Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bli bättre på att sjunga/skriva texter/utvecklas som sångare?

  1. #1
    mortality
    mortality är inte uppkopplad
    mortalitys avatar
    Inte så pratsam än

    Bli bättre på att sjunga/skriva texter/utvecklas som sångare?

    Någon som har några tips? jag har en snubbe jag collabar med som skriver texter och sjunger till min musik, men jag skulle vilja kunna styra min egen skuta så att säga och göra båda delarna. jag fattar ju att man måste sjunga för att bli bättre på att sjunga, men man vill ju samtidigt inte störa grannarna/inneboende med sitt dåliga sjungande. jag känner ju också väldigt mycket "cringe" inför de låttexter jag har skrivit, så det tar ju emot att sjunga där också.

    Någon som har lite tips?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Välkommen hit

    Om man har nån grad av tonsäkerhet redan, så handlar det mest om att våga. Det tror jag man kan jobba upp genom att sjunga mycket. Sitt ofta och spela och sjung låtar av nån artist som du gillar, i passande tonart. Det känns mera naturligt att liksom bara göra det efter ett tag. I processen kanske du hittar din "egna" röst också. Var inte rädd för att larva dig litegrann. Många stora röster vi känner till är faktiskt tillgjorda på ett eller annat sätt, och det är en metod som kan hjälpa en att sjunga starkt och bra.

    Behöver du faktisk hjälp med själva grundtekniken (andning, tonalitet m.m.) så var inte rädd för att ta några sånglektioner med en pedagog. Särskilt om du "nästan" kan sjunga så kommer det göra underverk! Finns såklart folk på youtube som är bra rentav, men det kan vara värt några irl-hundringar

    När det gäller att sjunga egna texter är det lite samma sak. Det är mycket utlämnande att uttrycka sig helt enkelt, och man tänker innerst inne typ "vem fan är jag att säga nåt?". Men är det nåt man står för på något sätt så är det bara att nöta det med. För mig hjälper det att ha välsnickrad vers när det kommer till takt, meter och rim. För mycket nödrim och rytmiskt snubbel gör allt mycket sämre. Man kan alltid ändra lite, byta tempus/person, göra nåt mer symboliskt kanske, byta plats på rader m.m. om det innebär att helheten blir mer sammanhållen och gjuten.

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp för att bli bättre på analog mixning
    Av emanuele i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •