Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fundering kring Multikabel !

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Fundering kring Multikabel !

    Har en multikabel som helt klart är överdimensionerad för mina behov !

    24 ingångar och 8 utgångar ! Problemet är ju hur man ska förvara en sådan kabel ?
    En tanke är ju att ha den på en kabeltrumma av något slag - men himla svårt att
    beräkna hur stor trumman måste vara - Någon som vet hur man tänker ? Och VAR
    man få tag i sådana trummor ? Och KAN man verkligen rent praktiskt "rulla upp" en
    kabel på en trumma när man har själva "scenboxen med uttagen" i ena änden och
    de 32 XLR-Kablarna i andra änden ?

    Ska byta till en mindre men just nu finns behov av en lösning på hur den här
    ska förvaras och transporteras - Någon som har en ide ? Tror längden är mellan
    25 och 30 meter så det är verkligen en kraftig kabel !

    Mvh Peter
    Senast redigerat av pumahane999 den 2017-06-02 klockan 12:20.

  2. #2
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Inte lätt det här...

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror Thomann har tomma trummor... men nu konstrar sidan.

    24+8 låter annars kanon. Kanalerna har en tendens att ta slut fort och så fort du vill ha effektreturer el dyl i kabeln så går även de 8 åt.

  4. #4
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja - Det är en kanonkabel - Men då var det dags att avslöja min okunnighet gällande håddvara och liveframträdanden ! Du skriver effekreturer - och jag antar att du menar att man lägger en effekt på t.e.x. sången eller något sådant ? Men skulle du på ett pedagogiskt sätt kunna försöka förklara exakt vad en "effektretur" ÄR och exakt HUR man kopplar den ?

    De enda effekter jag använt är ju reverb och liknande som finns i mixerborden som man kan ställa in på olika nivåer för olika kanaler. Har ännu inte jobbat med "externa" effekter, bara läst lite om det. Men vad jag förstår så skickar man ju ut någon signal från mixerbordet och ut till t.e.x. ett externt reverb och sen tillbaka in på SAMMA KANAL PÅ MIXERBORDET - och sedan skickas ALLT från mixer bordet ut till högtalarna. Jag trodde att man mera använde de här utgångarna på multikabeln till MEDHÖRNING för musikerna eller sångaren - Men jag kanske fått ALLT om bakfoten ?

    Mvh Peter !

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har också haft den i ett case bara, en trälåda. En stor multi är en jobbig grej att trilskas med, särskilt efter krogspelning då den bitvis är täckt av klibbiga ölrester och har lite glassplitter på sig.

    Returer på multikabeln används som du säger exempelvis till medhörning. De kopplas från exempelvis aux ut på mixerbordet via multikabeln till förstärkare som står vid scenen, och sedan vidare till monitorer. Nuförtiden är det kanske vanligast med aktiva monitorer, så då går kabeln direkt från returen på multikabeln till monitorerna.
    Senast redigerat av särkvark den 2017-06-02 klockan 13:17.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vart bor du nuigen?

    Om det var dig jag köpte ett midikeyboard bortanför wieselgren ?

    Tog just elektrkerns lilla trumma, du skulle ju kunna testa den så du ser om den passar

  7. #7
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Modellar - Det hade varit UNDERBART om det varit jag - Verkligen bra tanke !
    Tyvärr bor jag i Gästrikland/Dalarna.

    Mvh Peter

    Rotwang - Med andra ord - Så rent teoretiskt så kan jag använda 24 + 6 = 30 kanaler in i mixerbordet och bara 2 till Högtalarna,
    om jag nu skulle vilja göra det - (och inte ha medhörning - vilket såklart inte är realistiskt - men i TEORIN skulle jag kunna göra så - har jag fattat rätt då ?) - Och tack för tipset med "åttor"

    Mvh Peter

Liknande ämnen

  1. Fundering kring latency
    Av Bikarbonat i forum Logic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 20:09
  2. KP3 Fundering..
    Av inok i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 18:30
  3. En fundering...
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 15:06
  4. Fundering kring hårdvaru-syntar
    Av Dana i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 03:29
  5. pro-one cv fundering
    Av Lindeberg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •