Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bli modern, surfplatta som sequencer?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Bli modern, surfplatta som sequencer?

    Har surfat runt några timmar på olika alternativ. Fungerar kring en sequencer (MIDI) för att styra hårdsyntar.
    Har en iPad men gillar inte alls filosofin. Å andra sidan fungerar det.
    Camera Kit och ett MIDI-interface, en app, det funkar?

    Om man vänder sig till en annan tillverkare, (Samsung, Lenovo o.s.v.), då är det bara att plugga in ett interface i USB direkt?

    FL Studio verkar vara toppen här, bra pris, funkar som plug-in i storversionen på datorn (Edit, har inte MIDI UT!).
    Även Cubasis finns, men dyrare.
    Finns även en del andra (MIDI ut krav), men som inte går att flytta mellan plattformar.

    Är dock orolig för att kontrollen går förlorad (speciellt med Apple, var lagras filerna, hur kan jag få ut dem, o.s.v., molnet är kanske en lösning), en uppdatering, sedan funkar inget. Och det går inte att backa. Med t.ex. FL och Cubasis kommer det ju i och för sig alltid att gå att öppna projekt på någon gammal dator.


    Lite allmänt ängsligt svammel, för att slippa göra musik.
    Har ni några tankar?

    För att konkretisera:

    Funkar andra plattlösningar än iPad bra?
    Senast redigerat av kockpit den 2017-04-27 klockan 08:09.

  2. #2
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    min känsla säger mig att ipad är stabilare än andra plattor
    snart(har de ju sagt rätt länge iofs) kommer också beatmaker 3, som verkar vara vass
    filerna lagras på paddan och kan fås ut olika beroende av app, itunes, dropbox ... (håller med om att det är irriterande svårt ibland)
    om itunes tycker jag inte
    cubasis är väl annars en ganska rekomenderad app, klarar cc också
    aum är bra för hårdvaru styrning, men har väl inget eget midi, man får plocka in olika midiappar i aum
    aum har flerkanalig inspelningsmöjlighet, vet inte om det fungerar att routa in med usb dock
    genome är annars midistyrning, personligen har jag dock aldrig gillat genome (inte beatmapper 2 heller för den delen)

    jaja, lite tankar bara

  3. #3
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Skaffa en padda med windows på så funkar dina desktopprogram på plattan utan latency.

  4. #4
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Jag är liten nyfiken på att använda iPad för att sequencera pattern/patchbyten i olika maskiner samt för att sekvensera midi polyfoniskt som kan sträcka sig över godtyckligt antal takter.
    iPad skulle då hamna före min Digitakt i setupen så att jag fortfarande kan använda Digitakten fina sequencer för monosynthar.
    Låter det som en god idé och vad för app skulle ni rekommendera? Gärna så användarvänlig som möjligt.
    Någon som kör Modstep eller Beatmaker 3 och som kan ge ett utlåtande? Eller finns det andra lösningar?
    Senast redigerat av popstasy den 2018-05-23 klockan 15:31.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Min iPad 2 är gammal nu men funkar bra än. Både sequencer och ljudkälla med Korgs fantastiska app iPolysix.

    http://soundcloud.com/bitleytm/tidsbrist

    Rent förbluffande hur mycket den klarar utan att gå på knä.

Liknande ämnen

  1. Modern hw-sequencer för att göra hela vanliga låtar?
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 131
    Senaste inlägg: 2016-11-06, 21:00
  2. Billig surfplatta?
    Av Keiowas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 15:53
  3. MIDI på win8.1 surfplatta
    Av janost i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 17:54
  4. (Billig) surfplatta att finjustera synthar med.
    Av Östermalmstorg i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •