Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Hur spelar ni in sång?

  1. #61
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Brukar ofta glömma bort det men har typ ett nyckelskåp på väggen 1 meter bort som jag brukar sjunga till när jag spelar in sång som inte är improviserad demo (ibland) låter genast bättre, behöver inte vara 100m bort

    Funkar lika bra att låtsas att man står på en scen och sjunger till en pubik.

    Man kan också aktivera rätt muskler genom att göra lite lip rolls ibland om man märker det börjar låta svagare

  2. #62
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kloon: Jättebra kritik! I synnerhet om du ger den på konkreta exempel i de fall någon efterfrågar. Att ge det i form av en generell känga däremot tycker jag är missriktat och osmakligt.

  3. #63
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kloon: Jättebra kritik! I synnerhet om du ger den på konkreta exempel i de fall någon efterfrågar. Att ge det i form av en generell känga däremot tycker jag är missriktat och osmakligt.
    Hoppas inte alla ser det så.

  4. #64
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Väldigt bra tips. Samma sak gäller om man gör videos där man pratar. Talet måste vara tydligt, orden ha tydliga start/stopp.

  5. #65
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kloon: Jättebra kritik! I synnerhet om du ger den på konkreta exempel i de fall någon efterfrågar. Att ge det i form av en generell känga däremot tycker jag är missriktat och osmakligt.
    Känga? Jag såg det som ett generellt tips som kan förbättra för många, utan att behöva peka ut någon specifikt. Något att fundera på för sig själv och se om det skulle ge något.

  6. #66
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips som kanske kan väcka lite tankar och idéer till bättre sång.
    Jag kan egentligen inget om sångteori och jag kan inte sjunga. Men jag vet vad jag tycker om, och jag har mixat en del duktiga sångare. Förlåt om jag trampar någon på tårna. Nästan alla här på 99musik "pratsjunger"! Om vi snackar syntspråk så är er sång likt en "pad" med svag attack, och det man "oftast" är ute efter är attacken i en leadsynt. Många av er som har en fin sångröst och som sjunger själva på er musik hade gagnats mycket av att sjunga mer kraftfullt. Föreställ er att ni pratar med någon som är 100 meter bort istället för en halv meter. Sjung med bröst och mage istället för munnen.
    Bra tips generellt, tror jag också. Men kom ihåg de olika stilidealen, skillnaden mellan punk och mysjazz. Sjunger man lågmält så ställer det andra krav på mixen/arret omkring, det behöver vara mer dämpat och återhållet.

  7. #67
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips som kanske kan väcka lite tankar och idéer till bättre sång.
    Jag kan egentligen inget om sångteori och jag kan inte sjunga. Men jag vet vad jag tycker om, och jag har mixat en del duktiga sångare. Förlåt om jag trampar någon på tårna. Nästan alla här på 99musik "pratsjunger"! Om vi snackar syntspråk så är er sång likt en "pad" med svag attack, och det man "oftast" är ute efter är attacken i en leadsynt. Många av er som har en fin sångröst och som sjunger själva på er musik hade gagnats mycket av att sjunga mer kraftfullt. Föreställ er att ni pratar med någon som är 100 meter bort istället för en halv meter. Sjung med bröst och mage istället för munnen.
    Som en (av rätt få???) 99-sångare tar jag åt mig och håller inte med Ser väldigt lite "likhet" mellan de som sjunger här dessutom. Finns inte mycket att lära med att dra alla över en kam på det sättet. Ge gärna specifika exempel och tips, det skulle jag gilla!


    Med det sagt: Visst lyfter vissa låtar av att sången klämmer i ordentligt. Det gäller ju att våga liksom. Jag brukar alltid rekommendera, när nån frågar, att man liksom larvar sig lite och gör sig till en aning. Det brukar bli bättre, både vad gäller sound, pitch och attityd. Många stora sångare har liksom "hittat på" sin berömda sångröst. Men det kommer i slutändan alltid ner till vad som gör just den aktuella låten, och den aktuella texten, mest rättvisa. Man vill inte höra Tom Waits som Helene Sjöholm, och vice versa liksom. Eller just det kanske man vill

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag tycker det ligger mycket i kommentaren om att nå ut hela vägen - IMHO är det nästan alltid sången som gör om en "produktion" når utanför hemstudions väggar eller inte - oavsett hur bra man fått till allt annat!

    I worst case känns sången som en inspelad ursäkt att någon måste sjunga, med påföljande brist på "mod" att höras och vilja kommunicera... Svagt stöd i kroppen och sämre hantering a luft gör att tonerna intonerar sämre och även kortare toner svajar.... På det mixas sången långt bak, med reverb och doubling-efekter.

    Med rätt förutsättningar och attityd kan det sedan "låta" nästan hur som helst - Tom Waits, Helene Sjöholm, Nick Cave, Ulf Lundell, Kim Carnes , Stina Nordenstam... De vill nå ut med det de har att säga. Sångcoaching är bland roligaste med att producera... Ta gärna in någon extern person både att sjunga till och som kan ge feedback!
    Senast redigerat av hasse_fx den 2024-01-17 klockan 21:07.

  9. #69
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips som kanske kan väcka lite tankar och idéer till bättre sång.
    Jag kan egentligen inget om sångteori och jag kan inte sjunga. Men jag vet vad jag tycker om, och jag har mixat en del duktiga sångare. Förlåt om jag trampar någon på tårna. Nästan alla här på 99musik "pratsjunger"! Om vi snackar syntspråk så är er sång likt en "pad" med svag attack, och det man "oftast" är ute efter är attacken i en leadsynt. Många av er som har en fin sångröst och som sjunger själva på er musik hade gagnats mycket av att sjunga mer kraftfullt. Föreställ er att ni pratar med någon som är 100 meter bort istället för en halv meter. Sjung med bröst och mage istället för munnen.
    Ungefär som att försöka sjunga hopsjunken i en stol, det går knappt få ton så. Envar sångpedagog börjar med att man ska stå stolt, och lära sig sin ton i bekväma oktaver och som du sa, sjunga med magen. Få upp mikrofonen i en bra vinkel så puffarna inte pekar rakt på membranet, trots skydd.
    Inför inspelning kan jag sitta en halv dag och testa hur mik, preamp och exp/lim/fx ska stå för att jag ska känna mig mest bekväm med framförandet. Mixnörd som man är så mixas ju låten samtidigt och sången ska smälta väl in i arret.

  10. #70
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips som kanske kan väcka lite tankar och idéer till bättre sång.
    Jag kan egentligen inget om sångteori och jag kan inte sjunga. Men jag vet vad jag tycker om, och jag har mixat en del duktiga sångare. Förlåt om jag trampar någon på tårna. Nästan alla här på 99musik "pratsjunger"! Om vi snackar syntspråk så är er sång likt en "pad" med svag attack, och det man "oftast" är ute efter är attacken i en leadsynt. Många av er som har en fin sångröst och som sjunger själva på er musik hade gagnats mycket av att sjunga mer kraftfullt. Föreställ er att ni pratar med någon som är 100 meter bort istället för en halv meter. Sjung med bröst och mage istället för munnen.
    Håller med och tycker det är en bra generell input.
    Tror f.ö en del av det beror på att en del har hemmastudios i lägenheter och att det kan vara svårt att verkligen ta i då

  11. #71

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det ligger mycket i kommentaren om att nå ut hela vägen - IMHO är det nästan alltid sången som gör om en "produktion" når utanför hemstudions väggar eller inte - oavsett hur bra man fått till allt annat!

    I worst case känns sången som en inspelad ursäkt att någon måste sjunga, med påföljande brist på "mod" att höras och vilja kommunicera... Svagt stöd i kroppen och sämre hantering a luft gör att tonerna intonerar sämre och även kortare toner svajar.... På det mixas sången långt bak, med reverb och doubling-efekter.

    Med rätt förutsättningar och attityd kan det sedan "låta" nästan hur som helst - Tom Waits, Helene Sjöholm, Nick Cave, Ulf Lundell, Kim Carnes , Stina Nordenstam... De vill nå ut med det de har att säga. Sångcoaching är bland roligaste med att producera... Ta gärna in någon extern person både att sjunga till och som kan ge feedback!
    Citerar mig själv
    Leadsång
    Om jag sjunger själv så är det beroende på dagsform hur jag gör, allt på en gång eller små snuttar. Vissa partier måste jag hitta feeling på, kan ta tid och många tagningar. Feeling grejen är svår när man inte har någon med sig som kan hjälpa dig på traven med uttrycket. En bra sångproducent gör mycket för uttrycket.

    Körer
    Gör jag nästan alltid i loopar.
    Japp, hjälp på vägen är fantastiskt!

  12. #72

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips som kanske kan väcka lite tankar och idéer till bättre sång.
    Jag kan egentligen inget om sångteori och jag kan inte sjunga. Men jag vet vad jag tycker om, och jag har mixat en del duktiga sångare. Förlåt om jag trampar någon på tårna. Nästan alla här på 99musik "pratsjunger"! Om vi snackar syntspråk så är er sång likt en "pad" med svag attack, och det man "oftast" är ute efter är attacken i en leadsynt. Många av er som har en fin sångröst och som sjunger själva på er musik hade gagnats mycket av att sjunga mer kraftfullt. Föreställ er att ni pratar med någon som är 100 meter bort istället för en halv meter. Sjung med bröst och mage istället för munnen.
    Kan känna mig lite träffad av det här inlägget för ibland ”pleasar” jag genom att sjunga på ett mer tillgängligt sätt.
    Ibland inte.
    Svårt att bestämma känna in vad man skall göra ibland.

Liknande ämnen

  1. HUr spelar ni in?
    Av JAS i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 11:12
  2. Sång hur?
    Av Kada i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •