Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Balancerade och obakancerade kablar och en Skolavslutning - Hjälp !

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Balancerade och obakancerade kablar och en Skolavslutning - Hjälp !

    Hej - Ska hjälpa till lite på en skolavslutning med ljudet och där ska några
    elever spela bas och trummor(digitala) och dessa befinner sig ca 20-25
    meter från mixerbordet.

    Tänkt lösning: använd en balncerad omvandlingskabel från Tele till XLR
    och förläng sedan med två vanliga XLR kablar som är balancerade.
    Detta gäller basen.

    Samma med trumsetet - med skillnaden att här har du två sladdar då trumsetet
    har stereo ut - problemet med trumsetet att ut därifrån går det vanliga RCA-kablar
    som man sedan sätter två telehanar på och sedan förlänger man dessa.

    Fråga 1. På Thomann kan jag bara hitta balancrad STEROTELE ut från basen
    till en balancerad XLR-Hane. Är det NÅGON som vet vad som händer när man
    skickar in en monobassignal i en STEREOKABLEL ?

    Fråga 2: Kommer signalen att försvagas eller finns det risk att basen blir helt tyst ? Att den lösningen
    alltså inte fungerar ?

    Fråga 3:Jag kan inte förstå varför en sådan här sladd - telehane MONO i ena änden och XLR Hane i andra änden - inte finns i ? eller har jag missat att det finns ?

    Fråga 4 - Om man använder RCA-kabel ut från trumsättet - kommer det att bli meningslöst att i ett senare
    skede av denna kedja med sladdar använda balancerade kablar - alltså om utsignalen fråm trumsetet via RCA
    är obalancerad ?

    Fråga 5: Har också sett att proffs använder några små DIY-Boxar tror jag de hette - Kan detta vara en lösning ?

    Om någon har ett annat förslag på hur man ska lösa det här dilemat med instrument som står 25 meter
    från mixerbordet och dessa instrument har Telepluggar ut - som Bas, Digitalt trumset och Synnthar - hur
    man ska lösa det här - så kom jättegärna med förslag !

    Mvh Peter

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    DI-boxar är definitivt att rekommendera och "rätt" väg att gå. Därmed inte sagt att balanserad tele inte kan funka. Men du ska inte dunka in linesignal på en XLR-ingång om inte mixerbordet låter dig switcha nivåer.

    1. Mono till Stereo funkar fint. Men det blir ju mono hela vägen såklart.

    2. Det tystnar inte helt, men det kan brusa.

    3. Det finns. Men kanske inte så vanligt pga punkt 2. Tänk på att det är signalen som avgör balansering, inte kontakttypen.

    4. DI-box kan göra nytta, annars blir det ingen balansering.

    5. Japp!

    En lite mixer vid instrumenten är klassiskt och sedan stereo till PA:t. Men det förutstter ju att ingen pellejöns rattar runt där under "giget".



    ...disclaimer: Om jag förstått dig rätt.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns ingen stagebox/multibox i aulan/gympasalen/whatever? Eller är det ute med inställningen; "-Du kan ju ljud, det ska väl funka?"

  4. #4
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Det finns TS-XLRM kablar: https://www.dlxmusic.se/produkter/ka...le/amp-pm-5-25 men detta är inget jag rekommenderar att använda här.

    Att istället använda en fullkopplad TRS-XLR kabel kommer att i bästa fall ge dig 6dB lägre signal, i värsta fall ingen signal alls beroende på hur ingångssteget är utformat.

    Vad du bör använda här är DI-boxar: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post3058308

  5. #5
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för hjälpen av er båda - DI-Boxar verkar ni båda vara överens om är det bästa - Tack !

    MEN - då ett problem - De ingångar som finns "över" på mixerbordet - För övrigt ett digitalt Presonus
    16.0.2 tror jag det var - jag TROR att det finns 4 "lediga" TELEINGÅNGAR - Altså inga XLR-ingångar
    på mixerbordet ! Och de flesta DI-boxar har ju uppenbarligen bara XLR-ut.....

    Hur i hela friden löser man detta ? Ytterligare en sladd ? Balancerad XLR-Hona Till Balancerad Telehane ?

    De flesta mixerbord i "hobbysegementet" har ju kanske 8-12 XLR och sedan 4-8 Teleingångar......

    antar att de ändå tänkt att man ska använda dessa teleingångar...?


    Mvh Peter

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det finns ingen ingång på presonus 16.0.2 som inte har xlr. De sista 4 kanalerna kan vara stereo men också mono via xlr och blir då 12 kanaler. Du behöver ju bara 2 kanaler till bas och trummor. Man skiter ändå oftast i att saker är stereo live. Det kan visserligen bli en aning obalans i trummsetet om du inte summerar stero till mono.
    Men di-boxar är nog det enda sättet du kan lösa det på utan brum.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    En Behringer DI800 är en billig lösning för många DI:s (fast du behöver väl kanske max 3?) Sen en XLR - bal tele från DI:n till mixerbordet. Kollat så mixerbordets ingångar är balanserade btw?

  8. #8
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Där är ju det andra problemet - Säg att man använder Behringer DI800 - VAR placerar man den ?
    De som är på scenen är ju typ 20-25 meter bort - så om du placerar DI vid instrumenten nära
    scenen och sedan använder en Multikabel bort till Mixerbordet - då behöver du dels korta sladdar
    XLR - XLR från DI800:S utgångar till Multikabeln - och sedan så slutar ju multikabeln med
    Xlr-kontakter - Och dessa Xlr-kontakter måste ju då omvandlas igen till telehanar på något sätt.

    Eller tänker jag fel ? Hur gör Ljudkillar och band med det här egentligen ? Vid kyrkospelningar i en större kyrka eller mindre festivalspelningar då avståndet till scen är 20-40 meter ?

    Di800 har ju bara balancerade XLR-UT om jag förstår rätt ?

    Mvh Peter

  9. #9

    Veteran
    https://www.thomann.de/se/pro_snake_mc_1622.htm


    Multikabel, old school ovan. Moderna finns med fiber.

    Finns i

  10. #10
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Thulo - Det var nyttig information - Det visste jag faktiskt inte att det fanns XLR på de kanalerna,
    jag hade fått information från kyrkvaktmästaren men inte sett mixerbordet själv - så jag antog
    att det var ungefär som på Behringers XENYXserie - och då är ju ofta några kanaler bara Tele.

    Bitbob - Tack för ditt svar - Du såg kanske att jag undrade lite mer om placeringen av DI800 och om
    det är tänkt att ha så många "omvandlingssladadar överallt ?


    Mvh Peter

  11. #11
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    drloop - Tack - Den multikabeln är nognågot liknande jag skulle kunna låna - Men på den
    bilden ser det ut som om VISSA av "slutändarna" ÄR Tele och inte XLR - Är det
    verkligen så ? Trodde alla var XLR !!!

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drloop - Tack - Den multikabeln är nognågot liknande jag skulle kunna låna - Men på den
    bilden ser det ut som om VISSA av "slutändarna" ÄR Tele och inte XLR - Är det
    verkligen så ? Trodde alla var XLR !!!
    Beror på vad du skall koppla in. Telepluggarna på bilden är balanserade. Tänk på att ha mickarna in på xlr jacken.

  13. #13
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Det är en bas och ett trumset + kanske en Keyboard som ska kopplas in. Inga mikrofoner alls utan de går
    redan genom skolans egna ingångar som de har genom någon egen multikabel.

  14. #14
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det är helt irrelevant om kablarna är balanserade eller ej om inte källan är det och i detta fallet är dom inte det.
    Det ska kopplas med di-box och sen in i micpreamps på bordet. Man kan ju alltid rycka ur några grejer som förmodligen inte kommer användas under skolavslutningen.
    Multikabeln är ju najs om man vill slippa dra en massa xlr och skarva o ha sig.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Men alltså... kyrkor har ofta balanserade uttag framme i kyrkan. Typ stagebox. Kollat det? Jag drar alltid via såna när jag rattar i kyrka.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en bas och ett trumset + kanske en Keyboard som ska kopplas in. Inga mikrofoner alls utan de går
    redan genom skolans egna ingångar som de har genom någon egen multikabel.
    Åh nej, lös sånganläggning. Jag håller tummarna puman!

  17. #17
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Thulo - Tack för ditt svar ! Bra med klargörande om hur de ska kopplas. Men när du skriver att det inte är relevant med balancerade eller obalancerade kablar så förstår jag inte riktigt - Meningen med DI-Boxen är väl ju att från och med DI-Boxen och fram till mixerbordet så ska väl ALLA kablar vara balancerade för att få en balancerad signal utan brus och brum ? Trodde liksom DET var meningen med den här DI-boxen ?

    Att det inte spelar roll med kablarna FRÅN INSTRUMENTEN - Det är jag med på - Men allt efter DI-boken borde ju vara balanncerat ?

    Machinepop - Det stämmer att det finns 8 micuttag i kyrkan - Men de får jag inte under någon förutsättning använda då de ska användas till rundupptagande micar och trådlösa micar och olika saker. Tvärr !

  18. #18
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Har oftast inte en vanlig elektrisk bas en balancerad utgång ?

  19. #19
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha, men är det plats i mixern då? Samma där... min erfarenhet säger mig att de ofta underdimensioneras.

    Japp, balansera efter DI.

  20. #20
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Det finns 2 platser verkar det som i mixern - Och den är absolut underdimensionerad !

    Men rent allmänt - Enligt Thulo - Så ska man alltså ALLTID koppla in signalerna
    från en DI-Box via Mic preamps ? Det här innebär ju att i en "vanlig" Behringer mixer
    som kanske har 8 ingångar för XLR och sedan kanske 6 line in - Att de här 6 line in
    blir totalt värdelösa i en livesituation ?

    Finns det inte något sätt att få in Signalerna i lineingångarna på mixern - OM dessa
    ingångar nu ÄR Balancerade ?

    Mvh Peter

  21. #21
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Om jag förstår rätt så försvagar alltså DI-boxen signalen så mycket att det
    blir dåligt eller inget ljud alls om man försöker ta in signalen på en lineingång,
    även om man har en lineingång som är balancerad ?

    Skulle det fungera att använda en fristående preamp och sedan koppla till linjeingångarna ?

    Varför jag fortsätter att försöka få detta att fungera är för att mina mixers behövr använda alla
    16 kanalerna - Fungerar inte att bara använda 8 eller 10 !

    Mvh Peter

  22. #22
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Mixa framme, kör stereopar via DI till mixern på stället. Så kan du hålla dig med line och tele vid instrumenten.

  23. #23
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Machinepop - Jag tror jag förstår vad du menar - Men då blir det ju problem om jag under uppträdandet
    märker att basen är för hög och trummorna för låga - Då missar man ju poängen lite med att sitta vid ett mixerbord under ett uppträdande och justera det som inte är bra ? Eller fattar jag din lösning på fel sätt ?

    Mvh Peter

  24. #24
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    De allra flesta di-boxar funkar så att dom gör om en obalanserad linesignal till en balanserad mikrofonsignal. Den blir då balanserad och skall efter di-boxen kopplas med balanserad kabel (xlr). Det går inte att gaina en micsignal med en lineingång då denna är avsedd för starkare signaler tex fx returer eller annat som har balanserad eller obalanserad signal typ cdspelare eller dylikt.
    Mitt råd är att kontakta nån firma och hyra några lineboxar och lite sladd. Har för mig att mitt företag tog 20kr för lineboxar så det är inga svindlande summor.

  25. #25
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Om man leker med tanken att man har en kabelvinda med 25 meter sladd - Telekablar - kopplar in
    instrumenten där framme vid scenen - sedan kabelvindan fram till platsen i kyrkan där mixern står,
    där kopplar man in DI-boxarna på kablarna och från di-boxen 3 XLR-kablar in i en egen mixer - från
    den egna mixern så kopplar man antingen via main out till huvudmixern - klart !

    Då kan man ju styra nivåerna på de olika instrumenten från mixerplatsen i kyrkan och man borde slippa
    problemet med obalancrade kablar ! tänker jag rätt då ?

    Mvh Peter

  26. #26
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Nä då försvinner hela poängen med att balansera upp kabeln. Man vill ju att dom obalanserade kablarna ska vara så korta som möjligt för att dom inte ska hinna plocka upp så mycket störningar. Man sätter alltid di-boxar på scen i detta syfte.
    En balanserad signal funkar ju så att den har en extra pol med en fasinverterad signal. Dessa jämförs sen vid destinationen och man kan därför släcka ut brus, brum och andra störningar.

  27. #27
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Thulo - Jag förstår - Men även om du har en obalancerad kabel som är 20 meter lång - Om man sedan kopplar in den i DI-boxen - Då TRODDE jag att - precis som du skrev - Att effekten blev likadan - att brumm, brus och sådant släcktes ner av DI-Boxen ? Men så är det alltså inte ?

  28. #28
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Nix, de s a s "räddar" det som låter vid ingången i boxen. Skit in - skit ut...

    Du förstod mig rätt. Men hellre mitt förslag än bruskalas. Värdelöst att jobba med så snäva förutsättningar. Hos oss flyttar vaktmästarna runt högtalarstativen när de tycker de är i vägen. Helkass när man riktat och ställt in...

  29. #29
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok - Så för att sammanfatta - Använd så korta Obalancerade kablar som det bara går och en DI-box också så snart det bara går !

    Men egentligen - Om jag kunde styra allt själv - Och hade 16 kanaler tillgängliga att använda som jag ville - Då skulle man normalt använda DI-boxar på scenen - och sedan koppla allt på scenen till en multikabel - och den multikabeln skulle ha några balancerade telesladdar i slutändan + flera XLR för mikrofonerna ? Har jag fattat rätt då ?

    Min erfarenhet är att Kyrkvaktmästare antingen inte kan nånting - Eller så vill de bestämma totalt enligt eget huvud och"Vi kör som vi alltid gjort"....

    Mvh Peter

  30. #30
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Nu stämmer det, även det om att kyrkvaktmästare inte kan nånting. Har riggat i massor me kyrkor och dom säger alltid att man inte får röra nånting för att dom inte får ihop det igen sen.

    Oftast har man ju mest mikrofoner på scen och några di.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    +1

    Jag håller stenkoll på mikrofonerna och låser in när jag inte är på plats. Hehe... arbetskamraten som också är musiklärare harspecialtillstånd att röra.

  32. #32
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok - Får verkligen Tacka er för er hjälp ! Här kommer en liten Video med min flickvän,
    som också är musiklärarinna - in action på trummorna ! Som sagt - En Hobbyorkester,
    men kan ju vara skoj att se något annat kanske? *ler*

    https://www.youtube.com/watch?v=kHayPQmV3Zs

    Mvh Peter

  33. #33
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok - Efter alla råd från er alla så var det dags idag för första testet av den uppsättning jag
    bestämmde mig för - Och det gick JÄTTEBRA !!! Ett problem dök upp med ett surrljud eller
    lite brummande - men så snart jag tryckte in "Groundlift" på Di-Boxen Behringer DI800 så
    var det knäpptyst ! Inget brus vare sig från Keyboard, bas eller trummor - och vi testade
    även med flera micar på !

    Så - Nu ser jag fram emot generalrepetionen med barnen nästa Torsdag !

    Just ja - hur satte jag upp alltihoppa nu då ?

    Alla instrumenten vid Scenen kopplade till en Behringer DI800 Di-Box.
    Sedan från DI-Boxen till en multikabel med bara XLR.
    Från Multikabelns XLR-Hanar till olika XLR-ingångar på ett eget litet Behringer mixerbord.
    Från detta lilla mixerbords XLR ut till PRESONUS 16.0.2 XLR IN på knal 11 och 12.
    Så nu kan jag ju styra instrumentenindividuellt från mitten av kyrkan !

    Vet att några kommit med andra råd - Men då jag inte hade mera utrustning än det här
    så fick det bli så nu - Och det fungerade nu utan musiker och utan publik då ! *ler*
    Flickvännen fick spela Trummor, Keyboard och bas - och hon tyckte det var så roligt så hon
    gick loss rejält med basen !

    TACK för ALL hjälp !! Ovärderligt !!!


    Mvh Peter

  34. #34
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Härligt!

  35. #35
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Skönt!

  36. #36
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja - Så Tacksam att 99musik finns och att det finns så många som faktiskt
    tar sig tid och hjälper till när man har lite frågor som kanske är självklara
    för många här - Men alla har vi ju varit nybörjare någon gång.....*ler*

    Så TACK igen !!!

    Mvh Peter

  37. #37
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Toppen att det löst sig. Di800 är en bra låda

  38. #38
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Ja - Det verkar definitivt så ! Känns tryggare att ha den !

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Behöver få ihop ett gäng att beställa kablar
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 21:35
  2. Gammal mixer - Hjälp med kablar etc.
    Av Ewigland i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •