Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5
Resultat 241 till 284 av 284

Ämne: Låter alla DAW likadant?

  1. #241
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Svalander har släppt voodoo-kablar till reaaon...

  2. #242
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svalander har släppt voodoo-kablar till Reason...
    Fix'd.

    Hehe...
    Implementerar högre precision i signalkedjan (dubbla 64-bitarsvariabler) via Re:Wire och grafiskt fetare (mer långsamt dinglande) kablar som antyder dubbel flätad jordstrumpa i guld.

  3. #243

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt resonemang utgår från de exempel där ingen säker skillnad går att höra vid blindtest. Det fanns ju några sådana länkade.
    Att det kan finnas exempel där den går att höra (som loopen med diskantfiltret, eller dist) är en annan diskussion.

    Dist är definitivt något som skiljer mer än då man kör rent ljud inom det linjära området och det skrev jag också. Dist och brusgolv skrev jag.

    Fast en sak jag inte förstår är hur man spelar in samma källa (t.ex. ett Rhodes) med mer än en preamp och samtidigt skall vara sådär hifirenlärig som diskussionen implicerar. För att kunna göra det måste man antingen Y-a signalen med påföljande impedansförändring eller splitta aktivt eller via transformator. I alla dessa fall introducerar man nya "felkällor" som påverkar signalen.
    Reampar, samma tagning ut i förstärkare och byter bara preamps mellan tagningarna.

  4. #244

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svalander har släppt voodoo-kablar till reaaon...
    Funderade på att göra en 1 april grej med guldplätterade Reason kablar. Svalander hann före...

  5. #245
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reampar, samma tagning ut i förstärkare och byter bara preamps mellan tagningarna.
    Så du menar att man spelar in Rhodespianot direkt, från utgången i pianot direkt till ljudkortet och sedan i efterhand kör signalen genom olika preamps?

    Borde inte diverse impedansförhållanden bli olika mot en direkt inspelning då?
    Inte för att jag tror att impedansen har någon jätteinverkan, men inte heller försumbar när vi talar om små infinitesimala skillnader som här.

  6. #246

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du menar att man spelar in Rhodespianot direkt, från utgången i pianot direkt till ljudkortet och sedan i efterhand kör signalen genom olika preamps?

    Borde inte diverse impedansförhållanden bli olika mot en direkt inspelning då?
    Inte för att jag tror att impedansen har någon jätteinverkan, men inte heller försumbar när vi talar om små infinitesimala skillnader som här.
    Uppspelning från dator till förstärkare som mickas med en mikrofon som sedan går in i en preamp.

  7. #247
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Harrison folket som är bakom Mixbus är på som fan och skickar dealar stup i kvarten så det går nog att testa till en någorlunda billig peng. I övrigt finns det som vanligt en flock videos även om Mixbus på tuben. Den finns i två varianter som sagt och både till PC och Mac

  8. #248
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som i exemplet, det påverkar ju divisionen/multiplikationen som krävs vid omvandlingen att man tillåter den sista extrabiten åt ena hållet? Eller är det något annat som är orsaken?
    Visst påverkar det omvandlingen. Och jag inser nu att jag kan ha varit otydlig i min poäng.
    Om specifikationen säger att omfånget är [-32768,32767] så får man följa den och omvandla till/från flyttal därefter. Och den omvandlingen kan man inte göra på så många olika sätt. Vilket flera andra redan poängterat.
    Min (nu i efterhand tveksamma) poäng var att om man som programmerare får välja hur man vill representera en signal så har man olika val.
    I detta fall så spelar det dock mindre roll då RIFF och Wave standarden definierar omfånget [-32768,32767] så då är det bara att anpassa sig

  9. #249
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst påverkar det omvandlingen. Och jag inser nu att jag kan ha varit otydlig i min poäng.
    Om specifikationen säger att omfånget är [-32768,32767] så får man följa den och omvandla till/från flyttal därefter. Och den omvandlingen kan man inte göra på så många olika sätt. Vilket flera andra redan poängterat.
    Min (nu i efterhand tveksamma) poäng var att om man som programmerare får välja hur man vill representera en signal så har man olika val.
    I detta fall så spelar det dock mindre roll då RIFF och Wave standarden definierar omfånget [-32768,32767] så då är det bara att anpassa sig
    32767 - (-32768) = 65535
    2^16 = 65536

    Är det inte något lurt med nollan, udda och jämnt antal nivåsteg samt bit för att markera negativt värde som vi på något sätt missar här?
    Nog vill man ha en signal som är symmetrisk kring någon slags nolla?

  10. #250
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog vill man ha en signal som är symmetrisk kring någon slags nolla?
    Alla DAW har en symmetrisk signal, men man måste vara någon slags nolla för att ifrågasätta tekniken sida upp och sida ner. Köp en banjo! Alla banjos låter likadant!

  11. #251
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla DAW har en symmetrisk signal, men man måste vara någon slags nolla för att ifrågasätta tekniken sida upp och sida ner. Köp en banjo! Alla banjos låter likadant!
    Den som är intresserad läser och den som är ointresserad har hela resten av internet att läsa på. Vad är problemet? Detta är en förlängning av resonemangen kring summering och konvertering.

    Känns det jobbigt att inte hänga med i resonemangen?

  12. #252
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ordet resonemang bygger väl på reson förmodar jag och någon rim och reson i det här så kallade resonemanget finns absolut inte, i synnerhet inte eftersom det är snillen som spekulerar utan att ta kontakt med riktiga kodare och låta dem yttra sig. Marcus Z går ju säkert att få tag på t ex, och talar svenska. Men det är väl bättre att gå runt gröten i en miljard sidor till.

  13. #253
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32767 - (-32768) = 65535
    2^16 = 65536

    Är det inte något lurt med nollan, udda och jämnt antal nivåsteg samt bit för att markera negativt värde som vi på något sätt missar här?
    Nog vill man ha en signal som är symmetrisk kring någon slags nolla?
    Det är ju ett jämnt antal steg i 2^16 dvs 65536, men nollan lägger ju beslag på ett av dessa steg och har definierats att vara det första "positiva värdet".

  14. #254
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32767 - (-32768) = 65535
    2^16 = 65536

    Är det inte något lurt med nollan, udda och jämnt antal nivåsteg samt bit för att markera negativt värde som vi på något sätt missar här?
    Nog vill man ha en signal som är symmetrisk kring någon slags nolla?
    Omfånget -32768 till 32767 innehåller 65536 olika möjliga värden. Du kan inte bara subtrahera högsta och lägsta värdet. Jämför med en bit, som har två möjliga värden men 1-0 är ju 1.

  15. #255
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ordet resonemang bygger väl på reson förmodar jag och någon rim och reson i det här så kallade resonemanget finns absolut inte, i synnerhet inte eftersom det är snillen som spekulerar utan att ta kontakt med riktiga kodare och låta dem yttra sig. Marcus Z går ju säkert att få tag på t ex, och talar svenska. Men det är väl bättre att gå runt gröten i en miljard sidor till.
    Du är otroligt fjantig nu. Om någon som kodar vill skriva så är det ingen som hindrar det och om någon som har andra infallsvinklar vill skriva så gör den det. Dessutom är det inte alls säkert att alla som kodar nödvändigtvis har koll på alla detaljer kring DSP.

    Med det sagt så kan jag erkänna att det ligger lite lathet bakom min senaste post, jag vet att svaret finns i någon bok jag har, men 99musik är en diskussionsklubb som pratar om bra mycket mer banala saker än binära beräkningar i ljudsammanhang så att du känner ett sådant enormt behov av att racka ner på just detta tyder på mindervärdeskomplex.

  16. #256
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omfånget -32768 till 32767 innehåller 65536 olika möjliga värden. Du kan inte bara subtrahera högsta och lägsta värdet. Jämför med en bit, som har två möjliga värden men 1-0 är ju 1.
    Du har helt rätt. Fel tänkt av mig.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju ett jämnt antal steg i 2^16 dvs 65536, men nollan lägger ju beslag på ett av dessa steg och har definierats att vara det första "positiva värdet".
    Men vad tusan...om vi tänker såhär då: MSB betecknar positivt eller negativt värde, då återstår 15 bitar:
    2^15 = 32768

    Då borde vi ha +/- 32768 att röra oss inom. Varför måste ytterligare 1 (ett) bort från den positiva sidan? Det blir ju som i exemplet libsndfile problem vid omvandling till/från flyttal bl.a.

    EDIT: OK, nu är jag med på vad du menar. Vill man ha med själva värdet noll så har man "förbrukat" ett värde och i detta fall tas det från den positiva sidan. Så då är resonemanget tillbaka till det lazerkind skrev. Man får helt enkelt ett (1) extra på den negativa sidan och det är inte mycket mer med det. Gissar att om man skulle förbjuda det så skulle det krävas en massa kontroll som kostar klockcykler.

    --

    Fast det går ju att göra AD-omvandlare som aldrig använder det värdet...
    Om vi nu skall återgå till mer ljudnära frågor.

    För vad händer precis vid klippnivån om enbart ena sidan av cykeln klipper?
    Senast redigerat av Oortone den 2019-07-08 klockan 20:35.

  17. #257
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har helt rätt. Fel tänkt av mig.



    Men vad tusan...om vi tänker såhär då: MSB betecknar positivt eller negativt värde, då återstår 15 bitar:
    2^15 = 32768

    Då borde vi ha +/- 32768 att röra oss inom. Varför måste ytterligare 1 (ett) bort från den positiva sidan? Det blir ju som i exemplet libsndfile problem vid omvandling till/från flyttal bl.a.
    Wav-filer är definierade utifrån hur processorer funkar, så att de kan processa datan direkt utan konvertering. Och processorer funkar så att det negativa intervallet är ett värde mindre: https://en.wikipedia.org/wiki/Two%27s_complement

  18. #258
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wav-filer är definierade utifrån hur processorer funkar, så att de kan processa datan direkt utan konvertering. Och processorer funkar så att det negativa intervallet är ett värde mindre: https://en.wikipedia.org/wiki/Two%27s_complement
    Japp, nu klarnar det åter (vet att jag läst om detta någon gång i antiken).
    Denna passage i artikeln tror jag också förklarar orsaken:

    Compared to other systems for representing signed numbers (e.g., ones' complement), two's complement has the advantage that the fundamental arithmetic operations of addition, subtraction, and multiplication are identical to those for unsigned binary numbers [...] This property makes the system simpler to implement, especially for higher-precision arithmetic.
    Och bara för sakens skull, med två bitar:


    00, 01, 10, 11
    0 , 1 , -2, -1
    Senast redigerat av Oortone den 2019-07-08 klockan 20:53.

  19. #259
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla DAW har en symmetrisk signal.
    Tja, har inte med daw att göra, utan med hur samples representeras kring en vald nolla binärt, eller egentligen, hur negativa tal representeras binärt. Negativa sidan får ett möjligt värde mer än positiva sidan. Bara att gilla läget...

  20. #260
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, har inte med daw att göra, utan med hur samples representeras kring en vald nolla binärt, eller egentligen, hur negativa tal representeras binärt. Negativa sidan får ett möjligt värde mer än positiva sidan. Bara att gilla läget...
    Så för att spinna ett steg till på detta, vilket dessutom borde intressera alla extrema hiresaudionördar:

    Om man nu styr ut ingången på en AD som arbetar med denna typ av aritmetik så att plussidan klipper, då får man väl en DC-offset på minus (1/32767)-del eller något i den stilen?


    Kanske hörs om man kör med heliumkylda voodookablar?

  21. #261
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Näh. DC-offset hörs inte, den känns på lukten. (När utgångstransistorer och/eller talspolar brinner...)

    (Behöver nog ev vara lite mer offset för att det ska hända, däremot... =) )

  22. #262
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tycker det pratas för lite om krispigheten i diskanten som blir när man kör FAT32-formattering på diskarna

  23. #263
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det pratas för lite om krispigheten i diskanten som blir när man kör FAT32-formattering på diskarna
    Bitrötan som gradvis uppstår när man spelat samma yta på disken flera gånger är också en klart bortglömd detalj. Särskilt om man inte uppgraderat disken med ett bättre läshuvud än det som levereras som standard...

  24. #264
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitrötan som gradvis uppstår när man spelat samma yta på disken flera gånger är också en klart bortglömd detalj. Särskilt om man inte uppgraderat disken med ett bättre läshuvud än det som levereras som standard...
    Ja, det är ju så vedertaget att det känns fånigt att prata om. Dagisnivå. Jag hånskrattar åt imbeciller som inte tar hänsyn till sånt. Är dom fem år eller? Ska dom ha en hallonsoda att suga på medan de misslyckas med sina inspelningar?

  25. #265
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hallonsoda? Kolsyrad ormolja gäller!

  26. #266
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det pratas för lite om krispigheten i diskanten som blir när man kör FAT32-formattering på diskarna
    Fast Beethoven låter bäst med HFS+ tycker jag.
    Kraftwerk brukar jag köra Emaxformaterade diskar till, ger rätta The Mix-kurvan.

  27. #267
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitrötan som gradvis uppstår när man spelat samma yta på disken flera gånger är också en klart bortglömd detalj. Särskilt om man inte uppgraderat disken med ett bättre läshuvud än det som levereras som standard...
    Hårddiskar är usla lösningar! Kombinerar det sämsta, typ elektromekanik (som i en jävla elgitarr eller så) och digitalt (det man lagrar blir så kallt att det fryser inne). Vem vill ha SSD när man kan ha BBD!! Ljudet lagras ANALOGT med allt fint det innebär! Man skickar in ljudet i en lång BBD-kedja (typ runt hela lägenheten, flera varv) och sedan feedback på max! När man vill lyssna är det bara att koppla in sig i kedjan och vänta tills att rätt låt klockas fram!

  28. #268
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

  29. #269
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Runda kurvor är bäst så analog bandspelare är kung givetvis, en digital kurva är ju fyrkantig oavsett upplösning. Det blir bara en satans massa mera trappsteg upp och ner vid högre varvtal.

  30. #270
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Runda kurvor är bäst så analog bandspelare är kung givetvis, en digital kurva är ju fyrkantig oavsett upplösning. Det blir bara en satans massa mera trappsteg upp och ner vid högre varvtal.
    Fast järnoxid är oerhört grynigt, det blir ju ojämnt och de lite större kornen hörs ju tydligt på 13,456 kHz-bandet. Särskilt vid fuktigt väder. Krom kan låta lite bättre, särskilt runt 9567,452 kHz om inte svajet är för stort.

  31. #271
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  32. #272
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Särskilt om man inte uppgraderat disken med ett bättre läshuvud än det som levereras som standard...
    Åh, det där skulle säkert någon kunna snöa in på, något hifi-forum finns det säkert som har diskuterat detta.

  33. #273
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitrötan som gradvis uppstår när man spelat samma yta på disken flera gånger är också en klart bortglömd detalj. Särskilt om man inte uppgraderat disken med ett bättre läshuvud än det som levereras som standard...
    Men hur gör man med SSD diskar? Kan man byta läselektronik på dem också om man tycker att det saknas punsch?

  34. #274

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, har inte med daw att göra, utan med hur samples representeras kring en vald nolla binärt, eller egentligen, hur negativa tal representeras binärt. Negativa sidan får ett möjligt värde mer än positiva sidan. Bara att gilla läget...
    Det finns också representationer med positiv och negativ noll:

    The IEEE 754 standard for floating-point arithmetic (presently used by most computers and programming languages that support floating point numbers) requires both +0 and −0.
    Signed zero

    Nu vet jag inte hur man hanterar detta rent praktiskt i DSP-kod, men jag antar att det dyker upp som ett värde precis som vilket annat – eftersom man i regel hanterar kontinuerliga signaler gissar jag att det sällan kommer upp att kolla om ett värde är exakt +0 eller -0.

  35. #275
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur gör man med SSD diskar? Kan man byta läselektronik på dem också om man tycker att det saknas punsch?
    Eftersom de inte har rörliga delar tror jag det räcker att placera dem på fötter och måla kanterna gröna. Råder delade meningar om absorberande fötter eller spikes dock.

  36. #276
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom de inte har rörliga delar tror jag det räcker att placera dem på fötter och måla kanterna gröna. Råder delade meningar om absorberande fötter eller spikes dock.
    Levitering på kudde av avjoniserad luft är grejen!

  37. #277
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag kör lösa skruvar och piezovibrator i SSD för lofi känslan.

  38. #278
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    gjorde om alla om lödningar i moogen med kolloidialt silver. amaaaazzziiiinnng

  39. #279

    Redaktör
    Jag har ställt in samplingsfrekvensen i min DAW på 43200Hz för att vara en harmonisk multipel av 432Hz, universums naturliga frekvens.

  40. #280
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag gör bäst musik när jag sniffat på en chem trail.

  41. #281
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör bäst musik när jag sniffat på en chem trail.
    Helvetes vad hög du måste vara

  42. #282
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helvetes vad hög du måste vara
    Jag svävar bland molnen!

  43. #283
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns också representationer med positiv och negativ noll:


    Signed zero

    Nu vet jag inte hur man hanterar detta rent praktiskt i DSP-kod, men jag antar att det dyker upp som ett värde precis som vilket annat – eftersom man i regel hanterar kontinuerliga signaler gissar jag att det sällan kommer upp att kolla om ett värde är exakt +0 eller -0.
    Enligt din länk verkar det mest uppträda i situationer med gränsvärden och komplexa tal. Två nollor har i vart fall ingen rimlig betydelse när det handlar om att representera en ljudsignal.

  44. #284

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt din länk verkar det mest uppträda i situationer med gränsvärden och komplexa tal. Två nollor har i vart fall ingen rimlig betydelse när det handlar om att representera en ljudsignal.
    Det är ett sätt att hantera asymmetrin som uppstår när man representerar en "udda" signal (+∞, 0, -∞) med ett binärt talsystem – antingen får du positiv/negativ noll eller ett större tak på den positiva eller negativa sidan (som signerad 16bit = -32768 till 32767).

    Men ja, som jag skrev verkar det inte ha någon praktisk betydelse för DSP-kodande, precis som det extra värdet man får med heltal.

Liknande ämnen

  1. Alla mixerbord låter likadant
    Av PeterM i forum Mixning & mastring
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2014-11-17, 07:11
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 16:55
  3. 'Alla samplar alla'
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 09:25
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •