Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Kan vi prata (skrika) lite om det här med att loopa utan att warpa??

  1. #1
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran

    Kan vi prata (skrika) lite om det här med att loopa utan att warpa??

    Varför i hela friden kan man inte loopa clips utan att warpa? Det kan ju inte finnas någon direkt fördel med det förutom en rent estetisk styrning från Abletons sida. Det har väl varit på feature request-listan sedan 1897, så det verkar ju faktiskt inte bättre. Och kom nu inte med "använd follow actions" för det vet jag att man kan, men det blir inte korrekt eftersom en follow action måste relatera till koncepten beats/bars/tempo och slave-to-the-f**ing-rhythm. Jag vill bara loopa några clips helt utan synk och utan att mina stackars filer sabbas av warp-artefakter (jo, dom hörs visst).

    Ursäkta den frustrerade tonen, men det är så mycket som är bra med Ableton att jag har svårt att acceptera såna här rena idiotier..
    Och dessutom brukar det oftast visa sig att jag har missat något alt. har fel när jag blir arg, så jag testar det som metod den här gången.


    (sen, blir man ju förbannad av alla googlingar som leder till Abletons Forum också, med svar som "if you're making standard music in 4/4 there won't be a problem")

  2. #2
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    jag brukar använda looper, men det kanske inte fungerar i din setup?

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Dra in samplingen i Sampler eller Simpler

  4. #4
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Tack. Jovisst, det funkar hyfsat med looper och Sa/Si-mpler. Eller M4L som jag kör nu. Men allt känns fult och "hackigt" och idiotin från Abletons sida kvarstår. (Egentligen vill jag nog mest att någon ska säga "jag förstår, och jag är också förbannad".. )

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag förstår och jag är också förbannad!

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Gött!

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag förstår inte men är ändå förbannad!

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag är förbannad men glad i bland

  9. #9
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag förstår inte heller men det verkar fan skit.

  10. #10
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    har du prövat olika warp kvaliteer, textures tror jag är bäst, antar att du har eftersom du bråttats länge med problematiken
    ja, jag har också varit förbannad på detta en gång i tiden, men tyckte det lät rätt bra i textures
    fast warp är ju warp ändå

  11. #11
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte men är ändå förbannad!
    +1


  12. #12
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Tack för ert stöd!

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Men, om set:et går i samma tempo som clip:et är angivet till, så påverkar inte warp-algoritmerna alls (ska inte göra i alla fall), så om du anger tempo för clip:en till samma som set:ets tempo borde det vara lugnt.

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nä jag är helt med, det är fånigt jag saknar det också då och då.

  15. #15
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, om set:et går i samma tempo som clip:et är angivet till, så påverkar inte warp-algoritmerna alls (ska inte göra i alla fall), så om du anger tempo för clip:en till samma som set:ets tempo borde det vara lugnt.
    Jo, men detta handlar om ett flertal "tempolösa" ambienser av olika längd som jag vill kunna växla mellan. Så i så fall måste clip-start också trigga ett tempobyte. Går det ens utan m4l-trixande? Scener kan ju trigga nya tempon men inte clips väl?
    Dessutom blir det inte helt korrekt i detta fallet hursomhelst för jag vill kunna ändra tempot på basis av annat. Ambienserna ska vara frikopplade från det liksom.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men detta handlar om ett flertal "tempolösa" ambienser av olika längd som jag vill kunna växla mellan. Så i så fall måste clip-start också trigga ett tempobyte. Går det ens utan m4l-trixande? Scener kan ju trigga nya tempon men inte clips väl?
    Dessutom blir det inte helt korrekt i detta fallet hursomhelst för jag vill kunna ändra tempot på basis av annat. Ambienserna ska vara frikopplade från det liksom.
    Ah, ja ska du kunna ändra tempo på set:et går det inte såklart. Kör man ett känt tempo är det ju bara att sätta clipens tempo till det, oavsett om de i verkligheten är tempolösa eller går i annat tempo.

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag älskar loopar när jag är på nöjesfält!

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    (Och, ja, jag förundras också över varför det inte går att loopa ett icke-warp:at clip. Känns lixom inte tekniskt svårt att åstadkomma. Jag skulle nog bara rendrat ut typ hela set:ets längd och lite till av färdigloopad wav av de klippen, och sen kört dem utan loop. Disk är billigt nuförtiden... =) )

  19. #19
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    F ö. Varför finns inte "at clip end" som trigger för follow-action?

  20. #20
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    F ö. Varför finns inte "at clip end" som trigger för follow-action?
    Exakt. Att det inte finns stärker min konspirationsteori om att Ableton faktiskt har en estetisk agenda.

  21. #21
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Lägg loopen i Arrangement. Stäng av Warp. Markera klippet och duplicera så många gånger du vill.

  22. #22
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg loopen i Arrangement. Stäng av Warp. Markera klippet och duplicera så många gånger du vill.
    Men då hamnar väl klippen på fasta positioner i arrangement, såom man skruvar med tempot 50% blir det glapp mellan klippen som är lika långa som klippet själv.

  23. #23
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då hamnar väl klippen på fasta positioner i arrangement, såom man skruvar med tempot 50% blir det glapp mellan klippen som är lika långa som klippet själv.
    Edit. Det har du rätt i!
    Senast redigerat av raoul flutter den 2017-05-07 klockan 14:42.

  24. #24
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg loopen i Arrangement. Stäng av Warp. Markera klippet och duplicera så många gånger du vill.
    Det går inte eftersom jag spelar live med dem. De ska kunna triggas på olika ställen i en låt beroende på om jag får feeling..

  25. #25
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Men om du inte är beroende av om klippen spelas från början så kan du använda Track Activator för att slå på och av klippen. Om de är mer av typen ambience.

    Såg nu att du ville kunna ändra tempot. Ja, då har jag ingen annan lösning annat än att lägga in det i Simpler, som sagts tidigare. Och sedan trigga med ett clip som innehåller en lång ton.

  26. #26
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om du inte är beroende av om klippen spelas från början så kan du använda Track Activator för att slå på och av klippen. Om de är mer av typen ambience.

    Såg nu att du ville kunna ändra tempot. Ja, då har jag ingen annan lösning annat än att lägga in det i Simpler, som sagts tidigare. Och sedan trigga med ett clip som innehåller en lång ton.
    Ja, det är typ så jag har gjort tidigare. Men det blir lite av ett hack eftersom man då måste se till att tonen är lika lång som klippet för att det ska loopa korrekt. Och det funkar fortfarande inte med tempoförändringar. Man måste nog göra detta i M4L ändå.

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är typ så jag har gjort tidigare. Men det blir lite av ett hack eftersom man då måste se till att tonen är lika lång som klippet för att det ska loopa korrekt. Och det funkar fortfarande inte med tempoförändringar. Man måste nog göra detta i M4L ändå.
    Eller så gör du tonen 5 timmar lång, så loopar det korrekt. (Om du inte tänkte spela mer än fem timmar vill säga. =) )

    Jag är fortfarande inne på en flera timmar lång bounce av ljudet loopat...

  28. #28
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är typ så jag har gjort tidigare. Men det blir lite av ett hack eftersom man då måste se till att tonen är lika lång som klippet för att det ska loopa korrekt. Och det funkar fortfarande inte med tempoförändringar. Man måste nog göra detta i M4L ändå.
    En annan sak. Jag har standardversionen av Live. Tycker du det tillför mycket med Max For Live? Är det lite som NI Reaktor? Beror ju såklart på vad man ska ha det till, men vad tycker du? Finns det t ex transponerbar stepsequenser?

  29. #29
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak. Jag har standardversionen av Live. Tycker du det tillför mycket med Max For Live? Är det lite som NI Reaktor? Beror ju såklart på vad man ska ha det till, men vad tycker du? Finns det t ex transponerbar stepsequenser?
    Jag hade redan Max när jag skaffade Ableton (förra året) och har kört det sen 97 typ. Så för mig var det en no-brainer. Tycker att det tillför väldigt mycket faktiskt. Har inte botaniserat så mycket bland alla grejer som finns därute, mest löst mindre problem som detta själv. Men det finns ju massor av sequencers därute. En transponerbar stepseq finns säkert. Lätt att patcha ihop annars.

  30. #30
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak. Jag har standardversionen av Live. Tycker du det tillför mycket med Max For Live? Är det lite som NI Reaktor? Beror ju såklart på vad man ska ha det till, men vad tycker du? Finns det t ex transponerbar stepsequenser?
    Bara en sån sak som LFO 2.0 gör det värt! Koppla super-LFO till typ vad som helst.
    https://www.ableton.com/en/blog/lfo-...-robert-henke/

  31. #31
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Är ju en fantastisk step-sequencer med redan i m4l-default-pack:et som kommer med. Relativt säker på att den även går att transponera via midi (går garanterat med automation).

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har också stört mig på att man inte kan loopa utan warp. Och att defaultalgoritment för warp är Beat, som får nästan allt att låta kackigt. Men det kanske man kan ställa om?

  33. #33
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    ja texture är bäst tror jag

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också stört mig på att man inte kan loopa utan warp. Och att defaultalgoritment för warp är Beat, som får nästan allt att låta kackigt. Men det kanske man kan ställa om?
    Du kan ändra default warp mode i preferences under Record/Warp/Launch.

  35. #35
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    emp, kolla svar 2 här. En liten workaround https://www.ableton.com/answers/sess...ithout-warping

  36. #36
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Tack! Men svar 2 är det som handlar om follow actions? Då ändras ju relationen mellan antalet takter/slag och den o-warpade loopen om jag byter tempo?
    Senast redigerat av emp den 2017-05-09 klockan 22:50.

  37. #37
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ändra default warp mode i preferences under Record/Warp/Launch.
    Tack! Haha, usch vad dåligt av mig att slänga ur något sånt där utan att kolla preferences först

  38. #38
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det borde vara så otroligt lätt att lägga till som feature. Bara gör det, Unableton. Jag blir existentiellt nervös av warp mode. Jag vill ha en "hide warp mode"-knapp! Jag ska ägna resten åt mitt liv att bygga en DAW där det svåraste som finns är att få saker att gå i takt. Om jag får tid över.

  39. #39
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag förstår inte din åsikt, men jag är beredd att dö för den.

    - - - Updated - - -

    Alt: döda.

  40. #40
    anskun
    anskun är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Äh jag menar att jag inte vill ha för tydlig agenda i verktygen, som att såhär "bör" du vilja göra din musik. "Estetisk agenda" som emp skrev ovan. Gör mjukvaran så pass öppen så att användaren utan onödiga hinder kan hitta sitt sätt att jobba på.

Liknande ämnen

  1. Loopa clip utan att warpa?
    Av kotten i forum Ableton
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-05-23, 09:25
  2. Prata lite FMR RNC
    Av rotkiv i forum Effekter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:57
  3. warpa alla spår?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:50
  4. Ang. skrika (hårdrocksskrik)
    Av Qwacker i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •