Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 112

Ämne: Ny datamaskin, stationär. Vad funkar?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Ny datamaskin, stationär. Vad funkar?

    Jag har så smått börjat bearbeta tanken på att min stationära Fujitsu från 2009 inte kommer att leva för evigt. Prestandamässigt funkar den skitbra med sina 4 GB RAM och QuadCore-processor. Dessutom är den upphottad med en SSD. Hur funkar en vanlig sketen "kontorsdator" för musikändamål? Jag tänker mig en SFF med i5-processor, minst 8 GB RAM och högst alldaglig grafik. Jag har numera inget behov av PCI-platser eftersom både MIDI och ljudkort är externt.

    Jag kör ett Logic 5.3 från stenåldern men kommer eventuellt uppgradera framöver.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ta den där uppgraderingen när du uppdaterar dag.

    Jag själv håller på och funderar på uppgradering, har på känn att det blir två burkar. En för surf och film och en mer för dataspel. Men vilken som blir DAW kommer jag inte fram till riktigt.

    Är redigt trött på stora datorlådor så det skall bort. Och är trött på varma lådor och ljudet av fläktar.

    Så tänker jag i alla fall. Nytt ord "Displayport" "Tiltbar"

  3. #3
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Kör du Logic och vill uppgradera så har du väl imac och mac mini att välja på

  4. #4
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag köpte en DELL Inspiron förra sommaren. Har nog aldrig varit så arg på en pryl som den, men det var mest för att jag inte orkade kolla upp alla nymodigheter innan jag försökte få in firewire och SSD.

    Till sist så har jag fått till en ren W10 installation på en stor nog SSD och med nytt Focusrite USB. Helt knäpptyst, snabb i7 och 16 GB minne +2TB. Funkar hur bra som helst (utom till spel, men det var ju medvetet val).

    Väldigt prisvärd, tror inte jag gav mer än 7500 ungefär (+SSD). Kunde inte bygga billigare själv iaf med de specarna. Motsvarande frukt ligger på väldigt mycket mer.

    Dell har faktiskt bra erbjudanden ibland, men det är lite knep & knåp att hitta på deras sida och få till alla rabatter så att det bli rätt på slutet. De har en rabattkampanj som slutar idag såg jag.

    http://www.dell.com/se/p/inspiron-36...p/pd?ref=PD_OC

  5. #5
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Har man inget krav på att spela spel och man behöver ett 'riktigt' grafikkort eller PCIe-platser så skulle jag nog skaffa en NUC.
    Har en som HTPC och funkar bra finns väl ända upp till i7 om jag minns rätt.

    Eller en laptop om man vill gå det spåret.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du Logic och vill uppgradera så har du väl imac och mac mini att välja på
    Ja, det blir till att gå Mac eller byta DAW. Mac mini har inte funnits med quadcore sen late 2012-modellen och de är halvsvåra att få tag i beg. iMac med quadcore funkar ju bra, men det går säkert att komma billigare undan i PC-världen. Att betänka, om man bara tänker på priset, är dock att Logic är mycket billigare än PC-alternativ som Ableton, Cubase, Sonar, Studio One. Men Reaper är ju billigt.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    skulle gissa att logic 5 är mer likt andra DAW än det är likt senaste logic. Jag reste med det tåget från kanske version s7-9 eller 8-10. Kändes som ett annat program på slutet (mestadels på ett dåligt sätt).

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Med Windowsburkar är det nog fortfarande lotteri. Jag kör på Mac Mini numera, inte alls smärtfritt, men ändå mycket bättre. Men bara om du ska göra musik, tänker du använda den till något annat (som typ kopiera filer och hålla ordning på dina bilder, musik och andra filer) och är inkörd på Windows (som jag), kommer du få spader.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Eftersom du inte kommer att byta till Mac borde du samtidigt titta runt efter andra DAW - Reaper, Studio ONE och Cubase, om du inte vill sälla dig till gänget som snurrar loopar i Ableton..?

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Smidigast från Logic (gammalt som nytt) är nog Cubase.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Eller kanske Sonar?

  12. #12

    Veteran
    En macmini om du vill köra Logic, men om du köper en ny billigare Macmini och din gamla stationära tex är en i5 750 så är skillnaden i prestanda ganska liten.
    Jag skulle bygga en en ny windowsdator. Baserad på i5.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du Logic och vill uppgradera så har du väl imac och mac mini att välja på
    Jag orkar inte ge mig in i någon diskussion om PC vs Mac, men någon Mac blir det inte. Någonsin.

    Men tillbaka till ursprungsfrågan: kommer en vanlig sketen "kontorsdator" fixa mina behov? Jag ogillar datorer för "hemmabruk" eftersom dom brukar vara nedlusade med en massa funktioner jag inte vill ha, dessutom brukar pro-maskiner ha bättre garantivillkor. Jag vill ha en pålitlig maskin utan en massa jox. En stationär. Bärbar har jag inte yta för.

    Jag har en liten Asus till TV:n och den fungerar fantastiskt väl med sin i3-processor och 8 GB RAM. Jag har visserligen satt i en SSD men ändå. Den går fint som tusan. Kan en sådan funka till en DAW? Det jag är rädd för är att sådana här maskiner funkar bra till streaming och sånt men att ett musikprogram belastar datorn på ett annorlunda sätt och att den inte pallar det.
    Senast redigerat av Real Parakeet den 2017-05-18 klockan 08:24.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag orkar inte ge mig in i någon diskussion om PC vs Mac, men någon Mac blir det inte. Någonsin.

    Men tillbaka till ursprungsfrågan: kommer en vanlig sketen "kontorsdator" fixa mina behov? Jag ogillar datorer för "hemmabruk" eftersom dom brukar vara nedlusade med en massa funktioner jag inte vill ha, dessutom brukar pro-maskiner ha bättre garantivillkor. Jag vill ha en pålitlig maskin utan en massa jox. En stationär. Bärbar har jag inte yta för.

    Jag har en liten Asus till TV:n och den fungerar fantastiskt väl med sin i3-processor och 8 GB RAM. Jag har visserligen satt i en SSD men ändå. Den går fint som tusan. Kan en sådan funka till en DAW? Det jag är rädd för är att sådana här maskiner funkar bra till streaming och sånt men att ett musikprogram belastar datorn på ett annorlunda sätt och att den inte pallar det.
    Ja det kommer fungera, särskilt om du gör musik med väldigt få audiospår, få effekter med mera.

    Du kan ju enkelt helt sonika installera Reson och prova vad den klarar.

    Det vore en helt annan sak på någon låg TDP posessor

    Intel atom och liknande.

    Jag har en m3 och har testat lite, den klarar demokraterna och mina egna är betydligt mindre krävande så det går fint.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ah den här telefonens stavningsföslag v3.0... Suck

    Demolåtarna

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det kommer fungera, särskilt om du gör musik med väldigt få audiospår, få effekter med mera.

    Du kan ju enkelt helt sonika installera Reson och prova vad den klarar.

    Det vore en helt annan sak på någon låg TDP posessor

    Intel atom och liknande.

    Jag har en m3 och har testat lite, den klarar demokraterna och mina egna är betydligt mindre krävande så det går fint.
    Jag har kanske ett 20-tal audiospår med effekter. Det orkar min gamla dator med utan att hicka ens.
    Det är denna typ av tråk-datorer jag kollar på:
    https://www.dustinhome.se/product/5010964954/s510-sff

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du har SSD som disk, så är väl det enda viktiga egentligen att den nya processormodellen inte är långsammare än din gamla. Du skriver inte vad du har för CPU idag, mer än att den är en quadcore, men du kan ju hitta benchmarks för din gamla och din nya via Google. Hastigheten på minnen, databuss etc är väl nästan garanterat minst lika bra på en tråkdator från 2017, som på en mindre tråkig från 2009. Och grafikkortet är ju ganska ointressant för musikprestanda.

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kanske ett 20-tal audiospår med effekter. Det orkar min gamla dator med utan att hicka ens.
    Det är denna typ av tråk-datorer jag kollar på:
    https://www.dustinhome.se/product/5010964954/s510-sff
    Jag var/är också sugen på SFF, men är orolig för fläktljud, vibrationer och sjungande plåt.
    Men varför testar du inte den Asus du har, om den funkar köper du en till precis likadan. Då vet du, innan.

  19. #19
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men tillbaka till ursprungsfrågan: kommer en vanlig sketen "kontorsdator" fixa mina behov? Jag ogillar datorer för "hemmabruk" eftersom dom brukar vara nedlusade med en massa funktioner jag inte vill ha, dessutom brukar pro-maskiner ha bättre garantivillkor. Jag vill ha en pålitlig maskin utan en massa jox. En stationär. Bärbar har jag inte yta för.
    Det kommer funka. Det som jag spontant tänker är att du vill ha en större hårddisk än vad de brukar ha som standard och helst en lite snabbare processor. Men det är så klart avhängigt hur mycket pluggar du vill köra och jag har fått känslan av att du vill ha dina hårdvarusynthar och använda datorn mest som bandare. Då kommer en i5 säkert vara nog. Vill du lasta på med med pluggar och grejer så hade jag tittat på en i7.

    Man kan ju också bygga själv. De flesta butiker säljer kit med moderkort, processor och minne som funkar ihop. Sen är det bara att köpa en låda att stoppa det i. Då slipper du också alla tredjeparts-malware som pc-tillverkare vill tvinga på en, som HPs keylogger till exempel.

    Rent spontant, kan det här vara nåt? https://www.dustinhome.se/product/50...m1IBoCEnnw_wcB Det är visserligen en i7 för bärbara och då inte lika snabb som en i7 för stationära men tror ändå det kan vara kraft nog för dig.
    Senast redigerat av makari den 2017-05-18 klockan 15:32.

  20. #20
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Bygg en NUC och släng upp på baksidan skärmen

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag orkar inte ge mig in i någon diskussion om PC vs Mac, men någon Mac blir det inte. Någonsin.
    Något kranvatten blir det aldrig. Någonsin.
    Skjorta bär jag aldrig. Någonsin.
    Gräset klipper jag ald...
    Någon tjej kommer jag ald...
    Lycklig kommer jag ald...

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då slipper du också alla tredjeparts-malware som pc-tillverkare vill tvinga på en, som HPs keylogger till exempel.
    Jag köpte en ASUS för ca 5.000 till grabben, så inte den billigaste för 3000, mest för Minecraft och Youtube förstås och det funkar väl bra - men fan va nedskräpad med program som man inte vill ha.... hade jag använt den själv för musik hade jag övervägt att köpa Windows separat och blåst disken.... sanslöst otrevlig upplevelse. Borde finnas varningstext. Tar en massa tid att ta bort allt.... Jag hade lätt valt en dyrare dator om jag fått den ren. Det känns som att köpa en golvmatta och så är det reklam på den. Otroligt påträngade i fel sammanhang. Jag tror inte ASUS fattar vilken sunkig kundupplevelse dom levererar.

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har samma NUC fast I3.

    Skall gå som filmburk men det fick inte mig till att börja titta på film, ser likaförbannat all film på laptoppen eller den stationära...kanske kan se hur Reason beter sig på den.

    Har tyvärr inte ljudkort med USB för tester den vägen... eller... Analogue A4 kanske kan få slava som testljudkort.

  24. #24
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Köpte delar och byggde tråk-päcä, från att kört Mac. Burken kosta runt 10 och prestandan är _bru-tal_. Startar på nån sekund med Ssd som sitter direkt på moderkortet. 150fps med ultra-inställningar i spel osv. Musikprogram rullar också.

    Går säkert att komma undan billigare, men blås ren och installera WIN separat som sagts. Musikprogram ska väl i regel inte vara ett problem för en stationär dator från denna sida 2010.

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det får nog bli någon färdig standardmaskin. Bygga en pallar jag inte. När något pajar så vill jag ringa och säga "FIXA!" och så kommer det ut någon en dag senare och fixar. Jag vill själv inte felsöka grafikkort i förhållande till valda minnen och chipset och joxa med sånt.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men asså trivs du inte med Logic? En Mini och nya Logic är ju som rena drömresan av uppdatering...

    skulle jag tycka.

    Datorn är perfekt avvägd, ditt tgb & mus & skärm & midiinterface & ljudkort (mixern) passar (du behöver ev någon converter om den kör firewire? Men det blir full fw-prestanda) & du behöver bara ställa in Wifi och regga dig på AppStore och Logic tankas hem när du bereder en fika. Kan det bli mer smooth?

  27. #27
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tror det är 5-6 år sedan jag träffade på någon som inte kör Laptop.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vi har ju inte setts, men jag kör stationär (2-3 stycken). Men har också en laptop, hatar den lite. Långsam, oergonomisk.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    När jag är ute på färd brukar jag inte vilja data. Fast måste ibland, såklart.

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har en några år gammal laptop med i5-processor som mest står och samlar damm som förmodligen skulle göra jobbet. Grejen är att den tar mer yta än en stationär maskin. Jag har inte så mycket yta på skrivbordet eftersom det befolkas av två studiomoniturer, en Nord Lead 3, en 27-tumsskärm samt mus och tangentbord. Ett laptopstativ skulle bara innebära att datorn kommer upp en bit och är i vägen där istället. Men det är möjligt att det går att stuva runt lite så att den får plats om jag kastar ut den stationära datorn.

  31. #31
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns ett laptopstativ som tillåter att laptopen står upp. Gjort för Mac, men med lite tur är din laptop ungefär lika tjock som nån av de Mac-modeller stativet stöder. Kan vara värt att ta fram måttbandet och kolla.

    https://www.twelvesouth.com/product/bookarc-for-macbook

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Lite bökigt att ta ur datorn varje gång jag skall starta den. Ja, jag är en sådan som stänger av datorn när jag är klar för dagen (förutom på jobbet).

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ajdå, du är en sån...

    Man kan ju ha olika skäl till att stänga av en bärbar, men om vi pratar strömförbrukning så brukar moderna bärbara dra väldigt, väldigt lite ström när de sover. Garanterat mindre än en teve på standby. Hursomhelst, när jag körde med en sån där ställning, så tog jag ut datorn ofta, eftersom jag använde den som laptop mellan musiksessionerna. Så länge den står lättåtkomligt, så är det inga problem, man bara lyfter upp datorn, den står löst (men ändå stabilt) i vaggan. Men har man det lite tajt så blir det förstås jobbigt och till slut gick jag själv över till en stationär för musiken av just det skälet.

  34. #34
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske för sent för tips, men: Jag köpte en begagnad DELL Optiplex 7010 (i7) för något år sedan. Minivariant av stationär, dvs den tar väldigt lite plats samtidigt som den har en massa USB-portar som man ju behöver nuförtiden. Det är en "kontorsmodell", jag har aldrig vågat köpa de som riktar sig till hemmakonsumenter. Är grymt nöjd med den. Kopplar knappt upp den till internet, och installerar sällan nya grejor på den. Kör Cubase Artist 6.5 och använder alltid en massa audiospår samtidigt som softsynthar. Den verkar palla en del.

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Gött! Näe, de där hemmamodellerna är jag inte så förtjust i. Fyllda av tingel-tangel och tjafs. Sa jag att de ofta är fula också?
    Kontorsmodellerna känns mer stabila och har ofta bättre supportvillkor men på-platsen-support. Jag avvaktar lite till med inköp.

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Där bröt min "kontorsdator" ihop. Det var lite oväntat eftersom den inte är så gammal. Den är bara från 2010. Dess äldre syskon är ett år äldre och fungerar utmärkt. Jag har ju flera datorer till lite olika saker. "Kontorsdatorn" är egentligen inget jag behöver. Den är en enklare modell av min musikdator och jag köpte den av farsan för 500 spänn när han flyttade till trängre boende. Jag använde den då och då eftersom jag gillar att sitta inne på det så kallade kontoret ibland.

    När den var ny så pajade den diekt nät vi startade den. Fläkten varvade och det började ryka från den. Supporten bytte moderkort och de två minnesmodulerna. Igår fick jag 2 X 2 GB RAM av en på jobbet. De kom från en slaktad Fujitsu av ungefär samma generation som mina stationära så jag tänker kolla om jag kunde utöka minnet i mina datorer. På musikdaton var det kört eftersom der redan satt 2 X 2 GB i den och det fanns bara två minnesplatser. Då kollade jag på kontorsdatorn istället. Samma sak på den. Jag tog ut ena minnensmodulen ur den och efter att jag satt i den igen så började problemen. Fläkten bara varvade. Uppenbaligen hade minnet pajat. Och döm av min förvåning när jag såg att det var två olika minnen i den. Det ena, det som inte var trasigt, var högre. Det som pajade var lägre. Det som fortfarande fungerar är av samma modell som de som sitter i musikdatorn. Det är förmodligen originalgrejor och det minne som byttes är det som hag pajat. De minnen jag hade fått visade sig vara av en annan modell som inte passade rent fysiskt i den gamla datorn. Jävla skit asså.

    Så... igår fick jag två minnen som jag såg fram mot att uppgradera musikdatorn med. Detta sket sig.
    Idag pajade kontorsdatorn.

    Hur många mer tecken behöver jag på att jag skall köpa ny dator?

  37. #37

    Veteran
    Bygg egen! Vi har en färdig byggd stationär och den låter som en jetmotor i jämförelse med våra två andra hemmabyggen. Dessutom är det en barnlek att uppgradea en hembyggd dator.

  38. #38
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygg egen! Vi har en färdig byggd stationär och den låter som en jetmotor i jämförelse med våra två andra hemmabyggen. Dessutom är det en barnlek att uppgradea en hembyggd dator.
    Hm... näe. När datorn pajar så vill jag ringa och säga "fixa!". Jag vill inte lägga tid på att utesluta vilken komponent det är som orsakar felet. Jag har nog med sånt på jobbet och på min fritid så skall det bara fungera. Min gamla Fujitsu från 2009 i minitower-låda väsnas lite men det stör mig inte och alla nya datorer jag sett är tystare en den,

  39. #39
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har ju den nya NUC en I3 och körde in Rason 7.0 nu och körde en demolåt. Den belastar då då 45% -50% och det går fint.

    Denna skulle gå som HTPC men råkat hamna som surfburk i stället. Så jävla skönt att sitta och surfa ljudlöst, jo den har en liten fläkt med jag hör den inte. Det låter som en tyst laptop när man sätter örat nära.

    Kul att upptäcka att skärmen klarar av att växla mellan datorer, visste inte om att detta gick och var på väg att köpa en sådan där burk som man har att växla mellan datorer till en skärm.

    Som sagt kan en sådan här liten dator fixa DAW så kan en stationär gör detta utan problem..

  40. #40
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vad tror ni om denna?
    https://www.dustinhome.se/product/50...iplex-3050-sff
    Att dem inte har stöd för Windows 7 kanske kvittar men frågan är om den kommer att klara av Logic 5.3 i XP kompabilitetsläge? Men det kanske nu jag ändå skall börja från noll med en helt ny DAW.

  41. #41

    Veteran
    Nog dags att byta DAW.

  42. #42
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om denna?
    https://www.dustinhome.se/product/50...iplex-3050-sff
    Att dem inte har stöd för Windows 7 kanske kvittar men frågan är om den kommer att klara av Logic 5.3 i XP kompabilitetsläge? Men det kanske nu jag ändå skall börja från noll med en helt ny DAW.
    Vill du köra Logic så kanske en Mac känns som ett bättre alternativ?

  43. #43
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om denna?
    https://www.dustinhome.se/product/50...iplex-3050-sff
    Att dem inte har stöd för Windows 7 kanske kvittar men frågan är om den kommer att klara av Logic 5.3 i XP kompabilitetsläge? Men det kanske nu jag ändå skall börja från noll med en helt ny DAW.
    Jag har ungefär en sån på jobbet (eller det kanske är en mindre variant förresten?). Sisådär ett år gammal, SSD och 8GB minne.
    Nåt jag noterar är att fläkten surrar ganska rejält när man ger den lite att jobba med, t ex GIS-analyser. Eller om solen ligger på rakt på burken.
    Senast redigerat av android den 2017-07-02 klockan 21:43.

  44. #44
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du köra Logic så kanske en Mac känns som ett bättre alternativ?
    Neeeeeeeeeeeeeej!!!

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Dell måste ha IT-världens långsammaste hemsida.
    Jag: Hej! Jag vill köpa en dator av er.
    Dell: Vänta...
    Jag: Men hallå! Jag är intresserad av att köpa en dator för en massa pengar.
    Dell: Du får vänta.
    Jag: Vill ni inte ha mina pengar?
    Dell: Vänta säger jag ju!
    Jag: Då köper jag en annan dator.

  46. #46
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dell måste ha IT-världens långsammaste hemsida.
    Jag: Hej! Jag vill köpa en dator av er.
    Dell: Vänta...
    Jag: Men hallå! Jag är intresserad av att köpa en dator för en massa pengar.
    Dell: Du får vänta.
    Jag: Vill ni inte ha mina pengar?
    Dell: Vänta säger jag ju!
    Jag: Då köper jag en annan dator.
    Gosse! Skämta inte.

    Jag är inne på min andra beg Dell och jag är mkt nöjd med dem. Men jag försökte få tag på extra hårddiskvagga från dem. Talade faktiskt med en karl här i Sverige, men det det var omöjligt att göra bytet ett par hundringar-viktig plastbit. Det löste sig då jag hittade exakt den jag behövde i grovsopen på jobbet. Har den fortfarande kvar.

  47. #47
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har bra erfarenheter av Dell. Den första jag köpte hade jag i säkert 7 år innan jag gav bort den. Den funkade fortfarande finfint då. Sedan dog den oförklarligt. I och med att den inte var min och dessutom gammal så lade jag inte speciellt mycket tid på att felsöka den.

    Kruxet med den Dell jag spanat in nu är att det bara verkar finnas plats för en enda HDD och där sitter det en 128 GB SSD. Den är liten och smidig och jag kan ha den bakom bildskärmen. En SSD på 128 GB är i och för sig bra men jag vill ha en sekundär disk också. Jag funderar på om det kan vara värt att stoppa i en M.2-disk på 256 GB och sedan byta ut SSD:n mot en mekanisk 2,8" på cirka 500 GB.
    Dator: https://www.dustinhome.se/product/50...iplex-3050-sff
    M.2-disk: https://www.dustinhome.se/product/50...60/540s-series

  48. #48
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det är en Optoplex 7040 jag har här på jobbet, så den är mindre.

  49. #49
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en Optoplex 7040 jag har här på jobbet, så den är mindre.
    De finns i lite olika formfaktorer. Jag vill ha en så liten dator som möjligt utan att det blir opraktiskt. Både 3050 och 7040 finns som Tower, SFF och Micro. Jag tror att jag beställer den. I värsta fall får jag jag väl hänga på en extern USB3-disk utan extra strömförsörjning.

  50. #50
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Ok, då är det Micro då. Ingen optisk läsare, bara 2 USB fram, osv. Hoppas den lite större har bättre kylning så att fläkten inte låter så.

    Det är en trevlig dator annars, har faktiskt funderat på nåt sånt själv om min hemma ger upp.

  51. #51
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det enda som får mig lite tveksam är just den till synes avsaknaden av plats för ännu en HDD. I övrigt så verkar den klockren. Asså denna beslutsångest.

  52. #52
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En bra variant är att prata med en bra PC byggare som webhallen och säga vad du vill ha datorn till så väljer de delar och bygger ihop den åt dig med garanti etc.

  53. #53
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bra variant är att prata med en bra PC byggare som webhallen och säga vad du vill ha datorn till så väljer de delar och bygger ihop den åt dig med garanti etc.
    Vi vet alla hur det gick med Frankensteins monster.

  54. #54
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Köper man generisk kontorsdator som visar sig funka mindre bra till ljudinspelning så kommer man nog inte få mycket mer än 'Jaha' från supporten.

    Nu har jag inte kört PC på 10 år, men då var det iaf mycket större risk för droputs o dyl på den typen av datorer pga. sämre moderkort/chipset osv. Sällan kylningen är dimensionerad för att köra tung belastning längre perioder som det kan bli vid mix o dyl också.

    Om jag skulle köpa PC till musik idag skulle jag primärt kolla vilka som finns kvar på marknaden av Frost o dyl (har ingen aning), annars få något byggt med erkänt problemfria komponenter. (eftersom varken Mac eller bygga själv är ett alternativ).

    Jag lägger lätt några tusen extra för att vara bättre skyddad mot strul. Speciellt nu, när man inte behöver byta dator vartannat år längre...

  55. #55
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Frost la ner för ett antal år sedan. Sjukt synd, jag är väldigt nöjd med min Blushbox.

  56. #56
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag skulle inte ens (privat) peta på vare sig Dell, Fujitsu eller HP (*). Samtliga kör väldigt proprietära drivrutiner, osv och deras kvaliet lämnar mycket att önska. Då tycker jag voidens förslag är betydligt bättre, men att du själv kollar runt lite på DAW forum och ser vad som fungerar bra för andra (moderkort/ssd framför allt).

    (* efter ~23 år med dessa märken så har jag lärt mig)

  57. #57
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frost la ner för ett antal år sedan. Sjukt synd, jag är väldigt nöjd med min Blushbox.
    Hade för mig det. Synd. Står en av deras maskiner i studio jag frekventerar, dom är också helnöjda.

  58. #58
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle inte ens (privat) peta på vare sig Dell, Fujitsu eller HP (*). Samtliga kör väldigt proprietära drivrutiner, osv och deras kvaliet lämnar mycket att önska. Då tycker jag voidens förslag är betydligt bättre, men att du själv kollar runt lite på DAW forum och ser vad som fungerar bra för andra (moderkort/ssd framför allt).

    (* efter ~23 år med dessa märken så har jag lärt mig)
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köper man generisk kontorsdator som visar sig funka mindre bra till ljudinspelning så kommer man nog inte få mycket mer än 'Jaha' från supporten.
    Ni menar sådana datorer jag använt sedan 2002 utan några direkta problem? "Kontorsdator" går alltså bort enligt er. Då antar jag att motsvarande hemmamodeller gör det också? Då återstår Mac, hemmabygge eller bortabygge? Mac har jag redan uteslutit så den diskussionen är onödig. Hemmabygge är jag inte så förtjust i eftersom jag är totalt ointresserad av att matcha komponenter. Bortabygge...ptja... bortsett från att det låter dyrt (har kollat några) så är det säkert bra. Ge mig ert bästa förslag på bortabygge.

    Max 7000:- inklusive operativsystem. Skärm och tangentbord har jag redan. Lådan skall gärna vara mindre än det minitower jag har idag eftersom jag tänkte få plats med ännu en 27"-skärm framöver och då måste ha datorn bakom dessa.

  59. #59
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Tycker faktiskt kvaliten är rätt bra bland de stora.
    Skulle dock aldrig köpa något själv ur hemma-segmentet.
    Finns rätt lite proprietära prylar idag, mesta i innehållet är Intel och Broadcom.

  60. #60
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    (ska sluta vara negativ - hittar du en som passar dig så slå till helt enkelt)
    Senast redigerat av my03 den 2017-07-03 klockan 19:25.

Liknande ämnen

  1. Välja stationär Mac
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 19:22
  2. Stationär mac
    Av Johans i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 23:37
  3. Bärbar vs. Stationär
    Av specialdelivery i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •