Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Pro Tools 12 / 8 Gb ram tillräckligt?

  1. #1
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior

    Pro Tools 12 / 8 Gb ram tillräckligt?

    Införskaffade en ny macbook pro och behöver ett nytt inspelningsprogram. Har tidigare kört på logic men funderar på att gå över till PT, främst för att kunna skicka över projekt med andra PT-användare. När jag kollar systemkraven står det att minst 8 GB ram behövs och minst 16 rekommenderas. Min ny macbook har 8. Tror ni det kan bli problem? Jag gör inte så värst tunga produktioner. Ofta 8-12 kanaler med några plugins på varje etc.

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag tror det räcker utmärkt men hänger nog mycket på vilka pluggar du använder.

    Jag lyfter ibland över projekt till min MacBook Air från 2012 med 4Gb ram och den tuggar på fint med mycket eq och kompression. Dock inga mjukissynthar alls så det har jag ingen uppfattning om.

  3. #3
    P_Bass
    P_Bass är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Åtta gig arbetsminne funkar nog utmärkt, men ju fler ljudspår du har desto mer RAM behöver du. Pro Tools använder en "disk cache" för uppspelning från hårddisken (som går att ställa in med olika värden - från normal till 12 GB minne); ju mindre värde på "Cache Size" desto mer får hårddisken jobba. En till fördel med mer arbetsminne är att datorn blir mycket snabbare.

    https://www.pro-tools-expert.com/hom...pro-tools.html

Liknande ämnen

  1. Ny musikdator - tillräckligt bra?
    Av jCoke i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-12-14, 23:28
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 03:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 21:16
  4. Är 512 Internminne tillräckligt ?
    Av Magmax i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-12, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •