Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 112 av 112

Ämne: Ny datamaskin, stationär. Vad funkar?

  1. #61
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Det man har erfarenhet av är det man har erfarenhet av

    Visst har det funnits knasiga serier hos stora tillverkare och missar som när Foxcon levererade dåliga kondingar som pajjade moderkorten.
    Det är ju stordriftens nackdel, ett fel någonstans i produktionen slår till på 10.000 enheter rakt av.

    Då är det ingen skoj att sitta på en supportfunktion när datorerna poppar sönder en efter en

  2. #62
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vi kör HP på jobbet sedan några år tillbaka. De stationära är ganska idiotsäkra men lapptopparna pajar i parti och minut. Nu kan det vara lite orättvist att säga så eftersom fler och fler gått över till bärbart. Vi har alltså betydligt fler bärbara ute i verksamheterna än tidigare när vi körde Fujitsu. Jag skulle vilja ha någon form av statistik på detta men ingen kan få fram den. Säg att var tionde laptop åker in på reparation någon fång under de fyra år den är i drift. Då märks det skillnad på om det är 1000 datorer eller 2000. En stor skillnad mellan Fujitsu och HP är att HP har fler mystiska fel som är svåra att återskapa inför en felanmälan, speciellt att de dör i samband med i- och urdockning.

    Av ovanstående skäl är jag inte så förtjust i HP längre. Jag höll dem högt förr. Jag har alltid hafr HP och Compaq i jobbet och gillat dem, men inte längre.

    Lenovo känns rätt skottsäkra. Tråkiga men stabila saker.
    Dell har jag positiva erfarenheter av. Andra hatar dem.
    Acer betraktar jag fortfarande som lågprisskit.
    Asus verkar hyggliga men känns mest som speldatorer.
    Gamla fördomar? Möjligt.

  3. #63
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag kommer aldrig köpa HP igen

  4. #64
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man får inte va så svart å vit... Gigabyte hade skitdåliga kondingar på moderkorten, Ett misstag dom inte gör om igen kvalitet kan växla... En kanske är jättebra sen så blir det kasst och sen bra igen.

    Just nu är AMD skitbra med Ryzen Dom har ju inte vart något att räkna med på väldigt många år förutom serversidan och lite annat som Att mina Bitcoin för ett tag sedan då deras kort var mycket effektivare just för beräkningar av den typen.

    Bygger jag en dator i dag så blir det med AMD utan att tveka Men inget säger att AMD är bäst om två år? inget alls överhuvudtaget. intel har nog mycket resurser att sätta in för att bli bäst igen. Tacka AMD som satt lite press på dom...

  5. #65
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Real Parakeet, kan garantera att HP har den statistiken.
    Om jag minns rätt så jobbar du på kommun, då lär ni nog ha en account manager någonstans som borde kunna hjälpa er.

    Har själv inget med HP att göra men vet hur upplägget brukar vara

  6. #66
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kasta ett öga på komplett.se. har bara bra erfarenheter av dem och de bygger färdiga i alla möjliga prisklasser.

  7. #67
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Real Parakeet, kan garantera att HP har den statistiken.
    Om jag minns rätt så jobbar du på kommun, då lär ni nog ha en account manager någonstans som borde kunna hjälpa er.

    Har själv inget med HP att göra men vet hur upplägget brukar vara
    Jupp, jag är kommunare. Och ingen har mer koll på reprationsärenden än jag och mina två (äh... glöm den ena. Han har inte koll på något men det är en annan historia) kollegor som hämtar in, undersöker och felanmäler till servicepartner. Däremot så skulle jag nog kunna lägga denna bajskorv i knät på någon i logistikgruppen - att helt enkelt vilja få statistik på hur mycket bärbart vi har nu jämfört med stationärt och jämfört med för fem år sedan. Tyvärr så taggar vi inte hårdvarufelen på något speciellt vis i ärendehanteringen med mer än Koncept/tjänst -> Incident -> Hårdvara. Hm... jag får nog kalla in lite folk till ett möta angående detta i höst. Det är faktiskt väldigt intressant att veta om vi lägger mer tid på hardvarufel nu än tidigare och i så fall varför.

  8. #68
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jupp, jag är kommunare. Och ingen har mer koll på reprationsärenden än jag och mina två (äh... glöm den ena. Han har inte koll på något men det är en annan historia) kollegor som hämtar in, undersöker och felanmäler till servicepartner. Däremot så skulle jag nog kunna lägga denna bajskorv i knät på någon i logistikgruppen - att helt enkelt vilja få statistik på hur mycket bärbart vi har nu jämfört med stationärt och jämfört med för fem år sedan. Tyvärr så taggar vi inte hårdvarufelen på något speciellt vis i ärendehanteringen med mer än Koncept/tjänst -> Incident -> Hårdvara. Hm... jag får nog kalla in lite folk till ett möta angående detta i höst. Det är faktiskt väldigt intressant att veta om vi lägger mer tid på hardvarufel nu än tidigare och i så fall varför.
    Det kan verkligen vara intressant att föra detaljerad statistik på sådana saker. Jag jobbar på IT-avdelningen på ett ställe som köper väldigt mycket datorklienter, som dessutom finns spridda över hela landet. Att få bra statistik över hårdvaruincidenter har inte bara hjälpt oss att välja rätt klienter, utan kanske viktigare, att få till dealar på rätt saker, både för att spara pengar och för att minska användarnas nertid. Exemplevis så såg vi för sex - sju år sen att den tidens bärbara Macar hade högre felfrekvens än motsvarande bärbara PC (minns inte vilka PC vi köpte då), men att Mac-felen nästan uteslutande gällde laddare. Så vi gjorde en deal där leverantören dels skulle ersätta laddarna utan diskussion och dels se till att ha en logistik som gjorde att det tog minimal tid att få ut nya laddare till användarna. I gengäld gick vi med på att vissa ovanligare fel kunde få ta längre tid eller kosta oss mer, än vad ursprungsavtalet sade.

    Jag jobbar inte själv med klientsidan, så jag har inte järnkoll på vilka PC som har lägst felfrekvens av de olika märken vi kört, men är ganska säker på att det är Lenovo. Det betyder inte att vi kör Lenovo nu, men det beror på andra saker än hårdvarufelfrekvensen. Och inte på saker som är intressanta för en enskild användare. Skulle jag köpa en bärbar PC privat skulle jag nästan säkert välja en Lenovo. (Skulle jag köpa en stationär skulle jag däremot plocka ihop den själv.)

  9. #69
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag har jobbat med support och både HP och Lenovo.

    Same shit, kanske Lenovo är snäppet värre.

    Har varit anställd som server-support på HP, massor med DOA.

    Spelar nog ingen roll vad du köper.

  10. #70
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska väl förtydliga att det jag skrev gällde hårdvarufel som uppstår efter en tids användning. Vi har statistik på DOA också, men inget jag har i huvudet, sånt avtalar vi hursomhelst alltid till att vara leverantörens problem. När det gäller problem med OS och annan mjukvara så är det nog jämnt skägg på PC-fronten.

  11. #71
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Bygga eget måste väl ändå vara bäst? Du vill inte ha någon fabriks-bloatware, du vill inte ha något grafikkort, du vill ha rätta specsen för dina valda ändamål. Processorer har fantastisk intern grafik nu för tiden. Jag kan sätta ihop en kundvagn på inet om du vill, en dator du aldrig kommer behöva fixa, fullkomligt tyst, som kommer kosta långt under samtliga bloatade OEM-maskiner du kan köpa i handeln.

  12. #72
    canuckwannabe
    canuckwannabe är inte uppkopplad
    canuckwannabes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygga eget måste väl ändå vara bäst? Du vill inte ha någon fabriks-bloatware, du vill inte ha något grafikkort, du vill ha rätta specsen för dina valda ändamål. Processorer har fantastisk intern grafik nu för tiden. Jag kan sätta ihop en kundvagn på inet om du vill, en dator du aldrig kommer behöva fixa, fullkomligt tyst, som kommer kosta långt under samtliga bloatade OEM-maskiner du kan köpa i handeln.
    Är också på gång att byta dator i studion så jag uppskattar om du kan ta dig tid och ta fram ett förslag.

  13. #73
    krusty4president
    krusty4president är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har gått från mac till pc på spel/musikdatorn. Grymt nöjd. Om du bygger egen, glöm SSD. DET ÄR M.2 du ska ha. 4ggr snabbare än ssd!

  14. #74
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja I-net, Webhallen, Komplett sätter ju ihop allt från nån 500-1000 kr om man inte vill sätta ihop delarna själv.

    Jo attbro på M.2 har det ju i NUC å först startar ju BIOS sen tar det fyra sekunder så är man ute på skrivbordet, riktigt rappt och kvickt. Mycket sugen på att bygga en ny dator nu bara för att med m.2. Allt går ju kvickt och sker med en gång. Nä jag behöver inte men...

  15. #75
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Är det något speciellt man skall tänka på om man skall sätta i en M.2-disk? Ja, förutsatt att datorn har stöd för det. Jag antar att det blir till att installera om datorns OS efter ett sånt byte.

  16. #76
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det något speciellt man skall tänka på om man skall sätta i en M.2-disk? Ja, förutsatt att datorn har stöd för det. Jag antar att det blir till att installera om datorns OS efter ett sånt byte.
    Du blir oftast av med några "lanes" mot cpun. Dock så bör det inte ställa till det för ditt use case

  17. #77
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har mjukstartat lite genom att beställa en till bildskärm. Det blev en likadan 27" Philips som jag redan har. Jag blev förvånad över att den modellen fortfarande såldes. Webbhallen hade tre stycken för 1990:- så jag knep en. Jag kan inte stå ut med att ha två olika skärmar. Reason på en enda skärm sög ju mandrillballe.

  18. #78

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mjukstartat lite genom att beställa en till bildskärm. Det blev en likadan 27" Philips som jag redan har. Jag blev förvånad över att den modellen fortfarande såldes. Webbhallen hade tre stycken för 1990:- så jag knep en. Jag kan inte stå ut med att ha två olika skärmar. Reason på en enda skärm sög ju mandrillballe.
    Du måste ha 3 skärmar för Reason!

  19. #79
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sög ju mandrillballe.
    Jag blev tvungen att googla mandrill....
    Den ballen vill man inte suga...

  20. #80
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste ha 3 skärmar för Reason!
    Hm... jag har tre skärmar på jobbet. Jag skulle kassera en som visade sig fungera. Jag har även en 24" hemma men varken nuvarande dator eller den jag funderar på att köpa har tre utgångar. Dessutom blir det trångt nog med två 27-tummare.

  21. #81

    Veteran
    Jag har en mindre 21 tummare som står upp på högkant för racket. Grymt!

  22. #82
    krusty4president
    krusty4president är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har 24"+27" på en sån dual arm som sitter fast i bordet. Funkar grymt. 27" har s-ips panel och hög upplösning för bildredigering. 24" har nvidia g-sync för höga framerates. I och med dual armen kan båda skärmarna ställas i höjd bredd och djup + att noll bordsyta används, vilken är dyrbar när man vill få plats med hårdvarusynthar också...

  23. #83
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Krusty, hur funkar ergonomin med en sån arm för skärmarna? Sitter du med vriden nacke, alt tittar uppåt på skärmarna?

  24. #84
    krusty4president
    krusty4president är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det funkar kanon tycker jag. Denna har jag:
    https://www.netonnet.se/art/dator/bi.../213832.11736/

    Jag hade först en så här som kanske är ännu bättre
    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...2-armar-p61454

    Men eftersom jag har ett höj/sänkbart skrivbord som i höjt lägekan gunga lite lite om man puttar till detså satte det skärmarna i ännu mer gungning med kjellans tentakelvariant. Netonnets variant passar bättre för mig. Man kan både höja/sänka på stolpen och då är det kulleder på vesa-fästena.

  25. #85
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krusty4president Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt. Har letat en sån där, och så finns det alltså på närmsta Netonnet! (Hittade visserligen några dylika när jag letade men till helt andra priser ...)

  26. #86
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av krusty4president Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det funkar kanon tycker jag. Denna har jag:
    https://www.netonnet.se/art/dator/bi.../213832.11736/

    Jag hade först en så här som kanske är ännu bättre
    https://www.kjell.com/se/sortiment/l...2-armar-p61454

    Men eftersom jag har ett höj/sänkbart skrivbord som i höjt lägekan gunga lite lite om man puttar till detså satte det skärmarna i ännu mer gungning med kjellans tentakelvariant. Netonnets variant passar bättre för mig. Man kan både höja/sänka på stolpen och då är det kulleder på vesa-fästena.
    De där med spiralfjädrar brukar paja efter ett tag så att de inte orkar hålla uppe skärmen. Det spelar liksom ingen roll hur man än vrider på rattar och skruvar. Jag har träffat på oräkneliga sådana här under mitt liv som IT-tekniker. Jag avskyr dem lika mycket som rollermouses/mousetraps.

  27. #87
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Pytt! Min nya skärm har en kaputt pixel. Den lyser rött som ett stoppljus. Så jäkla irriterande. Jag kontaktde Webhallen sommjag köpte den från för att få klarhet i den snåriga pixelgarantin. Så klart finns det ingen pixelgaranti som gäller för en enda pixel men de tar tillbaka den som en reklamation och så skickar de en ny. Hatten av för Webhallen.

  28. #88
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fick ny skärm igår och skickade tillbaka den defekta. Den nya skärmen verkar tipptopp.

  29. #89
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vad tror ni om denna? https://www.dustinhome.se/product/50...iplex-7050-sff
    Ja, bortsätt från att många tycker att det är bättre att bygga ihop en dator från olika delar man själv köper.

    8 GB RAM, en av de senaste i5-processorerna och 256 GB M.2-minne. Då borde jag kunna sätta i en extern disk också.

  30. #90
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag skulle seriöst fundera over att strunta i de "stora" märkena helt och hållet och titta på vad du kan få hos exempelvis komplett, webhallen eller inet, t.ex. Jag har på känn att du får jämförelsevis bättre komponenter och framförallt kan du få ett hyffsat rent OS utan massa extra tjafs. Du behöver inte ens bygga ihop det själv om du inte vill.

  31. #91
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle seriöst fundera over att strunta i de "stora" märkena helt och hållet och titta på vad du kan få hos exempelvis komplett, webhallen eller inet, t.ex. Jag har på känn att du får jämförelsevis bättre komponenter och framförallt kan du få ett hyffsat rent OS utan massa extra tjafs. Du behöver inte ens bygga ihop det själv om du inte vill.
    Operativsystemt är väl inga problem? Är det en massa tjafs så kör jag bara en ren installation från ett USB-minne. Har gjort så förr. Jag vet inte hur Dell är med sina business-maskiner men de HP vi haft på jobbet och vi installerat från medföljande OS har inte haft speciellt mycket tjafs på sig.

  32. #92
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ingen koll på Dell, men är det en businessmaskin är det nog ingen fara som sagt. Brukar ju vara konsumentmaskiner som är nedlusade.

  33. #93
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Många verkar ogilla märkesdatorer. Exakt vad gör exempelvis detta ihopplock bättre än den Dell jag länkade till ett par inlägg högre upp?
    https://www.webhallen.com/se-sv/dato...050_2gb-win_10

    För ett högre pris så får jag en sämre processor, snabbare minnen, Windows Home istället för Pro samt ett se-på-fan-grafikkort som jag inte kommer att utnyttja eftersom jag inte spelar spel.

  34. #94
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    För 8000kr får du ju en Ryzen 5 1600 (som är snabb / snabbare än i7 7700) 16GB 3200MHz DDR4 / 128GB M2 windows 10 drive, / 1TB HDD för lagring, 600 watt psu, Corsair låda, och ett grafikkort + windows 10 pro om du bygger själv. (alltså ifrån netonnet.se)

    Webhallen är rätt dyra på delar. Kolla på net on net istället, och win 10 pro köper du på kinguin.net
    i3 7300 är en cpu du inte vill ha. jag bytte min i3 mot i5 ganska fort.

    Bygga dator själv så är det svåraste att skruva fast moderkortet i lådan (och det är enkelt)

  35. #95
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Typ såhär. blev ett dyrt grafikkort så gick lite över 8000kr..Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2017-07-24 at 18.55.35.png 
Visningar:	28 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	76056

  36. #96
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag hade en Dell till musik, på personaldatorttiden, så inte helt aktuellt, men vill minnas att jag hade lite problem med dropouts o dyl. Det var special firmware på moderkortet, egen drivare till grafiken och lite annat smått och gott som gjorde det väldigt svårt att felsöka och hitta info. Har ett vagt minne av att firewire var problematiskt också.

    Kan vara helt annorlunda nu.

    Hade även en stationär HP som jobbdator för en del år sedan, en del prestandaproblem, och fick väldigt lite hjälp från deras support. Det där att man ringa och dom ser till att det funkar gäller typ om datorn inte startar. Är det mer komplicerat än så sitter man ändå i sjön.

    Men, du verkar ha bestämt dig oavsett, och det kommer med största sannolikhet att funka bra.

    Spontant tycker jag det ser lite dyrt ut för i5 och 8gb RAM, men har dålig koll på PC-priser så det kanske är helt normalt...

  37. #97
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Dell till musik, på personaldatorttiden, så inte helt aktuellt, men vill minnas att jag hade lite problem med dropouts o dyl. Det var special firmware på moderkortet, egen drivare till grafiken och lite annat smått och gott som gjorde det väldigt svårt att felsöka och hitta info. Har ett vagt minne av att firewire var problematiskt också.

    Kan vara helt annorlunda nu.

    Hade även en stationär HP som jobbdator för en del år sedan, en del prestandaproblem, och fick väldigt lite hjälp från deras support. Det där att man ringa och dom ser till att det funkar gäller typ om datorn inte startar. Är det mer komplicerat än så sitter man ändå i sjön.

    Men, du verkar ha bestämt dig oavsett, och det kommer med största sannolikhet att funka bra.

    Spontant tycker jag det ser lite dyrt ut för i5 och 8gb RAM, men har dålig koll på PC-priser så det kanske är helt normalt...
    Det är inte bara PC mot Mac som är lite som religion, märkesdator mot ihopplock är minst lika mycket religion. De som förespråkar det ena har haft dåliga erfarenheter av det andra. Var och en är salig i sin tro utan att den ande behöver ha fel för det. Jag har haft två Dell konsumentdatorer som funkat utmärkt till musik. In med ett M-Audio Delta 1010LT, tuta och kör. Idag har jag en Fujitsu konsumentdator som också fungerar utmärkt förutom att den är var en utgående modell redan 2009 och börjar kännas lite trött och mer än gärna går ned i sömnläge efter en minuts inaktivitet trots att den inte skall göra det alls.

    Huruvida det är speciell firmware på moderkort på märkesdatorer eller inte kan jag inte uttala mig om. Jag har aldrig behövt mickla med mina moderkort. Måste man göra det på ihopplockade datorer? Jo, vänta en gång har jag fått uppgradera typ BIOS till grafikkortet på min Fujitsu eftersom drivaren kraschade hela tiden när jag kollade på filmklipp. Då hämtade jag den från Fujitsus hemsida.

    De som bygger ihop egna datorer verkar lägga mycket fokus på grafikkortet. 2 GB grafik minne i ett exempel ovan. Är det viktigt på en dator som man gör musik på? Att det är bra när man spelar spel hajar jag men jag spelar inte spel förutom lite Age of Empire 2 HD. Det klarar min jobbdator av och det är en vanlig stationär HP med i3-processor och utan dedikerad grafik.

    7500:- är inte så farligt med tanke på att de något billigare maskinerna å ena sidan har sämre prestanda men å andra sidan har bättre grafik. Och jag är inte ute efter spelgrafik eftersom jag inte spelar. Dellen har generationen i5 (i5-7500), 2400 MHz DDR4 minnen samt 256 GB SSD M.2-disk. Grafiken är akilleshälen då den sköts av processorn och vad jag förstått använder RAM-minnet för grafiken. Men som sagt, jag spelar inte

  38. #98

    Veteran
    Det som kan vara klurigt om BIOS är för låst är att du inte kan stänga av vissa funktioner som tex strömsparfunktioner med mera i BIOS.
    Jag optimerar alltid min dator och det gör stor skillnad mot en fabriksklar eller nybyggt hemmabygge. Men kan man stänga av allt i BIOS som normalt i en Dell så ser jag inget problem med att köra en Dell förutom att den antagligen låter som ett avestaforsen en varmvårdag jämfört med ett tyst hemmabygge. Lägger man inte tex sång spelar det ingen roll. Men för mig som sjunger så går färdiga datorer helt bort pga av oljudet.
    En del färdigga byggen är dessutom tajta innuti så det brukar vara knepigt att få plats med en tystare fläkt till CPUn om man vill få ned ljudnivåen en aning.

  39. #99
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    i5 7500 för 7500 funkar fint, dock gav jag inte så mycket för min när jag byggde min.
    Dock så har minnespriser samt hårddiskpriser gått upp sedan jag byggde min (+ sveriges fina straffskatt på elektronik.. )

    Ryzen fanns ej heller när jag byggde min, och skulle jag bygga idag skulle jag inte använda intel.
    Som sagt Intel i5 7500 funkar fint, men du skulle kunna få något mycket mycket bättre för samma pengar.

    edit: har aldrig behövt gå in i bios på mina datorer sedan sent 90tal då jag överklockade.. nu kör jag stock.

  40. #100
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    NumLock brukar man alltid få aktivera i BIOS

  41. #101

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit: har aldrig behövt gå in i bios på mina datorer sedan sent 90tal då jag överklockade.. nu kör jag stock.
    För mig gör har det gjort en jädra skillnad på performance. Jag kan tex köra på låg latency med säkert 40% högre last än innan jag meckar med alla BIOS och windows inställningar. Man behöver inte men du får ut mer av din DAW om man gosar lite med datorn.

  42. #102
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ähvaffan... jag köpte en Dell nu. Den borde dyka upp nästa vecka. Blir nog skitbra.

  43. #103

    Veteran
    Bättre att köpa än inte köpa...

  44. #104
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Bättre en dell på skrivbordet än mjäll i slutordet

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hellre en Dell än att burn in hell

    ~ ~ ~

    När det blivit kväll ser man knappt att det är en Dell

    ~ ~ ~

    Tänk att han valde en Dell i stället för en blöt kväll

  46. #106
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    la en beställning på en ny burk igår. en sak slog mig när jag jämförde benchmark på min nuvarande (i7 2600) med den nya (i7 7700k) - endast ungefär 53% snabbare. och då är det 6-7 år emellan. förr brukade man få en ca 4 ggr så snabb om man köpte med ca 5 års mellanrum.

  47. #107

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    la en beställning på en ny burk igår. en sak slog mig när jag jämförde benchmark på min nuvarande (i7 2600) med den nya (i7 7700k) - endast ungefär 53% snabbare. och då är det 6-7 år emellan. förr brukade man få en ca 4 ggr så snabb om man köpte med ca 5 års mellanrum.
    Överklockade min i5 3570k, skiljer 7 % mot den senaste i5 7600. 5 år mellan modellerna.
    Skillnad utan överklockning, 23%.

  48. #108
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    la en beställning på en ny burk igår. en sak slog mig när jag jämförde benchmark på min nuvarande (i7 2600) med den nya (i7 7700k) - endast ungefär 53% snabbare. och då är det 6-7 år emellan. förr brukade man få en ca 4 ggr så snabb om man köpte med ca 5 års mellanrum.
    Det beror väl på att Intel haft dominans på processorer senaste åren skulle jag tippa på.

  49. #109
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror väl på att Intel haft dominans på processorer senaste åren skulle jag tippa på.
    Nä, det beror på att Moore's law inte riktigt gäller längre... Det går inte längre att dubbla allt var 18:e månad, börjar bli trångt och varmt i kretsarna!

  50. #110
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det beror på att Moore's law inte riktigt gäller längre... Det går inte längre att dubbla allt var 18:e månad, börjar bli trångt och varmt i kretsarna!
    Ja det stämmer delvis, men samtidigt så har intel vaknat till lite nu efter Amds ryzen och threadripper och börjar helt plötsligt lansera processorer som är betydligt snabbare.

    Kolla på Nvidia också som varit ensamma. Nu när Amd kommer med Vega så släppte de bland annat en ny drivarrutin till Titan-kortet som gjorde det 300% snabbare i vissa applikationer.
    Det lär inte ha hänt om inte AMD funnits där med Vega.

  51. #111
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Moores lag gäller egentligen bara antalet transistorer/yta.

    Hur mycket prestanda man får ut av det varierar.

  52. #112
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mores lag innebär för tillverkaren att han kan pressa in fler processorer på det där flaket som dom bakar i ungefär storleken av ett dasslock

    Det innebär för oss ett lägre pris. Eller ja... inte gick ju nära själva som ledande så dom kunde ju slöa till och ta tillräckligt betalt för att hålla AMD under ytan och att dom skulle slänga upp nya funktioner rätt av gratis av egen vilja kunde man ju glömma. Dom slöade ju bara och kollade på AMD, ja nu kom det där då släpper vi det här. Sådär har det hålt på i femton år.

    Mindre innebär även mindre strömåtgång. Det är mindre tillverkning men också arkitektur som gör att dessa dessa lite ström.

    Att de drar mindre ström sett till vad dom klarar prestera (TDP) betyder flera saker.

    Det blir mindre värme i lådan och man slipper ha fläktar som går på som höfläktar... Kolla äldre AMD som anser sig kunna konkurrera... De är ju över 200 WATT eller mer. Kolla vissa Ryzen samt intel vissa drar bara 65 Watt. Kan enkelt överklockas... Så att man får samma hastighet som på modellen bättre men då drar den lika mycket ström som den bättre modellen.

    Kolla vilken panik INTEL fick nu... Dom var rätt snabba med att slänga ut nya modeller och vad hände på dessa med TDP? Dom drar svinmycket. I princip mest bara överklockade från fabrik.. Amd och Intel bytta plötsligt sida. Dom måste pressa ut något bra och intel har råd att sätta resurser på det. Det är jättebra för oss konsumenter.

    Blir mycket intressant att se vad som händer framöver när mores lag är satt ur spel... Finns ju bara en sak kvar, Annan arkitektur och fler kärnor. Hårddiskar och minnen lär flyta ihop... kommunikation med ljus på mikroskopisk nivå. Spännande...

Liknande ämnen

  1. Välja stationär Mac
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 19:22
  2. Stationär mac
    Av Johans i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 23:37
  3. Bärbar vs. Stationär
    Av specialdelivery i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •