Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 66

Ämne: Mellotron Micro

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Mellotron Micro

    Mellotron kom precis förbi min studio för lite häng och med sig hade de deras kommande Mellotron Micro.

    Riktigt fin! Grymt bra klaviatur, ljud och känsla.









    9 995 SEK inkl. moms kommer den kosta och den släpps nu i sommar.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fint du fått det i studion!

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Rikigt nice!

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Bra jäkla fin, mellon. Behöver en!

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Oj!

  6. #6
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Ibland måste man bara älska ompaketeringar!

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Wow! Varför kommer de inte förbi mig och min studio? Just ja. De vet inte vem jag är och min studio är helt nedpackad

    Den ser jättefin ut! En synth som fortfarande står på önskelistan efter att jag reviderade den häromdagen.

  8. #8
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fin men jag måste slå ett slag på M4000D med de långa trätangenterna - helt galet skön att lira på.
    älskar min..

    Ingen som reagerade på att det står 2 easel!
    Senast redigerat av nidas den 2017-05-05 klockan 14:27.

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Dueling easels!

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Riktigt intressant. Gillat tanken på mellotron, men storleken har kännts lite övermäktig. Perfekt storlek på denna.

  11. #11
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    (På tal om vad som står baktill på synten man spelar. Ett ittrigt sken som även lyser upp tangenterna!)

  12. #12
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Oj vad gullig!

  13. #13
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Fin!

  14. #14
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (På tal om vad som står baktill på synten man spelar. Ett ittrigt sken som även lyser upp tangenterna!)
    Man kan t o m byta färg!

  15. #15
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    hoppas det är som på min bastu att man steglöst kan gå mellan alla färger!
    Nä, inget ont om instrumentet. Jag älskar min 4000D.

    (PS hur fan vågar du ha en 2600 OCH en MS50 på en så skraltig upphängning. Och OVANFÖR Buchlan!

  16. #16
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Hittar inget info om polyfoni.

    Hur många?

  17. #17
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar inget info om polyfoni.

    Hur många?
    37. Två fler än originalet. Antar jag.

  18. #18
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    37. Två fler än originalet. Antar jag.
    Jag gissar på 25... I varje fall när den spelas local.

  19. #19
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar på 25... I varje fall när den spelas local.
    Ja, så är det säkert men det lär väl vara samma mjukvara som storebrorsorna?

  20. #20
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så är det säkert men det lär väl vara samma mjukvara som storebrorsorna?
    Yes.

  21. #21
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Ah så nu kommer den äntligen. Var inne på dlx och frågade efter den redan förra våren (eller när det nu var de demade den på vilken mässa det nu var). Superfin.

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Wow...en rompler

  23. #23
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow...en rompler
    +1

    Jag vill veta vad den har för spec så jag kan kopiera

    Men det är bara en rompler med Melotron bibliotek.

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Jag vill veta vad den har för spec så jag kan kopiera

    Men det är bara en rompler med Melotron bibliotek.
    Ja det är ju kul om man ska spela i nåt beatles coverband el nåt. Kareokeafton med livemusik.... äh bara larvar mig... men är just inte charmen med mellotron att det är ett skåp med lagom krånglande mekanik...

  25. #25
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är ju kul om man ska spela i nåt beatles coverband el nåt. Kareokeafton med livemusik.... äh bara larvar mig... men är just inte charmen med mellotron att det är ett skåp med lagom krånglande mekanik...
    Just.
    En låda med taskiga band.

  26. #26
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    24bit med kristalstyrd oscillator är säkert skitbra men kommer aldrig att återspegla orginalet.

    Orginalet är som bäst 60dB och jävligt taskigt hastighet.

  27. #27
    deleted user
    Fan vad ni tramsar. Den är inte för er, den är för folk som i första hand har instrument för att göra musik med. Mellotronen är unik och det är grymt att det kommer nya varianter. Se den som en motsvarighet till digitalpianon. Ett bruksinstrument. Jag vill gärna ha en. Använder Mellotronljud relativt frekvent.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan vad ni tramsar. Den är inte för er, den är för folk som i första hand har instrument för att göra musik med. Mellotronen är unik och det är grymt att det kommer nya varianter. Se den som en motsvarighet till digitalpianon. Ett bruksinstrument. Jag vill gärna ha en. Använder Mellotronljud relativt frekvent.
    Det var intressant sagt. Du menar att vi som har mer avancerade instrument inte har dom att göra musik med... tycker det var ett precis lika tramsigt uttalande.

  29. #29
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var intressant sagt. Du menar att vi som har mer avancerade instrument inte har dom att göra musik med... tycker det var ett precis lika tramsigt uttalande.
    Nej det menar jag inte, men jag menar att det är ett instrument enbart att göra musik med. Precis som ett digitalpiano är det inte spännande, men det är, om man använder ljuden, väldigt användbart.

    Finns få som tycker att sina digitalpianon är asspännande eller som inte förstår att ett "riktigt" piano är konstruerat på ett annat sätt. Det är samma sak med en ny Mellotron. Man kan tycka att en Mellotron minsann måste vara gammal och opålitilig, men det betyder ju noll om man faktiskt köper en ny mer pålitlig Mellotron för att använda t ex live.

    Jag tycker det är snorbra att de gör de här nya och detta lite billigare är säkert mer rimligt för många att lägga pengarna på än de större.

    Det är ett bruksinstrument och de låter för jävla bra.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan vad ni tramsar. Den är inte för er, den är för folk som i första hand har instrument för att göra musik med. Mellotronen är unik och det är grymt att det kommer nya varianter. Se den som en motsvarighet till digitalpianon. Ett bruksinstrument. Jag vill gärna ha en. Använder Mellotronljud relativt frekvent.
    +1 Den tråkigaste aspekten av 99musik...

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker det hela är oerhört intressant, "bruksinstrument".. till vad "bruksmusik"...som vad.. coverband???? Karaoke??? dansband??? ...blir det mindre "bruks" om det använd i en annan genre??? Vad skiljer denna från t.ex. en U-20 förutom rom uppsättning???

    För outshape är ju TB-303 definitivt ett "bruksinstrument" på precis samma sätt som det är för Rock-Pelle med ett digitalpiano.

    Vad är det som en mellotron är förutom saturerat ljud och taskig liten klav? Vad är eftersträvansvärt att emulera??? Jag tycker det gömmer sig något i argumenten som haltar i jämförelsen med "digitalpianot" då mellotronen i sig just ur en aspekt är just en tidig sampler/digitalpiano/rompler... men de tekniska aspekterna gjorde att funktionen blev begränsad... det vettiga i dag om det var en "bruksmaskin" vore en rom till en 88 keys vägd klav el nåt.... inte en liten retroplanka.

  32. #32
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det hela är oerhört intressant, "bruksinstrument".. till vad "bruksmusik"...som vad.. coverband???? Karaoke??? dansband??? ...blir det mindre "bruks" om det använd i en annan genre??? Vad skiljer denna från t.ex. en U-20 förutom rom uppsättning???

    För outshape är ju TB-303 definitivt ett "bruksinstrument" på precis samma sätt som det är för Rock-Pelle med ett digitalpiano.

    Vad är det som en mellotron är förutom saturerat ljud och taskig liten klav? Vad är eftersträvansvärt att emulera??? Jag tycker det gömmer sig något i argumenten som haltar i jämförelsen med "digitalpianot" då mellotronen i sig just ur en aspekt är just en tidig sampler/digitalpiano/rompler... men de tekniska aspekterna gjorde att funktionen blev begränsad... det vettiga i dag om det var en "bruksmaskin" vore en rom till en 88 keys vägd klav el nåt.... inte en liten retroplanka.
    Äh, det är väl skiteenkelt att förstå? Använder man mycket Mellotron är det ju asbra. Klart det går att sampla (vilket jag gör), men det här är ju ett eget dedikerat instrument. Skitnajs! Exakt som ett digitalpiano, för övrigt, inte ett spår av skillnad.

    Frågan är ju om man har behovet. Är svaret nej finns det andra instrument, man måste inte köpa eller ens vara intresserad av instrument bara för att de kommer ut på marknaden.

    Summan är att detta är en emulering av Mellotron. Den är dessutom asbra. Har man behovet är det en nobrainer, har man inte behovet är det sjukt ovärt.

    Jag gillar förresten att du kopplar till kareoke och coverband, jag tar med det till nästa gång jag använder Mellotronljud på inspelning eller live. Gsus...

  33. #33
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Poly Aftertouch styrning av volym är för mig mellotron. Och på samma sätt som en begränsad analog synt kan trigga kreativitet så kan en mellotrons begränsningar ge en musiker samma typ av inspiration. Instrument är inte summan av individuella delar, utan det som dess ägare gör det till när hen interagerar med det.

  34. #34
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poly Aftertouch styrning av volym är för mig mellotron. Och på samma sätt som en begränsad analog synt kan trigga kreativitet så kan en mellotrons begränsningar ge en musiker samma typ av inspiration. Instrument är inte summan av individuella delar, utan det som dess ägare gör det till när hen interagerar med det.
    Micro har monoaftertouch. Den stora har poly.

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar förresten att du kopplar till kareoke och coverband, jag tar med det till nästa gång jag använder Mellotronljud på inspelning eller live. Gsus...
    Japp och jag ska komma i håg att jag varken sysslar med "musik" eller att de instrument jag äger är "bruksinstrument".

  36. #36
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp och jag ska komma i håg att jag varken sysslar med "musik" eller att de instrument jag äger är "bruksinstrument".
    Det var klumpigt uttryckt av mig och jag ber om ursäkt för det. Det var inte vad jag menade egentligen. Du vet att jag skulle offra en njure för din instrumentpark och det jag hört av din musik tycker jag på riktigt är svinbra.

    My bad.

    (Och jag är inte allvarlig när det gäller kareokegrejen, det var mest kul.)

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poly Aftertouch styrning av volym är för mig mellotron. Och på samma sätt som en begränsad analog synt kan trigga kreativitet så kan en mellotrons begränsningar ge en musiker samma typ av inspiration.
    Absolut medhåll.
    Instrument är inte summan av individuella delar, utan det som dess ägare gör det till när hen interagerar med det.
    Fast interaktionen bygger ju just på summan av de individuella delarn.. så jo. Och användaren är ju sedan en del.

    Men hela grejen som jag reagerar i mot är ju att romplers alltid just bespottas..inte minst för deras begränsningar... U-20 el M1 är ju bra exempel... men detta är ju precis samma sak.... men blir genast "kultigare" tack vare paketeringen.

    På samma sätt så kan ju en "analog synth" inte ha ett enda reglage utan vara en total preset synth utan någon kontroll överhuvudtaget.... men "analog" är ju ett begrepp givet av gud.

    Det är kul att laborera med begreppen.. vad är musik... vad är ett instrument kontra "bruksinstrument".. vad är en rompler... vad handlar om visuell design kontra ljud... osv..osv......
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2017-05-06 klockan 15:36.

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var klumpigt uttryckt av mig och jag ber om ursäkt för det. Det var inte vad jag menade egentligen. Du vet att jag skulle offra en njure för din instrumentpark och det jag hört av din musik tycker jag på riktigt är svinbra.

    My bad.

    (Och jag är inte allvarlig när det gäller kareokegrejen, det var mest kul.)

    Du vet att jag mest retas <3

  39. #39
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hela grejen som jag reagerar i mot är ju att romplers alltid just bespottas..inte minst för deras begränsningar... U-20 el M1 är ju bra exempel... men detta är ju precis samma sak.... men blir genast "kullrigare" tack vare paketeringen.
    Fast det där är ju hela grejen. Om det nu är en rompler, vilket man väl kan kalla den, så ligger ju hela grejen på hur man har gjort det. Hur det är optimerat. Hur reglage och kontroll hänger ihop med innehållet. Och, såklart, vad det är för ljud som instrumentet rompeliromplar.

    Alla gör sin egen bedömning, men jag tycker det här är ett genomtänkt instrument på ett annat sätt än trökromplers. För mig är detta ett exempel på hur ointressant det egentligen kan vara med spec-listor ("kan vara" skriver jag, för det finns instrument där digra specar kan vara något av själva idén med instrumentet.

    Men igen: om inte ljuden denna rompler erbjuder är av speciellt intresse för eventuell kund är den ju helt värdelös. OM ljuden däremot är viktiga, är den suverän på det den gör. Eller ja, dess storebröder kanske är ännu bättre, men ändå.

    Igen, precis som ett digitalpiano.

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men igen: om inte ljuden denna rompler erbjuder är av speciellt intresse för eventuell kund är den ju helt värdelös. OM ljuden däremot är viktiga, är den suverän på det den gör.
    Gäller precis alla instrument och ljudmaskiner...

  41. #41
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gäller precis alla instrument och ljudmaskiner...
    Jo, men jämfört med en sampler är ju en rompler helt beroende av ljuden som finns i och ofta är ju möjligheterna att editera ljuden antingen starkt begränsade eller helt frånvarande.

    Jag tycker egentligen att det är fel att kalla ny-Mellotronen för rompler för det är ett instrument med en helt annan filosofi än en traditionell rompler. För att riktigt tjata: precis som ett digitalpiano.

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tror ändå att om maskinen varit grå med doepfer rattar... neongul logga och gjord av Behringer så skulle ingen bry sig speciellt även om funktionerna i övrigt var identiska (TB-3 vs TB-03).

    Mellotron Micro är ett "concept" där instrumentet är underordnat designen hävdar jag.

  43. #43
    deleted user
    Fast det är ju för att du är ointresserad av det. Jag tycker det ser snorbra ut, på ett sätt inte en vanlig sampler kan vara när det gäller just att vara en Mellotron.

    Sen vill jag bara kaskadspy över att Behringer ska dras in i varenda jäkla tråd om elektroniska instrument nuförtiden (Obs! Medveten överdrift!). Hellre Behringerförbud än politikförbud på 99, men det får man väl inte säga i det här jävla landet...
    Senast redigerat av Skilling den 2017-05-06 klockan 16:00.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju för att du är ointresserad av det. Jag tycker det ser snorbra ut, på ett sätt inte en vanlig sampler kan vara när det gäller just att vara en Mellotron.
    Ja men det är ju det jag säger "ser snorbra ut" ... du bekräftar ju bara hur rätt jag har

    Sen vill jag bara kaskadspy över att Behringer ska dras in i varenda jäkla tråd om elektroniska instrument nuförtiden. Hellre Behringerförbud än politikförbud på 99, men det får man väl inte säga i det här jävla landet...
    Flåt... AKAI då

  45. #45
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men det är ju det jag säger "ser snorbra ut" ... du bekräftar ju bara hur rätt jag har
    jag menar interface osv. Hur den ser ut som instrument. Hur den verkar vara.

    Flåt... AKAI då
    Ptja, jag skulle tyckt det var intressant om AKAI gjorde en dedikerad Mellotron.

  46. #46
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad kostar en riktig Mellotron nuförtiden?

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kostar en riktig Mellotron nuförtiden?
    Knappt 7000 till drygt 11000 US dollars, om de inte lagt ner verksamheten...

    http://www.mellotron.com/prices.htm

    Begagnat ungefär samma.

  48. #48
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    En orginal Mellotron är väl unik just för att den använder tapes?

    Den här är en rompler utan envelopes och filter.
    Den har inte ens loopar utan spelar max 8 sekunder sustained.

    En EMU vintage keys presterar bättre och har Mellotron ljud.

    Jag förstår inte grejen?

  49. #49
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag förstår inte grejen?
    Håller med dig om detta

  50. #50
    deleted user
    +1

  51. #51
    MarkTwo
    MarkTwo är inte uppkopplad
    MarkTwos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är stor skillnad mellan en äldre analog mellotron och en ny t ex M4000D lite beroende på vilka ljud man spelar. En M4000D spelar samplingar av mastertaperna medan en analog har "35 bandspelare" med omatchade tonhuvuden, svaj, flutter mm som inte går att justera bort. Och det är ju det som gör att en analog mellotron låter löjligt bra! Kul dock att få höra hela arkivet till slut.

    Fattar inte grejen med bara 25 keys..
    Senast redigerat av MarkTwo den 2017-05-07 klockan 17:51.

  52. #52
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Nu på plats i butik för den som vill testa: https://www.facebook.com/dlxmusicsto...0401018327639/

  53. #53
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag testade en M4000D på JAM för ett par år sedan och blev positivt överraskad över vilken kvalité instrumentet andades. Det var inte som att spela en riktig Mellotron men det gav ändå en känsla av att man spelar på ett "riktigt" instrument än vad samplingar i en rompler/mjukvara och midikeyboard kan ge. Den är så nära man kan komma en riktig. Sen ljudmässigt tycker jag att de nya mellotronerna är för cleana. Jag håller med MarkTwo i det att en riktig Mellotron beter sig och låter på ett visst vis som är svårt att ersätta med samplingar. Men det kanske går att komma nära med multisamplingar och round robin.

    Back on track tycker jag att Micron är fin och den låter säkert bra. Men jag har svårt att se hur den skulle kunna ge en bättre Mellotron-feeling än vad en rompler/samplingar och en midikeyboard kan.

  54. #54
    deleted user
    Ja det beror ju på om man värdesätter interface alls. Dedikerat interface vs inte på något sätt dedikerat. I mina ögon ett helt annat instrument.

  55. #55
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MarkTwo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är stor skillnad mellan en äldre analog mellotron och en ny t ex M4000D lite beroende på vilka ljud man spelar. En M4000D spelar samplingar av mastertaperna medan en analog har "35 bandspelare" med omatchade tonhuvuden, svaj, flutter mm som inte går att justera bort. Och det är ju det som gör att en analog mellotron låter löjligt bra! Kul dock att få höra hela arkivet till slut.

    Fattar inte grejen med bara 25 keys..
    Jag menar inte att dessa inställningar i M4000D gör att spelkänslan kommer närmre en analog mellotron men man kan lägga på karaktärsdrag och svaj om man så vill. Gjorde en liten video på det för ett tag sedan.

    https://youtu.be/Dyh2G8uXSsY

  56. #56
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MarkTwo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är stor skillnad mellan en äldre analog mellotron och en ny t ex M4000D lite beroende på vilka ljud man spelar. En M4000D spelar samplingar av mastertaperna medan en analog har "35 bandspelare" med omatchade tonhuvuden, svaj, flutter mm som inte går att justera bort. Och det är ju det som gör att en analog mellotron låter löjligt bra! Kul dock att få höra hela arkivet till slut.

    Fattar inte grejen med bara 25 keys..
    En M4000D är inte samma sak som en gam-mello, men definitivt inte samma sak som att köra t.ex. M-tron + ett MIDI-keyboard heller. Som flera varit inne på här, så känns M4000D som ett integrerat instrument, på ett sätt som M-tron inte kommer i närheten av. Poly AT är en stor del och känslan i klavven är överlag helt annorlunda än några syntklavvar jag nånsin spelat på. Micron har jag inte testat, däremot Minin och även om det var ett utmärkt klav på den, så fick jag inte alls samma känsla där. Dock så är det ju fortfarande en maskin som bara gör en sak, men väldigt få parametrar att skruva på, så den styr vad och hur man spelar på ett sätt som ger den en särprägel.

    Jag tyckte själv jag var tokig när jag köpte en M4000D och tänkte att jag ju säkert skulle tröttna på ett par månader, men den har stått där i några år nu och sett diverse syntar komma och gå, men själv faktiskt aldrig varit hotad.

    Minin/micron känns mycket mindre intressanta för mig, eftersom jag tycker klaviaturen är en så viktig del av M4000D, men visst håller jag med om att de är något helt annat än bara ett samplingsbibliotek.

  57. #57
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det kanske går att komma nära med multisamplingar och round robin.
    Multisamplingar är det ju i M4000D, ink minin och micron. Ett helt band är samplat per ljud och per tangent. De stora skälen till att M4000D låter cleanare än originalen är nog tre:

    * Det som är samplat är originalmasterbanden, medan produktionsenheterna hade tredjegenerationskopior (masterbanden kopierades till produktionsmastrar, som i sin tur kopierades till bandracken)
    * Det är ofta välanvända = slitna enheter man hör på klassiska 70-talsskivor
    * Många klassiska 70-talsskivor har inte ljuden rakt av lajnade ut, det var vanligt att man t.ex. körde mellotronerna genom gitarrförstärkare, ekokammare m.m. Dessutom så hade inte alla modeller överhuvudtaget line out, utan man blev ofta helt enkelt tvungen att micka upp dem.

    Om jag vill låta gam-mello, så kör jag min M4000D genom pluggar som simulerar slitna band + gärna fjäderreverb och ibland även gitarrförstärkarsimulatorer. Men jag känner inte att jag nödvändigtvis behöver simulera originalen, jag tycker den är ett inspirerande instrument i sig själv. Dock tycker jag som sagt att träklavvet med poly AT är en stor del av den känslan, så för mig personligen känns inte minin eller micron lika kul. Dock så är den fullstora M4000D inget man gärna tar med på gig, om man inte har roddare. Lättare än originalet - javisst! Men lätt är den fanken inte, särskilt inte i sitt flight case... Så live skulle jag gladeligen köra en mini eller micro.

  58. #58
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Måste hålla med dig om poly AT, ja AT över huvud taget som jag testat.. På M4000D följer den verkligen med fingrarna. På andra syntar jag testat så är det oftast ingenting, ingenting, ingenting, hack, allting. M4000D är så jäkla följsam. Hade jag använt MIDI här hemma så hade mellotronen varit masterklav.

  59. #59
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En orginal Mellotron är väl unik just för att den använder tapes?

    Den här är en rompler utan envelopes och filter.
    Den har inte ens loopar utan spelar max 8 sekunder sustained.

    En EMU vintage keys presterar bättre och har Mellotron ljud.

    Jag förstår inte grejen?
    Fast en rompler har väldigt lite minne att använda från den tiden så man kör ju med trix, en kort loop på en tiondels sekund per oktav eller förhoppningsvis bättre än så. Hela ljudbanken ligger på runt ca 0.5 Mb någonstans där.

    Gör att det låter jämt och statiskt och vist låter det "som Mellotron" men inte i närheten som en riktig Mellotron.

  60. #60
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Men med vilken sampler som helst sjukt lätt att göra sedan ett decenium.
    Bara man fick tag på dom där orgilnaltejeperna.

    Där har vi kruxet.

    Om man vill låta exakt som Mellotron.

Liknande ämnen

  1. [rec] Mellotron M4000D
    Av slirak i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-01-03, 17:18
  2. The Mellotron
    Av olivetti i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-09, 07:07
  3. Mellotron 1965
    Av Albedo i forum Övriga instrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 10:12
  4. Mellotron i norrland???
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 01:03
  5. mellotron klon....
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •