Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Amuse

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Amuse

    Släpp musik via den nya appen amuse. Kostar inget och musiken kommer på iTMS och spottan. Verkar svinbra. Du behåller rättigheterna och får alla pengar.

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Släpp musik via den nya appen amuse. Kostar inget och musiken kommer på iTMS och spottan. Verkar svinbra. Du behåller rättigheterna och får alla pengar.
    Vad gör Amuse sina pengar på? Att det skulle vara gratis och att artisterna får 100% av sin intäkt verkar mysko.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör Amuse sina pengar på? Att det skulle vara gratis och att artisterna får 100% av sin intäkt verkar mysko.
    Du kan läsa mer om deras tänk här http://digital.di.se/artikel/sa-ska-...dens-skivbolag och här http://www.breakit.se/artikel/6814

    Men i grund och botten använder de den fria distributionsplattformen för att hitta artister att signa och sedan marknadsföra.

    Amuses affär uppstår när datan berättar för bolaget att en låt är värd lite extra uppmärksamhet. Då närmar sig Amuse artisten och erbjuder en ett skivkontrakt där Amuse tar en andel av intäkterna för att marknadsföra låten.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan läsa mer om deras tänk här http://digital.di.se/artikel/sa-ska-...dens-skivbolag och här http://www.breakit.se/artikel/6814

    Men i grund och botten använder de den fria distributionsplattformen för att hitta artister att signa och sedan marknadsföra.
    Låter som en jävligt puckad affärsmodell. Nu vet jag inte vad utgifterna är för att lägga in musik på butikerna, men att ta igen det mwd att vissa av artisterna KANSKE vill ge ut musiken på deras skivbolag (som ju alla vet är en jävla guldgruva att driva) känns som en fantasi. Luktar riskkapital-startup a'la Soundcloud (fast värre).

    Wik: ge inte bort rättigheterna, vad du än gör. Det är ju din musik. Blir nog ett bittert minne du skapar...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skulle kontra med åsikten att Amuse har en idé som är hundraprocentigt briljant. Bästa jag sett någonsin när det kommer till utgivning för oss okända i dagens värld. Klockrent.

  6. #6
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle kontra med åsikten att Amuse har en idé som är hundraprocentigt briljant. Bästa jag sett någonsin när det kommer till utgivning för oss okända i dagens värld. Klockrent.
    finns det inga nackdelar jämfört med tex routenote? (som jag har varit nöjd med hittills, men om amuse är mkt snabbare och når lika många ställen så lär man ju byta)

    jo man kan inte ha grejerna på bandcamp och soundcloud samtidigt som spotify etc va? för amuse menar att de är en skivetikett?

  7. #7
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo man kan inte ha grejerna på bandcamp och soundcloud samtidigt som spotify etc va? för amuse menar att de är en skivetikett?
    I deras FAQ står så här:

    If you wish to have your music in a specific store and not via Amuse it is perfectly OK with us! Your music is yours and your contract with Amuse is non-exclusive.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns det inga nackdelar jämfört med tex routenote? (som jag har varit nöjd med hittills, men om amuse är mkt snabbare och når lika många ställen så lär man ju byta)

    jo man kan inte ha grejerna på bandcamp och soundcloud samtidigt som spotify etc va? för amuse menar att de är en skivetikett?
    Man blir inte automatiskt kontrakterad på deras skivbolag. Utan de studerar vilka låtar det går bra för som släpps genom deras distribution. Sen kontaktar de artister som de ser möjligheter att marknadsföra och erbjuder dem att skriva på för deras skivbolag.

  9. #9
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle kontra med åsikten att Amuse har en idé som är hundraprocentigt briljant. Bästa jag sett någonsin när det kommer till utgivning för oss okända i dagens värld. Klockrent.
    Skepsisen ovan handlar nog inte om att Amuse skulle vara dåligt för oss amatörer. Det handlar nog mer om att deras affärsmodell vekar ohållbar. Är den ohållbar så kommer deras utmärka erbjudande om fri publicering på Spotify och diverse ställen troligtvis försvinna förr eller senare. Det är ju lite synd, även om man förstås kan vara glad så länge som det varar.

    Helt uppenbart så är deras modell datastyrd, dvs de kommer inte att bry sig om hur musiken låter utan enbart utgå ifrån vad som blir spelat och nedladdat i såpass stor utsträckning att de tror att den skulle kunna generera dem pengar. Marknadsföring som de ska bidra med är dock inte gratis så varje artist/låt som de satsar på kommer att kosta dem pengar. Samtidigt så ger musik överlag och särskilt amatörmusik väldigt mycket mindre inkomst nu jämfört med förr. Kul att de försöker men jag har väldigt svårt att tro att det kommer att fungera.

    Det vore riktigt intressant att få höra dem redogöra för sin modell. Hur de har tänkt att det ska fungera och så vidare. De kan ju ha knäckt nöten på ett vis som jag inte förstår.

  10. #10
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Fast är deras affärsmodell verkligen bara att de ska kontraktera artister som får mycket spelningar?

    Min spontana tanke när jag läser om dem, är att de är ett ed-tech företag där affärsmodellen består av att de kan göra dataanalys varför låtar går bra kopplat till regionala trender och sälja den informationen till låtskrivare/mgmt:s och bolag. Som komplement kan de sälja olika former av utbildning, utbildningsappar och workshops för att hjälpa tidigare nämnda att skriva låtar med större möjlighet till försäljning.

    Påminner mig om Berkleyforskarna som skrev böckerna hoocktheory som analyserar tidigare "hitlåtar" och sedan byggt sin affärsmodell runt att paketera och sälja den informationen.

    Är det tanken så tycker jag att det är en väldigt intressant affärsmodell, speciellt om de också har förtur till kontraktering i avtalet för de artister/band som många lyssnar på.
    Senast redigerat av gazt den 2017-03-19 klockan 14:00.

  11. #11
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det verkar ju suveränt helt klart. Frågan är vad "risken" skulle kunna vara att testa dom? Är det en begränsad tid låtarna litter ute på t.e.x. Spotify?? Är man uppbunden till Amuse som amatör på något vis? Kan det bli problem att t.ex. själv skapa en enkel video av en av sina egna låtar (använda samma ljudfil) och sedan lägga ut på Youtube?? Vad kan vara skillnaden på dessa och t.ex. Freshtunes?

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  13. #13
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bakslag vet jag inte. Men tyckte deras statistik var ganska undermålig och sidan kändes inte helt pålitligt så jag valde att ta bort mina släpp därifrån.

    Testkör ett album via Amuse just nu. Men i övrigt har jag inte längre något ute via aggregator.
    Hur funkar/funkade Amuse för dig Katzenjammer?
    Något att rekommendera?

  14. #14
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har läst på lite nu och tycker att Amuse verkar väldigt spännande!

    Deras grej är ju att de kan handplocka artister i deras pool som de med hjälp av algoritmer tror sig kunna förutsäga "bra släpp" som de sedan tar sig friheter med att marknadsföra och även alternera originalet(?) om de önskar. Därefter tar de halva profiten. Men det är ju helt upp till en själv ifall en vill haka på det tåget, eller om ens grejer ska få sväva fritt.

    Testade att lägga ut en EP och ett album igår, och enligt Amuse så kan det ta upp till två veckor (give or take?) innan de når ut till deras kanaler och affärer. Ska bli riktigt kul att följa!

    Hur gick det för dig Katzenjammer?

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ser att jag glömt svara här eftersom detta inte är Amuse-tråden. Det finns en separat, inte så aktiv tråd här https://www.99musik.se/showthread.php?342136-Amuse

    Jag har många släpp ute via Amuse, har funkat bra och de rapporterar kontinuerligt. Har varit på dem om att kunna använda bolags/admin-konto för att kunna administrera flera artister på samma gång samt att de ska ordna en portal som inte kräver appen. Något som de även frågat om man är intresserad av i deras kundundersökningar. Så det är säkert på gång.

    Generellt tar det en vecka för att få ut ett släpp. Lite beroende på hur mycket de har i kö antar jag. Men man sätter själv releasedatum. Sen kan vissa butiker ta lite längre på sig. Apple Music har väl varit de jag märkt som tagit lite extra tid på sig ibland.

    Men vi kanske ska fortsätta framtida Amuse-diskussioner i Amuse-tråden.

    Admin/mod kanske kan flytta över tre senaste inläggen till Amuse-tråden jag länkat ovan?

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Admin/mod kanske kan flytta över tre senaste inläggen till Amuse-tråden jag länkat ovan?
    [admod]

    Fixat

  17. #17
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja! Vad skoj att höra! Det känns som att de är snabba på bollen och är nog öppna för kritik o villiga att möta önskemål. Ska som sagt bli kul att kunna följa up-close på egen hand!

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Amuse har nu lagt upp så man kan ladda upp sina släpp via deras hemsida. Statistiken finns forfarande bara i appen.

  19. #19
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Amuse har nu introducerat en Pro-version som kostar 59.99 USD per år.

    Då ingår:
    • 100% royalties
    • Automatic royalty splits
    • Fast lane releases
    • Music on Instagram
    • Music on TikTok
    • Team members
    • Multiple artist profiles
    • Youtube Content ID
    • Fast lane support


    I gratisversionen är man begränsad till ett artistnamn och fyra veckors releasetid.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om ens alls. Usel användarsupport. Tappade sugen på Amuse.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ens alls. Usel användarsupport. Tappade sugen på Amuse.
    Har du haft problem med supporten? Jag får oftast svar inom väldigt kort tid. Behövde ta bort något släpp och de var snabba med att hjälpa till med det. Även vid något annat tillfälle. Det utan pro.

    Vet att tiderna förlängts på att musiken kommer ut till butikerna. Men egentligen så är det bra att planera sina släpp och för att musiken ska hinna skickas till curators osv så behöver den ett par veckor på sig innan den officiellt är släppt. Så någon större katastrof känns det inte som. Det tar ca 4-6 veckor just nu att få ut ett släppa via gratiskontot.

    Jag skaffade Pro denna månaden för att jag håller på att lägga upp bakkatalog och för att snabbare få ut den valde jag att betala för Pro. Ingen jättekostnad.

    Personligen har jag redan ändå tjänat mer in via Amuse än vad Pro kostar. Så ser inget problem i att betala en slant för att lättare kunna administrera min katalog och få bättre support.

  22. #22
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kostnadsmässigt så är ju Amuse Pro likvärdigt med Distrokids "bolag", sen verkar det inte som att Amuse har lika många tjänster som Distrokid.

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostnadsmässigt så är ju Amuse Pro likvärdigt med Distrokids "bolag", sen verkar det inte som att Amuse har lika många tjänster som Distrokid.
    Vad har Distrokid som Amuse inte har? Ser inget på deras label plan som inte ingår i Amuse. Där emot kan du på Amuse ha obegränsat med artister och labels på ett Pro-konto. Det kan du inte på Distrokid utan att betala extra. Samt att på DistroKid måste du betala extra för YouTube-monetize, Shazam/Siri, osv. Något du inte behöver på Amuse. Visst, har du en artist och inte behöver mer, så kan Distrokid bli billigare per år om du jämför med Amuse Pro. Men i så fall kan du lika gärna stanna på Amuse gratisvariant. Så då blir det oavsett billigare. För mig som hanterar ca 10 olika projekt blir det kostsamt med Distrokid. $139.99 exkl extratjänsterna som de tar mer betalt för.

  24. #24
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Eller du menar butiker/streaming-tjänster? Ja, DistroKid har några till som inte Amuse har. Men för mig överväger det inte kostnaden hos Distrokid.

  25. #25
    joja_x
    joja_x är uppkopplad nu
    joja_xs avatar
    Senior
    Blev lite nyfiken på Amuse. Hur har ni upplevt att det fungerat?

  26. #26
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Dåligt är lång releasetid (4 veckor) och man kan bara vara 1 i Spotify artist teamet eller vad det kallas.

    Bra är ingen kostnad

  27. #27
    joja_x
    joja_x är uppkopplad nu
    joja_xs avatar
    Senior
    Ingen kostnad är ju bra

  28. #28
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Om man kör gratis varianten så tar de 15%. Är det någon här som använder Amuse?

  29. #29
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kör gratis varianten så tar de 15%. Är det någon här som använder Amuse?
    Jag kan bjuda dem på det!

  30. #30
    Bergrum
    Bergrum är inte uppkopplad
    Bergrums avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör Amuse betalversion, tycker det funkar kanon.

  31. #31
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag använder betalversionen

  32. #32
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Ni som kör med gratisvarianten, hur fungerar det med släppdatum?
    Står att det tar 4 veckor, men är det påt ungefär, eller kan man pricka in ett exakt datum?

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det piper till hos dem 12 minuter innan tiden är ute och vips är det uppe. Typ så. Exakt styrning är omöjlig. Förr kunde de släppa igenom utan dröjsmål.

  34. #34
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    haha, men låt oss säga att jag vill släppa 1a feb, om jag laddar upp 28 dagar innan (4 veckor), piper det då 12minuter innan 1feb?
    eller kan det hända att det släpps en vecka tidigare eller en vecka senare?
    hade ju vart skönt med ett koordinerat släpp, eller om man åtminstone kunde få veta när det släpps, så man kan styra allt annat runtom.
    Låter ju som vilda västern.

  35. #35
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som kör med gratisvarianten, hur fungerar det med släppdatum?
    Står att det tar 4 veckor, men är det påt ungefär, eller kan man pricka in ett exakt datum?
    Har en skiva som ska komma ut 9onde december, om det gör det så borde det stämma med 4 veckor, gjorde det förra gången allafall

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Exakt som förhandsuppgiften blir det. Så nej det går inte att planera in, då behöver du en betalversion.

  37. #37
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Blir man öht informerad?
    Släpps det tidigt eller sent kan jag ordna allt runtom, ba jag vet så.
    Även om det bara är nån dag innan.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Cirka 30 dagar från att du trycker på knappen. Det får du veta direkt. Den tiden gäller och materialet släpps överallt samtidigt.

  39. #39
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Ah, men då är det ju inga problem. Det kör vi på.
    Danke.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dunke Dunke

  41. #41
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Billigaste abonnemanget kostar typ 250kr/år. Men har du flera artistnamn du släpper under skulle jag rekommendera pro. Då kan du planera din släpp bättre. Släppa snabbare osv. Tycker helt klart det är värt att betala en liten slant för att hantera sin släpp på ett bättre sätt.

  42. #42
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Billigaste abonnemanget kostar typ 250kr/år. Men har du flera artistnamn du släpper under skulle jag rekommendera pro. Då kan du planera din släpp bättre. Släppa snabbare osv. Tycker helt klart det är värt att betala en liten slant för att hantera sin släpp på ett bättre sätt.
    Tack, lite beroende på hur det går med släppet, och hur jag planererar för kommande släpp kan det hända att jag byter upp mig. Blir lite trial-run över det första.

  43. #43
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Kan man välja/bort strömningstjänster?

  44. #44
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man välja/bort strömningstjänster?
    Japp

  45. #45
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp
    tackar tackar, skrev till amuse typ en vecka sen men de har nog bättre saker för sig.

  46. #46
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tackar tackar, skrev till amuse typ en vecka sen men de har nog bättre saker för sig.
    Ska tilläggas att jag är osäker på om du kan göra val på gratiskontot. Men det går på pro-kontot. Men har för mig det går där med.

  47. #47
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Upplever att Amuse support blivit sämre. Ett av mina ärenden fick jag aldrig svar på. Ett annat blev ett par mail fram och tillbaka innan jag till slut fick svar på min fråga. Kändes nästa som att de inte ville säga att de inte kunde lösa det jag frågade efter.

    På mitt senaste ärende fick jag ett svar tillbaka där det var klart och tydligt att de inte hade läst mitt ärende ordentligt. Ett enkelt ärende som hade varit löst på en minut om de bara hade läst mailet ordentligt.

    Lite tröttsamt. Dock har jag sett en del strul med Distrokid på senare också. Så känner inte att det är värt att byta aggregator.

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har distrokid idag, men enbart ett "artistnamn" och jag har ingen jättelust att pynta ännu mer för att släppa ett eller två spår under två andra namn. Är Amuse fortfarande vettigaste alternativet då, eller vad säger expertisen i tråden?

  49. #49
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    "in review",
    hur länge brukar det ta innan man får svar om huruvida de godkänt släppet eller ej?
    vill ju inte ha svar två dagar innan släppdatumet direkt.
    kör gratisvarianten.

    edit: fick svar, så cirkus 10 dagar totalt tare.
    Senast redigerat av miaz den 2024-02-10 klockan 13:14.

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    logotype
    Start is Changing, Boost is Getting Better.
    Hey,

    We are reaching out to inform you about some important updates regarding your Amuse account.

    1. Restriction of the Start Tier: The music industry has gone through a massive evolution since Amuse launched. Our ambition has always been to offer services that can take your music to the next level, which is why we are making changes to our offering.

    From March 27, users of Amuse Start will no longer be able to release new music without upgrading to Boost or Pro. Your existing releases will not be affected, and you will still be able to collect royalties and track Music Insights.

    2. Boost - Better than Ever: We've enhanced Boost to make it faster and cheaper than ever!

    Thank you for being part of Amuse,

    The Amuse Team

    *Price may vary depending on location
    logotype_2
    Build your artist career
    on your own terms.
    facebookInstagramtiktokspotifyX
    Privacy Policy Unsubscribe
    © Amuseio AB. 2024. All Rights Reserved.

    ----

    Gratismöjligheten försvinner från 27'e mars, effektivt idag då typ eftersom det tar över 30 dagar att släppa ngt. Boost kommer kosta från 200:- per år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •