Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bra kompressor till akustisk?

  1. #1
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Bra kompressor till akustisk?

    Jag saknar en kompressor på min pedalbräda

    Kör främst med akustiska gitarrer.. och musikstil är ambient -> ganska så lugn fingerpicking.

    Så, kompressor.. jag vill gärna ha den ren och fin.. och den får inte döda transienterna (dvs inte jättesnabb attack). Men den ska kunna jämna ut nivåerna riktigt bra (4:1+). Den ska främst vara igång på vägen in till loop-pedaler som sedan dränks i effekter.. och då skulle det låta snyggare med kompression på.

    Några förslag? Jag funderar just nu främst på Diamond Compressor, Xotic SP, Wampler EGO eller TCs HyperGravity (MD3 i pedalform typ).. men jag har egentligen ingen större koll på pedalkompressorer.

    Ett alternativ är iofs att byta ut min Fishman Aura 16 mot den större "Aura Spectrum" som även har en inbyggd kompressor.. men den kompressorn har jag ingen koll på alls och det står ingenting vettigt om den i manualen.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Justja.. den kommer även användas till elgitarr, men det borde väl inte påverka valet så värst mycket? Det skulle väl då mest vara runt tanken kring att uppgradera Aura-pedalen.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Kompressor köpt, så ni behöver inte skynda er med att skriva era svar. Jag gick på magkänsla så jag har ingen aning alls om det blir ett bra val.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Så vad blev det då?

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Inte för att det egentligen tillför någonting bra till ämnet förrän jag fått erfara den eller kan säga något rent konkret om den.. men det blev en Strymon OB.1. Det verkar vara en av de "tråkigare"/renare kompressorerna i pedalform, så det kan bli riktigt bra! Inbyggd boost är ju en trevlig bonus om inte annat.

  6. #6
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Nu har du redan köpt men kanske testa en Wampler EGO, kommer ihåg att jag kollade in den när jag gick i tankarna om att toksatsa på country twang den spelstilen kräver ju att ljudet behåller sin klang på ett rent ljud. Det jag märkte är att den verkar mycket subtil vilket jag personligen kan tycka är bra för t.ex country. Vissa kompressorpedaler är på tok för aggressiva som bara plattar till ljudet och dynamiken försvinner totalt och gitarren börjar låta skit.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tack för det! Jag kanske köper en sådan också och sen sparar den som passar mig bäst. Just EGO var jag väldigt nära att köpa. Har du någon erfarenhet av den mindre modellen?

  8. #8
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad gäller ljudkvalitet, dynamik och transparens har jag hört gott om Origin Cali76, har tyvärr inte provat själv.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av cloffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller ljudkvalitet, dynamik och transparens har jag hört gott om Origin Cali76, har tyvärr inte provat själv.
    Hmm.. jo.. den har jag ju helt glömt bort att den finns. En 1176-klon i pedalformat med allt vad det innebär. Finns nu tydligen även i "Compact"-version som betydligt lättare får plats på pedalbrädan. Dessutom med blend/mix-kontroll! Men då troligtvis utan transformator på utgången? Ska kolla upp närme. Väldigt lockande hur som helst. Tack för tipset!

  10. #10
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för det! Jag kanske köper en sådan också och sen sparar den som passar mig bäst. Just EGO var jag väldigt nära att köpa. Har du någon erfarenhet av den mindre modellen?
    Har inte testat den mindre modellen inte heller den stora , men den kändes rätt i mina öron om man vill ha ett ofärgat ljud.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Köpte en Strymon OB.1, en Wampler EGO och en Analogman Juicer. Tänkte behålla en av dem. Men de låter ju så himla olika och främst så låter de ju verkligen jättefint allihop. Vilka bekymmer man kan ha..

Liknande ämnen

  1. resonanslåda till elektro-akustisk musik
    Av nordbeck i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 19:11
  2. Mikrofon till akustisk gitarr köpes.
    Av leifleif i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 23:43
  3. kompressor till iTunes
    Av sisältää i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 18:50
  4. Preamp till akustisk gitarr?
    Av Stelfan i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •