp i datorn när jag ska uppdatera OS?

    Kör mac. Jag har testat två olika, med High Sierra respektive Mojave.

  35. #215
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Du behöver drivisar på mac, märkligt nog.
    Tipsar om att uppgradera firmware när du ändå håller på.

    Jag fick till det mha dessa iaf. Kör mojave.

  36. #216
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Behövs drivrutiner till alla boutiquer oavsett OS.

  37. #217
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver drivisar på mac, märkligt nog.
    Tipsar om att uppgradera firmware när du ändå håller på.

    Jag fick till det mha dessa iaf. Kör mojave.
    Jag har installerat drivrutiner, det hjälper inte. Synten verkar tycka att den är uppkopplad, men den syns inte som skiva, så det går inte att kopiera över något på den.

    Jag testade även om backupfunktionen funkade, och synten verkar tro det, men datorn hittar den inte.

  38. #218
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har installerat drivrutiner, det hjälper inte. Synten verkar tycka att den är uppkopplad, men den syns inte som skiva, så det går inte att kopiera över något på den.

    Jag testade även om backupfunktionen funkade, och synten verkar tro det, men datorn hittar den inte.
    Har du provat med en annan usb-kabel?

  39. #219
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat med en annan usb-kabel?
    Ja, ett antal. Och jag vet att de fungerar.

  40. #220
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs drivrutiner till alla boutiquer oavsett OS.
    Även utan drivrutin borde den funka som en class compliant midi-enhet, tror jag. Mina boutique-syntar funkar nämligen som midi-enheter i linux, utan att jag installerat någon drivrutin (finns inte ens till linux). Jag har ingen Mac att testa på, så jag vet inte hur det funkar där. På mina Windows-datorer installeras drivrutinen automatiskt när en boutique-synt kopplas in, där kan jag inte testa utan drivrutin.

    Uppdatering: Nu har jag testat boutique-synt med ipad, och den dök inte upp som midi-enhet, så glöm ovanstående om class compliant. Jag gissar att linux faktiskt har någon drivrutin som funkar.
    Senast redigerat av mhult den 2019-05-27 klockan 22:09.

  41. #221
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Efter en del trixande av den hjälpsamma personalen på 4Sound Fridhemsplan är synten äntligen uppdaterad.

  42. #222
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter en del trixande av den hjälpsamma personalen på 4Sound Fridhemsplan är synten äntligen uppdaterad.
    skönt att höra. Hade det varit en PC, så hade jag sagt att du behöver rensa bort inaktuella USB-enheter. för många i datorn gör att datorn inte kan registrera nya. Windows rensar inte registret automatiskt. Hade du flera andra boutiquesyntar inkopplade när du försökte uppdatera firmware? det kan vara bra att göra installationer utan att annat är inkopplat. USB-drivisar till PC brukar kräva det ibland i handböcker.

  43. #223
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    skönt att höra. Hade det varit en PC, så hade jag sagt att du behöver rensa bort inaktuella USB-enheter. för många i datorn gör att datorn inte kan registrera nya. Windows rensar inte registret automatiskt. Hade du flera andra boutiquesyntar inkopplade när du försökte uppdatera firmware? det kan vara bra att göra installationer utan att annat är inkopplat. USB-drivisar till PC brukar kräva det ibland i handböcker.
    Nope, inget annat inkopplat. Och de två andra burkar jag testade på hemma hade inga musikgrejer installerade alls innan.

  44. #224
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    ok, en ovanlig Mac-bugg tydligen Bra att butiken hjälpte dej!

  45. #225
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, en ovanlig Mac-bugg tydligen Bra att butiken hjälpte dej!
    Och precis som jag trodde innebar uppgraderingen utan någon ominstallering av drivare eller liknande på datorn, att synten nu syns även på min egen dator hemma när man kopplar in den.

  46. #226
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Aha, kanske det var den gamla klassikern med blockerad drivrutin i High Sierra eller Mojave?

  47. #227
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, kanske det var den gamla klassikern med blockerad drivrutin i High Sierra eller Mojave?
    Nope. Skillnaden verkar ha varit en micro-USB-kabel. Och då är inte de jag testade med innan glapp eller så, men tydligen behövdes en annan.

  48. #228
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Okej, ja den händer ju tyvärr.

  49. #229
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, ja den händer ju tyvärr.
    Ett förslag i SE-02 tråden på Gearslutz var att de andra jag testat med bara var för elförsörjning, men alltså – mellan mobiltelefon och dator skickar de ju både el och data?

    Nåja. Kul att synten även funkar som ljudkort, om än utan vettiga analoga ingångar. Låter riktigt bra i den rollen också, även om det säkert finns mycket bättre.

  50. #230
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope. Skillnaden verkar ha varit en micro-USB-kabel. Och då är inte de jag testade med innan glapp eller så, men tydligen behövdes en annan.
    ok, vågar jag fråga om det var en USB-laddningskabel för mobil, istället för en USB datakabel...

  51. #231
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, vågar jag fråga om det var en USB-laddningskabel för mobil, istället för en USB datakabel...
    Vad spelar det ens för roll? Eller tydligen gör det ju det, men det är verkligen inte uppenbart på förhand. Borde kanske stå i någon manual eller så?

  52. #232
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    datakabel har fler trådar, för att överföra data. laddningskabel har bara trådarna för batteriladdning. men kontakterna är likadana. kabeln brukar vara märkt data cable tror jag.

  53. #233
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Har jag förstått rätt att det endast är 128 sparplatser? Resten är fabriksljud och kan inte skrivas över, eller har dom förbättrat detta i någon update?

    Ska man köpa editorn måntro, antar det är lite lättare när man vill mickla med egna patchar..?

    Hur som helst, blev ett köp

  54. #234
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Oj, min SE-02 har samlat damm en längre tid p.g.a. att USB-portar slutade fungera efter uppdatering av Windows 10. Tror inte att det kommit ny firmware på länge nu. Edit: Senaste firmware är v1.11 från 2018, ny bank D tillkom i v1.10
    USB-korten fick ny firmware i höstas, och AMD skrev om sin drivrutiner för USB-portar till Ryzen-moderkort. Så nu funkar alla USB-portar igen! Jag sålde min Oktatrack kort efter min demo av SE-02, SH-01A, TR-09, och har precis bokat en Digitakt som ersätter TR-09 och Oktatrack.

  55. #235
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Bank D - kan man spara i den då? Antar att man kan...?

  56. #236
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bank D - kan man spara i den då? Antar att man kan...?
    Nix, jag kollade upp nyss. Det är fasta nya fasta presets från Roland tyvärr. Men v.1.11 tillförde separat LFO för PWM, step record som på SH-101, samt realtime recording, med en tickande metronom att spela till

  57. #237
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja sequencern verkar riktigt bra, såg att dom lagt till ties också. Slide låter snyggt i demos, undrar om den är analog, tycker inte alls de lyckats med detta på de Elektronmaskiner jag haft, inte alls musikalisk liksom. Men SE har nog bemästrat det med tanke på deras bakgrund.

  58. #238
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Relativt nöjd!

    Något bättre än Bass Station II (fast kanske inte på basljud), långt sämre än Moog Sub37. Låter bäst om man gör väldigt kliniskt rena ljud, så fort man försöker göra lite råare ljud låter det ofta tunt och to.m digitalt pg.a hur fult det överstyr. XMOD-delen samt Feedback låter nästan alltid skräp, eller iaf krävs en hel del tweakande innan det blir bra.

    Lite överskattad är den nog i dagens syntklimat, precis som BS2 tycker jag, därmed inte sagt att man inte kan göra många snygga ljud, men inte som en Sub37 där verkligen allt var sweet spots i princip, super enkelt att få denna att låta som skräp, precis som med BS2.

    Bäst: glide - låter fantastiskt fint, kanon för leadljud. Sequencern - kanon, delaydelen - helt ok! Editorn är mkt bra ("blend" te.x är ju riktigt unikt och roligt), verkar inte som man kan ta backup på hela sin userbank dock, får spara ner alla patchar separat, konstigt.

    Behringer Model D är ett mycket mer givet köp om man inte behöver sparplatser. Jag köpte ett demoex så jag gav bara lite över 4000:-, fullpriset är för mycket!

    Den känns lite som en modern Model D, ser fint / intressant ut på pappret, men när allt kommer omkring så är den ändå absolut bäst på lite mer primitiva, klassiska analogsyntljud, fabriksljuden demonsterar det helt okej. En bra synth om man vill ha ett bibliotek med de klassiska lead och basljuden, slippa behöva sitta och ratta till dom varje gång.
    Senast redigerat av vurt den 2021-07-12 klockan 10:48.

  59. #239
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Men hur nära är SE02 mot CODE8 då? Är den ens i närheten? Jag tänker egentligen på om Studio Elektroniks har plockat med något från Omega och CODE
    Senast redigerat av NON den 2021-07-12 klockan 13:45.

  60. #240
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    tvivlar starkt på att de är i närheten av varandra, ljudet är inte så hi-fi helt enkelt.

    Nån som fattar hur man laddar upp .prm filer till den? även om man lägger in dom på dess drive (i rätt katalog) så ändras ju inte userbank-ljuden alls.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •