Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: CV problem med ARP Odyssey MKI

  1. #1
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    CV problem med ARP Odyssey MKI

    Jag har problem med min Odyssey MKI och Kenton Pro Solo mkII. Oddyn' triggar rätt men pitchen stämmer inte över oktaverna. Normalt sett så brukar man kunna justera detta i Kenton burken men det funkar inte.
    När jag använder samma burk till min Oddy' MKIII så funkar det perfekt...

    Maskinen var testad innan jag köpte den och då hade det funkat med en Arturia Mini Brute....

    Förslag på vad som kan vara fel?

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Oddyn är intrimmad att tracka mot interna keyboardet som är felkalibretat, så att det blir ett följdfel?

  3. #3
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Men den stämmer ju helt perfekt över oktaverna när den inte är ansluten med CV...

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Precis det som kroffe menar. Klaviaturet ger fel spänning ut, dvs inte perfekt 1V/oct. Sedan har synten stämts efter det felaktiga. Då fungerar det perfekt med internt klaviatur, men inte med extern styrning.

  5. #5
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Japp! Fördjupade mig lite i service manualen och insåg att det måste vara så eftersom man normalt sett brukar kunna justera en mindre "drift" med en parameter i Kenton burken.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Du har ju både fine/coars tune + scale i Kentonmanicken. Menar du att ingen av dessa hjälper? Då verkar ju felet vara ganska grovt eftersom du kan detuna / descala rätt brett med en ProSolo...

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    What he said ^^^

    Pratar vi riktig oddy? Antar det eftersom du kör cv. Är det en Kentonmoddad?

  8. #8
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What he said ^^^

    Pratar vi riktig oddy? Antar det eftersom du kör cv. Är det en Kentonmoddad?
    Japp, inga leksaker i studion här inte

    Den har CV/GATE/FILTER

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ändå märkligt att Kenton burken inte fixar det som sagt. Den kan man ju skeva trackingen rejält med!

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Avida spelade upp exempel i telefonen för mig och jag kan intyga att den är superskev. Min gissning är något större fel i S/H-kretsen som "teknikern" maskerat ned en kalibrering från helvetet ist. för att laga den på riktigt.

    Vad Kroffe är inne på m.a.o.

    Väntar med spänning på del 2: vad som händer om Avida kalibrerar trackingen efter Kentonburken. Hur skevt blir då klavet.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av AVIDA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, inga leksaker i studion här inte

    Den har CV/GATE/FILTER
    Eftermonterat alltså? Kentonkit? Inget där som ballat ur? Nog för att det mest är trådar och nå't motstånd, men jag frågar mest för att sortera bort knas. Jag har själv en whiteface jag stoppat cv/gate/trig/filter i...

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftermonterat alltså? Kentonkit? Inget där som ballat ur? Nog för att det mest är trådar och nå't motstånd, men jag frågar mest för att sortera bort knas. Jag har själv en whiteface jag stoppat cv/gate/trig/filter i...
    I första posten...en helt vanlig Kenton Pro Solo mkII dosa, som fungerar helt normalt till en annan synth

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jo, fast MkI har inte CV som standard. Kenton har ett kit för detta med, som i princip bara är några sladdar och ett motstånd. Och jack naturligtvis...

    Absolut värt att kolla dessa, som mpop föreslår.

  14. #14
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftermonterat alltså? Kentonkit? Inget där som ballat ur? Nog för att det mest är trådar och nå't motstånd, men jag frågar mest för att sortera bort knas. Jag har själv en whiteface jag stoppat cv/gate/trig/filter i...
    Lackan var inne på samma sak i lördags... Jag skall dra ett mail till Turnlab för att kolla om de vet vilket CV kit som är monterat.
    Får börja med att mäta mig fram för att se var problemet är. Har testat alla 3 Kenton burkar jag har hemma så det borde inte vara där det strular...
    Senast redigerat av AVIDA den 2017-05-22 klockan 07:51. Anledning: felstavat

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast MkI har inte CV som standard. Kenton har ett kit för detta med, som i princip bara är några sladdar och ett motstånd. Och jack naturligtvis...

    Absolut värt att kolla dessa, som mpop föreslår.
    Ahh, sorry!
    Trodde det i princip bara behövdes att borra hål och hitta rätt bana att löda på, men då förstår jag att Kenton kan vara på insidan också...

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av AVIDA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får börja med att mäta mig fram för att se var problemet är. Har testat alla 3 Kenton burkar jag har hemma så det borde inte vara där det strular...
    Eftersom du inte kunde trimma T1 så att scalingen var korrekt med kentonburken tycker jag det tyder på att keyboardet och S/H funkar, och att felet är på hur de installerat cv-jacket (även om det inte är mycket som kan gå fel där).

    Hade CV funkat och klavet varit keff borde du kunnat justera T1 till att få en vettig scaling från CV tycker jag.

    EDIT:
    Är det någon som installerat Kentons socket upgrade och har kvar manualen? Jag har installerat det men har inte kvar manualen, och den ligger inte uppe på Kentons hemsida.

    Bara så Avida kan kolla att alla tåtarna sitter som de ska + jag minns att det satt ett motstånd på en av tåtarna, men minns inte om den hade med CV att göra.
    Senast redigerat av Lackan den 2017-05-22 klockan 08:18.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har manualen kvar och skulle dubbelkolla motståndsvärdet och anslutningspunkterna först. Hojta om jag kan bistå nå'nstans. F ö kör jag med Kentonkit inuti och Kentonstyrning utifrån i nummer 79.

    Jag minns inte heller om det var till pitch motståndet var, det kan ha varit till filtret också, men som sagt, jag kan gräva i manualhögarna vid annat tillfälle. Nu kallar plikten.

  18. #18
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Efter ett gediget detektivarbete så visar det sig att problemet ligger i Kenton burken vilket är en PRO Solo mkII. Den skall enligt manualen klara av att sända 15v trots att den drivs av 9v... Testade först alla tre burkar hemma samt även med starkare adapter men ingen förbättring. Efter att ha dammat av min Kenton Pro så var problemet löst. Den orkar leverera rätt "tjoff". Tack Lackan för stöd och telefonsupport :-)

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kenton Pro Vad? Mk1 eller 2?

    Intressant att mk2 inte fixar det... dåligt av Kenton som annars gör så bra grejer.

    Härligt att det löste sig!

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kenton Pro2 menar han.

    Mycket skumt ang. Pro Solon - Pro Solo MkI kan man köra med 15V adapter, och då puttar den ut 15V gate också. (Jag har en som jag gör deta med). Men på MkII står det uttryckligen i manualen att man INTE ska ha något annat än 9V adapter, men att mkII'an ändå lyckas förvandla dessa 9V till 15V…

    Men det gör den alltså uppenbarligen inte…

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ännu skummare var ju iofs att Odyn genererade vad som lät som 100% CV-scalingfel när det var Gaten som var för svag…

    Dessa går tydligen hand-i-hand då, har inte satt mig in i det på just Ody MkI, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bra att infon finns i tråden nu iaf.

    På Pro-4 går det finfint också, men så har den ju å andra sidan 220 volt in.

  23. #23
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kenton Pro2 menar han.

    Mycket skumt ang. Pro Solon - Pro Solo MkI kan man köra med 15V adapter, och då puttar den ut 15V gate också. (Jag har en som jag gör deta med). Men på MkII står det uttryckligen i manualen att man INTE ska ha något annat än 9V adapter, men att mkII'an ändå lyckas förvandla dessa 9V till 15V…

    Men det gör den alltså uppenbarligen inte…
    Jag blir förvirrad av vem som pratar om vilken burk, pro 2, pro solo mk 2...
    Är slutsatsen alltså att det är en kentonburk som inte fungerar som utlovat eller att den är defekt?

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Haha, sorry.

    Alla ARPar behöver ju +15V gate eller där omkring. För att få detta med Pro Solo MkI körde man den med en 15V-adapter istället för den vanliga 9V. Då fick man hög gate. Det står så i manualen och det funkar.

    Med Pro Solo MkII står det specifikt i manualen "använd bara 9V adapter, inget annat. Pro Solo MkII puttar i alla fall ut +15V gate i läge hi". Men det är detta den INTE gör uppenbarligen.

    Kenton Pro2 och Pro4 är ju båda 230V och där är det inga problem. De lirar med +15-maskiner.

    Enda problemet är alltså att få en Pro Solo MkII att putta ut +15V gate. Vilket AVIDA bevisade. Hans Ody var 100% hel.

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Oj, fattar inte hur en för svag Gate signal kan påverka scalingen faktiskt. Det som borde hänt är ju att scalingen var ok men att enveloperna inte triggade. Men härligt att det lirar nu

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det är lite weird. Men om jag minns rätt (det var ett par år sedan) så monterar men Kentons CV-kit via keyboardet. Så det kan ju vara att en del av gaten används för att boosta CV't.

    Eller nått.

    @m-pop; har du hittat monteringsanvisningarna för kittet? Kanske man kan utläsa där varför det beter sig så här.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, kitet går via klavven. Vill minnas att det var lite vilda västern kring vilken som skulle vart i min.

    Jag kan kolla ikväll... jag har ju varit/är i 08-land. Står på perrongen med en MatrixBrute, en ryggsäck fylld med Rolandmoduler och trött lekamen.

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *några kvällar senare*

    Gate går via 10k motstånd till en BC546 och vidare till gatebusen (under klavven) samt till ett anslutningsdon innerst på vänstra (minsta) kortet (högra om den ligger upp-och-ner).

    Jag fann originalpåsen och i den även den mycket provocerande dymon de skickat med att sätta utanpå synten. Svart dymo med vit text, på en mk1?! Hur tänkte Kenton där?

Liknande ämnen

  1. Korg arp Odyssey trigg problem?
    Av luegoods i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-28, 19:12
  2. midi-cv arp odyssey trig problem, några st.
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 11:15
  3. korg se500 feedback problem + läsa schema + startknapp problem
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 11:28
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •