Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 92 av 92

Ämne: Progressiv rock

  1. #61
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avantgarde-inspirerad prog är ju en viktig subgenre som hämtade mycket inspiration från avantgarde konstmusik och d:o jazz, där det tonala och rytmiska "utmanades" t ex tidiga Crimson och Gong, men de hade samtidigt basen i det tonala, till skillnad från ren avantgarde (t ex Fred Frith) och (IMHO) kraut. Progfans skulle ju vara vidsynta och så är fallet idag också, förutsatt att musiken kommer från tidigt 70-tal
    Okej, då fattar jag skillnaden. Däremot tycker jag iofs att väldigt mycket kraut låter typ som King Crimson. Ungefär.

  2. #62
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hittade nyligen Dominique Guiot's debutplatta L'Universe De La Mer. Kan väl klassas som prog. Underbar:


    https://youtu.be/1linSt8sEEY

  3. #63
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Spännande SteelberryWorker! Tack för tipset!

  4. #64

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag var bara tvungen... Är detta nu prog-rock eller?
    https://soundcloud.com/mikaelmix/sat17

  6. #66
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var bara tvungen... Är detta nu prog-rock eller?
    Bra detta, men för "riktig" prog är det för kort och utan sammanhang

    Det osar tidigt 70-tal med mycket live-känsla ala tidiga Crimson och Gong, men doftar även från den "nya svenska vågen" med Änglagård och Landberk!

  7. #67
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Måste ju tillstå att det var (den utrikiska) proggen, förkroppslidag i King Crimson som fick mig på rätt musikspår. Jag hade inte hittat någonting under mina unga år värdigt en sur huggbävers musiksmak.
    Från King Crimson gick jag vidare och hittade en skur av fantastisk musik från Renaissance, Moody Blues, Spring, Pink Floyd, (till viss del) Yes.
    Som student i Linköpen introducerade Henrique, en kille i korridoren, mig för PFM (italienska Premiata Fornera Marconi) men det dröjde till 2000-talet innan det blossade upp fullständigt.
    PFM följdes av Banco del Mutuo Soccorso och Museo Rozenbach. Jag hittade musik från Chile - Congreso, från Argentina - Crucis, från Arabien - Bader Nana, från Iran - Ohum, från Japan - Ars Nova.
    Och så hittade jag Marillion och då speciellt post-Fish-Marillion med Hogarth som sångare.
    Här fins neoproggen från Canada - Red Sand, från UK - Doves och från Nederländerna - Flamborough Head. Här finns rysk musik som tangerar proggen - DDT, Nautilus Pompilius jämte Little Tragedies, Sunchild och ukrainska Okean Elzy.

    Jag har en del konstigt och knasigt i mitt diskotek (skivsamling på grekiska) men proggen står mig närmast ändå. Ständigt söker jag nytt.

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Riktigt fina tips där i progrockens utmarker med många internationella inslag!! Fortsätt gärna att lista favoriter! Jag känner mig löjligt nära mittfåran i jämförelse

  9. #69
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Min mest "proggiga" (genreöverskridande) spellista ser ut så här (fylls på ibland);
    https://www.youtube.com/playlist?lis...uoX17Og_x6C-kh

    Metal-trummisen Antoine Barils "One man show" i studion är väl trevlig;
    https://www.youtube.com/watch?v=-V7Dqf-FQL4

  10. #70
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tänker ofta på hur enorm Jimi Hendrix var som influens för flera genrer. Metal, funk, blues. Och fanimej de vi nu kallar prog rock. Third stone from the sun (låten) liksom. Och väldigt mycket annat de gjorde är ju också själva definitionen av progressiv rock.

    (Låten finns inte på tuben Man blir ju nästan glad när sånt händer nuförtiden.)

  12. #72
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Hendrix hann ju i sina psykedeliska utsvävningar hänga med Hansson & Karlsson.

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bara en sån sak. Skulle inte vara lätt att hänga med där

    (Anders Lind har långa inspelningar. Han har fått en del erbjudanden om dem Sånt ingen tyvärr kommer få höra.)

  14. #74
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min mest "proggiga" (genreöverskridande) spellista ser ut så här (fylls på ibland);
    https://www.youtube.com/playlist?lis...uoX17Og_x6C-kh
    Härligt! Riktiga fynd i den listan

  15. #75
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Gammal man gör så gott han kan...

    ...och nog KAN han Hasse Lundin, 70 år i år ("Original" Kaipa och nya Kaipa)


    https://youtu.be/5BwtNog7GM8

    "Det är ju bara att trycka på en knapp..."


    https://youtu.be/rI5kYTPWaVA

  16. #76
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Chansade på en platta på Bengans vinylrea. The Receiver – All Burn.
    Den chansningen gick hem. Atmosfärisk, elektronisk proggrocks-pop sammanfattar väl det hela ganska bra tror jag. Lite Radiohead, Mew, Pink Floyd och slick 70-talsrock rätt ner i mixern... Tror nog att jag tycker det är skitbra, faktiskt.


    https://youtu.be/pXp120qg6O4

  17. #77
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra tips, Skogge! De finns på Deezer ialla fall!

  18. #78
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chansade på en platta på Bengans vinylrea. The Receiver – All Burn.
    Den chansningen gick hem. Atmosfärisk, elektronisk proggrocks-pop sammanfattar väl det hela ganska bra tror jag. Lite Radiohead, Mew, Pink Floyd och slick 70-talsrock rätt ner i mixern... Tror nog att jag tycker det är skitbra, faktiskt.
    Lyssnat på hela plattan på Spottan, fullt med sköna ackordväxlingar Tack för tipset!

  19. #79
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har lyssnat flera gånger och gllar det skarpt!

  20. #80
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnat på hela plattan på Spottan, fullt med sköna ackordväxlingar Tack för tipset!
    Jamen eller hur! Försökte tipsa en bekant om plattan men han fnös bara "Coldplay!"...

  21. #81
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Vänta nu här lite grann .... Det går ju inte att nämna Coldplay i en MUSIK-tråd, juh!

  22. #82
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta nu här lite grann .... Det går ju inte att nämna Coldplay i en MUSIK-tråd, juh!
    Och nu gjorde du det själv!

    #dontmentionthewar

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Geez...

    Med jag håller med skön lättproggig postrock!

  24. #84
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hur ser man på Genesis? De har ju flera perioder, gillar verkligen phil collins åren (på sång), missar jag det bästa då?

  25. #85
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser man på Genesis? De har ju flera perioder, gillar verkligen phil collins åren (på sång), missar jag det bästa då?
    Ujujuj, det finns platser här på jorden, där en brandfackla som din skulle provocera fram en lynchmob! Purister lyssnar uteslutande på Gabriel-erans album. Mycket vidsynta personer kan väl möjligen acceptera A trick of the Tail också. Men de pratar inte om det i vilka sällskap som helst.

    Debatten brukar väl vanligen handla om huruvida Selling England by the Pound eller The Lamb Lies Down on Broadway är det verkliga mästerverket. Samt om Trespass är en svag skiva, eller om allt med Gabriel är heligt...

    ---edit---
    Vanligen räknas väl Genesis progressiva era fr.o.m. Trespass t.o.m. Wind and Wuthering. Därefter blev det pop, enligt många. Deras klassiska line-up hittar man fr.o.m. Nursery Cryme (skivan efter Trespass) t.o.m. The Lamb lies down... (skivan före A Trick of the Tail).
    Senast redigerat av slirak den 2019-02-08 klockan 01:45.

  26. #86
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser man på Genesis? De har ju flera perioder, gillar verkligen phil collins åren (på sång), missar jag det bästa då?
    Jag tror att du verkligen skulle gilla Selling England by the Pound. Öppningsspåret är vansinnigt bra. Börja där och jobba dig sen bakåt till Nursery Cryme, därefter The Lamb. Sen finns det grymma spår på alla skivor, sista spåret på Trespass är magiskt.

  27. #87
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ujujuj, det finns platser här på jorden, där en brandfackla som din skulle provocera fram en lynchmob! Purister lyssnar uteslutande på Gabriel-erans album. Mycket vidsynta personer kan väl möjligen acceptera A trick of the Tail också. Men de pratar inte om det i vilka sällskap som helst.
    Det är väl lite så med Marillion också. Det finns de som anser att Marillion efter Fish, inte existerar (men jag tycker tvärtom, att Hogarth lyfte bandet till en ny nivå).

    Och så finns det de som undrar varför man startade Marillion när det fanns Genesis.

  28. #88
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Knappast "progressivt" att fortsätta låta som 1974

    Genesis m.fl. var ju med att utveckla nya genrer, som sedan fansen ville låsa i sin form (jfr tidig DP, Jarre etc). Progressive Rock är en samlingsterm för en flora subgenres, där Genesis och Yes representerar symfonisk rock, Marillion fl Neoprog, Gong mfl Cantebury, King Crimson avant-prog (även orm de rör sig över flera sub-genres). Postrock har mängder av influenser från symfonisk rock, djent från avant, etc...

    IMHO

  29. #89
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast "progressivt" att fortsätta låta som 1974

    Genesis m.fl. var ju med att utveckla nya genrer, som sedan fansen ville låsa i sin form (jfr tidig DP, Jarre etc). Progressive Rock är en samlingsterm för en flora subgenres, där Genesis och Yes representerar symfonisk rock, Marillion fl Neoprog, Gong mfl Cantebury, King Crimson avant-prog (även orm de rör sig över flera sub-genres). Postrock har mängder av influenser från symfonisk rock, djent från avant, etc...

    IMHO
    Nej, det är ju ganska ironiskt att många av dagens förespråkare för "progressiv" rock i själva verket är extremt konservativa och trångsynta. Jag hänger på en del fora där bristen på självinsikt på den punkten är ganska massiv...

    Sen finns ju den eviga frågan, vad är progressiv rock? En genre eller en beskrivning? Den frågan brukar kunna skapa festliga reaktioner på prog-forum, när de som använder begreppet som en bokstavlig beskrivning, tipsar om saker som de värsta traditionalisterna knappt skulle kalla musik.

    Själv använder jag termen för en genre, ungefär som hasse_fx. Annars tycker jag begreppet blir för urvattnat. Hur jag definierar progressiv rock? Här väljer jag att parafrasera Supreme Court Justice Potter Stewart: I know it when I hear it.

  30. #90
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag läste på Wiki om progrock att den i princip dog ut i mitten på 70-talet. Då hade man testat och upprepat alla trix man kunde göra med syntar och mellotroner att den inte var progressiv längre.

    Jag, som gillar progressiv rock, tycker dock det är mer spännande att söka spåren av genren, dels i tiden men också geografiskt än att sätta 21st Century Schizoid Man på reapeat.
    För, vad är progressiv musik? Är den algeriska rai-sångerska Cheika Rimitti uppbackad av Fripp, Flea och Gordon Haskell prog?


    https://youtu.be/bPjPG9SMNtc

  31. #91
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl lite så med Marillion också. Det finns de som anser att Marillion efter Fish, inte existerar (men jag tycker tvärtom, att Hogarth lyfte bandet till en ny nivå).

    Och så finns det de som undrar varför man startade Marillion när det fanns Genesis.
    Porque no los dos?

  32. #92
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ---edit---
    Vanligen räknas väl Genesis progressiva era fr.o.m. Trespass t.o.m. Wind and Wuthering. Därefter blev det pop, enligt många. Deras klassiska line-up hittar man fr.o.m. Nursery Cryme (skivan efter Trespass) t.o.m. The Lamb lies down... (skivan före A Trick of the Tail).
    Jag tycker att Duke har flera proggiga låtar som är värda att lyssna på. Sedan finns några Colins poplåtar jag får allergiska utslag av.... tack Spotify för playlists😀

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •