Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 284

Ämne: Låter alla DAW likadant?

  1. #121
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I det här fallet kanske du skall ta åt dig kunskap.
    Allt som vi provade att spela uppifrån i realtid blev bit exakt, ingenting skilde, inte ens avvikelser på bitnivå. Vad finns att höra då?
    Jag tror att du ljuger.

  2. #122

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du ljuger.
    Man kan enkelt testa detta själv. Ingen rocketscience direkt.

  3. #123
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du ljuger.
    Jag tror inte att han ljuger, men dåliga tester och/eller ingen koll på vad hen ska lyssna efter gör det svårt. Jag ska skriva lite mer om det här senare. Skillnaderna uppstår på ett flertal olika vis.

  4. #124
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du ljuger.
    Känns som att du har varit mer eller mindre på krigsstigen på forumet i ett par dagar nu. Har det hänt något särskilt? Om det är så, låt det inte gå ut över forumet. Ta en paus och kom tillbaka om ett par dagar.

  5. #125
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Playback av enskilda spår låter exakt likadant i alla DAW förutsatt att källfilen har samma samplingsfrekvens och bitdjup som ljudkortet jobbar med. Allt en DAW gör i det fallet är att kopiera bytes från ett ställe till ett annat (plus eventuellt multiplicerat med en skalfaktor beroende på hur nivåer är ställda i mixern).

    Sen finns det ju lite olika resampling- och ditheringalgoritmer men det är ett område som är väl utforskat nu och svårt att göra något som låter bättre än det som alla andra redan gör. De är också analyserade matematiskt så vi kan säga med matematisk precision hur hög nivån på artefakterna de introducerar är och vi har rätt bra koll på vad örat klarar av och urskilja och inte.

  6. #126

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte att han ljuger, men dåliga tester och/eller ingen koll på vad hen ska lyssna efter gör det svårt. Jag ska skriva lite mer om det här senare. Skillnaderna uppstår på ett flertal olika vis.
    Ursäkta men det är nog du som inte har koll på riktigt. Så fort vi hamnar i audiodomänen upphör datorer och mjukvara att funka som det funkar i vanliga fall. Mycket märkligt på min ära. Men kör på, jorden var platt en gång i tiden.

  7. #127
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaderna uppstår på ett flertal olika vis.
    Var inte så vag. Nämn ett enda.

  8. #128
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag är alltid på krigsstigen i detta snälla land. Gudskelov att man inte håller med och tror på varandra på bara tro.

    Men jag vill ha bevis, dokument som i ett vetenskapligt fora, innan jag tror på att en mätning var bit för bit exakt.

    Det nya den här veckan är kanske att två admins hoppat på mig. Vi har nog bråkat om olika saker för jag fattar inte varför.
    Senast redigerat av tinybox den 2019-06-30 klockan 11:23.

  9. #129
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag nämnde att jag ska skriva mer om det här senare. Jag har helt enkelt inte tid just nu, men kan ta några detaljer..

    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Playback av enskilda spår låter exakt likadant i alla DAW förutsatt att källfilen har samma samplingsfrekvens och bitdjup som ljudkortet jobbar med. Allt en DAW gör i det fallet är att kopiera bytes från ett ställe till ett annat (plus eventuellt multiplicerat med en skalfaktor beroende på hur nivåer är ställda i mixern).
    Jämför soundBlade mot exempelvis Cubase vid exakt samma inställningar. Tyvärr så har utvecklarna av soundBlade upptäckt att de tjänar betydligt mer cash hos HiFi-marknaden, så soundBlade hänger annars inte med i utvecklingen på andra vis. De är däremot fortfarande före de flesta då det just gäller en så enkel sak som uppspelning. Jag har mest grävt i just den här detaljen kring mediaspelare som mer uppenbart låter olika, men väldigt liknande detaljer gäller även där (fast lite mindre med en DAW där man bestämmer samplerate osv per projekt istället för att switcha hur som helst mellan olika låtar).
    Men du har helt rätt i att det de flesta DAWs gör är att kopiera identiska bitar(/ljudet) från en plats till en annan. Det som verkar vara grejen är då mer exakt VART bitarna kopieras och mer exakt VAD som händer med dem därefter.

    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen finns det ju lite olika resampling- och ditheringalgoritmer men det är ett område som är väl utforskat nu och svårt att göra något som låter bättre än det som alla andra redan gör. De är också analyserade matematiskt så vi kan säga med matematisk precision hur hög nivån på artefakterna de introducerar är och vi har rätt bra koll på vad örat klarar av och urskilja och inte.
    Nja, alltså, det gjordes ändå rätt stora framsteg med dithering bara under förra året (/edit: de senaste 2-3 åren). Det verkar dessutom vara väldigt ovanligt med folk som har bra koll på när och varför man ska använda olika algoritmer. Så är det verkligen så väl utforskat? Här har vi ännu en detalj som gör att olika DAWs låter olika för övrigt.. och sånt finns det mer av.
    Senast redigerat av Volantiz den 2019-06-30 klockan 11:54.

  10. #130
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag skall i eftermiddag testa om nollning blir nollning även om det är skillnad i ljudfilerna

  11. #131
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall i eftermiddag testa om nollning blir nollning även om det är skillnad i ljudfilerna
    Väl använd tid.

  12. #132
    SPX
    SPX är uppkopplad nu
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fler och fler skolor har börjat med förbud mot nollning dock.

  13. #133
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att du ljuger.
    Det är tråkigt om en väldigt intressant och viktig diskussion mellan kunniga personer landar i pajkastning och provokationer! Jag är väldigt nyfiken på hur resultat blir lika eller olika, på en vetenskaplig grund. Jag är positivt intresserad av var skillnaderna som en del uppfattar uppstår. Mina personliga erfarenhet och tester ligger helt i linje med drloop, inte minst eftersom jag aldrig varit speciellt intresserad av resonemangen kring "high end hifi" och att min egen hörsel inte är direkt på topp längre - så mätresultat är vad jag utgår från.

    Men samtidigt respekterar jag att andra med bättre tränad uppfattningsförmåga konsekvent kan höra skillnader som andra har svårare att märka! Enligt min "vetenskapliga" syn finns det inget som inte går att mäta, om man vet vad man letar efter - finns det, som i nollningsfallet, ett entydigt bevis på att ingen skillnad finns (en fördel med "det digitalas" entydiga definitioner), så finns det inget i den fysikaliska världen som kan visa att det ÄR skillnad.

    Just nu verkar det som flera i tråden pratar förbi varandra, om olika saker.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-06-30 klockan 13:36. Anledning: Svammel

  14. #134
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är tråkigt om en väldigt intressant och viktig diskussion mellan kunniga personer landar i pajkastning och provokationer! Jag är väldigt nyfiken på hur resultat blir lika eller olika, på en vetenskaplig grund. Jag är positivt intresserad av var skillnaderna som en del uppfattar uppstår. Mina personliga erfarenhet och tester ligger helt i linje med drloop, inte minst eftersom jag aldrig varit speciellt intresserad av resonemangen kring "high end hifi" och att min egen hörsel inte är direkt på topp längre.

    Men samtidigt respekterar jag att andra med bättre tränad uppfattningsförmåga konsekvent kan höra skillnader som andra har svårare att märka! Enligt min "vetenskapliga" syn finns det inget som inte går att mäta, om man vet vad man letar efter. Men finns det, som i nollningsfallet, ingen skillnad (en fördel med "det digitalas") entydiga definitioner), så kan det heller inte förekomma skillnader.

    Just nu verkar det som flera i tråden pratar förbi varandra, om olika saker.
    Jag tror jag har beskrivit varför nog. Om inte så kommer det här igen:

    Jag vill ha vetenskaplig förklaring lik den riktiga vetenskapsmän frågar efter Jag ogillar endast ord som bevis.

  15. #135
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror jag har beskrivit varför nog. Om inte så kommer det här igen:

    Jag vill ha vetenskaplig förklaring lik den riktiga vetenskapsmän frågar efter Jag ogillar endast ord som bevis.
    https://www.slideshare.net/FangXuIEE...log-converters

  16. #136
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väl använd tid.
    Japp, det tog bara 5 sekunder så var testet klart!
    Jag använde en torr sångfil från en av 2006 års största ringsignal-hits, Dj Roine med låten Ragnar. Sedan la jag upp filen på två spår och höll tummarna att det skulle nollas när jag satte en SSL Duende Channel Strip på den ena som jag fasvände.
    Yes! Total silence!
    MEN, redan vid 0.1dB boost eller cut på valfri frekvens så blev det "läckage".
    Kung, då vågar jag tro på nollning då Nollning hör bättre än vad jag gör

  17. #137
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler och fler skolor har börjat med förbud mot nollning dock.
    Men nu är det sommarlov

  18. #138
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nollning hör bättre än vad jag gör
    ...i alla fall när det ringer!

    En intressantare test:

    Importera ljudfilen till två olika DAW-program och bounca ut den igen som den är, utan justeringar.

    Ta sedan dessa två filer och nolla mot varandra...

  19. #139
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det tog bara 5 sekunder så var testet klart!
    Jag använde en torr sångfil från en av 2006 års största ringsignal-hits, Dj Roine med låten Ragnar. Sedan la jag upp filen på två spår och höll tummarna att det skulle nollas när jag satte en SSL Duende Channel Strip på den ena som jag fasvände.
    Yes! Total silence!
    MEN, redan vid 0.1dB boost eller cut på valfri frekvens så blev det "läckage".
    Kung, då vågar jag tro på nollning då Nollning hör bättre än vad jag gör
    Du gick ju bara 360 grader helt i onödan.

  20. #140
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slår i tak? I 32-bit float? Då lär man få mixa rätt många spår...
    Brusgolv på -1600 dB. Eller vad det 64 bit? Anyway. Det lär räcka till.

  21. #141
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En intressantare test:

    Importera ljudfilen till två olika DAW-program och bounca ut den igen som den är, utan justeringar.

    Ta sedan dessa två filer och nolla mot varandra...
    Resultatet beror på om man använder dither eller ej. Med dither kan man naturligtvis räkna med differensen mellan de två brusen, utan dither bör det bli fina nollor hela vägen.

    Vad är det förresten för utveckling som har ägt rum av dither-algoritmerna de senaste åren? Högpassfiltrerad trekantig fördelning har ju funnits i decennier, och spektralprofiler som tar ännu större hänsyn till hörtröskeln har väl också funnits en stund. Hur går man vidare från det, och inte minst varför?

  22. #142
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Importera ljudfilen till två olika DAW-program och bounca ut den igen som den är, utan justeringar.

    Ta sedan dessa två filer och nolla mot varandra...
    Hur gör man detta? Lägger filerna på olika ljudspår och fasvänder det ena?

    Jag spelade in ett brus med lite filtersvep på min Korg MS-20 Mini med lite reverb och delay på (hårdvara) in i Wavelab. Jag importerade filen i Live respektive Cubase och exporterade en ljudfil från vardera program. Dessa importerade jag sedan i Live och Cubase på varsitt spår, fasvände den ena och satte ut looppunkter. Det blev knäpp tyst i båda programmen - dock blir det en liten svag peak i Cubase varje gång loopen startar om men sedan är det som sagt tyst.

  23. #143
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man detta? Lägger filerna på olika ljudspår och fasvänder det ena?
    Just så!

  24. #144
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Repeat. Det går väl inte att göra så om man har LFO-processade syntar (PWM t ex) och annat rullandes. Men jag skulle aldrig ens testa, förstås, eftersom jag är helt ointresserad av denna sortens navelskåderier...

  25. #145
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  26. #146
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag skådade naveln och som jag trodde så spelar LFO-modulationer ingen roll. Gjorde samma test som ovan fast med en sågtand. LFO på pitch och filter, sedan autopan i Wavelab. Nollad.

  27. #147
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wavelab? Det må så klart vara saker som beter sig olika varje gg...

  28. #148
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte korrekt detta påstående heller. Vi har testat realtidsuppspelning och spår också. Alla resultat är precis som förväntat, ingen skillnad mätmässigt. Får man skillnader så gör man sannolikt nåt fel i testen. På riktigt.
    I sådana multikanalstester antar jag att ni spelade upp ljudfiler som alla var lagda till noll i respektive DAW? Annars gissar jag att det är svårt att replikera bit-exakthet även om den rent teoretiskt föreligger.

    Det finns ju ingen exakt korrespondens mellan regelpositioner och vad som händer om man kopplar in filter och kompressorer.

    Notera att jag inte säger emot dig jag bara funerar på hur ni gjorde testerna. I och för sig kan man ju faktiskt testa att koppla in samma 3:e parts-plugin med exakt samma inställning i olika DAW slår det mig nu. Testade ni det?
    Senast redigerat av Oortone den 2019-07-02 klockan 13:47.

  29. #149
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall i eftermiddag testa om nollning blir nollning även om det är skillnad i ljudfilerna
    Det finns ju på sätt och vis två sätt att "nolla".

    Ett musikaliskt; att fasvända signalen (exakt samma nivå) och höra om det finns någon hörbar artefakt som hoppar ut och därmed är ett resultat av att signalerna skiljer sig åt.

    Ett matematiskt; där man helt enkelt gör en bitjämförelse under förutsättning att ingen resampling, dithering eller liknande utförs på signalen.

    Men jag skulle nog vilja påstå att det enda relevanta sättet att jämföra är att göra dubbelblinda A/B-test för det är det enda fall där man jämför det faktiskt resultatet såsom det låter. Och dubbelblindtest är inget man enkelt kan göra själv tyvärr.

    Att försöka nolla fram artefakter är ett rätt artificiellt förhållningssätt till ljudkvalitet. Om man nu får fram en skillnad hur skall man kunna bedöma om den spelar roll eller ej förutsatt att den är liten?

  30. #150
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det tog bara 5 sekunder så var testet klart!
    Jag använde en torr sångfil från en av 2006 års största ringsignal-hits, Dj Roine med låten Ragnar. Sedan la jag upp filen på två spår och höll tummarna att det skulle nollas när jag satte en SSL Duende Channel Strip på den ena som jag fasvände.
    Yes! Total silence!
    MEN, redan vid 0.1dB boost eller cut på valfri frekvens så blev det "läckage".
    Kung, då vågar jag tro på nollning då Nollning hör bättre än vad jag gör
    Testade du att bounca "total silence" till fil och normalisera?

  31. #151
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brusgolv på -1600 dB. Eller vad det 64 bit? Anyway. Det lär räcka till.
    Jag har för mig att man räknar med ett brusgolv runt -150 dB på 32-bitars floating point. Mantissan är 24 bitar och det är den som håller själva signalen. Att man får lite bättre än -144 dB beror på något trix runt nollan som jag glömt.

  32. #152
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att försöka nolla fram artefakter är ett rätt artificiellt förhållningssätt till ljudkvalitet. Om man nu får fram en skillnad hur skall man kunna bedöma om den spelar roll eller ej förutsatt att den är liten?

    Nollningen, där den är tillämpbar och rätt utförd, är enbart ett falsifieringstest. Om resultatet är noll så finns helt enkelt ingen skillnad mellan testobjekten - upplevda skillnader har då alltid en annan förklaring.

    Angående musikalisk eller teknisk jämförelse - även den musikaliska kan vara teknisk, dvs att man ser att resulatet är noll när man mäter med inbyggda hjälpmedel. Att bara lyssna efter när något är noll är svårare, inte minst för digital noll...

    Sedan kan man lära sig att höra ungefär vad som är orsak till skillnader om det blir en restsignal, t ex nivå- eller fasskillnader.

  33. #153
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nollningen, där den är tillämpbar och rätt utförd, är enbart ett falsifieringstest. Om resultatet är noll så finns helt enkelt ingen skillnad mellan testobjekten - upplevda skillnader har då alltid en annan förklaring.

    Angående musikalisk eller teknisk jämförelse - även den musikaliska kan vara teknisk, dvs att man ser att resulatet är noll när man mäter med inbyggda hjälpmedel. Att bara lyssna efter när något är noll är svårare, inte minst för digital noll...

    Sedan kan man lära sig att höra ungefär vad som är orsak till skillnader om det blir en restsignal, t ex nivå- eller fasskillnader.
    Ja, naturligtvis. Blir det noll i skillnad är frågan avgjord. Då är filerna/signalerna bitidentiska.

    Jag tänkte mer på vad man gör i de fall den inte blir det och att det kanske i så fall är mer givande att jämföra det som publiken skall lyssna på (dubbelblind A/B) snarare än en artificiellt producerad skillnadssignal. Det är psykoakustiskt inte alls säkert att skillnaden går att höra även om det går att höra skillnadssignalen.

    Däremot intressant idé att man kan försöka avgöra vad som skapar skillnaden utifrån vad man hittar i skillnadssignalen.
    Jag är iofs själv inte någon som bekymrar mig så mycket över småskillnader av det här slaget men jag skall ha det i åtanke om jag grips av hifi-djävulen.

  34. #154
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett musikaliskt; att fasvända signalen (exakt samma nivå) och höra om det finns någon hörbar artefakt som hoppar ut och därmed är ett resultat av att signalerna skiljer sig åt.
    Nja, du kan ju även mäta på den skillnad som kvarstår. Om du gör fasvändningstest på två signaler med toppar på 0dbFS, och resultatet blir en signal med toppar på typ -90dBFS, så vet du att ev skillnader mellan filerna är så små att de är 90dB under toppnivå som högst, samt se var i frekvens de finns. (Men det är givetvis viktigt att filerna ligger exakt i fas, annars kan du ju få nästaan ingen utsläckning trots identiska filer...)

  35. #155
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, du kan ju även mäta på den skillnad som kvarstår. Om du gör fasvändningstest på två signaler med toppar på 0dbFS, och resultatet blir en signal med toppar på typ -90dBFS, så vet du att ev skillnader mellan filerna är så små att de är 90dB under toppnivå som högst, samt se var i frekvens de finns. (Men det är givetvis viktigt att filerna ligger exakt i fas, annars kan du ju få nästaan ingen utsläckning trots identiska filer...)
    Ja, man kan mäta och man kan lyssna.
    Det var de två exempel jag gav på hur man kan handskas med residualen.

    Om du gör en bitjämförelse behöver du ju inte egentligen fasvända den ena signalen, men det beror ju på vad du har för verktyg. Tänkte det var underförstått.

    Jag har aldrig testat själv men Unixkommandot diff borde rimligen gå att använda i MacOS. Fast då vill det till att man har koll på metadata i filerna eller ännu hellre plockar bort denna.

  36. #156
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du gör en bitjämförelse behöver du ju inte egentligen fasvända den ena signalen, men det beror ju på vad du har för verktyg.
    Stämmer. Tänkte mer bara om man sitter å mäter i sin DAW.

  37. #157
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Testade just unixkommandot diff, och jovisst, det funkar. Men om filerna skiljer får man bara veta att de är olika, inte var eller hur mycket de skiljer.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte mer på vad man gör i de fall den inte blir det och att det kanske i så fall är mer givande att jämföra det som publiken skall lyssna på (dubbelblind A/B) snarare än en artificiellt producerad skillnadssignal. Det är psykoakustiskt inte alls säkert att skillnaden går att höra även om det går att höra skillnadssignalen.
    Bra poäng. Min erfarenhet är att det kan vara mycket svårt att höra skillnad på två ljudfiler, speciellt om de är lite längre och innehåller komplext, varierat material, till exempel en snabb tonsekvens där en ton är utbytt i ena filen. Vid en viss gräns överlastas minnet. Ett konstant brusgolv eller annan varaktig störning i ena filen är en annan sak (och mera relevant här).

    Om man hör enbart differenssignalen blir det säkert mycket lättare att upptäcka skillnader, det handlar ju mest om vilken volym man spelar av den på.

  38. #158
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade just unixkommandot diff, och jovisst, det funkar. Men om filerna skiljer får man bara veta att de är olika, inte var eller hur mycket de skiljer.



    Bra poäng. Min erfarenhet är att det kan vara mycket svårt att höra skillnad på två ljudfiler, speciellt om de är lite längre och innehåller komplext, varierat material, till exempel en snabb tonsekvens där en ton är utbytt i ena filen. Vid en viss gräns överlastas minnet. Ett konstant brusgolv eller annan varaktig störning i ena filen är en annan sak (och mera relevant här).

    Om man hör enbart differenssignalen blir det säkert mycket lättare att upptäcka skillnader, det handlar ju mest om vilken volym man spelar av den på.
    Och här kan man anlägga antingen ett teoretiskt eller praktiskt perspektiv.
    Kan lyssnaren (helst ett större antal) inte höra skillnaden så spelar det ju ur kommunikativ synpunkt ingen roll och är oviktigt.

    Om man å andra sidan jobbar mer professionellt med själva det tekniska, att utveckla något, letar efter fel och svagheter, buggar, då kan en sådan mätning ha sina poänger. I vissa fall kan ju faktiskt diff vara mer användbart om skillnaderna kan tänkas bero på saker i själva koden. Då kan minnesposition för avvikelsen ge ledtrådar t.ex.

  39. #159
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Metod efter målsättning - frågan att utreda är ju om olika DAW låter olika. Om två DAW nollar varandra (återigen, med relevant testuppställning) så falsifieras påståendet.

  40. #160
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Metod efter målsättning - frågan att utreda är ju om olika DAW låter olika. Om två DAW nollar varandra ... så falsifieras påståendet.
    Helt klart.
    Jag har faktiskt aldrig testat.

  41. #161
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Låter 2 olika stereoanläggningar eller CD-spelare olika med samma CD-skiva?

    Ja, faktiskt.

    Det är olika DA-omvandlare och skillnader i den analoga elektroniken.

    Så ja, DAW låter olika men inte på samma dator.

  42. #162
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter 2 olika stereoanläggningar eller CD-spelare olika med samma CD-skiva?

    Ja, faktiskt.

    Det är olika DA-omvandlare och skillnader i den analoga elektroniken.

    Så ja, DAW låter olika men inte på samma dator.
    Konstigt resonemang.
    Det är väl i så fall ljudkortet, inte datorn som är avgörande?
    Men musik idag distribueras ju via filer i första hand, så resultatet av själva mixen är oberoende av ljudkort och dator om filen är en bounce. Det är beräkningen inne i DAW:en som avgör.

  43. #163

    Veteran
    Helt otroligt att man 2019 fortfarande har dessa resonemang.
    Tänker så här, den algoritm jag utvecklar för min synt kommer den att räknas olika i olika DAW?
    Svaret är nej, och det är en komplexare uppgift än att bara spela upp en fil från disk...

  44. #164
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt otroligt att man 2019 fortfarande har dessa resonemang.
    Tänker så här, den algoritm jag utvecklar för min synt kommer den att räknas olika i olika DAW?
    Svaret är nej, och det är en komplexare uppgift än att bara spela upp en fil från disk...
    jag är inte riktigt med på vad du menar men man kan nog inte helt och hållet vara säker på att "signalkedjan" i två olika DAW är identisk ens om samma plugins används. Jonas Ekeroot har berört ämnet i en uppsats om avrundningsfel som uppstår vid omvandling mellan olika talrepresentationer i en digital signalkedja t.ex:

    When the conversion is nontransparent, the 32 bit and 64 bit intermediate formats produce similar amounts of deviation for 16 bit input and output. When the input and output is 24 bit fixed point the 32 bit intermediate format produces fewer deviations however the magnitude is greater.
    http://www.diva-portal.org/smash/rec...t=false&sf=all

    Men det handlar om små avvikelser men det är ju sådana som diskuteras här så...
    Personligen skall det mycket till innan jag känner att just dessa små skillnader är något att lägga tid och oro på. Men kul att utreda rent teoretiskt ändå.

  45. #165
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter 2 olika stereoanläggningar eller CD-spelare olika med samma CD-skiva?

    Ja, faktiskt.

    Det är olika DA-omvandlare och skillnader i den analoga elektroniken.
    Största ljudskillnaderna beror dock oftast på mekanik och akustik.

  46. #166

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag är inte riktigt med på vad du menar men man kan nog inte helt och hållet vara säker på att "signalkedjan" i två olika DAW är identisk ens om samma plugins används. Jonas Ekeroot har berört ämnet i en uppsats om avrundningsfel som uppstår vid omvandling mellan olika talrepresentationer i en digital signalkedja t.ex:



    http://www.diva-portal.org/smash/rec...t=false&sf=all

    Men det handlar om små avvikelser men det är ju sådana som diskuteras här så...
    Personligen skall det mycket till innan jag känner att just dessa små skillnader är något att lägga tid och oro på. Men kul att utreda rent teoretiskt ändå.
    Intressant, bättre med 16 bitar i 32 bitars flaot än med 24 bitar. Här kan man snurra till det ordentligt.
    Få avrundningsfel eller bättre inspelning... ser Gearslutz tråden framför mig redan.

  47. #167
    klonqs avatar
    Veteran
    stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället.

  48. #168
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    +1

  49. #169
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    +32UPHI128

  50. #170
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå. Bra mix i största allmänhet <3 Något händer med ljudbilden vid 17s och det är positivt i mina öron. Vad det är vet jag inte.
    Innan tråden låses - kan Doktorn kommentera ovanstående?

  51. #171
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället.
    Bara för att du råkar vara ointresserad av hur musikmjukvara fungerar under skalet är det inte alla som är det. Posta nått i egen musik istället för att kräva censur.

  52. #172
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället.
    Fasvände och nollade mot min grammatiska remix och upptäckte flera ASCII-fel:

    stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället.
    Stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället!

    S-----------------d-äv-------------------------------------!

  53. #173
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stäng tråden, ett jefla ältande, posta i egen musik istället.
    [admod]

    Nej, tråden kommer inte att låsas.

  54. #174
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag lägger ett inlägg här, enligt principen om att den bästa vägen till kunskap är att komma med felaktiga påståenden på internet.

    I det fallet som DAW:en översamplar/resamplar så blir det ju skillnad mellan olika DAW i det fall de använder olika interpoleringsalgoritmer och därmed genererar olika aliasing. Aliasing kan vara hörbar (åtminstone i äldre mjukvara).

    Vad gäller mixningen av spåren har jag svårt att tänka mig att den kan ske på så många olika sätt såvida vi inte pratar om någon analog emulering som i S1/mixbus.

    Men hur funkar det med två olika DAW:s som båda kör samma VSTi i 44k1? Sker det fortfarande massa resampling i hosten enligt dess egen interpoleringsalgoritm? I så fall blir det ju potentiellt skillnad.

    PS. En konspiratorisk tanke är att kombinationen mellan ljudkort/mjukvara kan spela roll om mjukvaru-interpoleringen kan passera antingen mer eller mindre "i fas" med hårdvaru-interpoleringen, med varierande grad av ytterligare förändring av signalen. Någon?

    PS2. Med det sagt så litar jag på drloops utsaga att alla stora DAWs nollar varandra. Det borde väl satt sig en standard när det gäller mixning och interpolering vid det här laget.

    PS3. Om man blandar in automatisering som en faktor så finns väl en definitiv skillnad. Den kan ju rampa på olika sätt.
    Senast redigerat av joule den 2019-07-03 klockan 11:33.

  55. #175
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Såvitt jag vet översamplar ingen DAW allt som default, utan det är upp till varje VST/VSTi att lösa som den känner för. Finns ju ingen generell poäng i att uppsampla varenda audiospår i daw:en för att sedan sampla ner igen i slutet om ingen bearbetning där översampling behövs görs, då kastar man bara bort CPU-cykler samt ger en potentiell ljudförsämring i o m upp/nersampling.

  56. #176
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Eller som Aftonbladet säger: Dålig DAW-prestanda kan vara dold översampling

  57. #177
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ett exempel på hur konvertering mellan 16-bitsfiler och float kan skapa avrundningsfel:
    http://www.mega-nerd.com/libsndfile/FAQ.html#Q010

    Det skulle förvåna mig om den skillnaden vore hörbar. Och i praktiken använder vi väl hellre 24-bitsformat eller kanske flytpunktsformat för mellanlagring.

  58. #178
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jonas Ekeroot har berört ämnet i en uppsats om avrundningsfel som uppstår vid omvandling mellan olika talrepresentationer i en digital signalkedja t.ex:

    http://www.diva-portal.org/smash/rec...t=false&sf=all
    Ögnade igenom kandidatuppsatsen. Intressant, inte minst för litteraturgenomgången, samt mer resonemanget kring transparent konvertering. Ska finläsa rapport och referenser vid tillfälle.

    En lite mer lättuggad betraktelse om flyttal och summering: https://www.meterplugs.com/blog/2017...nd-better.html
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-07-03 klockan 13:05.

  59. #179
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I det fallet som DAW:en översamplar/resamplar så blir det ju skillnad mellan olika DAW i det fall de använder olika interpoleringsalgoritmer och därmed genererar olika aliasing. Aliasing kan vara hörbar (åtminstone i äldre mjukvara).
    Resampling förekommer inte annat än som "tillval" i form av plugins, samt om man behöver importera ljudfiler som har en annan samplingsfrekvens.

  60. #180
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker att reason 7 lät analogt och bra. Lite jazzigt sådär.

    - - - Uppdaterad - - -

    Protools låter mer sterilt, som Toto's Africa

Liknande ämnen

  1. Alla mixerbord låter likadant
    Av PeterM i forum Mixning & mastring
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 07:11
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 16:55
  3. 'Alla samplar alla'
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 09:25
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •