Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 161

Ämne: Vilka är dina svenska post-punk favoritlåtar?

  1. #61
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Mja.. jag förstår vad jag ledde in tråden på. Det jag menar är att väldigt (med betoning på väääldigt) mycket musik känns som att den pressas in likt play-doh genom en sådan där kvarn kan jag tycka. Oavsett vad som trycks ned kommer det ut en fin cirkel. Det blir liksom polerat och Kent av alltihop... Bara... så himla tråkigt...

    Nåväl, nu ska jag återgå till att göra klart mitt egna gamla projekts album, som är mer indie och som... öhm... behöver poleras... play-doh någon...? Ähum... (Allt för att hålla fanan högt. )

  2. #62
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran


    Det är jag beredd att hålla med om. Kan för övrigt villigt erkänna att jag 1) knappt har någon aning om vad som spelas på radio, och 2) är ganska tråkig och nästan uteslutande lyssnar på musik från 70-81 typ.

    Bara för det ska jag fan också försöka spela in något ikväll. Hm.

  3. #63
    Nightzone Tapes
    Nightzone Tapes är inte uppkopplad

    Veteran
    Sjukt att ingen nämnt Garbochock

  4. #64
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nightzone Tapes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt att ingen nämnt Garbochock
    Utom jag då.

    Var på väg att posta en låt också, men dom känns lite mer punk är vad majoriteten verkar vara intresserade av. Dessutom tjatar jag alltid om dom när det pratas svenskt 80-tal. Lätt bästa bandet...

  5. #65
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, börjar inse var jag tycker gränsen går mellan klassisk punk (som jag personligen inte alls gillar) och det jag förknippar med post-punk. Just den där överdrivna stökigheten. Det blev mer "ordnung" i post-punken. Momenten av kaos minskade. Passade iallafall mina öron klart bättre. Fast då långt bort från den något slätstrukna synthpopen och neoromantikens poserade.

    Viss postpunk är det bästa som producerats! Men är klart mer inne på Dark/coldwave än techno och synth som kanske är forumets main stream linje?

  6. #66
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nightzone Tapes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt att ingen nämnt Garbochock
    Glömde dem. Märkligt. Deras platta är fin. Egen. Platsar helt klart under postpunkparaplyet också, i synnerhet om man ser postpunken som något slags transcendent punk.

    Kanske ett exempel på där svenskheten är klar utan att vara mossig. Ett undantag.

    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utom jag då.

    Var på väg att posta en låt också, men dom känns lite mer punk är vad majoriteten verkar vara intresserade av. Dessutom tjatar jag alltid om dom när det pratas svenskt 80-tal. Lätt bästa bandet...
    Absolut inte för punk, det är den här tråden som fokuserar på fel grejer.

  7. #67
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glömde dem. Märkligt. Deras platta är fin. Egen. Platsar helt klart under postpunkparaplyet också, i synnerhet om man ser postpunken som något slags transcendent punk.

    Absolut inte för punk, det är den här tråden som fokuserar på fel grejer.


    Enligt Stry var dom mycket inspirerade av Joy Division, även om det kanske nte hördes så mycket, så klassiska postpunkkopplingen finns såklart. Men dom hade samtidigt en attack som väldigt få av dom samtida i den genren hade. Ett härligt bröt helt enkelt.

    Jag lyssnade mycket på svensk postpunk förr, men på senare år har jag fått mer och mer problem med det poserande och tillkrånglade. Garbochock och Cortex håller i alla väder. Det mesta med Rymdimperiet. TT Reuter bitvis. Brända Barn hade några bra låtar, men produktion och manér blir ofta för mycket.

  8. #68
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Enligt Stry var dom mycket inspirerade av Joy Division, även om det kanske nte hördes så mycket, så klassiska postpunkkopplingen finns såklart. Men dom hade samtidigt en attack som väldigt få av dom samtida i den genren hade. Ett härligt bröt helt enkelt.
    Mmm... deras orgelanvändande är ju ganska eget. Håller absolut genom en hel platta. Hans sång är märklig, men jag hade nog svårare för den första gången jag hörde den än såhär femton år senare.

  9. #69
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm... deras orgelanvändande är ju ganska eget. Håller absolut genom en hel platta. Hans sång är märklig, men jag hade nog svårare för den första gången jag hörde den än såhär femton år senare.
    Dom var inte blyga för en Doors-influens här och där.

    Sången är helt klart 'aquired taste'. När jag hörde Ebba's sista visste jag inte att Stry var med. Fattade ingenting av dom låtarna han sjunger på... Men man vänjer sig. Nu har jag mer ont av hans nya grejer, väldigt kontrollerat och sammanbitet. Renare. Och ganska tråkigt...

  10. #70
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom var inte blyga för en Doors-influens här och där.

    Sången är helt klart 'aquired taste'.
    Precis, det handlar inte om sångmelodier så mycket som vilka toner han inte tar.

  11. #71
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    inte punk nånstans.. men fan så gooo


    https://youtu.be/KfvQx9i8gL0

  12. #72
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior

  13. #73
    eangman
    eangman är uppkopplad nu
    eangmans avatar
    Veteran

  14. #74
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    En av medlemmarna i Twice A Mans soloprojekt. Tycker personligen detta en av de deppigaste plattorna i svensk musikhistoria.. kanske därför man gillar den så mycket. Om det är post-punk? Kanske..


    https://youtu.be/c8Pr2DBGm6Y

  15. #75
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Länge sedan denna eminenta tråd uppdaterades - mer Göteborg


    https://youtu.be/R5OqJKvIKyg

  16. #76
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, själv tycker jag min julkalenderlåt definierade postpunken inför 2018.

  17. #77
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Så tragiskt se vår fina tråd dödas av Youtubes förändring i regler... Borde finnas ett internet archive för gamla fina youtube-videos...

  18. #78
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Exakt, Frengus. Kom just över de här gamla programmen:

    https://archive.org/details/youtube-6DN6yEw53iI
    https://archive.org/details/youtube-ppSsPSojLc4

    Istället för guldslipsen kan jag inte komma ihåg att jag skulle ha sett, men det håller fortfarande. Tidsandan är så typisk. Samma existentialistiska deppighet återfinns i svensk EAM från de åren, eller Galago för den delen. Jag tror de har snott en historia från Kharms, den om de två rödhåriga männen utan öron och näsa, och förresten inget hår heller.

  19. #79
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    https://open.spotify.com/playlist/5k...ac558b5df8421c

    Lite svenskt som min medhjälpare James lagt in på en lista.

  20. #80
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Mikael Dee är fin i sammanhanget.

  21. #81
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Svåröverträffad.


    https://youtu.be/SjLW2TU9ISA

  22. #82
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Varifrån kommer förresten bas-dominansen i postpunk? Svensk som brittisk. Alltså hur kom funken in över huvud taget? Riktig, klassisk punk inspirerades ju av dels Detroit-rock plus en del NY-rock som New York Dolls och dels femtiotalsrock (Clash gitarrsolon) och reggae (också Clash och t ex The Ruts).

    Men den här funkbasen hos t ex Gang of Four eller i Sverige Brända Barn osv? Jag gillar det som fan men är lite förvånad att det blev en grej.

  23. #83

  24. #84
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran

  25. #85
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran

  26. #86
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Protopunk då? Finns det några bra svenska motsvarigheter till Television, MC5, Velvet Underground och Patti Smith?
    Osäker på det, men dessutom – varför fick vi inga svenska efterföljare till AC/DC, Motorhead och Black Sabbaths Paranoid? Det var ju inte direkt brist på tjack som var problemet, så vad var femtiotalisternas ursäkt egentligen?

  27. #87
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osäker på det, men dessutom – varför fick vi inga svenska efterföljare till AC/DC, Motorhead och Black Sabbaths Paranoid? Det var ju inte direkt brist på tjack som var problemet, så vad var femtiotalisternas ursäkt egentligen?
    (Nej, det är inte off topic, det hänger i högsta grad ihop)

  28. #88
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svåröverträffad.


    https://youtu.be/SjLW2TU9ISA
    Hela den här skivan är ju ett mästerverk. Otroligt bra!

  29. #89
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar ju den här en hel del. Enligt mig det bästa Johan Lindell gjort, känns som han funkar bättre på engelska:

    https://youtu.be/mvKBJILcjwY
    Mycket bra platta. Gillar den här väldigt, men mer på svenska faktiskt. Tycker det mesta han slöppte under 80-talet är bra, eller innehåller många bra alster..

    Som den här.

    https://youtu.be/UIMmHllJ3xM

  30. #90
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Har missat denna tråden - men skyller på att en hel tråd om postpunk utan KajMartin och Stick kan ju inte bli tagen seriöst...

    EDIT; Ser nu att m-pop nämner dom i en bisats men vem läser bisatserna i m-pops inlägg..??

    Stilen påminner f.ö lite om ett svenskt x-mal deutschland som också rekommenderas, grym tysk postpunk. Inte svenska dock.


    https://youtu.be/2ZkViefctfM


    https://youtu.be/rHIevc2lztA
    Senast redigerat av Lackan den 2024-02-11 klockan 07:31.

  31. #91
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    KM&S! spelades flitigt här, men jag lyssnade sönder dem lite. Tycker fortfarande att Simmarna är en ganska egen platta. Likheten med Xmal Deutschland ser jag däremot inte alls.

    (Röd plåt är mindre innovativ, men har fina låtar. Jag har alltid tänkt att många av låtarna har ett uppenbart sound som inspiration. Hjärta av glas - Japan, Vi kunde vara allt - Magazine, Rör rör rör dig nu - Simple Minds, etc)

  32. #92
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Likheten med Xmal Deutschland ser jag däremot inte alls.
    Tycker slamret, malandet och rakheten är en gemensam nämnare. Men det kanske bara är mitt tycke och de låtarna jag lyssnat mest på av respektive band.

    Jag är absolut ingen die-hard core-fan av något av banden...

  33. #93
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svåröverträffad.


    https://youtu.be/SjLW2TU9ISA
    +1

  34. #94
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker slamret, malandet och rakheten är en gemensam nämnare. Men det kanske bara är mitt tycke och de låtarna jag lyssnat mest på av respektive band.

    Jag är absolut ingen die-hard core-fan av något av banden...
    Jag kan tänka mig att den där malande primalskrikänslan på Simmarna kommer från Killing Joke, men det är bara en gissning. Xmal Deutschland är i princip ett gothband för mig, och kanske att jag gör större skillnad mellan sounden för att jag växte upp med sånt.

  35. #95
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Vad är postpunk? Genrebegrepp är alltid kniviga och ändras dessutom ofta kraftigt över tid. Som jag minns det är t.ex. goth ett begrepp som dök upp senare än begreppet postpunk och en hel del saker som inte kallades goth när det kom blev retroaktivt dubbat till det. Detsamma gäller begreppet postpunk, som jag upplever som ännu luddigare och gjorde det redan när det begav sig.

    Lustans första tycker jag t.ex. idag är såpass Magazine-influerad att postpunk är en rimlig etikett, men det vetetusan vad jag och mina musiknördkompisar i Linköping kallade den när den släpptes.

    Vi pratade nog mest väldigt brett om svartrock eller depro under första halvan av åttiotalet, innan just goth-begreppet etablerade sig (efter att en kort tid gått under namnet Batcave, som sen fick en smalare betydelse). Därefter kunde man debattera om t.ex. Cure var Goth eller ej. Hårdrockarna å sin sida räknade bara med fem genrer: hårdrock (aka bra musik), punk, pop, disco och synt. Rankade i den ordningen. Synt var allt som inte ingick i de fyra första genrerna. Att det kanske inte förekom en enda synt i musiken var irrelevant.

    X-mal Deutschland vetefanken vad jag själv skulle klassa dem som, Wikipedia skriver postpunk före goth i artikeln om dem. Jag kan hursomhelst absolut förstå Lackans association till Simmarna, åtminstone om man lyssnar på Tocsin.

    Men åter till ordningen och den svenska postpunken! (Eller vad det nu är.) Favoriter? Tjaa, ni har ju listat rätt många redan. Men jag vill slå varsitt slag för Ståålfågels Jord av stål och Sällskapa mig genom natten, som inte bara är hits i min bok, utan också nåt så ovanligt som gammal svensk postpunk med texter som funkar även när man inte är en tonåring i existensiell kris. De första åren i Stockholm måste jag ha haft Jord av stål i huvudet i stort sett varje morgon på vägen till jobbet.

    Och sen måste jag också lyfta Linköpings-bandet Stulna Begär. Jag vet inte om de gjorde nåt mer i den konstellationen, men a-sidan på Det ska vara en bomb i år-singeln tycker jag håller än, åtminstone musikaliskt. Texten är väldigt mörk och texter som skildrar självmord kan alltid diskuteras. De var förvisso inte ensamma om temat i genren, vilken det nu är.

    Postpunk schmostpunk, it's all svartrock to me!


    https://youtu.be/7_4pOiZMGkk

    https://youtu.be/jsqrJGI9YRA

    https://youtu.be/3yqmvUvouNM

  36. #96
    raoul flutters avatar
    Veteran
    På den svenska samlingen Svenck Postpunk finns följande:

    1-01 Lustans Lakejer– Massans Sorl 6:06
    1-02 Commando M. Pigg– Mot Stjärnorna 5:55
    1-03 Brända Barn– Under Ditt Skinn 4:31
    1-04 Imperiet– Blå Himlen Blues 6:21
    1-05 Memento Mori (4)– Nu Vaknar Tusen Själar 3:43
    1-06 Reeperbahn (2)– Marrakesh 4:06
    1-07 TT Reuter*– 2000 År 4:25
    1-08 Twice A Man– Russian Tractors 4:06
    1-09 Global Infantilists– A Sense Of Belonging 3:28
    1-10 Garbochock– Invasion 4:29
    1-11 Cortex (5)– The Freaks 3:12
    1-12 Kai Martin & STICK!– Rör Rör Rör Dig Nu 4:50
    1-13 Dom Dummaste– Jesu Kristi 100 Krig 3:42
    1-14 The Leather Nun– Gimme Gimme Gimme 3:45
    1-15 Tredje Mannen– Cul-De-Sac 4:27
    1-16 Marie & The Wildwood Flowers– Salty Hound 4:59
    1-17 Modern Art (3)– Behind Micky Mouse 3:10
    2-01 Blue For Two– Stay Casey 4:35
    2-02 Lolita Pop– Salta Diamanter 3:13
    2-03 Camouflage (4)– Syster Sol 4:33
    2-04 Diestinct– Ensam För En Dag 3:47
    2-05 Underjordiska Lyxorkestern– Gary Nilsson, I Love You 2:40
    2-06 Abcess Exil– Stjärnor Faller 4:10
    2-07 Man Klan– Love For Pleasure 3:13
    2-08 Thirteen Moons– Suddenly One Summer 3:26
    2-09 Tant Strul– Amason 5:32
    2-10 Ståålfågel– En Dag I Varuhuset 3:59
    2-11 Sator Codex– Leech. 2:50
    2-12 Stadion*– Hunger 4:40
    2-13 Babylon Blues– Har Vi Inte Grävt För Många Hål? 3:32
    2-14 SH!– Skrik 4:26
    2-15 Att Som & Unter Den Linden (2)– Fixerad 3:08
    2-16 Kitchen & The Plastic Spoons– Liberty 3:04
    2-17 All That Jazz– Banner Of Love 4:36
    2-18 Dansdepartementet– Wankers! 5:00

  37. #97
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Det fanns ett band från Linköping som hette ism. Jag såg dem live vid något tillfälle, och det var bra. De var nog lite influerade av Simple Minds och använde rototoms. Trummisen var sångaren i bandet. De var nog postpunk!

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är postpunk? Genrebegrepp är alltid kniviga och ändras dessutom ofta kraftigt över tid. Som jag minns det är t.ex. goth ett begrepp som dök upp senare än begreppet postpunk och en hel del saker som inte kallades goth när det kom blev retroaktivt dubbat till det. Detsamma gäller begreppet postpunk, som jag upplever som ännu luddigare och gjorde det redan när det begav sig.

    Lustans första tycker jag t.ex. idag är såpass Magazine-influerad att postpunk är en rimlig etikett, men det vetetusan vad jag och mina musiknördkompisar i Linköping kallade den när den släpptes.

    Vi pratade nog mest väldigt brett om svartrock eller depro under första halvan av åttiotalet, innan just goth-begreppet etablerade sig (efter att en kort tid gått under namnet Batcave, som sen fick en smalare betydelse). Därefter kunde man debattera om t.ex. Cure var Goth eller ej. Hårdrockarna å sin sida räknade bara med fem genrer: hårdrock (aka bra musik), punk, pop, disco och synt. Rankade i den ordningen. Synt var allt som inte ingick i de fyra första genrerna. Att det kanske inte förekom en enda synt i musiken var irrelevant.

    X-mal Deutschland vetefanken vad jag själv skulle klassa dem som, Wikipedia skriver postpunk före goth i artikeln om dem. Jag kan hursomhelst absolut förstå Lackans association till Simmarna, åtminstone om man lyssnar på Tocsin.

    Men åter till ordningen och den svenska postpunken! (Eller vad det nu är.) Favoriter? Tjaa, ni har ju listat rätt många redan. Men jag vill slå varsitt slag för Ståålfågels Jord av stål och Sällskapa mig genom natten, som inte bara är hits i min bok, utan också nåt så ovanligt som gammal svensk postpunk med texter som funkar även när man inte är en tonåring i existensiell kris. De första åren i Stockholm måste jag ha haft Jord av stål i huvudet i stort sett varje morgon på vägen till jobbet.

    Och sen måste jag också lyfta Linköpings-bandet Stulna Begär. Jag vet inte om de gjorde nåt mer i den konstellationen, men a-sidan på Det ska vara en bomb i år-singeln tycker jag håller än, åtminstone musikaliskt. Texten är väldigt mörk och texter som skildrar självmord kan alltid diskuteras. De var förvisso inte ensamma om temat i genren, vilken det nu är.

    Postpunk schmostpunk, it's all svartrock to me!


    https://youtu.be/7_4pOiZMGkk

    https://youtu.be/jsqrJGI9YRA

    https://youtu.be/3yqmvUvouNM

  38. #98
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Den här är bra!


    https://youtu.be/sWfIe_KOx_U

  39. #99
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fanns ett band från Linköping som hette ism. Jag såg dem live vid något tillfälle, och det var bra. De var nog lite influerade av Simple Minds och använde rototoms. Trummisen var sångaren i bandet. De var nog postpunk!
    Ja, de var definitivt postpunk. Trummisen/sångaren blev för övrigt sedermera bl.a. rektor för Operahögskolan och vd för Riksteatern. Så kan det gå om man inte ser upp med postpunken!

  40. #100
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bandet Glas (som sedan blev +1. Ni vet dem med "Nevermore"). Här var de fortfarande "postpunk" imho. Sen (i +1) blev det mer en blandning mellan syntpop & Prince


    https://youtu.be/6IOdhXt4fxU

  41. #101
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bandet Glas (som sedan blev +1. Ni vet dem med "Nevermore"). Här var de fortfarande "postpunk" imho. Sen (i +1) blev det mer en blandning mellan syntpop & Prince


    https://youtu.be/6IOdhXt4fxU
    Ja, den där är ju bra!

  42. #102
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är postpunk? Genrebegrepp är alltid kniviga och ändras dessutom ofta kraftigt över tid. Som jag minns det är t.ex. goth ett begrepp som dök upp senare än begreppet postpunk och en hel del saker som inte kallades goth när det kom blev retroaktivt dubbat till det. Detsamma gäller begreppet postpunk, som jag upplever som ännu luddigare och gjorde det redan när det begav sig.

    Lustans första tycker jag t.ex. idag är såpass Magazine-influerad att postpunk är en rimlig etikett, men det vetetusan vad jag och mina musiknördkompisar i Linköping kallade den när den släpptes.

    Vi pratade nog mest väldigt brett om svartrock eller depro under första halvan av åttiotalet, innan just goth-begreppet etablerade sig (efter att en kort tid gått under namnet Batcave, som sen fick en smalare betydelse). Därefter kunde man debattera om t.ex. Cure var Goth eller ej. Hårdrockarna å sin sida räknade bara med fem genrer: hårdrock (aka bra musik), punk, pop, disco och synt. Rankade i den ordningen. Synt var allt som inte ingick i de fyra första genrerna. Att det kanske inte förekom en enda synt i musiken var irrelevant.

    X-mal Deutschland vetefanken vad jag själv skulle klassa dem som, Wikipedia skriver postpunk före goth i artikeln om dem. Jag kan hursomhelst absolut förstå Lackans association till Simmarna, åtminstone om man lyssnar på Tocsin.

    Men åter till ordningen och den svenska postpunken! (Eller vad det nu är.) Favoriter? Tjaa, ni har ju listat rätt många redan. Men jag vill slå varsitt slag för Ståålfågels Jord av stål och Sällskapa mig genom natten, som inte bara är hits i min bok, utan också nåt så ovanligt som gammal svensk postpunk med texter som funkar även när man inte är en tonåring i existensiell kris. De första åren i Stockholm måste jag ha haft Jord av stål i huvudet i stort sett varje morgon på vägen till jobbet.

    Och sen måste jag också lyfta Linköpings-bandet Stulna Begär. Jag vet inte om de gjorde nåt mer i den konstellationen, men a-sidan på Det ska vara en bomb i år-singeln tycker jag håller än, åtminstone musikaliskt. Texten är väldigt mörk och texter som skildrar självmord kan alltid diskuteras. De var förvisso inte ensamma om temat i genren, vilken det nu är.

    Postpunk schmostpunk, it's all svartrock to me!


    https://youtu.be/7_4pOiZMGkk

    https://youtu.be/jsqrJGI9YRA

    https://youtu.be/3yqmvUvouNM
    Inom gothscenen tycker jag att det sedan mitten av 00-talet råder viss postpunkinflation. Postpunk blev fint, synonymt med bra, och hälftenv av gothbanden som kallade sig postpunk är helt vanlig goth för mig.

    Intressant att du fick kännedom om postpunkbegreppet tidigare än goth. Har tänkt på att pp mycket sällan är ett begrepp som förekommer i äldre texter, detsamma gäller iofs goth.

    Även när jag började lyssna, runt 1996, var svartrock en gångbar benämning.

  43. #103
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inom gothscenen tycker jag att det sedan mitten av 00-talet råder viss postpunkinflation. Postpunk blev fint, synonymt med bra, och hälftenv av gothbanden som kallade sig postpunk är helt vanlig goth för mig.

    Intressant att du fick kännedom om postpunkbegreppet tidigare än goth. Har tänkt på att pp mycket sällan är ett begrepp som förekommer i äldre texter, detsamma gäller iofs goth.

    Även när jag började lyssna, runt 1996, var svartrock en gångbar benämning.
    Jag är gammal nog att ha varit med när de här genrerna uppstod i slutet i början av åttiotalet. Jag minns särskilt en viss oenighet bland musikskribenter runt 1980, om huruvida Killing Joke var postpunk (och möjligen uppfann genren) eller snarare de främsta inom den "nya hårdrocken", go figure.... Vilka de övriga eventuella nyhårdrockarna påstods vara minns jag inte nu och det begreppet fastnade ju inte precis...

  44. #104
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är gammal nog att ha varit med när de här genrerna uppstod i slutet i början av åttiotalet. Jag minns särskilt en viss oenighet bland musikskribenter runt 1980, om huruvida Killing Joke var postpunk (och möjligen uppfann genren) eller snarare de främsta inom den "nya hårdrocken", go figure.... Vilka de övriga eventuella nyhårdrockarna påstods vara minns jag inte nu och det begreppet fastnade ju inte precis...
    Hahaha, ”den nya hårdrocken”, var inte det någon hårdrockshatande tomte på Schlager som hittade på det?

    Jag lärde mig enormt mycket av att läsa Schlager, inte minst om musiken i den här tråden. Men deras hat mot metal var absurt.

  45. #105
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmmm, har också läst om den nya hårdrocken, med Killing Joke som främsta företrädare. Egentligen inte helt orimligt, så länge du avser just KJ. Hård rock var de ju iaf, om än inte hårdrock i klassisk bemärkelse.

    Skoj iaf.

  46. #106
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, ”den nya hårdrocken”, var inte det någon hårdrockshatande tomte på Schlager som hittade på det?
    Så kan det nog ha varit. Läste mest Schlager och NME på den tiden, men det känns som att det är ett svenskt begrepp. Och jag tror det fanns nån sorts förhoppning i det, att det här skulle ersätta den gamla hårdrocken. Som skribenten uppenbarligen inte gillade.

  47. #107
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Satans bra Stulna begär. Tragiskt sådana guldkorn inte finns på spottan

  48. #108
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Then Comes Silence


    https://youtu.be/cBxl9WhDnLE

  49. #109
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Then Comes Silence är ett typexempel på ett sånt där band som jag inte förstår varför de kallar sig postpunk. Det är bara märkligt för mig. Låter som något slags modern gothrock. Inte dåligt alltså, men begriper inte varför de skulle vilja marknadsföra sig som postpunk.

  50. #110
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vilken jävla topptråd att lyssna igenom en måndagmorgon föressten! <3

  51. #111
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Kul tråd. Många bra! Brända Barn, Dansdepartementet och Viva!

    Korova Milkbar (icke att förväxla med annat band, med samma namn)
    Fem Snabba
    Houses and Gardens
    Christies
    All that Jazz

  52. #112
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Osäker på om Paris Bis kan klassas som post-punk, men båda medlemmarna (Irma Schultz och Tom Wolgers) har ju rötter i scenen:

    https://youtu.be/TZYeeJTLKN0

  53. #113
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kan det nog ha varit. Läste mest Schlager och NME på den tiden, men det känns som att det är ett svenskt begrepp. Och jag tror det fanns nån sorts förhoppning i det, att det här skulle ersätta den gamla hårdrocken. Som skribenten uppenbarligen inte gillade.
    Han måste ha blivit SÅ besviken när Nu Metal blev en grej och inte alls lät som Killing Joke.

  54. #114
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han måste ha blivit SÅ besviken när Nu Metal blev en grej och inte alls lät som Killing Joke.

  55. #115
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Håller helt med tidigare skrivare att det är ett bra sätt att starta måndagen med att läsa igenom tråden Mycket bra här!

    Håller på att försöka skapa mig en egen mental modell för vad jag "definierar" som Post-punk. Är nog mest ett sound. Så när jag lyssnar på Glas och Paris Bis är det mycket mer klassisk synthpop/new wave som mycket annat i denna period. "Riktig" post-punk i mina öron är vanligtvis mycket mer "back to basics" - måste vara elbas tex. Klassisk post punk är i mina öron mer klassisk rock sättning fast med lite inspel av synthar.. kanske då främst pads eller som i VIVA exemplet nedan fet Emulator 2 Arco strings som en matta över hela verket Gillas!

    Men är min modell - hur resonerar ni andra som öht bryr er om genres och kategorier och inte bara säger - är det bra - är det bra


    https://youtu.be/g9y76Stv9cA

  56. #116
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med tidigare skrivare att det är ett bra sätt att starta måndagen med att läsa igenom tråden Mycket bra här!

    Håller på att försöka skapa mig en egen mental modell för vad jag "definierar" som Post-punk. Är nog mest ett sound. Så när jag lyssnar på Glas och Paris Bis är det mycket mer klassisk synthpop/new wave som mycket annat i denna period. "Riktig" post-punk i mina öron är vanligtvis mycket mer "back to basics" - måste vara elbas tex. Klassisk post punk är i mina öron mer klassisk rock sättning fast med lite inspel av synthar.. kanske då främst pads eller som i VIVA exemplet nedan fet Emulator 2 Arco strings som en matta över hela verket Gillas!

    Men är min modell - hur resonerar ni andra som öht bryr er om genres och kategorier och inte bara säger - är det bra - är det bra


    https://youtu.be/g9y76Stv9cA
    Jag kan delvis hålla med, men för mig är tex Gang of 4 postpunk. Inte ett spår av syntar.

  57. #117
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan delvis hålla med, men för mig är tex Gang of 4 postpunk. Inte ett spår av syntar.
    Det är helt klart en speciell estetik, där folk börjat inspireras av tysk musik samt av musik Bowie gjorde i Tyskland. Basismen är ett kapitel för sig. Vad drev folk som Gang of Fours Dave Allen eller Echo and the Bunnymens Les Pattinson att börja spela som de gjorde? Visst, hos t ex Peter Hook hör man väl en vidareutveckling av exempelvis Dave Alexanders basspel i Stooges, men alltså funken? Den blev ju helt dominerande ett tag.

  58. #118
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan delvis hålla med, men för mig är tex Gang of 4 postpunk. Inte ett spår av syntar.
    Ahh - ja, håller helt med! Behöver verkligen inte vara synthar med. Men jämför man med "klassisk" punk hade ju en Joy Division/New Order synthmatta varit helt otänkbar. Så tycker det finns en liten linjeskiljare just där. Minns back in the days - vi kallade våra punkvänner - först till slutet musik. Gick så satans fort (var väl innan speed metal var uppfunnet). Tycker sällan post punk är riktigt så "rask till slutet" vanligtvis.

  59. #119
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt klart en speciell estetik, där folk börjat inspireras av tysk musik samt av musik Bowie gjorde i Tyskland. Basismen är ett kapitel för sig. Vad drev folk som Gang of Fours Dave Allen eller Echo and the Bunnymens Les Pattinson att börja spela som de gjorde? Visst, hos t ex Peter Hook hör man väl en vidareutveckling av exempelvis Dave Alexanders basspel i Stooges, men alltså funken? Den blev ju helt dominerande ett tag.
    Talking Heads och Pere Ubu var tidiga med det där, kanske med inspiration från Can. Talking Heads gillade väl James Brown helt enkelt, och så funkade själva ljudbilden och blev en ny typ av energi. 1979 var det många som körde - The Slits, Delta 5, Au Pairs, Mekons (också lite föregångare). Flera gjorde covers på RnB-låtar. Både northern soul- och ska gjorde nog sitt i UK också.

    Och med typ Liquid Liquid, E.S.G och Lizzy Mercier Descloux blev det en egen genre ett ytterligare steg ifrån punken.

    I Sverige var det väl mest Ubangi och Dag Vag som drog ditåt. Med extra cred till Neneh Cherry i Rip Rig & Panic.

  60. #120
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med extra cred till Neneh Cherry i Rip Rig & Panic.
    Och Slits!

Liknande ämnen

  1. Era favoritlåtar med Kent?
    Av theVOID i forum Skivor & artister
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2022-03-06, 09:06
  2. Har ni några favoritlåtar med endast ett instrument?
    Av Haplo i forum Skivor & artister
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 17:20
  3. Vilka synthar/etc har balanserade utgångar? Vilka har det inte?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 17:48
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •