Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Husmorsknep - "Kalibrera dina öron"

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Husmorsknep - "Kalibrera dina öron"

    Detta kanske är ett gammalt trick, men jag har inte läst det någonstans så tänkte dela med mig för säkerhets skull.

    Jag hör generellt något sämre på mitt ena öra. Dessutom har jag några pucklar (vid 9.7khz t ex) där jag hör extra mycket sämre på det ena örat. Jag tror det är ganska vanligt med dylika problem, och det kan bli extra jobbigt om man försöker mixa i hörlurar.

    Här kommer ett tips. Jag vågar inte säga säkert om det är bra eller dåligt, men det kan vara värt att testa Det funkar skitbra för mig i alla fall, och gör till och med att musik blir mer njutbar generellt.

    Jag har skapat en master-kedja som "kalibrerar" mitt dåliga öra mot mitt bra öra. Det betyder inte att hörlurarna kompenserar så att hörseln blir perfekt, men åtminstone så kompenseras mitt sämsta öra till att bli i balans med mitt bästa öra. En relativ kalibrering enbart - men helt säkert är att det dåliga örat åtminstone blir bättre samt att stereo-uppfattningen förbättras.

    Enkelt uttryckt har jag gjort så här:

    Sinussvep långsamt, manuellt från 0-20khz. Lyssna noga. Så fort du hör att tonen driftar åt vänster eller höger så gör du EQ-korrektion på den L/R-kanal som representerar ditt sämre öra, så att signalen blir centrerad. Sannolikt bör du leka med ganska hög Q. Experimentera. Det kan även vara aktuell att göra en generell boost på ena kanalen (tänk på att du kan ha vant dig vid att höra "skevt").

    OBS! Stäng alltid av kalibreringen före rendering.

    Här är ett exempel på min korrigering av mitt sämsta öra (höger).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	calib.png 
Visningar:	47 
Storlek:	138,7 KB 
Id:	75091
    Senast redigerat av joule den 2017-05-29 klockan 19:40.

Liknande ämnen

  1. "Höj mina öron"
    Av false messiah i forum Skivor & artister
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-09-18, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •