Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilket tyg vid acoustic clouds bygge?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Vilket tyg vid acoustic clouds bygge?

    Vilket tyg ska man använda om man vill bygga egna acoustic clouds och inte få stenull/mineralull över hela sig?

    Är det nån ide att slå in cloudsen i ett lager molton tyg, allafall för akustikens skull, o sen nått tätt tyg så stenullen hålls på plats?

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag körde med tjockt bomullstyg som man kan andas igenom. Dock sprayade jag båda sidorna på mineralullen med hårspray för att fixera fibrerna.

  3. #3
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    På div hemmabio sidor där folk byggt egna sägs det att polyestervadd är det man ska använda för att täta mot små partiklarna som kommer ur glasfibern.

  4. #4
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Ja. Du kan nog med säkerhet använda vilket tyg som helst som du någorlunda kan blåsa igenom. Ett lager "möbel-vadd" (polyster skulle jag kanske akta mig för) innanför det "yttre tyget" går naturligtvis också bra. Om du tex skall ha ett vitt snyggt tyg kan du då dessutom välja ett tunnare om du också har ett lager "möbel vadd" innanför, då det sistnämnda tar bort genomlysningen av mineral-ull och stommar.

    Häfta tyget med häftpistol på baksidan av din "ram" (om du gjort den av trä förstås). Tänk bara på att om du spänner vissa tyger väldigt hårt, kan det fungera som membran. Detta kan vara bra på andra ställen i rummet. Men då du nu skall ta bort "första reflexer" så skall du ju sträva efter att inte få något tillbaka "alls" på dig. Att spänna lagom är nog bäst i detta fall.

    Annars är det ju bara att köra på. Enklaste varianten är ju att fylla minneralull i örngott, kuddvar/ allsköns tygpåsar och sätta upp härligheterna med häftstift i taket mellan högtalarna och din lyssningsposition. Ser i bästa fall ut som just "moln". I västa fall som "hej, kom och hjälp mig!"

    Snåla inte med tjockleken! 10 cm minst och gärna med luftspalt (första reflexer är inte bara diskant och "övre" mellanregister), så du bör faktiskt sträva efter lite rejälare doningar) Här kan man kanske bli lite rädd att "taket kommer för nära". Det goa är ju dock att man faktiskt "lyfter taket" med denna typ av behandling...

    Go for it!!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-04-15 klockan 00:09.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Välj något hyfsat flamsäkert. Polyester torde gå bort.

  6. #6
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Välj något hyfsat flamsäkert. Polyester torde gå bort.
    1+ !!

  7. #7
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Blir det bättre om man har Molton tyg ytterst på panelerna? då borde panelerna ta hand om högre frekvenser bättre? eller är det bara onödigt?

  8. #8
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Är det sådant här tyg?

    http://eventgross.se/shop/textil/scenmolton-300-cm/

    Ser ju jättetrevligt och "flamsäkert" ut. Kolla om det är lätta att blåsa igenom och kör! Blir nog mer eller mindre perfekt!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-04-16 klockan 19:50.

  9. #9
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det sådant här tyg?

    http://eventgross.se/shop/textil/scenmolton-300-cm/

    Ser ju jättetrevligt och "flamsäkert" ut. Kolla om det är lätta att blåsa igenom och kör! Blir nog mer eller mindre perfekt!
    ja exakt. borde ju bli bättre än att bara köra nått billigt ikea tyg tänker jag

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja exakt. borde ju bli bättre än att bara köra nått billigt ikea tyg tänker jag
    Tja. Du skall ju i detta fall låta mineral-ullen göra själva jobbet. Tyget är ju bara för att hindra fibrerna att komma ut och få det att se anständigt ut.

    Detta tyg ser snyggt och tjockt ut. Det är också flamsäkerhetsbehandlat.... och kan möjligtvis på marginalen dämpa ännu mer än ett random tunt IKEA tyg.

    Go for it.


    ... men det går i realiteten lika bra med ett bomulls / linne tyg från IKEA

Liknande ämnen

  1. WMD Acoustic Trauma
    Av DanielW i forum Effekter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 22:24
  2. Acoustic Simulator?
    Av enapa i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •