Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 301 till 360 av 380

Ämne: Waldorf Quantum

  1. #301
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även en Quantum behöver ta sig ett glas ibland

    Bifogad fil 91669

    Nu i annan 99s ägo
    Välkommen! Min Quantum är nykterist, men den dömer naturligtvis inte andra för det.

  2. #302
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur går det med era quantums?
    Ah, jag glömde lägga en länk till min första demo av den i denna tråd, som jag lade upp på tuben i juni 2019. Kort därefter så rev jag ner min dator, och bytte nästan all hårdvara. Glömde därefter att lägga in länken i denna tråd:

    https://youtu.be/19D8E3YYna8
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-01-31 klockan 09:10. Anledning: skrivfel

  3. #303
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Välkommen! Min Quantum är nykterist, men den dömer naturligtvis inte andra för det.
    noteras bör att Quantumens gamle ägare (jag) drack lättöl

  4. #304
    Synthalicious
    Synthalicious är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    noteras bör att Quantumens gamle ägare (jag) drack lättöl
    Quantum är en av flera maskiner jag har på min relativt korta lista. Får jag fråga varför du sålde den? Alltså som i om du hade en annan liknande så det blev tårta på tårta eller så, tänker jag kan rensa bort nåt från min lista (ursäkta om jag kapar tråden lite)

  5. #305
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Synthalicious Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantum är en av flera maskiner jag har på min relativt korta lista. Får jag fråga varför du sålde den? Alltså som i om du hade en annan liknande så det blev tårta på tårta eller så, tänker jag kan rensa bort nåt från min lista (ursäkta om jag kapar tråden lite)
    Som jag skrev i säljtråden så märkte jag att den konstant stod på med ett egenskapat monofoniskt ljud. Kändes som slöseri m en 40k synt. Jag är mer låtskrivare än ljudmeckare. O sen har jag "enklare" wavetablesyntar. Så Qs försäljning bekostade lite fler analoga monofoner av finare kvalisort samt en P12

  6. #306
    Synthalicious
    Synthalicious är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev i säljtråden så märkte jag att den konstant stod på med ett egenskapat monofoniskt ljud. Kändes som slöseri m en 40k synt. Jag är mer låtskrivare än ljudmeckare. O sen har jag "enklare" wavetablesyntar. Så Qs försäljning bekostade lite fler analoga monofoner av finare kvalisort samt en P12
    Ah ganska exakt precis som jag, älskar att spela ljud mer än att göra ljud (har inte kunskapen helt enkelt). Tack för svar, uppskattas!

  7. #307
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    jag är mest nyfiken på om några är igång och jobbar med Qunatum eller om den mest köptes och sedan såldes.
    Anledningen är dels att jag själv är väldigt intresserad av synten men blir bekymrad över alla säljannonser som har dykt upp.
    Jag har försökt sätta mig in i synten så gott det går men samtidigt känner jag att 40k för en wavetablesynt är väldigt mycket pengar. Kanske det räcker med en Blofeld?
    Några tankar kring Quantum från er som har använt den?

  8. #308
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sweet tweak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,
    jag är mest nyfiken på om några är igång och jobbar med Qunatum eller om den mest köptes och sedan såldes.
    Anledningen är dels att jag själv är väldigt intresserad av synten men blir bekymrad över alla säljannonser som har dykt upp.
    Jag har försökt sätta mig in i synten så gott det går men samtidigt känner jag att 40k för en wavetablesynt är väldigt mycket pengar. Kanske det räcker med en Blofeld?
    Några tankar kring Quantum från er som har använt den?
    Jag gillar min, dubbla filter, 5 LFO;er, 5 enveloper och flera olika synteser lockade mej direkt. Men vi är nog många som undrar vad som händer med nya O.S. v.2.0. Den visades förra våren, och skulle släppas till sommaren. Många är nog undrande över produktsupporten helt enkelt.

  9. #309
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Liknade slutsats som jag har kommit fram till, att väntan på O.S. v.2.0 har varit lite längre än vad man har förväntat sig.
    Bara till att vänta och se vad som händer med det nya O.S.

  10. #310
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Fast finns det någon användare som inte kör v2.0-beta?

  11. #311
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast finns det någon användare som inte kör v2.0-beta?
    hehe...jag skulle hämta beta-version häromdagen, men hittade inte min login i röran hemma. Det var väl rätt nyligen som Waldorf gjorde beta-version mer allmänt tillgänglig? Kör du en Quantum med beta-OS,tei?

  12. #312
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe...jag skulle hämta beta-version häromdagen, men hittade inte min login i röran hemma. Det var väl rätt nyligen som Waldorf gjorde beta-version mer allmänt tillgänglig? Kör du en Quantum med beta-OS,tei?
    Nej, anser mig inte ha plats (även om det kliar i "köp nu"-fingret), men jag läser av och till quantumtråden på gearslutz och har där fått intrycket att alla som ber om det får bli betatestare.

  13. #313
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om det är lättillgängligt att få OS V2.10-beta så är det bara bra. Av någon anledning trodde jag att det bara var ett fåtal som fick vara testpiloter för nya OS. Ett steg närmre mot en Quantum.

  14. #314
    OldNikk
    OldNikk är inte uppkopplad
    OldNikks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag skickade PM till rolfw på Gearslutz för att bli betatestare.
    Alla som vill får vara med men han lägger till alla requests först när en ny betaversion släpps.

    Quantumen är fet men jag sålde min för att jag jobbar bättre/är mer van med helanalogt så det blev en Moog One istället.

    Tror att Quantum kommer vara riktigt bra när dom är klara med nästa version.
    Don Solaris håller på att ”extrakta” wavetables från gamla klassiker som Prophet VS etc. Dom ska ingå i nästa version tydligen.

  15. #315
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, anser mig inte ha plats (även om det kliar i "köp nu"-fingret), men jag läser av och till quantumtråden på gearslutz och har där fått intrycket att alla som ber om det får bli betatestare.
    Kollar man på Waldorfs support-sajt för Quantum så skriver de ut att de gärna tar emot beta-testare:
    https://waldorfmusic.weclapp.com/web...e?faqId=165344
    Det är bara att skriva till deras support och säga till.

  16. #316
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    För mig kommer det nog som något av en besvikelse att det är ett gäng VS-tables vi väntar på för att få tillgång till v2. Sådant använder jag min Solaris till. Jag trodde att FM-prylen var själva grejen. Å andra sidan infann sig samma besvikelse efter att ha gått och väntat på FM-uppdateringen till Prophet 12. Jag har fortfarande inte lyckats få till något njutbart med den grejen.

  17. #317
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Och DÄR släpptes nya OS:et. Finns i era Waldorfkonton.

    https://waldorfmusic.com/en/

  18. #318
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    WOW! Nu blev det plötsligt mycket att sätta sej in i Tror jag lärt mej det mesta om MFB Synth Pro snart, Och Hydran har jag knappt tummat på Men, men, både Hydran och Quantum är så djupa, så där tar det det lång tid att få kläm på helheten.

  19. #319
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WOW! Nu blev det plötsligt mycket att sätta sej in i Tror jag lärt mej det mesta om MFB Synth Pro snart, Och Hydran har jag knappt tummat på Men, men, både Hydran och Quantum är så djupa, så där tar det det lång tid att få kläm på helheten.
    Jag har helt skippat tanken på en Hydra, just för att Quantumen är så jämra djup. Dumt att binda ris åt sin egen rygg, tänker jag, och köper en Hydra en annan gång…

  20. #320
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig kommer det nog som något av en besvikelse att det är ett gäng VS-tables vi väntar på för att få tillgång till v2. Sådant använder jag min Solaris till. Jag trodde att FM-prylen var själva grejen. Å andra sidan infann sig samma besvikelse efter att ha gått och väntat på FM-uppdateringen till Prophet 12. Jag har fortfarande inte lyckats få till något njutbart med den grejen.
    Där kom det med råge

    Fan vilken GAS man fick...verkligen inte tid att köpa dyr synth nu

  21. #321
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och DÄR släpptes nya OS:et. Finns i era Waldorfkonton.

    https://waldorfmusic.com/en/
    Och här trodde jag att jag skulle komma med en nyhet...haha, nästan ett dygn för sent för det!

    Jag har inte gjort uppgraderingen ännu och nu ska jag ute med vovven. Kanske hinner jag med det imorgon. Någon av er som uppgraderat redan? Några tankar i så fall?

  22. #322
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har helt skippat tanken på en Hydra, just för att Quantumen är så jämra djup. Dumt att binda ris åt sin egen rygg, tänker jag, och köper en Hydra en annan gång…

    Va? Köpte du också en Quantum? Grattis! Vi har ju inte ens hunnit jämföra våra Solarisar än! Hur ska nu detta gå?

  23. #323
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tjena, jag importerar just nu nya ljudbiblioteket till OS v.2.0: Var tvungen att antingen rensa alla banker, eller att manuellt ta bort bank för bank... Minnesplatserna var fulla redan. Ville ju inte radera alla ljud jag själv gjort. Kunde väl ha gjort backup på egna banken förstås, och sedan börjat från början... Men OS gick väldigt smidigt och snabbt in från ett SD-kort. Med nya OS;et, kan kommande OS även uppdateras från FAT/FAT32-formaterad USB-sticka. Testade att redigera FM som hastigast. Väldigt visuellt och bra.

  24. #324
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Idag rotade jag runt i v.2, och lusläste allt jag kunde hitta om just FM-motorn. Försökte hitta ett sätt att ladda in DX7 Factory presets. Det finns inte i nuläget tyvärr. Däremot hittar man 13st templates att utgå ifrån. En lång lista med algo presets, där upp till 6st kernels (operators) på Yamaha-språk, är strukturerade. Man kan alltså ha en uppsättning för varje Oscillator! Med denna flexibilitet, är det möjligt att skapa upp till tre lager av DX7-ljud! Men utan ett verktyg för import av DX7-banker, är det ett tidskrävande mammut-jobb.
    Det pratades dock om import av DX7-ljud, när nyheten om OS v.2 släpptes. Så jag ligger lågt med FM-synten så länge.

  25. #325
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag rotade jag runt i v.2, och lusläste allt jag kunde hitta om just FM-motorn. Försökte hitta ett sätt att ladda in DX7 Factory presets. Det finns inte i nuläget tyvärr. Däremot hittar man 13st templates att utgå ifrån. En lång lista med algo presets, där upp till 6st kernels (operators) på Yamaha-språk, är strukturerade. Man kan alltså ha en uppsättning för varje Oscillator! Med denna flexibilitet, är det möjligt att skapa upp till tre lager av DX7-ljud! Men utan ett verktyg för import av DX7-banker, är det ett tidskrävande mammut-jobb.
    Det pratades dock om import av DX7-ljud, när nyheten om OS v.2 släpptes. Så jag ligger lågt med FM-synten så länge.
    Tack för denna info. Jag hade noterat att det skulle gå att importera DX7-patchar men ännu inte gett mig på att försöka testa det. Vad jag förstår på dig så är den här funktionen alltså inte implementerad än, bara annonserad. Jaja. Det är ju inte så att jag har fritidsproblem med Quantum, tvärt om, så att det inte går att importera är väl ett icke-problem ändå.

    Har du förstått om det är en ett-till-ett-mappning mellan FM-syntesen i Quantum och den i DX7? Jag tänker på algoritmernas antal och funktion, till exempel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Köpte du också en Quantum? Grattis! Vi har ju inte ens hunnit jämföra våra Solarisar än! Hur ska nu detta gå?
    Börjar bli dags för ett meet.

  26. #326
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    DX7-patchar GÅR att importera tydligen! Man ska lägga in patchen i sysex-format på ett SD-kort, och därifrån importera den. Då skapar Quantum en patch, där ljudet laddas in i osc1 kernel mode. Måste testas framöver!
    Nattvards bibliotek med Fairlight CMI IIX i 8-bit klarar Quantum att importera tydligen
    " Fairlight iix library @ 8bit 1480 Hz A3 (Fairlight standard) imports beautiful into Quantum -no conversion needed.!

    http://www.nattvard.com/iix/database.php

    (Select 8 bit wave from options --having used the IIX back in the day!Quantum is only hardware on market that can handle the 8 bit format and 1480hz sample rate.)

    Complete IIX library in link , the samples are extracted from various Fairlight II(x) floppys. It's the real deal, please ignore the Ebay sample packs, which are the wrong technique to recreate the library ! Thank you Carl Jakobsson"

  27. #327
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, har lyckats importera en hel drös med DX7-ljud nu Övriga 2 oscillatorer, alla filter och enveloper blir offline tyvärr.
    Men...om man splittar alt. har två lager med två olika ljud, så har det andra ljudet alla sina parametrar, så länge man inte väljer en Kernel synth som waveform igen Känns som en ok kompromiss tycker jag
    EDIT: Kan tillägga att jag samtidigt installerade Dexed, den enkla och smidiga editorn/emulatorn,
    för att med datorns hjälp, välja ut DX7-ljud, och vid behov redigera dessa.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-05-30 klockan 21:45. Anledning: Mer info

  28. #328
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Köp ny dyr finsynt.
    Jobba med att importera gammljud.
    Förlita dig på extern mjukvarubaserad editor.
    Upplev okej kompromiss.

    Vad missar jag här?

    (Ingen kritik - vill förstå)

  29. #329
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Vad missar jag här?
    https://www.forbes.com/global/2001/1...l#1ee491a02080

  30. #330
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "It was very humbling. You come across dead climbers. The mountains are a demanding, cold place, and they don’t allow for mistakes."

    😁

  31. #331
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "It was very humbling. You come across dead climbers. The mountains are a demanding, cold place, and they don’t allow for mistakes."

    ��
    Låter precis som modularsynteri...

  32. #332
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter precis som modularsynteri...
    Tycker det låter som FM-syntes i ett nötskal.

  33. #333
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det låter som FM-syntes i ett nötskal.
    Du är inte helt fel ute, men FM-syntes är ju inte "bara för att man kan"...

  34. #334
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nej, det är mer "bara för att man INTE kan men gör ändå"

  35. #335
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp ny dyr finsynt.
    Jobba med att importera gammljud.
    Förlita dig på extern mjukvarubaserad editor.
    Upplev okej kompromiss.

    Vad missar jag här?

    (Ingen kritik - vill förstå)
    Haha! Vissa blir visst aldrig nöjda...
    Jo, det kan låta som lite rundgång, i mitt sökande efter DX7-ljud och Fairlight IIx ljudbibliotek...MEN,
    1. DX7;an har lite unika klanger, med ett yxigt gränssnitt att jobba i. Tyvärr importeras inte DX7-ljuden in i Quantums egna Kernel-motor, utan till en separat stramare FM-motor, som dock hanterar sysex-filer rakt av. EDIT:Jodå, filter m.m. kan nyttjas med FM-motorn. Quantum kopplar automatiskt förbi filter, när man importerar DX7-filen till Osc1. Gå in och ändra routing i Osc1 i efterhand, så ska det funka.
    2. Fairlight CMI IIx är en sådan milstolpe i synthistoria, så det är kul att en modern synt ens klarar läsa in dessa ljud. Påminner om trumljuden som gamla trummaskiner har, som samplades av, för att få samma sound i modernare låtar
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-06-18 klockan 23:44. Anledning: Rättelse

  36. #336
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men vill man ha DX-fest är det ju bara att köpa en. De är ju inte precis ovanliga. Att leka Fairlight känns liksom betydligt rimligare.

  37. #337
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Det verkar som om Quantum kommer att kunna bli 16-rösters, om analoga filter inte nyttjas. Funktioner i nya Iridium ska troligen komma med uppgraderingar i framtiden, i Quantum.

  38. #338
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar som om Quantum kommer att kunna bli 16-rösters, om analoga filter inte nyttjas. Funktioner i nya Iridium ska troligen komma med uppgraderingar i framtiden, i Quantum.
    Ja, jag såg Iridium-filmen där Rolf berättade att man tittade på den möjligheten. Det ska bli spännande att se hur det går. Jag tycker faktiskt att Quantums digitala filter sammantaget är betydligt roligare än de analoga.

  39. #339
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag såg Iridium-filmen där Rolf berättade att man tittade på den möjligheten. Det ska bli spännande att se hur det går. Jag tycker faktiskt att Quantums digitala filter sammantaget är betydligt roligare än de analoga.
    Min lilla kritik mot Quantums analoga filter, är att nån filter drive inte finns, som påverkas av ingångs-nivåerna.
    Dessvärre verkar min display ha fått en intern genomskinlig bubbla, som ser ut som luft eller vätska. Waldorf vill att jag skickar in den...
    Import av stereoljudfiler på 2 minuter eller mer, verkar också skapa konstigheter. Återkommer med detaljer senare. (Update: Jag fick min Quantum lagad, men bytte in den mot en Iridium. Jag har dock inte testat att lägga in lång sampling i den ännu. Återkommer efter ett test.)
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-02-15 klockan 10:45. Anledning: ny info

  40. #340
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag så att bax-shop.be fn sänk priset till 3353 Euro, billigaste jag sett för en ny. De brukar ligga runt 4000 annars.

    https://www.bax-shop.be/fr/synthetis...r-polyphonique
    Senast redigerat av depulse den 2021-02-13 klockan 14:28.

  41. #341
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Fan...nu fick jag GAS på en Iridium igen.

  42. #342
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag så att bax-shop.de fn sänk priset till 3353 Euro, billigaste jag sett för en ny. De brukar ligga runt 4000 annars.

    https://www.bax-shop.be/fr/synthetis...r-polyphonique
    Jisses! Bra pris!

  43. #343
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kyra också billigare där.. typ 17k även Blofeld...

  44. #344
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag så att bax-shop.be fn sänk priset till 3353 Euro, billigaste jag sett för en ny. De brukar ligga runt 4000 annars.

    https://www.bax-shop.be/fr/synthetis...r-polyphonique
    Verkar ej vara så på svenska bax...

  45. #345
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar ej vara så på svenska bax...
    Ibland kör de olika drives beroende på vilken Bax man beställer från.

  46. #346
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Endast ett ex kvar verkar det som. Hovrar..

  47. #347
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, nu har jag testat att ladda in samma 6minuters låt 16-bit 44,1kHz i Iridium. Exakt samma fel händer med ljudfilen. Storleken på filen tycks vara för stor(65,84MB). Om jag kapade ner den till ett par minuter funkade den. Jag fick aldrig något svar från Waldorf i mitt ärende förra sommaren, mer än att dom ville veta lite mer om filtypen.

  48. #348
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, nu har jag testat att ladda in samma 6minuters låt 16-bit 44,1kHz i Iridium. Exakt samma fel händer med ljudfilen. Storleken på filen tycks vara för stor(65,84MB). Om jag kapade ner den till ett par minuter funkade den. Jag fick aldrig något svar från Waldorf i mitt ärende förra sommaren, mer än att dom ville veta lite mer om filtypen.
    Är du med i betatest-gruppen? Det är en version 3 av mjukvaran på gång som ska ensa Iridium och Quantum och där är testerna (och felrapporterna) i full gång och jag misstänker att en bug som din skulle kunna få lite attention i samband med detta.

  49. #349
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    @koenig nix, har inte anmält mej för beta-tester. kanske borde göra det...

  50. #350
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Är det någon som vet vilken den senaste uppdateringen är som man kan köra på Mk 1-hårdvaran?

  51. #351
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Nu har jag en!

  52. #352
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag en!
    Wohoo! Grattis!

  53. #353
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag en!
    Mkii?

  54. #354
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Grattis Erik G! Bytte in min Quantum mot en Iridium, när Quantum fått pekskärmen fixad av Waldorf. Men den byttes nyligen in, när jag köpte ett Nord Stage 4 88key. Mäktiga Waldorf-maskiner båda två, men jag insåg att Quantum & Iridium inte passade mitt ljudskapande riktigt

  55. #355
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mkii?
    Nä 1.

  56. #356
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Quantum har två parallella analoga filter per röst. Det får jag till 16 analoga filter.
    Borde dessa inte kunna routas om så man kan få 16 analoga röster, nu när OS 3.0 möjliggör 16 digitala röster?
    Fast hårdvaran är kanske (troligen) hårt kopplad till två parallella.

  57. #357
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Precis, om inte hårdvaran är designad på det viset så går det inte. Däremot kunde man väl få lite poly/para-foni? Så länge man spelar med bara åtta röster så får varje röst ett eget filter, går man över det så får de använda samma filter som någon annan digital röst.

  58. #358
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Grattis!! Är sjukt sugen själv och vill gärna testa en mkII för att känna på nya Fatar keybeden ifall den är lika bra som på 1:an. Den grå är snyggare..

  59. #359
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sweet tweak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,
    jag är mest nyfiken på om några är igång och jobbar med Qunatum eller om den mest köptes och sedan såldes.
    Anledningen är dels att jag själv är väldigt intresserad av synten men blir bekymrad över alla säljannonser som har dykt upp.
    Jag har försökt sätta mig in i synten så gott det går men samtidigt känner jag att 40k för en wavetablesynt är väldigt mycket pengar. Kanske det räcker med en Blofeld?
    Några tankar kring Quantum från er som har använt den?
    Låter bra, perfekt för att bygga stora ljudlandskap. Bra interface.
    Tror iridium desktop har ersatt många quantum, annars så är din teori också högst rimlig. Finns så många wt-maskiner tillgängliga plötsligt att det är att elda för grisarna om man bara har den till det.

  60. #360
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Waldorf Quantum Mk1, beg

    27 995 SEK

    https://www.jam.se/sv/produkter/synt...m-mk1-beg.html

Liknande ämnen

  1. Tangerine Dream - Quantum Gate - Kommande ....
    Av Amonhoteph i forum Skivor & artister
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 10:30
  2. när släpps Tangerine Dream - Quantum Gate??
    Av cyberpunx i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-09, 20:16
  3. Fairlight Quantum.Live Table-Top
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •