Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Sämsta syntfabrikanten

  1. #61
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Behringer klarar inte av att centrera en text rätt. Oklart hur mycket buggar det är i mjukvaran.
    Rolands nya glasyteplast repar sig bara man tittar på den.
    Efter tio år har DSi fortfarande inte (om jag förstår det rätt) helt lyckats lyckats bugga av sin Tempest.
    Tänk på alla Euromoduler som får repor när man skruvar fast dem - materialkvaliteten på panelerna är helt klart kass.
    För att inte tala om alla mjukvaror som måste uppdateras i digitala apparater innan de faktiskt fungerar som det var tänkt.
    Jag tror listan kan göras hur lång som helst.
    Trä sväller - för det är ett naturligt material. Men olyckligt naturligtvis att de inte tagit till dimensionerna ordentligt. Filetrdebaklet var kass däremot. Men jag tror bristerna uppstått just därför att MOOG ÄR ett hantverk och att de har varit överbelastade. Men det gör dem definitivt inte till samtidens sämsta synttillverkare. Det är helt enkelt omöjligt att hävda.

  2. #62
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog är sjukt överprissatt, använder tråkig, gammal subtraktiv syntes och låter inte bättre än valfri vst-plugg.

    Så.

    Ridå.
    Asg

  3. #63
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...efter att ha servat ett par OB-Xa i mina dar så tycker jag det är det mest slösaktiga utnyttjande av teknik och utrymme jag upplevt. Jämför en OB-Xa med en Prophet-5, visst, tre röster till, men OB:n är mycket större och har tråkigare röstariktektur (ingen polymod t ex), tröga och små rattar, och hela instrumentet tar plats som två, högar med kretskort där Sequential klarar sig med några få. Folk verkar gilla dem för att de låter svulstigt...
    Just Oberheim OB-X, OB-SX och OB-Xa har väl en stor mängd kretskort just för att de är expanderbara och kunde fås i konfigurationer med olika röstantal - därav "X" i namnet.

    Däremot så är ju dessa maskiner med sin stora mängd elektronik, och framför allt alla kontakter mellan röstkort, röstkortshållare och moderkort, benägna att sluta fungera i tid och otid. Att man dessutom använde en Pratt-Read klaviatur och en något tveksam nätdel i dessa gör inte saken bättre såhär +35 år efter att de byggdes. I efterföljaren OB-8 åtgärdades en del av dessa brister.

    Att Oberheims "X"-maskiner är något begränsade när det kommer till funktion och ljudpalett är dock inget som har hindrat dessa från att ha använts, och fortfarande användas, världen över - snarare tvärt om.

    Påskpyssel 2017 - helrenovering av Pratt-Read klaviatur samt kalibrering inför kommande inspelning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OB-Xa.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	169,3 KB 
Id:	74121

  4. #64
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Oberheim OB-X, OB-SX och OB-Xa har väl en stor mängd kretskort just för att de är expanderbara och kunde fås i konfigurationer med olika röstantal - därav "X" i namnet.
    Det är ju en poäng med det, men samtidigt så om SCI hade gjort OB-Xa:n så hade den haft hälften så mycket kort, även med det konceptet. Då hade man haft ett CPU-kort istället för två, och rösterna parvis på röstkorten. Så hade man kunnat få till 4-, 6- och 8-voice ändå utan att kortmängden svämmar över.

  5. #65
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag ser inte storlek som något fel. Det är avsaknad av storlek som är fel.

  6. #66
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag aldrig lyckas förstå Casio (synttillverkaren). Känns riktig brusig, "beige" low quality allt från cz101 till deras senaste synt. Menar alltså inte deras homekeyboards. De har jag inget emot, men synttillverkaren njäe... O detta trots att Vincan använde dem. Nej tack.

    Man skulle väl kunna påstå att Salt-N-Pepas dänga Push It är typ basserad på CZ101. 55miljoner visningar, 228tusen likes...


    https://youtu.be/vCadcBR95oU

  7. #67
    AutumEmbrace
    AutumEmbrace är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Knasigt generell fråga. Kanske skulle vara "Sämsta tillverkaren just nu"

    Jag har en Juno106a och den samtida Poly800, den som tycker att Korgen är bättre än Roland i det fallet behöver ju hjälp..

    Om frågan är sämsta någonsin så frågar man ju vad som krävs att vara en "synttilverkare", räcker det om företaget i fråga byggt en synt?
    I så fall vill jag nominera M-Audio, den jävla Venom var lätt sämre än en CZ1000

Liknande ämnen

  1. Sämsta Helsingborgslåten?
    Av Daionsavage i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 13:27
  2. Sämsta synthköpet?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2015-04-11, 22:09
  3. Sämsta synthljudet
    Av Roberth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 12:58
  4. Det sämsta med ett UAD-1
    Av Rizzo i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •