Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: mitt modularlöfte

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

mitt modularlöfte

Som syntintresserad och nere med experimentell elektronisk musik så har jag förstås alltid haft ett starkt sug efter att skaffa mig en stor modulvägg. Att jag låtit bli har genom åren varit av olika skäl men knarksläktskapet och att det för många verkar vara en slags musikskapandets bermudatriangel har alltid vägt tungt.

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste börja. För att undvika mina största farhågor sätter jag därför upp ett antal regler för mig själv. De är följande:

1. Det första jag köper ska finansieras genom att jag säljer annat från studion. Jag har över 20 ljudalstrande grejer i dagsläget och flera av dem använder jag inte, dessa ska bort innan jag får köpa någonting. Pengarna jag samlar in lär inte räcka till mycket, kanske ett litet begagnat case och ett par-tre moduler. Det får bli min startplåt.

2. För att tillåtas köpa fler moduler så ska jag först ha gjort en låt med de jag redan har. En riktig låt, dvs en färdigproducerad som jag släpper ifrån mig utan brasklappar. Denna regel gäller alla mina moduler, så när jag köper en ny måste jag använda den i en låt innan jag får köpa nästa, osv.

3. Att sälja en modul ger mig inte rätten att köpa en ny. Således måste jag veta vad jag gör innan jag köper en ny modul och jag kan inte ducka regel 2 genom att sälja grejer.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    I krig och modular träsket är allt tillåtet.
    Dvs bryta löften är mer regel än undantag.
    Så innan du hoppar ner i bäverland så måste du vara medveten om detta

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Bra att foka på det man tycker är viktigt. Men är det inte alldeles för mycket snack om träsk och knark? Det går finfint att göra musik med modularer utan att hela tiden köpa mer. Däremot är det inte budgetinstrument, det är väl där man luras - att en modul kostar 2000 vilket känns billigt, men man behöver säg en 84hp-rad för att göra något vettigt = 25000.

Det är också knivigt att man faktiskt måste provköra för att veta om ens tänkta upplägg är bra, så då blir det lite köp och sälj.

Kolla ut cirka vad du tänker dig i en 1rads-setup och känn om du är ok med totalsumman. Du kommer att behöva byta ut grejer för att bli helt nöjd, men det är inget galet med det.

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Regel nummer 2 verkar också lite väl strikt. En modul kan vara skitbra utan att vara med i en låt, när man väl spelat in så vet man inte vilka moduler som använts heller. Efter ett tag märks det om en modul inte kommit till användning så mycket, tex. för att en annan modul är smidigare.

Veteran
    Lycka till!

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Man bör ha i minne att jag mår dåligt av att köpa grejer utan att få någon musik gjord. Jag har dessutom pengar till att köpa en hel vägg på en gång om jag skulle vilja (modular eller amortering på bolånet, allt handlar om prioriteringar ) men då skulle jag dels inte lära mig modulerna ordentligt och jag skulle garanterat inte få någon musik gjord vilket jag alltså hade mått dåligt av. Således är denna strikthet lämplig för mig.

Blackroom
    Blackroom är inte uppkopplad
    Blackrooms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man bör ha i minne att jag mår dåligt av att köpa grejer utan att få någon musik gjord. Jag har dessutom pengar till att köpa en hel vägg på en gång om jag skulle vilja (modular eller amortering på bolånet, allt handlar om prioriteringar ) men då skulle jag dels inte lära mig modulerna ordentligt och jag skulle garanterat inte få någon musik gjord vilket jag alltså hade mått dåligt av. Således är denna strikthet lämplig för mig.
    Låter både rimligt och bra. Lite likadan själv. Minus striktheten då tyvärr, men har inte köpt nåt nytt sedan Monologuen så det tar sig.

beem
    beem är uppkopplad nu
    beems avatar
    Administrator
    Beror ju på vad du köper för moduler såklart, en switch tex. är svår att känna att "den ska in på en låt!"

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    Regel nummer 2 verkar också lite väl strikt. En modul kan vara skitbra utan att vara med i en låt
    Som könskvotering till bolagsstyrelser ungefär. Visst är det lite krystat men kanske nödvändigt för att det ska hända något. Svinbra moduler riskerar att bli oanvända annars på grund av bristande engagemang för att bjuda in dem där det händer.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    Beror ju på vad du köper för moduler såklart, en switch tex. är svår att känna att "den ska in på en låt!"
    Kan den inte användas i en patch som jag kan använda i en låt så ska jag inte köpa den, enkelt uttryckt. Däremot måste ju inte varje modul låta för att betraktas som använd.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Efter gått igenom en del modulärt nu så skulle jag säga att det är bättre att göra mkt goda undersökningar om vad man verkligen vill ha och sen köpa en större del av det systemet.. alternativt ett helt system. För att lära dig en modul ordentligt så gäller det att du har andra som den kan interagera med.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Kan den inte användas i en patch som jag kan använda i en låt så ska jag inte köpa den, enkelt uttryckt. Däremot måste ju inte varje modul låta för att betraktas som använd.

Fast grejen med modularer är ju att just nå fram till moduleringar du inte tänkt på.... vissa grundbultar bör finnas och en viss bredd i paletten.... mkt handlar ju om att undersöka och bli överaskad.... om du bara ska jobba konventionellt och målinriktat skulle jag hellre rekommendera t.ex. en Matrixbrute eller Pro2 ....de klarar av det mesta och lite till

Själv ser jag musik så mycket som en väg eller i bland till och med leverne... mindre som en färdig produkt "låt 5min" "30x60x20" inplastad och klar.....?!?!?

PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Låter vettigt tycker jag. Själv känner jag mig extremt fånig för tillfället eftersom jag köpte en ny gitarr utan att egentligen ha använt förra inköpet till något vettigt än (den har iofs stått på röksanering mesta tiden, men ändå).

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter bra. Det innebär att om du behöver bryta mot detta så är det förmodligen väl övervägt, vilket kan hindra impulsinköp.

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Dock kvarstår impulsköpsbegäret om det finns tomma hp att fylla. Igår beställde jag 2st 2hp moduler just av det skälet

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    Dock kvarstår impulsköpsbegäret om det finns tomma hp att fylla. Igår beställde jag 2st 2hp moduler just av det skälet
    Hehe, det förstår jag. Min tanke är att göra en lista med alla moduler jag vill ha i prioriteringsordning. En lista som jag kan revidera löpande. På det sättet så vet jag vad jag ska köpa härnäst. Mindre risk för impulsköp då. Vidare så tänkte jag nog fylla ut caset med plåtar så att det inte är några direkta hål.

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jo, men även plåtar är leder till att impulsbegäret triggas

android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Min tanke är att göra en lista med alla moduler jag vill ha i prioriteringsordning. En lista som jag kan revidera löpande. På det sättet så vet jag vad jag ska köpa härnäst. Mindre risk för impulsköp då.
    Jag gör också ungefär så, Modulargrid är bra för det. Jag har ett rack med hur systemet ser ut nu och ett för moduler som jag funderar på att köpa.

Jag har 84 + 20 hp tomt, men skulle inte ha något större problem att fylla upp det direkt (om man bortser från pengar helt och enbart tänker "vill ha"). Men planen är att begränsa mig till max en modul per månad. Då bör jag hinna lära mig grejerna under tiden.

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Att revidera sitt system kontinuerligt är ett måste, då du kommer att upptäcka nya saker i det, samt kanske vill ta det åt ett annat håll senare. Min ursprungliga plan av de moduler jag ville ha är i stort sett bortblåst idag, då jag fick goda råd om bättre moduler, samt tekniker för att nå de resultat jag velat ha. Det kan jag tacka Odd Bob och Jgb för som hjälpt mig väldigt mycket.

Som jag ser det så finns det 3 st områden i en modular. Audio, CV/Gate och annat. Audio bestämmer du helt själv över och efter dina öron. CV/Gate funkar väldigt bra att kolla på modulargrid och sortera efter popular, detta för att du vill oftast kunna göra lite samma saker som alla andra. Sedan är allt annat som är lite mer obskyra grejer.

Jag tror personligen att det du beskriver som Bermudatriangeln är för att allt för många köper för djupa och avancerade moduler. Själv har t ex ett superenkelt filter som låter jättebra (Studio Electronics 4075). Det kan jag ratta in på några sekunder. Sedan har jag en ennan modul som heter Frames, den kan jag spendera timmar på att korrigera och få fram ett beteende som är önskvärt. Det är alltså inte dumt att ha moduler som är enkla, men de är kanske inte alltid så intressanta eller roliga. Ett tips från mig är att inte titta på modulen som är mest avancerad och kan mest, för det är inte säkert att du "hinner med" att använda den. Det är lite där det blir kul med modularsystem tycker jag. Jag som är väldigt west coast (men arbetar mycket med melodier) gillar att arbeta med oscillatorerna och lägger mycket tid där, men spenderar desto mindre tid bland filter och effekter (därav har jag avancerade mixers och oscillatorer, men enkla filter och banala effekter). Allt för att min hjärna ska slippa slå kullerbyttor på ointressanta saker.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Många bra tankar och fina tips, tack!

Jag använder modulargrid (som alla andra). Jag lägger tänkbara/intressanta moduler i ett rack för utvärdering. När jag känner för det så väljer jag ut en av dessa moduler och går igenom så många videor/recensioner av den som jag behöver för att fatta ett beslut. Antingen så flyttas modulen över till mitt verifierade rack eller så raderas den.

Jag märker att jag inte alls intresserar mig för oscillatorer, filter och annat som jag redan har gott om i mina semimodulära syntar. Så, modularen kommer inte att bli någon patchbar monosynt i första laget. Snarare en effekt- och modulationslåda.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Inser nu att jag behöver utöka kraven på mig själv något. Det har blivit att jag bara vill göra ny musik med mina moduler. Så, jag måste både göra en ny låt med modularen och slutföra en annan, sedan tidigare påbörjad, bit innan jag får köpa en ny modul.

vurt
    vurt är uppkopplad nu
    vurts avatar
    Veteran
    Det är dyrt i början när man prövar sig fram, man byter ut saker som man inte tycker det funkar med det man gör och går i förlust. Sen är det lätt att irritera sig på öppna hål i racket och man fyller ut för att fylla upp racket, det är rent idiotiskt eftersom HP'na är guld värda när man sen hittar en seriöst intressant modul.

Men att hänga upp sig på pengar... man tar ju från något annat bara, säkert inget livsviktigt? I helgen pratade jag med en kompis som får ut mer än det dubbla i månaden mot vad jag har (lever på en liten sjukersättning). Han har inga prylar direkt, rätt sunkig dator, har inte bil, sparar inget, inget dyrt boende. Han bränner sina 24K på vad jag tycker är "skit", dvs frågar man honom vad han lagt förra månadens lön på så rycker han på axlarna, han har inte den blekaste. Det är ju ett värre "knark" i så fall, och det är väl det mest vanliga om man kollar runt..

Jag har lagt c:a 130-140K på mitt euro nu, men tröttnar jag är det iaf inte en axelryckning eller pengar helt och hållet nedspolade i toaletten

Ska man vara superekonomisk så vore det bästa såklart att endast köpa begagnat, men marknaden är ju begränsad och man kommer få nöja sig med "the next best thing" istället för vad man vill ha ofta.

Det enda jag egentligen behöver göra för att inte få GAS är att strunta i att läsa om nya moduler, eller skippa att browsa på muffwiggler. Men för mig är eurorack lika mycket ett intresse och fascination över teknik som det är ett intresse för att skapa musik. Orkar inte med att se så svart/vitt och superseriöst på det hela, har man skoj så har man, och då kan man vara nöjd, inget att ha ångest för eller liknande.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jesus, så många kablar man behöver! Det har många sagt till mig men jag fattade inte att det går åt 50 per patch när man bara har en handfull moduler. När man har ett stort system så måste det gå ut tusentals! 😱

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ibland slår jag på g2an och då undrar jag inland om jag är kokobäng. Ty, eurot är verkligen inte i närheten.

dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Strunta i Euro och köp Serge, Ztheerge! Då har du bara 5-6 moduler att köpa och kan göra musik direkt!

erkahulle
    erkahulle är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Odd bob, vari ligger G2ans storhet och vad gör den som inte går att få till i eurot?

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Fördelen med mjukvarumodulär generellt (jag använder Csound och inte G2) är:

Obegränsat antal oscillatorer, filter, mixers, vca, effekter osv. Storleken av en patch begränsas mest av vad som är överskådligt. När man kommer upp i en viss komplexitet fattar man inte längre hur det fungerar.
    Man kan spara patchen och ta upp den igen.

Odd Bobs avatar
    Veteran
    G2an storhet är Variations och PatchMutator!
    Samt att bla LFOer kan jobba i både mono och poly mode. Sjukt fint.
    Men kan återkomma med en mer detaljerad lista.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6396.JPG 
Visningar:	115 
Storlek:	600,0 KB 
Id:	77712

Årets mål i hamn. Dags att kolla efter ett nytt case.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag märker att jag inte alls intresserar mig för oscillatorer, filter och annat som jag redan har gott om i mina semimodulära syntar. Så, modularen kommer inte att bli någon patchbar monosynt i första laget. Snarare en effekt- och modulationslåda.
    Hur gick det med det? Nämen... Fint system där!

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    Hur gick det med det? Nämen... Fint system där!
    Hehe, ja. Det började i den änden och utvecklades allteftersom. Min köp härnäst-lista har verkligen justerats många gånger. Det har varit kul!

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Tror flussmedel har ett lc9 för bra pris. Bara å köpa.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erkahulle Visa inlägg
    Odd bob, vari ligger G2ans storhet och vad gör den som inte går att få till i eurot?
    Också precisionen, man kan multiplicera en styrsignal med exakt två, trigga en s&h vid en exakt sample (nåja); alla moduler tar och skickar samma nivåer; man kan kopiera något man patchat och köra fyra instanser som går in i varandra (min favorit); man kan byta en modul mot en annan i samma kategori med ett klick; det ligger inte ”oanvända” moduler och distraherar en i synfältet. M.m.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran

Namn:	6B337C37-D613-4589-8142-1704D5988773.jpeg 
Visningar:	106 
Storlek:	135,5 KB 
Id:	78382

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nästa normbrytande mål: att bli färdig.

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja ska börja med knarket igen.. eller ja har redan börjat, men inget funktionellt system än

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nu är jag klar! Under föräldraledigheten har jag lagt 1000 timmar på efterforskningar om moduler samtidigt som jag gjort mycket musik. Om några veckor börjar jag att jobba igen och då får båda inte plats. Plus att caset är nästan fullt och jag vill varken ha ett till eller ett större. Så, nu gör jag det sk omöjliga.

Såhär blev slutresultatet:

Att göra musik är roligare än någonsin.

kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

Modulärtrend 2018: Påstå sig vara färdig ;-)

Är nog också nära, men inte inte riktigt ännu. Några kvar att bygga och någon att köpa.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Det har bara tagit ett år för mig att komma hit. En förutsättning är förstås att jag handlat många moduler på den tiden men jag tror att en ännu viktigare aspekt är att jag har lagt över 1000 timmar på att läsa om utbudet och tittat/lyssnat på demos. Jag vet vad som finns att tillgå, jag vet vad grejerna gör och har en ganska klar bild av vad för moduler jag skulle ha kul med/nytta av.

Man brukar ju säga att utbudet är massivt men det är inte riktigt sant. Räknar man bort alla inaktiva tillverkare samt alla de enklaste modulerna som det finns hundratals varianter av som alla gör exakt samma sak (typ attenuverters) så är det knappt ett par tusen moduler att gå igenom. Jag har inte tittat på alla men en kvalificerad majoritet. Jag vet alltså att jag redan köpt det mesta som intresserar mig.

vurt
    vurt är uppkopplad nu
    vurts avatar
    Veteran
    Tycker aldrig man blir "klar". Det är som med en DAW, kommer alltid nytt som är intressant, vilket bara är kul.
    Men ja, det är inga större problem att gå igenom utbudet av moduler, tycker man det är intressant blir det helt naturligt att man hänger med och läser om allt. Jag började med "best filter", "best VCA" osv trådar så man har något att utgå ifrån, men dom är bara aktuella ett litet tag.

Ser bra ut

wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Nu är jag klar! Under föräldraledigheten har jag lagt 1000 timmar på efterforskningar om moduler samtidigt som jag gjort mycket musik.
    Nu trillade poletten ner! Jag har sett dig posta en hel del på muff senaste året, eller de få gånger jag själv är därinne. Svårt det här med alla forum och användarnamn etc när man själv inte är så särskilt aktiv som användare på något ställe.
    Ditt system ser väldigt fint och roligt ut! Ett år är rätt galet snabbt ändå för att ha byggt ihop något så stort, men eftersom jag har stött på en del av dina inlägg på muff så har jag förstått att du verkligen har valt med omtanke och med en modul i taget i åtanke. Själv har jag stött och blött modulargrid, google etc i tre år för att försöka fylla ett 292 hp-case. Har fyllt det ett par ggr iofs, men så dyker något annat upp och man "måste" tänka om.

Ett par frågor:
    Hur är den där Blue Lantern-Maths egentligen? Det ser ut som att han verkligen har försökt pressa in så mycket som möjligt på så liten yta det bara går. Hur mycket överlappar de varandra och vad fixar den som Maths inte gör? Bättre som VCO kanske?
    Chance. Är den skoj? Jag behöver en ny random-pryl och har gått igenom både den ena och den andra men hittar inte hem riktigt. Samma sak med Befaco Burst, den verkar också väldigt trevlig..

Jag anser mig faktiskt också vara färdig med ett relativt komplett system som passar mig bra. Ja, snart iallafall. Själv har jag 30hp att spela med, men mitt modularlöfte är att jag ska använda resten av året till att gå igenom mina prylar ordentligt för att se vad som saknas.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Spore Generator ska nog snarare jämföras med Befaco Rampage. Den gör allt som rampage gör men med en hel del extra kontroll. Nästan allt extra är bra grejer (attenuatorer, offset, en both-ratt och sådant). Det enda som känns lite onödigt är pop-funktionen. Du måste offra hela modulens funktionalitet om du ska använda den och allt den gör är att ge dig en transient (en kort strömpeak) som kan användas för trumljud och sådant. Inget jag kommer att använda.

Chance har jag precis skaffat så jag ska inte säga för mycket om den. Jag gick igenom alla mer avancerade randommoduler och valde ut Chance samt Wogglebug för att dessa verkar ha mycket styrbar slump och inte en massa onödiga grejer som görs bättre av andra moduler (quantizer, till exempel). Just Chance har sitt wavetableläge som ju har en viss mängd slump men ändå uppstyrd sådan i och med att slumpen bara står mellan ganska enkla vågformer samt rhythm som också håller sig till tempo men slumpar division/multiplikation. Enkel men också musikalisk slump.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nu är jag klar! Under föräldraledigheten har jag lagt 1000 timmar på efterforskningar om moduler samtidigt som jag gjort mycket musik. Om några veckor börjar jag att jobba igen och då får båda inte plats. Plus att caset är nästan fullt och jag vill varken ha ett till eller ett större.
    Och nu har jag påbörjat nästa case.

Namn:	rack.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	87754

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Och nu har jag påbörjat nästa case.

Namn:	rack.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	87754
    Oj, vad snyggt case!
    Hembygge eller vart ifrån? Lite ARP2600 feeling.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Pittsburgh Modular Synthesizers Structure EP-420. https://pittsburghmodular.com/structure-420

Mitt första case är ett likadant.

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior
    Min enda kommentar jag har utöver att det var kul att läsa tråden är - hur hade du tid att göra musik under föräldraledigheten?

Jag har NOLL tid, men så är min i dagsläget bara nio månader gammal också och måste ses över konstant. Och när hon sover på dagtid är det korta stunder bara när man pustar ut, går på toa, käkar något och försöker bli mänsklig igen.

Grattis till racket iaf, fint! Håller på att bygga om / ut mitt trots allt och börjar bli "klar" eller vad man ska säga.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Kräver man av sig själv att musik blir gjord för att man ska tillåtas köpa fler moduler så styrs GAS-driften mot musikproduktion och dessutom lägger man lite mindre tid på köp, rackning, test, sälj, köp, etc. Det har varit en nyckel för mig.

Vad det gäller perioden hemma med ett barn så tyckte jag aldrig att det uppgick till mer än halvtid. Småbarn sover ju halva dagen. Med två barn blir det lite rörigare tills man lyckats synka deras sovschema. Då skulle jag säga att man kan ha 2-3 timmar för sig själv på en dag. Fast alla har ju olika situationer.

Jag har ett konsumerande arbete och är definitivt mer sliten som småbarnsförälder när jag också måste jobba.

greppan
    greppan är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Min enda kommentar jag har utöver att det var kul att läsa tråden är - hur hade du tid att göra musik under föräldraledigheten?

Jag har NOLL tid, men så är min i dagsläget bara nio månader gammal också och måste ses över konstant. Och när hon sover på dagtid är det korta stunder bara när man pustar ut, går på toa, käkar något och försöker bli mänsklig igen.

Grattis till racket iaf, fint! Håller på att bygga om / ut mitt trots allt och börjar bli "klar" eller vad man ska säga.
    + 1 på detta. Tiden är såå knapp. Haha. Men å andra sidan är mitt barn en riktig röjare. Sömn är inget för henne. Tips mottages tacksamt. Hon brukar få vara med och patcha men det spårar snabbt ur.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Sömn är väldigt individuellt förstås men det är ju ganska vanligt att barn under ett år sover 15-16 timmar per dygn. Vi kör 11 timmar på natten med vår minsta nu och hon sover klockan 9-10, 12-14 och 16.30-17.30 utöver det, ungefär. Min tvååriga son sover också 11 timmar på natten plus klockan 12-14 på dagen. Så jag har två timmar mitt på dagen helt till mig själv. Jag ser till att äta, att gå på toa, diska och sådant krams när barnen är vakna så att jag kan sätta mig fokuserat när de sover.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Dagens 12-14-pass resulterade i inspelningen av en liten nonsenspatch i mitt nya system och en kort videosnutt som bevis.

https://youtu.be/YxvZVrkn_Do

bing
    bing är inte uppkopplad

Senior
    Haha! Min första spontana tanke var: varför i hela fridens namn sätter han inte Stages-modulerna bredvid varandra - ihop-länkade?:-D

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    Haha! Min första spontana tanke var: varför i hela fridens namn sätter han inte Stages-modulerna bredvid varandra - ihop-länkade?:-D
    Tänkte detsamma, tills jag kopplade...

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Sömn är väldigt individuellt förstås men det är ju ganska vanligt att barn under ett år sover 15-16 timmar per dygn. Vi kör 11 timmar på natten med vår minsta nu och hon sover klockan 9-10, 12-14 och 16.30-17.30 utöver det, ungefär. Min tvååriga son sover också 11 timmar på natten plus klockan 12-14 på dagen. Så jag har två timmar mitt på dagen helt till mig själv. Jag ser till att äta, att gå på toa, diska och sådant krams när barnen är vakna så att jag kan sätta mig fokuserat när de sover.
    Jo, det där är ju idealiskt. Vårt lilla troll är sjukt svårsövd dock. Jag vet hur mycket hon behöver och när det är dags, hon blir gnällig och gnider sig i ögonen och så. Men ibland funkar inget. Hon har gett sig f*n på att inte sova helt enkelt.
    Igår var hon vaken från 06.30 till 19.30 och det var ett helvete. Tog 4 promenader för att försöka söva henne, 1½ timme vardera. Lyckades på den sista. Sedan sover hon som tur är okej på natten.
    Får hoppas det blir bättre, det här är psykiskt nedbrytande för oss.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Jo, det där är ju idealiskt. Vårt lilla troll är sjukt svårsövd dock. Jag vet hur mycket hon behöver och när det är dags, hon blir gnällig och gnider sig i ögonen och så. Men ibland funkar inget. Hon har gett sig f*n på att inte sova helt enkelt.
    Igår var hon vaken från 06.30 till 19.30 och det var ett helvete. Tog 4 promenader för att försöka söva henne, 1½ timme vardera. Lyckades på den sista. Sedan sover hon som tur är okej på natten.
    Får hoppas det blir bättre, det här är psykiskt nedbrytande för oss.
    Det kan vara tufft. Vi hade det ganska bra, men nätterna var svåra periodvis.

Med andra barnet hade vi inga "krav" på när han skulle sova, utan det blev som det blev. Konstigt nog funkade det bättre.

Men kom ihåg att det blir bättre. Försök skämma bort er själva med att slappa när det går. Ta hjälp av vänner och släkt om det är möjligt.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    sisältää: En VG8+ alltså? Vad tycker du om den? För mig är det en favorit, men den passar mig extremt bra med hur jag jobbar och tänker.

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    Det kan vara tufft. Vi hade det ganska bra, men nätterna var svåra periodvis.

Med andra barnet hade vi inga "krav" på när han skulle sova, utan det blev som det blev. Konstigt nog funkade det bättre.

Men kom ihåg att det blir bättre. Försök skämma bort er själva med att slappa när det går. Ta hjälp av vänner och släkt om det är möjligt.
    Tack för stödet och tipsen. Jag vet att det blir bättre, och så försöker jag låta bli att vara egoistisk och tycka synd om mig själv för att jag inte får leka med mina syntar och istället njuta av upplevelsen.
    Nu ska jag sluta off-topica här!

Liknande ämnen

1. Mitt synthbygge
    Av revolverman i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 13:47
  2. Mitt synthprojekt.
    Av makari i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 15:50
  3. Mitt Mixerbord
    Av shrimpii i forum Övrig hårdvara