Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: 600mA

  1. #1
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

    600mA

    Kan man köra en effekt med en nätadapter på 9v 600mA när pedalen specifierar 9v 500mA?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ja.

    500mA är det minsta tillverkaren rekommenderar. Inte max. Tvärtemot volttalet som är max.

  3. #3
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja.

    500mA är det minsta tillverkaren rekommenderar. Inte max. Tvärtemot volttalet som är max.
    Tackar!

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Du kan tänka på det som en uppdämd flod med en turbin. A är ström, alltså hur mycket som måste strömma igenom för att turbinen ska kunna snurra. Nu behöver pedalen 500 mA, och adaptern kan ge 600, så du har 100 mA till övers.

    V är spänning, det är hur mkt vattnet pressar på fördämningen. Spänning är precis vad det låter som, hur mkt tryck det ligger mellan de två polerna. Är den för hög så knäcks dammen, är den för låg så blir det för tungt att dra runt turbinen.

    Ja, som jag brukar säga angående mina egna liknelser. De är inte skitbra, men de är gratis!

  5. #5
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan tänka på det som en uppdämd flod med en turbin. A är ström, alltså hur mycket som måste strömma igenom för att turbinen ska kunna snurra. Nu behöver pedalen 500 mA, och adaptern kan ge 600, så du har 100 mA till övers.

    V är spänning, det är hur mkt vattnet pressar på fördämningen. Spänning är precis vad det låter som, hur mkt tryck det ligger mellan de två polerna. Är den för hög så knäcks dammen, är den för låg så blir det för tungt att dra runt turbinen.

    Ja, som jag brukar säga angående mina egna liknelser. De är inte skitbra, men de är gratis!
    Inget fel på dina liknelser och gratis är bäst!

    Så när det gäller mA finns där, i praktiken, ingen övre gräns?

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så när det gäller mA finns där, i praktiken, ingen övre gräns?
    Den som ska ge ska vara lika eller större än den som vill ha

  7. #7
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som ska ge ska vara lika eller större än den som vill ha
    Känner mig lurad Här har man köpt t.ex 500, 600 och 1000mA när en på 1000 funkar på de två första.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fel på dina liknelser och gratis är bäst!

    Så när det gäller mA finns där, i praktiken, ingen övre gräns?
    Inte i det här fallet, men exempelvis om du ska dra ström i en byggnad finns det en övre gräns! Ju mer ström i kablar desto mer värmeutveckling och det kan leda till brand. Det är därför det finns säkringar, de är liksom svagaste punkten i elsystemet och brinner först. Så då måste kablarna tåla mer ström än de säkringar de är kopplade till.

    Men i det här fallet så, nej. Du kan som sagt använda samma adapter till flera apparater om de har samma specifikationer i övrigt, bara det finns ström nog. Vanligt med gitarrpedaler exempelvis.

  9. #9
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte i det här fallet, men exempelvis om du ska dra ström i en byggnad finns det en övre gräns! Ju mer ström i kablar desto mer värmeutveckling och det kan leda till brand. Det är därför det finns säkringar, de är liksom svagaste punkten i elsystemet och brinner först. Så då måste kablarna tåla mer ström än de säkringar de är kopplade till.

    Men i det här fallet så, nej. Du kan som sagt använda samma adapter till flera apparater om de har samma specifikationer i övrigt, bara det finns ström nog. Vanligt med gitarrpedaler exempelvis.
    Det där med "ingen övre gräns" var inte särskilt välformulerat, jag menade för musikprylar, inte hemelektronik och industri.

    Okunnighet leder till att man köper en adapter till varje pryl när det, i princip, räcker med en. Nu vet jag bättre!

  10. #10
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med "ingen övre gräns" var inte särskilt välformulerat, jag menade för musikprylar, inte hemelektronik och industri.
    Okunnighet leder till att man köper en adapter till varje pryl när det, i princip, räcker med en. Nu vet jag bättre!
    Se till att hålla koll på andra specs dock! Jag har knäckt en fuzzpedal genom att stoppa in en adapter med fel polaritet, vissa apparater vill ha växel- och vissa likström osv. Även om mkt är 9v eller 12v dc så är det bra att ha koll på!

  11. #11
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Skadar inte att ha lite marginal. Mitt Nemesis Delay specar 200mA men precis när man slog på strömmen noterade jag att min Palmer som ska ge 250mA per output (isolerat) indikerade i en halv sekund att den inte kunde ge tillräckligt med ström.

    Det räckte för att delayet inte ville fungera. Efter att jag bytte till en 600mA adapter dedikerat till delayet har det funkat klockrent.

  12. #12
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se till att hålla koll på andra specs dock! Jag har knäckt en fuzzpedal genom att stoppa in en adapter med fel polaritet, vissa apparater vill ha växel- och vissa likström osv. Även om mkt är 9v eller 12v dc så är det bra att ha koll på!
    Polaritet och antal volt försöker jag hålla koll på. Är ganska ängslig när det gäller elektronik. Blev lurad av en "polare" i högstadiet att hålla i en sladd som han hade kopplat i vägguttaget

  13. #13
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skadar inte att ha lite marginal. Mitt Nemesis Delay specar 200mA men precis när man slog på strömmen noterade jag att min Palmer som ska ge 250mA per output (isolerat) indikerade i en halv sekund att den inte kunde ge tillräckligt med ström.

    Det räckte för att delayet inte ville fungera. Efter att jag bytte till en 600mA adapter dedikerat till delayet har det funkat klockrent.
    Bra tips. 600mA till pedalen känns bättre än 500 efter den här tråden

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är så olika vad pedalerna vill ha, men det är bara att byta runt så brukar de få tillräckligt.

    (Har en liten barn-casiosynt här som var väldigt instabil och opålitlig. Den ska ha 7v, men eftersom den redan var paj testade jag en 9v-adapter. FUnkar utmärkt Dessutom ska den ha 5 1,5v-batterier, vilket ju ligger närmare 9 än 7.) (EDIT: Näe, det gör det ju inte. Men ändå )

  15. #15
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så olika vad pedalerna vill ha, men det är bara att byta runt så brukar de få tillräckligt.

    (Har en liten barn-casiosynt här som var väldigt instabil och opålitlig. Den ska ha 7v, men eftersom den redan var paj testade jag en 9v-adapter. FUnkar utmärkt Dessutom ska den ha 5 1,5v-batterier, vilket ju ligger närmare 9 än 7.) (EDIT: Näe, det gör det ju inte. Men ändå )

  16. #16
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Tack för bra surr i tråden! Min effekt/pedal-park har växt väldigt mycket under vintern och jag har funnit mig själv sitta och försöka läsa minimal text på adaptrar utan att egentligen fatta vad som står där. Rörigt det där med volt och mA och polaritet för någon som har noll koll. Och så köper man begagnat-grejer och får med adaptrar som man inte tycker alls verkar passa med maskinerna men så tar man ett djupt andetag och stoppar i och det funkar såklart eftersom förra ägaren använt den jämt och ... Ja. Det är ett oönskat stressmoment allt. Men jag förstår mer nu!

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Känner igen mig själv för femton år sedan. Rena grekiskan ibland...

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Polaritet är väl viktigast att få rätt. Sen volt. mA gör ingen skada åt endera hållet.

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaritet är väl viktigast att få rätt. Sen volt. mA gör ingen skada åt endera hållet.
    Adaptern kan ju paja, men är väl sällan någon katastrof.

  20. #20
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaritet är väl viktigast att få rätt. Sen volt. mA gör ingen skada åt endera hållet.
    Jag köpte en pryl begagnat som det stod 9v 500mA på över ströminput där bak. Adaptern jag fick med var 12v och nånting nånting mA. Letade fram en adapter jag hade som var 9v 600mA och testade men ingenting hände. Smsade tidigare ägaren och frågade om det verkligen var rätt adapter jag fått och han sa yes så jag testade. Och då funkade det fint. Så nu kör jag på med den 12v fast det står 9v där bak och allt funkar finfint. Jag som inte kan något om elektronik är helt ??? över sånt här. Har tidigare inte behövt bekymra mig så mycket (och, är ärligt talat inte så intresserad av just sånt) men med alla dessa småprylar och en miljard adaptrar så borde jag nog läsa på för att förstå mer om teorin alltså.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adaptern kan ju paja, men är väl sällan någon katastrof.
    Exakt. Fan vad glad man skulle bli att upptäcka att det var adaptern, den gången apparaten dödstystnar

  22. #22
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en pryl begagnat som det stod 9v 500mA på över ströminput där bak. Adaptern jag fick med var 12v och nånting nånting mA. Letade fram en adapter jag hade som var 9v 600mA och testade men ingenting hände. Smsade tidigare ägaren och frågade om det verkligen var rätt adapter jag fått och han sa yes så jag testade. Och då funkade det fint. Så nu kör jag på med den 12v fast det står 9v där bak och allt funkar finfint. Jag som inte kan något om elektronik är helt ??? över sånt här. Har tidigare inte behövt bekymra mig så mycket (och, är ärligt talat inte så intresserad av just sånt) men med alla dessa småprylar och en miljard adaptrar så borde jag nog läsa på för att förstå mer om teorin alltså.
    Det låter ju konstigt. Har du googlat produkten och sett om det är en klassisk grej?

    Annars kanske du kan låna en multimeter och kolla om adaptrarna verkligen ger 9V respektive 12V. Låter ju inte så bra annars, säger ytterligare en teknikokunnig.

  23. #23
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju konstigt. Har du googlat produkten och sett om det är en klassisk grej?
    Jag kollade manualen nu och där står faktiskt "The power supply must be able to deliver a voltage of 9-12 VDC (unstabilized), as well as a minimum current of 500mA.". Nå, nog borde min 9v/600mA ha orkat med den då, men uppenbarligen är det inte max 9v som det står på ströminputen där bak då iaf. Så jag antar all good?

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    All good då! Jag har varit med om liknande. Oftast är det undermåliga adaptrar som spökar.

    Värst, alla kategorier, var the Knifes stråkis som jag köpte. Interntrafon var urplockad och den kördes med två externa 18(?)-voltare. Inga säkringar inkopplade och det såg ut som f-n. Visst funkade det, men där löste t o m min säkerhetsspärr ut. Nu har den intern trafo igen...

  25. #25
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade manualen nu och där står faktiskt "The power supply must be able to deliver a voltage of 9-12 VDC (unstabilized), as well as a minimum current of 500mA.". Nå, nog borde min 9v/600mA ha orkat med den då, men uppenbarligen är det inte max 9v som det står på ströminputen där bak då iaf. Så jag antar all good?
    Javisst, står det så behöver du ju i alla fall inte vara rädd att paja den med 12V.

  26. #26
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värst, alla kategorier, var the Knifes stråkis som jag köpte. Interntrafon var urplockad och den kördes med två externa 18(?)-voltare. Inga säkringar inkopplade och det såg ut som f-n.
    Hahaha, underbart! Påminner om en arbetskompis som hade tvättmaskinen i badrummet med förlängningssladd dragen från hallen och när en elektriker varit i lägenheten för ett annat jobb i köket hade han satt en lapp på tvättmaskinen där det bara stod "Det finns bättre sätt att dö på."

  27. #27
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha, underbart! Påminner om en arbetskompis som hade tvättmaskinen i badrummet med förlängningssladd dragen från hallen och när en elektriker varit i lägenheten för ett annat jobb i köket hade han satt en lapp på tvättmaskinen där det bara stod "Det finns bättre sätt att dö på."
    LOL Skrattade högt

  28. #28
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Haha, vackert.

    En polare stoppade i 220V i min Boss-pedal som skulle ha 9V. Det gick sådär.

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En f d polare stoppade i 220V i min Boss-pedal som skulle ha 9V. Det gick sådär.
    Fix'd

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •