Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Amuse

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

Amuse

Släpp musik via den nya appen amuse. Kostar inget och musiken kommer på iTMS och spottan. Verkar svinbra. Du behåller rättigheterna och får alla pengar.

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Släpp musik via den nya appen amuse. Kostar inget och musiken kommer på iTMS och spottan. Verkar svinbra. Du behåller rättigheterna och får alla pengar.
    Vad gör Amuse sina pengar på? Att det skulle vara gratis och att artisterna får 100% av sin intäkt verkar mysko.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    Vad gör Amuse sina pengar på? Att det skulle vara gratis och att artisterna får 100% av sin intäkt verkar mysko.
    Du kan läsa mer om deras tänk här http://digital.di.se/artikel/sa-ska-...dens-skivbolag och här http://www.breakit.se/artikel/6814

Men i grund och botten använder de den fria distributionsplattformen för att hitta artister att signa och sedan marknadsföra.

Amuses affär uppstår när datan berättar för bolaget att en låt är värd lite extra uppmärksamhet. Då närmar sig Amuse artisten och erbjuder en ett skivkontrakt där Amuse tar en andel av intäkterna för att marknadsföra låten.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    Du kan läsa mer om deras tänk här http://digital.di.se/artikel/sa-ska-...dens-skivbolag och här http://www.breakit.se/artikel/6814

Men i grund och botten använder de den fria distributionsplattformen för att hitta artister att signa och sedan marknadsföra.
    Låter som en jävligt puckad affärsmodell. Nu vet jag inte vad utgifterna är för att lägga in musik på butikerna, men att ta igen det mwd att vissa av artisterna KANSKE vill ge ut musiken på deras skivbolag (som ju alla vet är en jävla guldgruva att driva) känns som en fantasi. Luktar riskkapital-startup a'la Soundcloud (fast värre).

Wik: ge inte bort rättigheterna, vad du än gör. Det är ju din musik. Blir nog ett bittert minne du skapar...

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skulle kontra med åsikten att Amuse har en idé som är hundraprocentigt briljant. Bästa jag sett någonsin när det kommer till utgivning för oss okända i dagens värld. Klockrent.

hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Skulle kontra med åsikten att Amuse har en idé som är hundraprocentigt briljant. Bästa jag sett någonsin när det kommer till utgivning för oss okända i dagens värld. Klockrent.
    finns det inga nackdelar jämfört med tex routenote? (som jag har varit nöjd med hittills, men om amuse är mkt snabbare och når lika många ställen så lär man ju byta)

jo man kan inte ha grejerna på bandcamp och soundcloud samtidigt som spotify etc va? för amuse menar att de är en skivetikett?

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    jo man kan inte ha grejerna på bandcamp och soundcloud samtidigt som spotify etc va? för amuse menar att de är en skivetikett?
    I deras FAQ står så här:

If you wish to have your music in a specific store and not via Amuse it is perfectly OK with us! Your music is yours and your contract with Amuse is non-exclusive.

Katzenjammer

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    finns det inga nackdelar jämfört med tex routenote? (som jag har varit nöjd med hittills, men om amuse är mkt snabbare och når lika många ställen så lär man ju byta)

Man blir inte automatiskt kontrakterad på deras skivbolag. Utan de studerar vilka låtar det går bra för som släpps genom deras distribution. Sen kontaktar de artister som de ser möjligheter att marknadsföra och erbjuder dem att skriva på för deras skivbolag.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Skepsisen ovan handlar nog inte om att Amuse skulle vara dåligt för oss amatörer. Det handlar nog mer om att deras affärsmodell vekar ohållbar. Är den ohållbar så kommer deras utmärka erbjudande om fri publicering på Spotify och diverse ställen troligtvis försvinna förr eller senare. Det är ju lite synd, även om man förstås kan vara glad så länge som det varar.

Helt uppenbart så är deras modell datastyrd, dvs de kommer inte att bry sig om hur musiken låter utan enbart utgå ifrån vad som blir spelat och nedladdat i såpass stor utsträckning att de tror att den skulle kunna generera dem pengar. Marknadsföring som de ska bidra med är dock inte gratis så varje artist/låt som de satsar på kommer att kosta dem pengar. Samtidigt så ger musik överlag och särskilt amatörmusik väldigt mycket mindre inkomst nu jämfört med förr. Kul att de försöker men jag har väldigt svårt att tro att det kommer att fungera.

Det vore riktigt intressant att få höra dem redogöra för sin modell. Hur de har tänkt att det ska fungera och så vidare. De kan ju ha knäckt nöten på ett vis som jag inte förstår.

gazt
    gazt är inte uppkopplad

Veteran
    Fast är deras affärsmodell verkligen bara att de ska kontraktera artister som får mycket spelningar?

Min spontana tanke när jag läser om dem, är att de är ett ed-tech företag där affärsmodellen består av att de kan göra dataanalys varför låtar går bra kopplat till regionala trender och sälja den informationen till låtskrivare/mgmt:s och bolag. Som komplement kan de sälja olika former av utbildning, utbildningsappar och workshops för att hjälpa tidigare nämnda att skriva låtar med större möjlighet till försäljning.

Påminner mig om Berkleyforskarna som skrev böckerna hoocktheory som analyserar tidigare "hitlåtar" och sedan byggt sin affärsmodell runt att paketera och sälja den informationen.

Är det tanken så tycker jag att det är en väldigt intressant affärsmodell, speciellt om de också har förtur till kontraktering i avtalet för de artister/band som många lyssnar på.
    Senast redigerat av gazt den 2017-03-19 klockan 15:00.

Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Ja det verkar ju suveränt helt klart. Frågan är vad "risken" skulle kunna vara att testa dom? Är det en begränsad tid låtarna litter ute på t.e.x. Spotify?? Är man uppbunden till Amuse som amatör på något vis? Kan det bli problem att t.ex. själv skapa en enkel video av en av sina egna låtar (använda samma ljudfil) och sedan lägga ut på Youtube?? Vad kan vara skillnaden på dessa och t.ex. Freshtunes?

Katzenjammer

Redaktör

Aos
    Aos är inte uppkopplad

Senior
    Bakslag vet jag inte. Men tyckte deras statistik var ganska undermålig och sidan kändes inte helt pålitligt så jag valde att ta bort mina släpp därifrån.

Testkör ett album via Amuse just nu. Men i övrigt har jag inte längre något ute via aggregator.
    Hur funkar/funkade Amuse för dig Katzenjammer?
    Något att rekommendera?

Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Har läst på lite nu och tycker att Amuse verkar väldigt spännande!

Deras grej är ju att de kan handplocka artister i deras pool som de med hjälp av algoritmer tror sig kunna förutsäga "bra släpp" som de sedan tar sig friheter med att marknadsföra och även alternera originalet(?) om de önskar. Därefter tar de halva profiten. Men det är ju helt upp till en själv ifall en vill haka på det tåget, eller om ens grejer ska få sväva fritt.

Testade att lägga ut en EP och ett album igår, och enligt Amuse så kan det ta upp till två veckor (give or take?) innan de når ut till deras kanaler och affärer. Ska bli riktigt kul att följa!

Hur gick det för dig Katzenjammer?

Katzenjammer

Redaktör
    Ser att jag glömt svara här eftersom detta inte är Amuse-tråden. Det finns en separat, inte så aktiv tråd här https://www.99musik.se/showthread.php?342136-Amuse

Jag har många släpp ute via Amuse, har funkat bra och de rapporterar kontinuerligt. Har varit på dem om att kunna använda bolags/admin-konto för att kunna administrera flera artister på samma gång samt att de ska ordna en portal som inte kräver appen. Något som de även frågat om man är intresserad av i deras kundundersökningar. Så det är säkert på gång.

Generellt tar det en vecka för att få ut ett släpp. Lite beroende på hur mycket de har i kö antar jag. Men man sätter själv releasedatum. Sen kan vissa butiker ta lite längre på sig. Apple Music har väl varit de jag märkt som tagit lite extra tid på sig ibland.

Men vi kanske ska fortsätta framtida Amuse-diskussioner i Amuse-tråden.

Admin/mod kanske kan flytta över tre senaste inläggen till Amuse-tråden jag länkat ovan?

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Admin/mod kanske kan flytta över tre senaste inläggen till Amuse-tråden jag länkat ovan?
    [admod]

Fixat

Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Ja! Vad skoj att höra! Det känns som att de är snabba på bollen och är nog öppna för kritik o villiga att möta önskemål. Ska som sagt bli kul att kunna följa up-close på egen hand!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •