Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 75

Ämne: Progressiv rock

erkahulle
    erkahulle är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Progressiv rock

Vilka anser ni vara de gemensamma nämnarna för progressiv rock? Politik, teknik, harmonier?

Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Veteran
    Den svenska eller den brittiska?

erkahulle

Gällande de flesta musikgenrer så är musiken hyggligt lik oavsett land men progressiv rock kan ju, som i den svenska progrocken, vara väldigt politiskt orienterad musik framförd nästan av nybörjare men begreppet också band som tex dream theatre. Men möjligen betyder det, som du antyder, bara olika saker i olika länder.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Prog eller Progg, som sagt...

I "utlandet" så är "progressive rock" mer eller mindre likställt med symfonisk rock och även viss art rock och förkortas ofta som "prog" eller "prog rock".

I Sverige är progg (obs två "g") förknippad med den "Progressiva Rörelsen" från främst första halvan av 70-talet, där det progressiva rörde budskapet snarare än musiken. I "utlandet" faller sådan musik snarare under begreppet "RIO" (Rock In Opposition).

Om vi håller oss till det internationella så är det "progressiva" det som hände i slutet av 60-talet när rockmusiken sökte nya vägar, t ex musik för lyssning snarare än att dansa och festa till.

Engelska Wiki: Initially termed "progressive pop", the style was an outgrowth of psychedelic bands who abandoned standard pop traditions in favour of instrumentation and compositional techniques more frequently associated with jazz, folk or classical music. Additional elements contributed to its "progressive" label: lyrics were more poetic, technology was harnessed for new sounds, music approached the condition of "art", and the studio, rather than the stage, became the focus of musical activity, which often involved creating music for listening, not dancing.

Generaliserat så sökte prog rock influenser i den klassiska musiken och i viss mån folkmusik, emedan fusion integrerade modernare jazz och rock. Utvecklingen gick som sagt mot musik för att i första hand lyssna på. Det finns en märklig släktskap med hårdrock l, trots att det senare är partymusik - gemensamma faktorn är väl vurmen för virtuosa musiker

Idag är väl det nyproducerade som benämner sig prog inte så värst progressivt utan är helt enkelt en genre, eller snarare en grupp likartade genres med grund i det tidiga 70-talet och med en stor och lojal grupp följare.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-05-16 klockan 20:53.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Ordet täcker en rätt bred mängd musik. Men kanske kan man säga att ambitionen att inom rockgenren ta sig iväg från traditionella låtstrukturer och närma sig andra traditioner förenar. Snårigt, för det finns ju band som försökt sig på sånt men som inte kallas prog.

(Vi diggar sabbaths första här just nu. Jävligt progressiv platta liksom.)

bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    (Vi diggar sabbaths första här just nu. Jävligt progressiv platta liksom.)

hasse_fx

Vintage
    Begreppet omfattar mycket, som sagt...

Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Prog eller Progg, som sagt...

I "utlandet" så är "progressive rock" mer eller mindre likställt med symfonisk rock och även viss art rock och förkortas ofta som "prog" eller "prog rock".

I Sverige är progg (obs två "g") förknippad med den "Progressiva Rörelsen" från främst första halvan av 70-talet, där det progressiva rörde budskapet snarare än musiken. I "utlandet" faller sådan musik snarare under begreppet "RIO" (Rock In Opposition).

Om vi håller oss till det internationella så är det "progressiva" det som hände i slutet av 60-talet när rockmusiken sökte nya vägar, t ex musik för lyssning snarare än att dansa och festa till.

Engelska Wiki: Initially termed "progressive pop", the style was an outgrowth of psychedelic bands who abandoned standard pop traditions in favour of instrumentation and compositional techniques more frequently associated with jazz, folk or classical music. Additional elements contributed to its "progressive" label: lyrics were more poetic, technology was harnessed for new sounds, music approached the condition of "art", and the studio, rather than the stage, became the focus of musical activity, which often involved creating music for listening, not dancing.

Generaliserat så sökte prog rock influenser i den klassiska musiken och i viss mån folkmusik, emedan fusion integrerade modernare jazz och rock. Utvecklingen gick som sagt mot musik för att i första hand lyssna på. Det finns en märklig släktskap med hårdrock l, trots att det senare är partymusik - gemensamma faktorn är väl vurmen för virtuosa musiker

Idag är väl det nyproducerade som benämner sig prog inte så värst progressivt utan är helt enkelt en genre, eller snarare en grupp likartade genres med grund i det tidiga 70-talet och med en stor och lojal grupp följare.
    Lysande beskrivning Hasse! Precis så har jag också uppfattat det hela.

erkahulle

Tackar för bra svar. Vilken prog(g) gillar ni då?

upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

Avliden
    Tysk!

Mr Fox
    Mr Fox är inte uppkopplad
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erkahulle Visa inlägg
    Tackar för bra svar. Vilken prog(g) gillar ni då?
    Magma

Camel

med flera....var länge sedan jag aktivt lyssnade på prog...men det finns mycket bra. Dålig koll på nyare grejer.....

hasse_fx

Vintage
    ...för mycket att göra någon enklare lista av! Sverige har förresten en aktiv och stark prog-scen med ett antal internationellt uppskattade band! Från tyngre prog metal ala Meshuggah och Opeth till softare typ Änglagård, Flower Kings och "ungdomarna" i Moon Safari (räknas till ett av de bästa "vocal acts" i prog-världen f.n.)

http://www.youtube.com/watch?v=5N3HxHi2GIs

Edit: Pallar man inte 14 minuter (det bör man!! ) så hoppa fram 7 minuter för snabbversionen med alla snygga prog-klyschor och magnifik stämsång på slutet...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-05-17 klockan 00:02.

erkahulle

Magma och meshuggah gillar jag av de nämnda, får lyssna lite på det övriga med. Har egentligen knappt lyssnat nåt på prog i någon form på några år men ämnet kom upp till diskussion häromdan.
    Hur skulle ni förresten kategorisera samla mammas manna?

- - - Uppdaterad - - -

Prog(g) måste det väl bli?

mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Över tio svar och ingen har skrivit King Crimson och mellotroner?!

hasse_fx

Vintage
    Det fanns ju Samla, Kebnekaise, Kaipa och Bo Hansson som smög med prog-influenser under vingarna på svenska proggrörelsen, även om de inte sågs med speciellt blida ögon av den mer politiska delen av rörelsen (Nacksving/Tommy Rander/mfl).

erkahulle

Nä blida ögon var inte riktigt deras grej

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

Det här är ju så bra så man vill bara gråta

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Kebnes "Vi drar vidare" är ju även en av de allra bästa minimoogplattorna, förutom att vara en svensk prog(g)klassiker. SÅ fin från början till slut.

https://youtu.be/sufdj2f1WcQ

Annars började jag med ELP, men gick över till YES. Genesis fick också vara med. Men mest YES Fast jag kallade av nån anledning alla deras musik för symfo. Som i "symfo-rock".
    Senast redigerat av Ambulansen den 2017-05-17 klockan 01:38.

vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Senior
    Opeth, Porcupine Tree, Änglagård, Katatonia, Kebnekaise, Major Parkinson och så mer Opeth...

R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Får passa på att promota mitt eget band Agusa här. Nedan länk till vår tredje skiva (liveskiva).

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Moon Safari... cool, har jag missat. Svensk prog i Yes-skolan med skönsjungande stämsång är man inte bortskämd med. Just sången känns som svensk prog och proggs akilleshäl.

erkahulle

Ooo Ragnarök hade jag glömt! Alldeles underbar!

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det fanns ju Samla, Kebnekaise, Kaipa och Bo Hansson som smög med prog-influenser under vingarna på svenska proggrörelsen, även om de inte sågs med speciellt blida ögon av den mer politiska delen av rörelsen (Nacksving/Tommy Rander/mfl).
    Svinbra allihop dock! Men glöm inte Träd gräs och Stenar eller Harvester som de ju hette utomlands.

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Wasa Express! Glad och svängig svensk progg: https://www.youtube.com/watch?v=SoReS2f0tco

bassoprofundo

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    Får passa på att promota mitt eget band Agusa här. Nedan länk till vår tredje skiva (liveskiva).

Jävligt bra!

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag lyssnar mycket på progressive rock, både äldre från 70-talet med band som Genesis, Gentle Giant, Gryphon, Gong, Pink Floyd ... konstigt nästan nog alla på bokstaven "G" men även lite mer modern varianter med band som Porcupine tree, IQ, Shpongle, Ozric Tentacles, Transatlantic, The Tangent, Spocks beard, then Lens och massor med andra strålande band!!!
    Men det finns som sagts ovan även en massa bra svensk progressive rock i denna stil.

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Det känns onaturligt att ha en prog-tråd utan att nämna Rush. Så jag gör det

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    pretentiöst låtskriveri hör ju till.

https://youtu.be/wS7CZIJVxFY

R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    Jävligt bra!
    Tack!

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Flower Kings Uppsala, bör få plats i denna tråd också.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Firechild... absolut så! Roine Stolt figurerar i ett antal av de banden jag räknade upp och så även i Flower Kings!

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag kan tycka att Dungen kvalar in som svensk brittisk prog. Och bra är de också!

Antimon
    Antimons avatar
    Avliden
    Även ett postrockband som Tortoise. Eller är det för korta låtar?

loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Senior
    Mitt och mulitinstrumentalisten Björn Johanssons kommande projekt; Ursus X - Orion; instrumental progressive i Mike Oldifields/ Yes/ Camels anda. Släpps inom 1 månad.
    (Japp, shameless self promote )

hasse_fx

Vintage
    Kul med så många 99prog-projekt på gång!!

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Loghill.... kan man få en liten tjuvlyssning. ;o)

loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    Loghill.... kan man få en liten tjuvlyssning. ;o)
    Tack för intresset! Jag lovar att alldeles snart lägga ut lite snuttar som smakprov (låtarna är >20 min )

Kan nämna att Björn Johansson som nämndes ovan gjorde följande plattor på 90-talet (notera att Spotify-klantarna har blandat ihop nämnde Björn Johansson med en annan artist dock):
    https://open.spotify.com/album/005dVje3XX5YA0OlDYHWGc
    https://open.spotify.com/album/3OlJr419uSs1DVE2uhzEFf
    Senast redigerat av loghill den 2017-05-19 klockan 00:53.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Spännande... tack för länkarna!

hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Träd, gräs och stenar tycker jag nog är det bästa svenska, spontant. Särskilt Sov gott, Rose-Marie, från den tiden då de hette International Harvester.

I övrigt lyssnar jag väldigt mycket på tysk progg, så kallad krautrock.

Det folk associerar med kraut är inte jätterepresentativt för beteckningen i sin helhet. Neu! sticker ju ut som fan. Mitt krautintresse är inte jätteobskyrt, jag rör väl mig bara i trakterna bortom de allra mest kända banden (Can, Neu!, Faust, Amon Düül 2 etc). Ska göra en spellista någon gång.

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    Träd, gräs och stenar tycker jag nog är det bästa svenska, spontant. Särskilt Sov gott, Rose-Marie, från den tiden då de hette International Harvester.

I övrigt lyssnar jag väldigt mycket på tysk progg, så kallad krautrock.

Det folk associerar med kraut är inte jätterepresentativt för beteckningen i sin helhet. Neu! sticker ju ut som fan. Mitt krautintresse är inte jätteobskyrt, jag rör väl mig bara i trakterna bortom de allra mest kända banden (Can, Neu!, Faust, Amon Düül 2 etc). Ska göra en spellista någon gång.
    Utöver de nämnda, +typ fem till, finns det inte så mycket att hurra över.
    När jag upptäckte kraut blev jag som besatt, och plöjde mig igenom varenda skiva
    jag kunde hitta som skulle vara någon form av krautrock. Har runt 500 (mp3)skivor.
    Det finns väl några enstaka reko skivor, men det mesta är rätt tråkigt.

edit. läste om.
    "Mitt krautintresse är inte jätteobskyrt, jag rör väl mig bara i trakterna bortom de allra mest kända banden" vad betyder det?
    läste det som om att det inte var obskyrt, och du lyssnade mest på de nämnda.
    men nu uppfattar jag det som om att det inte är obskyrt, men du lyssnar icke på de nämnda?
    Senast redigerat av miaz den 2017-05-19 klockan 16:18.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Jag tycker att Kraut är rätt svag som genre-benämning då det står mer för en attityd och en tidsepok medan musiken spretar åt väldigt många håll. Prog är klart mer homogen och funkar bättre som genre.

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    Jag tycker att Kraut är rätt svag som genre-benämning då det står mer för en attityd och en tidsepok medan musiken spretar åt väldigt många håll. Prog är klart mer homogen och funkar bättre som genre.
    absolut. även fast en attityd är enligt mig minst lika viktig inom en genre som själva ljudet.
    man kan plocka ljudet ur punk och lägga på avril lavinge. det är inte punk för det.
    men håller eg med.

och det var väl lite det som hände när jag upptäckte kraut.
    Jag hörde Can, och trodde alla andra tyska band från 1970 skulle låta likadant.
    de gjorde dom inte.

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    just ja. hade glömt.
    men brukade spela i en progrock-trio. vi spelade live två gånger på nå skolavslutningar.
    rätt kasst. men andra spelningen spela vi en låt med ett rätt fräckt riff, jag kan det än.
    vi lyssnade rätt mycke på univers zero och present, även om vi inte alls lät så.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    "Mitt krautintresse är inte jätteobskyrt, jag rör väl mig bara i trakterna bortom de allra mest kända banden" vad betyder det?
    läste det som om att det inte var obskyrt, och du lyssnade mest på de nämnda.
    men nu uppfattar jag det som om att det inte är obskyrt, men du lyssnar icke på de nämnda?
    Jag menar att de nämnda banden väl tillhör den kända krautrörelsen, och att mina krautkunskaper sträcker sig utöver dem, men inte jättemycket djupare.

Lite mer eller mindre spännande grejer som jag känt mig manad till att lyssna på flera gånger: Code III (Planet of Man), German Oak, Günter Schickert (Samtvogel), Mythos (Dreamlab).

Klaus Schulzes Irrlicht är en fantastisk drönplatta som alla borde älska.

Amon Düüls (första!) låt Love is Peace är något av det finaste som finns. I övrigt tycker jag AD har sina stunder, men de är inte jättemånga.

Popol Vuhs Seeligpreisung lyssnade jag jättemycket på när jag fick nys om den. Fin skiva med sång.

Och ja, få saker slår Can när de är bra. Tycker helt klart att kraut i grunden är prog(g?).

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    nu norpar vi ju tråden.
    Code III skivan vet jag att jag lyssnat på, men minns inte riktigt hur det lät, men minns jag gillart.
    Gunter Schickert är ju däremot riktigt grym. Gillar också GAM's Eiszeit.
    Gjorde en kass cover på Wald som i princip bara var en del av melodin loopad.
    Antar du kanske redan gjort, men haru inte, så kolla in Achim Reichel.
    Tror jag själv föredrog Die Grune Reise över Echo, men båda är värda.

Fastna aldrig heller för Amon Duul. Men gillar verklig Return of Ruebezahl.

Såg nu också att GAM har en skiva som verkar ha släppts 2016.
    ska jag lyssna när jag jobbar imorn.
    Senast redigerat av miaz den 2017-05-19 klockan 19:32.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag​är väldigt förtjust i GAMs 1976 och Schickerts Samtvogel. Apricot Brandy! Fan va fett med nytt släpp. Måste också lyssna pronto.

Gröna resan har jag lyssnat en del på, den är bitvis riktigt härlig.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2017-05-19 klockan 23:33.

Antimon
    Antimons avatar
    Avliden
    Är Penguin Cafe Orchestra prog?

Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Genesis är aldrig fel.

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag var på Träd, Gräs & Stenar i torsdags och såg några 99:or där också.
    Riktigt jävla skitbra var det!

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I Sverige är progg (obs två "g") förknippad med den "Progressiva Rörelsen" från främst första halvan av 70-talet, där det progressiva rörde budskapet snarare än musiken.
    Regg: så kallad regressiv musik. Icke att förväxla med reggae.

Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    Jag lyssnar mycket på progressive rock, både äldre från 70-talet med band som Genesis, Gentle Giant, Gryphon, Gong, Pink Floyd ... konstigt nästan nog alla på bokstaven "G" men även lite mer modern varianter med band som Porcupine tree, IQ, Shpongle, Ozric Tentacles, Transatlantic, The Tangent, Spocks beard, then Lens och massor med andra strålande band!!!
    Men det finns som sagts ovan även en massa bra svensk progressive rock i denna stil.
    Kollade in Gong för en stund sedan, intressant tips och ett band jag över huvud taget inte kände till. Så är det ju med progband, det finns mängder av obskyra band man aldrig har hört talas om. För några år sedan var det ett radioprogram om prog som brukade ha sändning hela natten, men nu har de skärpt sig och sänder bara en timme i veckan. Ena riktiga kalenderbitare.

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    Är Penguin Cafe Orchestra prog?
    De spelade iaf på Slottsskogen goes Progressive härom året, om det räcker för att klassas som prog?
    Trevligt event för övrigt, 19e augusti är det dags igen:
    http://artrock.se/event/slottsskogen...gressive-2017/

gastho
    gastho är inte uppkopplad
    gasthos avatar
    Kan alltid tipsa om Lars Hollmer, även om han var mer genréöverskridande. Men han började ju i proggen med Samla Mammas Manna...

hasse_fx

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    Tack för intresset! Jag lovar att alldeles snart lägga ut lite snuttar som smakprov (låtarna är >20 min )

Kan nämna att Björn Johansson som nämndes ovan gjorde följande plattor på 90-talet (notera att Spotify-klantarna har blandat ihop nämnde Björn Johansson med en annan artist dock):
    https://open.spotify.com/album/005dVje3XX5YA0OlDYHWGc
    https://open.spotify.com/album/3OlJr419uSs1DVE2uhzEFf
    Coolt Mycket Oldfield-inspirerat, med en dos Gentle Giant och lite Yes!

hasse_fx

Vintage
    [bludder]

Finns ju mängder av subgenrer i prog... Kraut räknas dock mer besläktat med avantgarde och psykedelisk. Närmast ligger väl Cantebury-skolan med Soft Machine etc, men även Pink Floyd och King Crimson v. 1.0, som bygger mycket på improvisation, avant- och jazzinflusenser, utan att slå över i fusion.

En annan stor subgenre är den folkmusik- och medeltidsinspirerade typ Gentle Giant, en del Oldfield och en hel del av den "svenska vågen" på 90-talet typ Änglagård.

Den symfoniska skolan, inspirerad av klassisk musik, är väl den mest arketypiska annars - ELP, Genesis, Yes, iofs med egna distinka sound där i början - Camel och svenska Kaipa hängde på där.

Från hårdrocken kom bl.a. Rush och influerade neoprog på 80-talet (IQ, Marillion, Pendragon etc). På 90 och 00 talet mer metal-influerat - kanske den starkaste rörelsen idag (som fortfarande utvecklas). Dream Theater, Spocks Beard, Opeth, Kaipa (i form av Hasse Lundins projekt), Porcupine Tree, Tool, Haken, Meshuggah och en del djent typ Animals as Leaders och Tesseract...

Lite kul med Roine Stolt, som började i 70-tals Kaipa och rör sig obehindrat över alla prog-genres (modernare med Flower Kings och Transatlantic - nostalgiskt med Kaipa DaCapo, inhopp som basist/gitarrist med Steve Hacket och samarbetet med Jon Anderson (som låter mer Yes än Yes sedan 70-talet )

[/bludder]
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-05-21 klockan 12:00.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag tycker definitivt att King Crimson är progressiv rock, utan att vara superkunnig.

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra sammanfattning där, Hasse_fx!

bassoprofundo

Veteran
    Van der Graaf Generator måste vara någon sorts prog också. Gillar dem skarpt! "Stora" på kontinenten, typ Italien.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Men vad är det för skillnad mellan avantgarde och prog i internationella sammanhang? Orden innebär i princip samma sak, framåtskridande.

hasse_fx

Vintage
    Avantgarde-inspirerad prog är ju en viktig subgenre som hämtade mycket inspiration från avantgarde konstmusik och d:o jazz, där det tonala och rytmiska "utmanades" t ex tidiga Crimson och Gong, men de hade samtidigt basen i det tonala, till skillnad från ren avantgarde (t ex Fred Frith) och (IMHO) kraut. Progfans skulle ju vara vidsynta och så är fallet idag också, förutsatt att musiken kommer från tidigt 70-tal
    ...

Nyare prog tonade ner det experimentella och har tydligare fokus på rock - inte minst när metal kom att ingå. Jämför t ex KCs "Larks..pt.1" och t ex Mars Volta eller Tool - de senare känns rätt mainstream i jämförelse

OBS igen att prog slutade vara progressiv i ordets mening rätt tidigt, för att bli en samling genres bland andra.

Antimon
    Antimons avatar
    Avliden
    En ingrediens i prog tycker jag är komplexitet - att det skall vara virtuost och/eller kluriga tempon och tonartsbyten. Avant garde behöver inte vara komplext.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •