Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Vilka hörlurar ska jag köpa? (1000-2000 kr, halv/hel-öppna)

  1. #1
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior

    Vilka hörlurar ska jag köpa? (1000-2000 kr, halv/hel-öppna)

    Jag måste ha ett par hörlurar jag kan förlita mig på.
    Jag har kikat på Sennheiser HD 600/650, men det kanske finns något bättre alternativ?

    Mina krav:
    Någorlunda rak frekvensrespons
    Inte göra ont på eller i öronen efter längre sittningar
    Hyfsat billiga beg. Ca 1000-2000 kr
    Öppna lurar då jag fått för mig att de inte blir klaustrofobiska i basen som stängda lurar (?)
    De ska gå att mixa i!!!!!
    Snygg/cool design
    Bra märke

  2. #2
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Beyerdynamic dt990. Öppna, superbekväma och låter finfint. Kört dom i många år nu.

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag kör med Focal Spirit Pro. 2 600 SEK på Deluxe. Det är väl ca 2 000 beroende på hur noga man är.
    Otroligt bra lurar. Jag har mixat mycket musik enbart i dessa utan referens i högtalare och det låter ändå vettigt.

    https://www.dlxmusic.se/produkter/ho...cal-spirit-pro

  4. #4
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Efter att ha kört diverse Akg, Beyer dynamic och Sennheiser under snart 30 år, så kände jag för något nytt.

    AiAiAi TMA 2 modular.

    Kör själv med Young Guru versionen. Är väldigt nöjd.

    https://aiaiai.dk/headphones/tma-2/young-guru-preset

  5. #5
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Finns säkert flera bra kandidater, men jag har kört på Beyerdynamic DT-250 i fem år och är helnöjd. Bekväma runt öronen.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med Focal Spirit Pro. 2 600 SEK på Deluxe. Det är väl ca 2 000 beroende på hur noga man är.
    Otroligt bra lurar. Jag har mixat mycket musik enbart i dessa utan referens i högtalare och det låter ändå vettigt.

    https://www.dlxmusic.se/produkter/ho...cal-spirit-pro
    +1 på dessa. Tycker ofta mixarna blir bra i dessa. Brukar varva med HD25 ibland för grejer med fokus på bas/kick.

    Tror även beyerdynamic är ett bra val. Dom är ju öppna och lite snällare mot öronen.

  7. #7
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med Focal Spirit Pro. 2 600 SEK på Deluxe. Det är väl ca 2 000 beroende på hur noga man är.
    Otroligt bra lurar. Jag har mixat mycket musik enbart i dessa utan referens i högtalare och det låter ändå vettigt.

    https://www.dlxmusic.se/produkter/ho...cal-spirit-pro
    +2! Köpte nyss ett par, hur nöjd som helst.

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jävligt sugen på att prova Focal.... slutat använda HD-25 för problemet med dom är att allt låter så djävla bra...vilket ju är sjysst för att lyssna på musik med men inte mixa.... fattar varför K240 varit gammelstandard i studiosammanhang då allt låter skit i dom... får du något att låta bra i dom så gör det förmodligen det överallt..... Apex Twin säger ju samma om Sony MDR-7510 ..jävligt bäst att mixa allt i , men långt i från bäst att lyssna musik i.... han brukar ju förövrigt nästan alltid köra Sony CD1700 live...

    Så bästa ljudet lurar kanske inte alltid är bäst för mix.... ärlighet är viktigare än mys

    Men om Andreas säger Focal så är det förmodligen vettigt... annars..billig skit som K240 el MDR-7510 kan vara helt ok...... men vad vet jag egentligen liksom

  9. #9
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Focal verkar lovande.

  10. #10
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag har kört beyer dt-990 i flera år nu och enda anledningen till att jag aldrig orkat byta (det har iofs vart nära några ggr) är att jag lärt mig hur dom funkar men jag skulle inte rekommendera dom faktiskt. Tycker det känns som att de för lätta i basen/för mycket diskant/snefördelade för vad som ska kännas rimligt liksom. Men de "låter" ju bra och sköna att ha på sig etc.

    Jag hade kört på dt-880 istället i så fall. Tror de kostar typ 1800. Har provat den typ 2 ggr och t.o.m. jämfört med 990 och jag tycker 880 låter mycket bättre för mix. 880 är hel öppna också.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stämmer in i Focal fanboybandet Nog f-n låter de bra, men de gullas definitivt inte med materialet...

  12. #12
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Va menar du?

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer in i Focal fanboybandet Nog f-n låter de bra, men de gullas definitivt inte med materialet...

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    De är kyligt precisa och avslöjande (låter bra) och inte överslätande som HiFi-lurar, t.ex. typ Sennheiser.

    Edit: De översätter bra mot monitorer - de lär vara konstruerade för att ligga nära Focals monitorserier i lyssningsupplevelse.

  14. #14
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Ett av problemen med hörlurar, liksom med monitorer är att det är personligt vad man gillar och vad som funkar bäst.

    Gå till en musikaffär där du kan prova flera olika och jämför själv. Lyssna på material du är van vid, och ditt eget material.

    Och glöm inte bort att även hörlursförstärkaren påverkar hur det låter, inte lika mycket som själva lurarna – men det är verkligen pricken över i'et med en riktigt bra förstärkare. Jag rekommenderar SPL Phonitor Mini, men det finns andra bra också. Jag är mycket nöjd över min kombo med Phonitor Mini och HD650, låter toppen, både för att njuta/lyssna på musik och för att producera i. Men jag slutmixar alltid med monitorer.

  15. #15
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Ultrasone Pro2900. Ligger i och för sig lite högre i pris, men det är de värda.
    Beyerdynamic DT880 Pro (halvöppna) är annars ett bra val i prisklassen - enligt min mening betydligt bättre än DT990, som några har nämnt.

  16. #16
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag säger det igen. Det enda sättet att hitta ett par lurar är att gå runt till olika butiker och testa.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fattar varför K240 varit gammelstandard i studiosammanhang då allt låter skit i dom.
    Aha, är det därför?!

    Jag kör mest K-240S och varvar med DT-250 när jag bandar sång. Men s-tan vad basigt det blir. Speciellt om man har megastor skalle som jag (hattstorlek 63 och ändå utan hår) och de klämmer åt rejält. jag får Mauleröron på kuppen, samt kokar skallen.

    Utöver det så säger jag - kör med allt du hittar och testa. Jag kör separat hörlurssplitter så jag lätt kan varva olika lurar och lyssna på olika sätt. Lite OT på frågan, men jag tror inte ett par lurar fyller alla kraven.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger det igen. Det enda sättet att hitta ett par lurar är att gå runt till olika butiker och testa.
    Snarare be att få låna hem några lurar - risken är annars att man kommer hem med de man spontant gillade bäst

  19. #19
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är kyligt precisa och avslöjande (låter bra) och inte överslätande som HiFi-lurar, t.ex. typ Sennheiser.

    Edit: De översätter bra mot monitorer - de lär vara konstruerade för att ligga nära Focals monitorserier i lyssningsupplevelse.
    Medhåll. Min huvudsakliga monitorer i studion är Focal (och ett par Genelec) och saker jag gjort hemma i Focal-hörlurarna låter även bra i högtalarna.

  20. #20
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Det blev ett par Focal spirit pro.

  21. #21
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Då blir det ett par sånna för mig med

  22. #22
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Fan, verkar som jag råkat ut för min första blåsning...

    Edit: fick tillbaks pengarna men hade hellre velat ha lurarna... någon som säljer ett par?
    Senast redigerat av otechn den 2017-04-19 klockan 14:15.

  23. #23
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Vad tycker förresten fölket om hörlursförstärkare kontra köra datorn/ljudkortets inbyggda?

  24. #24
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag körde direkt från kortet förut men skaffade förstärkare för ett tag sen. Jag vet inte om jag tycker att det låter så jättemycket bättre egentligen men lite kanske. I alla fall så är det ganska stor skillnad på ljudet. Mycket större än jag hade trott innan.

  25. #25
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt sugen på att prova Focal.... slutat använda HD-25 för problemet med dom är att allt låter så djävla bra...vilket ju är sjysst för att lyssna på musik med men inte mixa.... fattar varför K240 varit gammelstandard i studiosammanhang då allt låter skit i dom... får du något att låta bra i dom så gör det förmodligen det överallt..... Apex Twin säger ju samma om Sony MDR-7510 ..jävligt bäst att mixa allt i , men långt i från bäst att lyssna musik i.... han brukar ju förövrigt nästan alltid köra Sony CD1700 live...

    Så bästa ljudet lurar kanske inte alltid är bäst för mix.... ärlighet är viktigare än mys

    Men om Andreas säger Focal så är det förmodligen vettigt... annars..billig skit som K240 el MDR-7510 kan vara helt ok...... men vad vet jag egentligen liksom
    7510 är sjukt bra. Otroligt omfång och bra kurva. Kört dem själv i snart tre år. Lite varning dock är att de kan ljuga lite i basen, värt att referenslyssna. Fruktansvärt nöjd med mina iaf, de är otroligt bekväma även med glasögon.

  26. #26
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av otechn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker förresten fölket om hörlursförstärkare kontra köra datorn/ljudkortets inbyggda?
    Skaffade en Audioquest Dragonfly Black för att ha på jobbet. Slutade med att jag använder den så fort det ska lyssnas i lurar - funkar ju även på iPhonen.

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffade en Audioquest Dragonfly Black för att ha på jobbet. Slutade med att jag använder den så fort det ska lyssnas i lurar - funkar ju även på iPhonen.
    Jag kör med Audioquest Dragonfly Red då jag sitter på deltidskontorsprojektledarjobbet eller då jag är bortrest med minimal packning. Den tillsammans med ett par JH Audio-lurar säger mig det mesta om allt. Jag har två par bättre lurförstärkare i min masteringstudio, men till en riktigt minimal setup så är Dragonfly Red helt fantastisk! Prisvärd liten grej tycker jag.

    Den är ju för övrigt inte "bara" en hörlursförstärkare, utan den har ju även en DAC som är betydligt bättre än macarnas inbyggda.

    Jag har däremot aldrig testat Black, men den är säkert också fin

  28. #28
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Screw you guys. Nu var jag tvungen att köpa ett par Focal Spirit Pro. *pank*

  29. #29
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Screw you guys. Nu var jag tvungen att köpa ett par Focal Spirit Pro. *pank*
    Köpte du i butik? I så fall: vilken/vilka har dem inne för test?

  30. #30
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Haha hypen!!!

  31. #31
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte du i butik? I så fall: vilken/vilka har dem inne för test?
    Jag köpte hos djservice, men lade ordern online, så jag hämtade bara upp otestat i butiken. Vet inte om de har så att man kan prova.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha hypen!!!
    Vem här inne får spons av Focal??!!

  32. #32
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Var som sagt inne på ett par Focal men det blev ett par Beyerdynamic 880 pro istället.
    Senast redigerat av otechn den 2017-04-26 klockan 16:58.

  33. #33
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Sitter och testar Beyerdynamic 880 PRO (250 ohm) nu. Det känns som att det skulle behövas lite förstärkning... får typ inte ut någon volym ur dem.
    Men de låter jävigt bra iallafall.

  34. #34
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av otechn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och testar Beyerdynamic 880 PRO (250 ohm) nu. Det känns som att det skulle behövas lite förstärkning... får typ inte ut någon volym ur dem.
    Men de låter jävigt bra iallafall.
    Ah, sugen på att prova sådana. Ja, 250ohmlurar behöver ju sin förstärkning.

  35. #35
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Ah men skaffa förstärkare då! Det var ju den största skillnaden mot tidigare att man får upp volymen på ett helt annat sätt med förstärkaren. Där är det jättestor skillnad. Tycker som sagt också att 880 lät sjukt bra när jag testat dom. Har nästan köpt dom typ flera gånger.. haha

  36. #36
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av otechn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och testar Beyerdynamic 880 PRO (250 ohm) nu. Det känns som att det skulle behövas lite förstärkning... får typ inte ut någon volym ur dem.
    Men de låter jävigt bra iallafall.
    DT880 Pro är de jag gillade bäst av Beyerdynamic-lurarna, när jag hade ett gäng och testade, så det är lurar som jag kan rekommendera.
    Vad har du för ljudkort - och strömförsörjs det enbart av USB-porten?
    USB-porten har ju begränsningar för vad den kan mata ut, så om du inte får ut tillräckligt mycket kräm från utgången, så kanske du inte behöver en extern hörlursförstärkare, utan det kanske räcker att koppla in separat nätdel till ljudkortet...

  37. #37
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Mitt kort har alltid fått ström från en strömsladd och det blev stor skillnad i volym i alla fall..

Liknande ämnen

  1. vilka helbilliga hörlurar låter bra?
    Av hasparigus pink i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 21:33
  2. Vilka hörlurar använder ni för inspelning och mixning?
    Av biomoib i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 11:10
  3. Ska köpa ett par hörlurar idag, dilemma!
    Av Lazovsky i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 00:27
  4. Sh-1000 Vs Sh-2000
    Av psyjazz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 20:30
  5. Vilka hörlurar, igen ?
    Av Haplo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-01-10, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •