Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Indisk musik - indiska rytmer

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

Indisk musik - indiska rytmer

Har alltid varit förtjust i shuffle och 6/8-sväng, utan att ha nån koll på att det var just dessa "taktarter". Helt oskolad i musik men spelat i 25 år. Bara kört på. Började för fyra år sen spela i en sambareggae-slagverksorkester och när jag först fick höra en 6/8 uptempo-låt som vi skulle börja spela blev jag alldeles till mig. "Det här är ju Motörhead!" Lyssnat en massa på Motörhead och spelat ett gäng av deras låtar men aldrig tänkt på att det var 6/8 som gjorde det så svängigt. Ja ja. Lång introduktion.

Åkte t Indien m slagverksorkestern för två år sen och blev alldeles golvad av musiken. Bland mina bästa dansupplevelser där! Däribland en där scenen intogs av bara män efter att vi avslutat en nyårsspelning. Jag o en till i bandet hoppade upp och fick därefter snubbe efter snubbe som klev fram, stirrade allvarligt på en och bara dansade loss! Sjuuukt kul!

Ska troligen tillbaka för att spela där till nyår men denna gång elektroniskt. Så nu trålar jag youtube efter schyssta samplingar att väva in i våra låtar. Dels för att flirta lite m publiken men också för att jag verkligen ääääääälskar svänget! Och det svinkul att ta en indisk trumloop eller sampling och sen bygga vidare på det och göra det till sitt eget.

Här är två favoriter för närvarande:

https://youtu.be/https://youtu.be/YUH9jD__qHY
    (Fan jag får ju aldrig till det där m youtubelänkar!

Några fler här som går igång på samma?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-06-03 klockan 19:51.

gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Den här är TUNG!

https://youtu.be/IcMUB8qY-qo

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Instämmer som inbiten indoman

Det som verkligen gör deras (klassiska) taktarter speciella, om vi nu ska bli lite teoretiska, är att det är väldigt långa takter. De vanligaste är 12 och 16 (ektal och teental), och de mest mästerliga musikerna kan verkligen ta en till platser, och tillbaka under en takt. Fantastiskt. Och sen finns såklart bhangra, som ursprungligen är folklig festmusik (från bhang, en folklig cannabistillredning. Party ).

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fler Indien-frälsta?

Har fått en nystart med att göra musik m indiska influenser. Går verkligen bananas på det iom att jag är nästan helt teoretisk okunnig och tycker det är rätt kul att vara hänsynslös och bara blanda samplingar och elektroniska ljud hejvilt.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Skicka nåt i C vettja så lägger jag chill-sitar, eller bansuriflöjt (har friare tonartsbegränsningar)!

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok!

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    En favoritfilm.... Lagan!

https://youtu.be//watch?v=GmCn31pq8i0&index=2&list=PLsfcClDgY11B0BhVRDo74F00J_ChX-5eP

https://www.youtube.com/watch?v=GmCn...74F00J_ChX-5eP

Jag är inte människa att få youtube länkarna att visa här... ;o(
    Senast redigerat av biomoib den 2018-01-01 klockan 18:44.

SL23
    SL23 är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Kul med andra som gillar indiskt! Lyssnar mest på instrumentala grejer av alla sorter, både från norr och syd. Förstår inte mycket av teorin bakom alla takter men det är något med det som är så tungt och jag önskar att fler uppskattade det. "Världsmusik" fnyser tyvärr många man känner åt utan att ge det en chans liksom

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SL23 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . "Världsmusik" fnyser tyvärr många man känner åt utan att ge det en chans liksom
    Ja, det stämmer nog. Även jag innan jag hörde det i rätt sammanhang

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den här är intressant med många grafiskt transkriberade melodier. Klicka på en raga till vänster så kommer exemplena upp.

https://autrimncpa.wordpress.com/

SL23
    SL23 är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    Den här är intressant med många grafiskt transkriberade melodier. Klicka på en raga till vänster så kommer exemplena upp.

Häftigt! Väldigt lärorikt, ska definitivt kolla in mer senare.

anonanon
    anonanon är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Grymt coolt, aldrig sett på sång på det sättet förut.
    Nu kan jag absolut ingenting om musikteori men får vibbarna att en del av vår svenska progrock skulle se likadan ut, kanske för att även några av dom blev indienfrälsta när de sprang nakna med syra i bollen på gärdet

Samlar alltid på mig världsmusik när jag reser, kul att jag inte är ensam med intresset särskilt från länderna öst om öst inte enbart indien.
    Om någon har något elektroniskt med indiska/världsmusik influenser så får ni gärna dela med er

Har någon platta med indisk tempelmusik jag får ladda upp någon dag, både instrumentaler och med sång.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran

Roligt framställt!

Om jag blygsamt tillåter mig pladdra på lite (har spenderat en del tid med musiker i norra Indien) så är det speciella med indisk taktartsteori framförallt att de är väldigt långa (och långsamma kan man säga, baserade på vad vi kan kalla helnoter). De vanligaste är 16 (teental) och 12 (ektal). Ju mer erfaren musiker desto mer svävar det inom "takten" och åstadkommer det där vilda. Sen landar man oftast tillsammans på sista slaget i takten istället för första i nästa, vilket nog är det som förvirrar de flesta. Att lära sig hitta ettan och räkna till 16 låser upp mycket alltså. Det brukar vara lätt i början av ett stycke men betydligt svårare i slutet

Harmoniumet spelar ofta en grundform som gör det lättare för de andra musikerna att sväva runt. Där finns ofta en figur att hitta som tydligt avslutar takten. Som i filmen ovanför.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2018-01-08 klockan 17:34.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Instämmer om att det kan hjälpa att försöka hålla reda på var man är i takten. Ibland har de ju handgester till, men är det bara i karnatisk tradition? Vissa slag är tomma (Kali kallas de väl, med handflatan uppåt), vissa har en gest åt sidan. De har ju något slags motsvarighet till hemioler med grupper om fem eller tre slag som går tvärs över takterna som säkert bidrar till att vippa en av pinnen.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Gester ja! Räknar gör man mellan strecken på fingrarna inne i handen. Varje finger har fyra steg, inkl. fingertoppen. Olika tals har olika markeringar och gester. Slag utan bas visas med en sån uppåtflata.

must
    must är inte uppkopplad

Senior
    Intressant. Studerade hos en lärare en gång som filmade och skrev om ritualer med flera saker i indiens "fattigare" områden. Har rätt mycket information lps med mera böcker film och annat. Lyssna repetera mm kul

Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Veteran
    Jag är också en stor fan av att inkludera indiskt, och ja mycket etniskt, i min musik. Det roligaste var nog när jag jobbade med en indisk sångerska på en låt. Det är ju förvisso inte några tunga beats utan mer traditionell raga-sång. Och jäklar vad häftigt och vackert det är!

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kul att fler gillar indiskt! Blev för tajt med tid att ge sig iväg o spela förra året men nu siktar jag på en sväng till nyår. Ska försöka förkovra mig lite mer i indisk musik och inte bara fuska genom att sampla ny indisk (Bollywood)musik eller blint plocka från filmer på youtube. Även om det är rätt kul att bara helt respektlöst kasta sig på grejer så.

anonanon

Försöker komma igång med detta nu, lyssnade på dehär och försöker återskapa indiska Raag'or eller vad vi ska kalla dom på svenska.
    Det verkar som man ska följa en pentatonisk skala och något indiskt sargam, hittade detta vilket hjälper mig översätta dom till noter jag förstår. https://www.notesandsargam.com/2015/...western-notes/

Nu ska jag försöka återskapa detta med min 303:a https://www.youtube.com/watch?v=tCEhx4dv47Q riktigt skön groove och sen lär jag min något om musikteori på köpet

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Faktum är att grundsystemet med 7tonsskalor liknar det vi kallar kyrkotonarterna till stor del, dock har de 10 istället för 7. Här är en bra listning av de 10 http://raganet.com/Issues/2/10thaats.html Streck under betyder sänkt ton (bara Ma kan höjas). Prick över betyder oktaven över grundton, prick under betyder oktaven under grundton

Men när man skriver en raga, eller ett stycke, inom en 7tonsskala, så hör det till att välja en kung-ton som får förekomma extra framträdande, en drottning-ton som är sekundär i betydelse, och ofta en stum ton som inte spelas. Sen finns även namngivna 5tonsskalor.

Allt detta sammantaget ger ett mycket komplicerat teoretiskt system och det är svårt att veta, bara genom att lyssna, vilken skala/typ av skala/del av skala som faktiskt ämnas. Vilket ju såklart inte spelar nån roll för oss som bara gillar hur det låter och vill göra liknande grejer Men hamnar man bland skolade musiker i Indien kan det ofta bli JÄVLIGT stifft alltså, noga, svårt och specifikt ska det vara. Särsklit om man är nybörjare.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2018-02-06 klockan 02:30.

anonanon

Sådär, nu har jag införskaffat mig några instrument efter min senaste resa, blev en
    Nadaswaram,
    Bansuri,
    Tavil
    Nu gäller det bara att lära sig lira dom!
    Någon som råkar ha någon erfarenhet av dessa? Försökt hitta information online särskilt om nadaswaram men det verkar vara näppt, hittade en gubbe på gatan som kunde visa mig grunderna, hur man knyter knutarna osv men sen började språkbarriären träda ikraft.

edit:
    Hittat lite info nu och västerländska artister som bemästrat instrumentet, mycket till hjälp var denhär maillistan ifall någon vill läsa mer eller finner sig i samma situation som mig.
    https://groups.google.com/forum/#!to...al/R9PFdPtjfuU

Och denna filmsnutten!
    Senast redigerat av anonanon den 2018-12-30 klockan 10:04.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kul! Berätta hur det går. Har tyvärr ingen kunskap att dela med mig av. Men är iaf igång med det indiskinfluerade elektroniska projektet. Får se om det blir nåt Indien nästa nyår.

anonanon

Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Kul! Berätta hur det går. Har tyvärr ingen kunskap att dela med mig av. Men är iaf igång med det indiskinfluerade elektroniska projektet. Får se om det blir nåt Indien nästa nyår.
    Hör av dig om det blir så, kan tipsa om några ställen reste nyligen genom en stor del av tamil nadu ifall den karnatiska musiken intresserar dig.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Tavil är i princip samma instrument som Surna/Shehnai. Lättare att söka på kanske. Indien har ju ett antal språk att bli förbistrad av På svenska heter det Skallmeja och har även det gammal tradition. Hursomhelst ett av de svåraste blåsinstrumenten att bemästra, och definitivt det högljuddaste

Surna/Sorna

Shehnai

Skallmeja (Med ett eller två L verkar det som...)

Bansuri spelar jag flitigt, från låga D till C två oktaver upp. Har ett gäng från Indien, och har tillverkat egna också. Se till att den du har är ordentligt stämd internt innan du börjar lära dig/slita ditt hår Det säljs ofta dåligt borrade bansuris. Det är rätt lätt att fixa dock, så hör gärna av dig om du behöver detaljtips!

https://soundcloud.com/mikaelmix/theriddle

anonanon

Du blandade ihop Tavil med Nadaswaram min vän

Detta är en Nadaswaram/Nadhaswaram/Nathaswarham (verkar inte finnas någon bestämd stavning fast Nadaswaram är vanligast)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WhatsApp Image 2018-12-13 at 05.26.37.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	139,4 KB 
Id:	85499

Och detta är en Tavil som spelas tillsammans med en Nadaswaram

Namn:	A_depiction_of_Nadaswaram_and_Tavil_play.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	4,22 MB 
Id:	85500

Och Skalmeja tror jag familjen kallas som använder samma typ av munstycke om jag inte missuppfattat det, och Skallmeja är en kyrkby i Västergötland.

Namn:	2008_09240001__48988.1284525193.1000.1200.JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	85501

Angående flöjten så är den ordentligt stämd, hade en lång diskussion med killen jag köpte den av kring ämnet, han hade en hel drös jag fick prova innan jag begedde mig med ett stort leende, han hade hållt på i 35 år med flöjtmakande, om du någonsin är i Varkala kan du ha tur och stöta på honom på strand promenaden. Här är han jag köpte den av, de låter helt underbara. Han ger även lektioner över Skype!

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    (Blandat ihop: Ja! ) Stavningsproblemet finns alltid där när det ska transkiberas mellan olika skriftspråk. Krångligt att söka på, men kan vara en stor humorkälla på skyltar runtomkring i Indien

Prova många är grejen i det stora landet i öster japp!

Liknande ämnen

1. indisk acid
    Av sunflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 13:46
  2. Indiska ljud
    Av toandfro i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 10:54

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar