Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: (Hjälp) Modulärt system med effekter och semimodulära vid sidan av!

  1. #1
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    (Hjälp) Modulärt system med effekter och semimodulära vid sidan av!

    Så, då har jag efter ett par år av funderande inte kunnat släppa tanken på ett modulärt system. Det är ju en djungel precis som folk säger, och för att göra saker värre så är jag världens sämsta kompositör i den meningen att jag bara kan vara kreativ genom att improvisera fram, dvs jag har ingen tydlig plan för racket. (tur att det finns en levande andrahandsmarknad för moduler! )

    Hursomhelst vill jag bolla ett par frågor med folk som har lite erfarenheter (och nej, jag tänker inte fråga vilka moduler jag skall skaffa för det är ju liksom ingen mening med det - den berömda eurodjungeln ÄR ogenomtränglig).

    Min plan ser ut såhär:



    Min plan är att göra drone/ambient (möjligen lågmäld techno, därav tiptop DB909 i racket). Nånstans mitt i vill jag köra send/return till Shermanfiltret, och sedan vill jag köra rubbet genon eventide space. Går det? Jag har hört att euroracksignaler är 'hetare' än andra signaler?

    Längre fram i tiden vill jag också kunna spela wavfiler i racket, jag gillar att spela upp vardagsljud i låg pitch och skapa toner på det sättet. Är det Make Noise Morphagene eller Phonogene som gäller då? Har nån tips på andra moduler (och DÄR kom fråga om moduler iallafall...)

    Tankar, förslag, varningar?

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gelnef Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nånstans mitt i vill jag köra send/return till Shermanfiltret, och sedan vill jag köra rubbet genon eventide space. Går det? Jag har hört att euroracksignaler är 'hetare' än andra signaler?
    Nått sånt här fixar biffen!
    http://www.schneidersladen.de/en/alm...cuits-sbg.html
    http://www.schneidersladen.de/en/malekko-snd-rtn.html

  3. #3
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Varnar för Shermanfiltrets aggressivitäät!

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    kanske en idé att ha typ erbe-verb istället för Space? Om du ändå skall ha modular menar jag

  5. #5
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Ang. het signal; om det finns en gain-ratt på ingången till den mottagande maskinen kan du skruva ner där. Eller om du har en nivåratt på utgångsmodulen (kanske en mixermodul?) i modularen kan du skruva ner den. Dvs. du behöver inte nödvändigtvis nån extrautrustning.

    Jag kopplar modularen direkt till min mixer.

    Här finns lite relaterad diskussion: https://www.muffwiggler.com/forum/vi...6fb0df1ebdbf84

  6. #6
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jamen ungefär så har jag också tänkt, att det måste ju bara vara att justera med gain. Jag kommer ha en liten doepfermixer som utgångspunkt från modulsystemet.

  7. #7
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade nog satsat på att ha en cv mixer också, alternativt typ maths. Som oscillator tycker jag om min DPO som drone, men egentligen kanske vilken ocsillator som helts med någon typ av timbre/waveshape som helst eller typ någon av alla "komplexa" dubbelocsillatorer som finns. Tycker Pittsburgh Dubble Helix ser intressant ut!

    - - - Uppdaterad - - -

    Aha såg nu att du hade en doepfer waveshaper, den funkar säkert!

  8. #8
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Morphogene tar väl typ mini sd gör den inte? Rekommenderar hur som helst någon av de två framför de flesta andra samplermodulerna eftersom det går att spela in on the fly så att säga och inte kräver förinspelat material. Ett billigt alternativ om du inte vill det är Music thing modulars vad den nu heter wavspelare där man scrollar genom samplingar som en radio.

  9. #9
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mandogus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Morphogene tar väl typ mini sd gör den inte? Rekommenderar hur som helst någon av de två framför de flesta andra samplermodulerna eftersom det går att spela in on the fly så att säga och inte kräver förinspelat material. Ett billigt alternativ om du inte vill det är Music thing modulars vad den nu heter wavspelare där man scrollar genom samplingar som en radio.
    Japp, sen har jag också ögona på Qu-bit Nebulae och Clouds. När jag tittar på Make Noise-grejor känner jag mig som en gammal gubbe som inte förstår tekniken, känns bara obegripligt. Har ju köpt en Function, får se om jag kan lära mig använda den.

  10. #10
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hehe, det ska nog gå bra! Kan hålla med om att designen får det hela att se lite kryptiskt ut men de är inte svårare än några andra egentligen, mer att de innehåller flera funktioner - väl sammansatt får jag väl säga med den erfarenhet jag har av dem!

  11. #11
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och kompositör eller ej - med modulär blir det musik i vilket fall. Så himla kul det här, önskar all lycka!

  12. #12
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mandogus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och kompositör eller ej - med modulär blir det musik i vilket fall. Så himla kul det här, önskar all lycka!
    Tackar!

Liknande ämnen

  1. Moog MiniMoog Voyager XL eller nåt modulärt system ?
    Av roger_m i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 11:27
  2. Antikt BOSE-system, hjälp!
    Av GOAB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 18:55
  3. Hjälp sökes! Visuella effekter mm
    Av MickeOh i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •