Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Långsiktig voice over mikrofoninvestering

  1. #1
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Långsiktig voice over mikrofoninvestering

    Jag är lite på jakt efter en mil för voice over arbete och skulle vilja göra en lite mer långsiktig investering.
    Efter att ha läst runt en del så har jag fattat att ett behandlat rum är a & o, men nu så vill jag börja titta på första länken i kedjan.
    Kommer spela in hemma i ett behandlat rum och mottar tips tacksamt.

    Ska jag ha en shot gun mic eller en stormembransmikrofon?
    Prio är att det är en långsiktig investering som sagt, snarare än hur mycket/lie den kostar

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tänkte rekommendera Brauner Valvet som fungerar kanon till både sång och speaker.
    Sveriges Radio har dessa bland annat. Det blir en skön närhet och bra klang i mid registret samt en snygg topp.
    Dock så har de gått upp i pris rejält sedan jag köpte min för runt 10 år sedan.
    https://www.thomann.de/se/brauner_va...alvet_136002_2

    Det är i princip som den ännu dyrare Brauner VM-1 men bara njure och rundupptagande karakteristiker men det är ju endast njure man kör när man spelar in speaker eller solo sång så VM-1 är helt onödig i detta fall.

  3. #3

    Veteran
    Ingen shotgun, alldeles för riktad så man får problem om man flyttar sig det minsta när man läser in.
    Om man har en begränsad budget hade jag lagt mer pengar på akustiken än på micken för det gör största skillnaden.
    Finns massvis med mickar att välja på, billigare och dyrare än Firechilds förslag. Jag skulle välja en mick som inte har så mycket förstärkning i diskanten (från 6kHz och uppåt) eftersom s-ljud tenderar till att sticka i öronen.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    drloop har helt rätt.

    Jag skulle också fokusera initialt på rummet, för att få bort all obehaglig rumsklang. En mikrofon för 2-3.000:- idag låter i princip helt sjukt bra. Sedan är det en väldigt dyr ökning i pris bara för att få ett uns liiiiite bättre ljud som absolut inte är värt det om inte rummet är i princip professionellt akustik behandlat.

  5. #5
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för klockrena svar
    Det jag har insett är att det inte finns några rätt eller fel, utan snarare vilken mikrofon som passar dig och dina omständigheter.
    En mikrofon som många säger är "nummer 1" för hemmapulare är ju Röde NT1-A, men för min röst så är den lite för markant i diskanten och låter därför lite vass (inget rätt eller fel, men passar inte riktigt mig)

    Sen så är jag helt med på att detta går att slipa till i post prod, men det skulle vara gött om det blev så rätt som möjligt från början.
    Är det någon som har ett konkret tips på en mik (i den prisklassen eller dyrare) som är varmare än Röde:n?

    Återigen, tack

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Studioprojects T3, rörmik, varm som sirap men tydlig!
    https://www.thomann.de/se/studio_pro...f=search_prv_6

  7. #7

    Veteran
    Jag skulle inte välja nåt med rör för voice over. Röret åldras sakta så man inte hör förändringen till det sämre.
    Men fin mick det också.

  8. #8
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Har inte gjort så många voice-over-grejer så mitt inlägg får väga lätt, men de jag gjort har blivit bra med min SE Electronics SE4400A. Brukar gå för ca 2500 beggad. Det jag gillat är att den går att ställa i hypercardioid för att få en något mer riktad upptagning och mindre rum.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    vad är det för voiceovers det handlar om?

    Ska det låta cleant och fint studio? Eller ska det låta trovärdigt "i rummet" som på film?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, rörmik om du tycker Röden låter vass. Ger ju skönare och lite murrigare ljud. Annars testa runt med andra billiga kondingmikar, någon kan ju vara spot on för dig.

    Gammalt tips jag ofta nämner är att dubblera inspelningen med mikar av olika karaktär och balansera fram en nivå/ett sound som funkar efteråt. Jag bandar just nu med konding och bandmik parallellt på samma stativ för att få mer botten.

  11. #11
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Gärna både och

    Svar på Ashaz fråga

    Ska kolla in SE4400 också

    är det någon som har erfarenhet av CAD E100s?

    En youtubare pratar varmt om den och den verkar bra, men har ingen koll för det är typ ingen i Sverige som säljer den?

  12. #12
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag har gått från billiga replokalsmickar för 500 spänn till enkel stormembranare (ADK S51) till en bra prosumer stormembranare (Blue Baby Bottle) för två år sedan och jag är väldigt nöjd. Förbättringen har varit tydlig men aningen mindre vid varje steg. Min gissning utan att ha samma gedigna erfarenhet som Firechild är att utdelningen per krona är relativt liten efter 3000-kronorsnivån. Därefter bör man nog fokusera på inspelningsrummet innan man investerar i nästa segment av mikrofoner.

    Blue Baby Bottle brukar kosta närmare 4000 men verkar gå att köpa för 2750 just nu.

  13. #13
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kan varmt rekommendera aston microphones. Relativt billiga men låter ändå snyggt i diskanten som dyrare mickar.
    Det brukar var just s sch och såna ljuds som låter kasst i billigare varianter.

  14. #14
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Vilken kondning som helst funkar. Se till o spela in rätt och ha en bra "röst". Du behöver inte lägga en massa stålar på akustikbehandling heller. Ställ dig i ett hörn med micens upptagningsomåde mot hörnet. Stå på en matta och dämpa väggarna bakom. En shield kan vara bra men det som är bakom dig är viktigare. Viktigast av allt, att vara så nära micen med munnen som det går utan att det låter skit, använd pop-filter. Lätt comp på input och mosa rejält i mixen. Lite eq och du är hemma. Rummet skapar du med reverb i dessa sammanhang. Har spelat in hundratals vo:s och bra röst/professionella speakers är det som gör det. Precis som med sång.
    Senast redigerat av Henkzy den 2017-06-15 klockan 23:19.

  15. #15
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Om rummet är ett issue så kan ju dynamiskt vara ett bättre alternativ. Shure SM7B tex.

  16. #16
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för grymma tips
    Det var därför jag kläckte iden om shotgunmicarna först just för att rummet är sådär

    @Henkzy jag tänkte köpa två billigare micar först av olika karaktär för att testa vad/vilken som passar mig bäst.
    (vad tror ni om Blue Spark/kondesnor cardioid och Audio Technica AT875r/shotgun?)

    Och sedan köpa en "fetare" om jag upptäcker att jag faktiskt har talang/får jobb?

  17. #17
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Mitt egna #1tips för röst och tal öht är EV RE20 och efterföljande, billiga och bra, syns i radiostudios överallt (främst i Amerikat).

    Glöm ej kanalstrip med EQ och komp, gärna en andra kompressor med noise-suppressor efteråt för att finslipa eventuellt pytte-brus, två kompressorer är vad som gör radio-röst magin trots allt. Tyst framför miken - tyst på inspelning är målet i min opinion.


    Tillägg en dag senare: Exprimentera, slå till på begagnade och reade mikar ibland, guldkorn finns ibland helt odokumenterade på internet. Det som passar nio röster kanske inte passar den tionde och en själv är nummer tio, liksom.
    Senast redigerat av MrLonghair den 2017-06-19 klockan 16:41.

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunlis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för grymma tips
    Det var därför jag kläckte iden om shotgunmicarna först just för att rummet är sådär

    @Henkzy jag tänkte köpa två billigare micar först av olika karaktär för att testa vad/vilken som passar mig bäst.
    (vad tror ni om Blue Spark/kondesnor cardioid och Audio Technica AT875r/shotgun?)

    Och sedan köpa en "fetare" om jag upptäcker att jag faktiskt har talang/får jobb?
    Det blir nog bra val av mickar. Börja med Sparken. Vänta med shotgunen. Vill du ha fetare ljud så kan du krypa närmre sparken för att få mer bas.

  19. #19
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gunlis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för grymma tips
    Det var därför jag kläckte iden om shotgunmicarna först just för att rummet är sådär

    @Henkzy jag tänkte köpa två billigare micar först av olika karaktär för att testa vad/vilken som passar mig bäst.
    (vad tror ni om Blue Spark/kondesnor cardioid och Audio Technica AT875r/shotgun?)

    Och sedan köpa en "fetare" om jag upptäcker att jag faktiskt har talang/får jobb?
    Håller med föregående talare. Kör på en kondensator och lär dig den först. Shotgun micar har jag aldrig använt i det sammanhanget. De är väl främst för att ta upp ljud när man behöver kompromissa med avstånd osv. Har för mig att de är svåra vid närmickning, vilket kommer vara din melodi.

  20. #20
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Brauner eller shure sm7b eller EV är fan bra tips

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med föregående talare. Kör på en kondensator och lär dig den först. Shotgun micar har jag aldrig använt i det sammanhanget. De är väl främst för att ta upp ljud när man behöver kompromissa med avstånd osv. Har för mig att de är svåra vid närmickning, vilket kommer vara din melodi.
    Shotguns är mer för om man bommar under filminspelning, så man inte får med micken i bild men inte får en massa runtom skval ljud.
    Om man sen vill återskapa klangen i studio (för exempelvis voiceovers) så får man montera mikrofonen likadant snett ovanifrån på avstånd. Annars får rösten en helt annan rumsklang.

    Om en röde är för vass, kör på en vanlig sm58. Världens mest använda mikrofon av en anledning. Eller bara EQa ljudet så det itne blir så vasst.

    Eller om du är sugen på en dyrare men bra mick som ser snygg ut också: ta typ en RE20.

  22. #22
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Golvplacerade shotguns på bordsstativ har jag sett som nödlösning vid sittande tv-studio setup, skulle vilja veta hur dom lärde deltagare hur dom skulle sitta för att det skulle funka, måste ha varit mästerlikt rattande och riggande så bra det fungerande.

Liknande ämnen

  1. Voice Transformer
    Av Volt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 10:35
  2. voice over ducking
    Av kulig i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 14:23
  3. Voice Synthesis
    Av Mr. Mountain i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •