Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trumstockar till Bosspads?

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    Trumstockar till Bosspads?

    Jag har ett par Boss-midipads a la Dr Pad, fast utan ljud då. När man läser bruksanvisningen står det att man ska vara försiktig och inte slå så hårt och då tänker jag att ett par riktigt lätta trumstockar borde vara smart. Men har hittar man det i djungeln av pinnar på t ex Thomann?
    Just nu slår jag med ett par ätpinnar i plast från Rosegarden Supreme i Malmö. Känns lagom Kraftwerk och så men de är lite korta så jag tappar dem hela tiden

    Vad ska jag köpa?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns en sorts stockar som ser ut som ett knippe plockepinn med band om (ja, på allvar). Gjorda för akustiska gig i mindre lokaler etc. Om du inte hittar nå't annat så är det en väg. Men spontant tror jag på billigaste varianten och gärna stockar med gummispets. Sedan får traktören ta det piano bara.

    Min erfarenhet av så'nt är annars mest Simmonspads och liknande och det enda som pajar när man slår för hårt där är handlederna.

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om du inte vill träna för att spela på riktiga trummor så har Vic Firth Kid Sticks. Lite kortare och smalare, de lär vara svårt att slå för hårt med. Köp inte stockar med gummispets, topparna lossnar ganska snabbt på alla jag testat.

  4. #4
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Ett par vanliga 7A borde ju funka, undrar om det finns tunnare än så? Tycker det borde hålla oavsett så länge man inte bankar som en tok.

  5. #5
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett par vanliga 7A borde ju funka, undrar om det finns tunnare än så? Tycker det borde hålla oavsett så länge man inte bankar som en tok.
    +1 Kör själv 7A på eltrummor och trumpaddor. Finns även trumstockar i plast. Köpte på ebay men inte hunnit testa riktigt ännu. Var 5A så lite ovant också.

  6. #6
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Har ett par Vater 8A Sugar Maple som är väldigt lätta. Mycket användbara om man vill spela försiktigt.

  7. #7
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    1.32cm är det tunnaste jag hittat och det är Kid Sticks från Vic Firth. 8A är 1.37cm. Standarden som de flesta kör med är 5A och den är 1.44cm.

  8. #8
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Läste en Thomann-recension (engelsk) där man skrev att Vater 8A stocken är lite tjockare än 7A Hickory men betydligt lättare. Hurvida det stämmer vet jag ej. Håller mig mest till feta stockar och har 8A som ett fjäderlätt alternativ.

  9. #9
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Tack för alla fina tips! Kanske ett par blå Vic Firth Kids då.

  10. #10
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vic Firth AJ5 är 1.26cm i diameter. Älskar dom

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vic Firth AJ5 är 1.26cm i diameter. Älskar dom
    Coolt Kände inte till dem. De har full längd så balansen borde kännas som en vanlig trumpinne med enda nackdelen att man kan slå lite hårdare med en längre pinne.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-25, 08:31
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 23:28
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •