Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Musik på speldosa

  1. #1
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior

    Musik på speldosa

    Kastar ut ett långskott kanske.. Någon fler som testat och gjort grejor med speldosor? Jag letar inspiration... (Jo jag har kollat in Vintergatans grejor.)

    Ville testa och idag kom paketet med en 30 toners speldosa. Jag gjorde en liten midimelodi och stansade hål. Det var kul men lite knöligt. Gissar att det finns lite knep och tankar om vad som lämpar sig...

    Har funderingar på att bygga någon skojsig låda där man kan mata in lite miditoner och sedan trasa söder ljudet i effektkedjor. Funkar svinbra att kontaktmicka. Så potentialen för att blanda mekanik och elektronik är ju stor... Och det är ju kul. Men som sagt lite input om fler har roat sig med liknade vore spännande

  2. #2
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Spännande projekt!
    Har tyvärr inte några tips men hejar på och ser fram emot processen och resultatet!

  3. #3
    räv
    räv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har länge varit intresserad av detta, har två olika maskiner och massor av band men har tyvärr aldrig kommit nånstans med det.

    Hoppas du hittar rätt och berättar om det, jag kan behöva inspiration för att gå tillbaka till att lira speldosa.

    Bara en fråga: använder du motor?

  4. #4
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag har inga som helst tips, men det låter väldigt roligt!

  5. #5
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag hade med en sån här 30-toners i min senaste opera. Det var verkligen pilligt, ja. Och man får ju tänka till lite eftersom den inte är fullkromatisk över hela registret. Plus att den klingar en kvart upp (eller var det kvint ner?). Jag använde den här appen för att komponera på min iPad och sedan skriva ut mall för stansningen. Kvaliteten på speldosan var väl sådär. Efter tre föreställningar så var det inte många toner kvar som kom ut.

  6. #6
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Oväntad entusiasm för detta =) Kul!

    Har bara gjort en liten loop för att testa den.
    Blev så här:

    https://soundcloud.com/sheerberetfrogs/speldosa

    Jag har ingen motor än men tänkte försöka bygga något i lego tror jag. Den har ändå plastkugghjul så jag tänker att det blir smidigt.

  7. #7
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade med en sån här 30-toners i min senaste opera. Det var verkligen pilligt, ja. Och man får ju tänka till lite eftersom den inte är fullkromatisk över hela registret. Plus att den klingar en kvart upp (eller var det kvint ner?). Jag använde den här appen för att komponera på min iPad och sedan skriva ut mall för stansningen. Kvaliteten på speldosan var väl sådär. Efter tre föreställningar så var det inte många toner kvar som kom ut.
    Tack för apptipset!
    Jag spelade in en midimelodi i Live bara och hade den framför mig på skärmen när jag stansade. Funkar för lite kortare grejor.

    Den första i raden ser ut att vara ungefär samma modell jag har. Handlade på ebay från Kina...

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oväntad entusiasm för detta =) Kul!

    Har bara gjort en liten loop för att testa den.
    Blev så här:

    https://soundcloud.com/sheerberetfrogs/speldosa

    Jag har ingen motor än men tänkte försöka bygga något i lego tror jag. Den har ändå plastkugghjul så jag tänker att det blir smidigt.
    Lät härligt! Extra trevligt med knarret från veven(?), låter mycket äldre än vad det är.

  9. #9
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av räv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en fråga: använder du motor?
    Nu har den fått en motor. Jag tog en liten ganska tyst elmotor som råkade finnas i min gamla legolåda. Satte ett trähjul på veven och kör med ett gummiband emellan. Det blev rätt lagom hastighet med direktdrift.

    Monterade alltihop i en cigarrlåda som har fantastiska akustiska egenskaper och kontaktmickade den. För att minska vibrationerna från motorn isloerade jag med en bit tvättsvamp

    I den uppgraderade versionen tänker jag att jag gör en liten krets där jag kan ställa hastigheten på motorn med pulsviddmodulering från en fyrkanstsvåggenerator i någon av de IC-kretas i 40-serien jag har hemma... Men för nu får det duga med one pace - fits all...

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow vad kul. Spelar den alltså från pappersremsor? Slits de fort? Hur ser överföringen ut från plastkugg till tontungan? SÅ många frågor. Jag har funderat länge utan att ta reda på nåt Tänkt på att customisera nån vanlig klassisk liten vevspeldosa, men en femhundring kan detju vara värt om det funkar bra!

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så man kan alltså stansa in sina egna melodier? Det låter ju fiffigt.

    En vän och kollega gjorde ett stycke för piano och speldosa (med Internationalen, men jag tror i princip att man kunde använda andra melodier också) en gång för länge sedan. Kanske någon här som har hört det runt 1992 till och med?

    Jag har använt speldosa i en video. Speldosan hittade jag i ett elskåp. Har för mig att den skulle föreställa Für Elise, men den saknade några toner. För mera resonans la jag den på en gitarr, men den är också processerad genom diverse moduläreffekter.

  12. #12
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Ja, man stansar ut hål i pappersremsor. Om de slits fort vet jag inte än. Men mycket verkar gå att laga med tejp och stansa ut nya hål.. Plastkuggarna matar fram pappret och hålen i kortet drar fram små metallpiggar på en vals som fnätter på tontungorna. Var det det du menade?

    Jag köpte min 30-toners för 149 spänn på ebay från Kina. Men som emp skrev kanske hållbarheten är tveksam. Jag har ju inte gjort några heavyduty grejor så precis. Men den får hänga med på Klusterlab-spelnig i Gammelstad imorgon (13.00 - you all)

    Rekkomenderar varmt den här generösa tutoralen från Vintergatan.
    https://www.youtube.com/watch?v=HjBhO9iqEc0
    Den sparade mig garanterat massor av hårtussar. De bjussar föresten också på hur de byggde hela sin marble machine. Inspiration för diy:are =)

    Jag skrev min loop i Ableton först och hade midi-noterna framför mig när jag stansade.
    Senast redigerat av taraxacum den 2017-07-07 klockan 13:42.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Aha, nu fattar jag vad den där pianorullenotationen i midi ska användas till!

    Jag trodde man gjorde piggar i metallrullar på något vis.

  14. #14
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har använt speldosa i en video. Speldosan hittade jag i ett elskåp. Har för mig att den skulle föreställa Für Elise, men den saknade några toner. För mera resonans la jag den på en gitarr, men den är också processerad genom diverse moduläreffekter.
    Coolt! Fina förvånade figurer i kaffet

  15. #15
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, nu fattar jag vad den där pianorullenotationen i midi ska användas till!

    Jag trodde man gjorde piggar i metallrullar på något vis.
    Så kan man nog också göra om man bygger hela speldosan själv.

  16. #16
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En vän och kollega gjorde ett stycke för piano och speldosa (med Internationalen, men jag tror i princip att man kunde använda andra melodier också) en gång för länge sedan
    Ett par sådana speldosor med Internationalen skall jag ha liggande någonstans, från min tid i "rörelsen".
    Men det var modellen med metallcylinder med metallpiggar på.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man stansar ut hål i pappersremsor. Om de slits fort vet jag inte än. Men mycket verkar gå att laga med tejp och stansa ut nya hål.. Plastkuggarna matar fram pappret och hålen i kortet drar fram små metallpiggar på en vals som fnätter på tontungorna. Var det det du menade?

    Jag köpte min 30-toners för 149 spänn på ebay från Kina. Men som emp skrev kanske hållbarheten är tveksam. Jag har ju inte gjort några heavyduty grejor så precis. Men den får hänga med på Klusterlab-spelnig i Gammelstad imorgon (13.00 - you all)

    Rekkomenderar varmt den här generösa tutoralen från Vintergatan.
    https://www.youtube.com/watch?v=HjBhO9iqEc0
    Den sparade mig garanterat massor av hårtussar. De bjussar föresten också på hur de byggde hela sin marble machine. Inspiration för diy:are =)

    Jag skrev min loop i Ableton först och hade midi-noterna framför mig när jag stansade.
    Intressant.

  18. #18
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant.
    Ja!

  19. #19
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Uppdatering! Speldosan har äntligen fått pulsviddsmodulering så att motorn går att styra till olika hastigheter och så har lådan fått lite färg och dekoration på utsidan. Blev ett litet teststycke med

    https://soundcloud.com/sheerberetfrogs/liten-vaggvisa


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	speldosa.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	78037

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	speldosa2.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	78038

  20. #20
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Riktigt suggestivt! Är allt ljud från speldosan?

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Synnerligen mysigt!

  22. #22
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt suggestivt! Är allt ljud från speldosan?
    Jag har pluggat in lite reverb förstås och en annan av mina lådor gör drönet.

  23. #23
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synnerligen mysigt!
    Tack

  24. #24
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har pluggat in lite reverb förstås och en annan av mina lådor gör drönet.
    Ja, det var drönet som jag funderade över om det verkligen kom från en speldosa.
    Tror att jag känner igen det från tidigare, nu när du säger det.
    Snyggt är det i alla fall!

  25. #25

    Redaktör
    Fint.

    Apropå ämnet så gjorde Oona Räisänen en virtuell speldosa baserat på samplingar:

    A little music project I was writing required a melody be played on a music box. However, the paper-programmable music box I had (pictured) could only play notes on the C major scale. I couldn't easily find a realistic-sounding synthesizer version either. They all seemed to be missing something. Maybe they were too perfectly tuned? I wasn't sure.
    Virtual music box

  26. #26
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Jag har också en 30-pinnars dosa liggande, som inte riktigt har fått komma loss i något projekt än. Man kanske ska samla ihop ett gäng och skapa en orkester?

    Hannah Peel är för övrigt en spännande artist som för ett antal år sen släppte en EP med speldosecovers på bl a Blue Monday och Tainted Love:
    https://youtu.be/Aeob-f9ea6U
    Hon har även gjort en hel del andra roliga saker efter det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •