Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Att greppa första stråt?

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    Att greppa första stråt?

    Jag har blivit erbjuden att släppa en 10-låtars CD album. På en fransk label som inte ger artisterna annat än exposure. All inkomst går till labeln. Har släppt en vinyl där tidigare.

    Asså det känns ju kul att någon vill ge mig en chans men det känns förjävligt att jag inte får någon ersättning eller får behålla rättigheterna. Måste ta ner låtarna från SC osv om jag skall släppa med dem...


    Samtidigt känns det otroligt värdefullt att när jag i framtiden kan uppvisa att jag gjorde musik, och att det finns på skiva. Det lockar. Vad spelar roll i slutändan? Gör det något att jag blir ripped off bara det hela kommer på print och når ut till folk via labeln? Jag vet inte vad jag skall tänka riktigt. Känns helt hopplöst att kontakta labels, inte fått ett enda svar på någon förfrågan jag skickat.

    Bör jag ligga i? Bör jag starta en egen label? Bör jag pressa mina egna grejer och sälja på bandcamp? Jag blir galen!

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ge ut en fullängds CD låter bra, material har du ju så det räcker.

    Att ge upp rättigheterna är inget jag rekommenderar. Egenpublicering kan vara svårt att nå ut med utöver kretsen av bekanta, och den symboliska uppbackningen av en label kan säkert ha en viss betydelse för att bli synlig. Svårt val ja.

  3. #3
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    På detta tema finns en radiodokumentär med bandet Radio Dept., vilket kanske kan ge lite perspektiv på saken.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4832
    Själv skulle jag inte ge upp rättigheterna till min musik.

  4. #4
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan du inte ge ut själv? Kör crowdfunding, jag committar mig för en tusing direkt.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har blivit erbjuden att släppa en 10-låtars CD album. På en fransk label som inte ger artisterna annat än exposure. All inkomst går till labeln. Har släppt en vinyl där tidigare.

    Asså det känns ju kul att någon vill ge mig en chans men det känns förjävligt att jag inte får någon ersättning eller får behålla rättigheterna. Måste ta ner låtarna från SC osv om jag skall släppa med dem...


    Samtidigt känns det otroligt värdefullt att när jag i framtiden kan uppvisa att jag gjorde musik, och att det finns på skiva. Det lockar. Vad spelar roll i slutändan? Gör det något att jag blir ripped off bara det hela kommer på print och når ut till folk via labeln? Jag vet inte vad jag skall tänka riktigt. Känns helt hopplöst att kontakta labels, inte fått ett enda svar på någon förfrågan jag skickat.

    Bör jag ligga i? Bör jag starta en egen label? Bör jag pressa mina egna grejer och sälja på bandcamp? Jag blir galen!
    Bokförläggaren säger: Låter småsuspekt - även om förlagsbranschen också är full av "snåla" avtal för mindre författare. Men - tror du att det är ett jättebra skyltfönster så visst kör. Men jag hade propsat på någon slags minimal ersättning baserat på försäljning eller liknande. Jag har själv författare som inte vill ha något för sina böcker - men det har aldrig varit ett krav från förlaget. De brukar motivera ställningstagandet med att de ändå har forskarlön, eller vad det nu kan röra sig om. Böckerna - som ändå trycks i smal upplaga blir mer ett sätt att "bli publicerad".

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Folk prenumererar ju bara på musik nuförtiden. Det är skiiiitsvårt att få in pengar på att sälja musik idag.
    Pengarna finns i att spela live väldigt ofta. Eller att ha ett annat jobb.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Royalty hade man väl kunnat deala med, men inte rättigheterna. (Om det inte är bruks/biblioteksmusik, där ser ju förutsättningarna lite annorlunda ut).

    Jag hade nog avstått....

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    +1 på crowdfunding. Jag comittar en 200ing.

    Och jag skulle aldrig heller ge upp rättigheterna sådär. Jag har gett ut en skiva som fick fina recensioner och blev uppmärksammad av typ sinding larsen i psl-bloggen, och i några andra småcreddiga medier. Men i slutändan så har det där skivsläppet faktiskt inte betytt något riktigt, förutom att det är skitfint att ha en snygg vinylskiva. Verkligen inte värt att släppta alla rättigheter för något sådant Tycker jag personligen då
    Senast redigerat av särkvark den 2017-03-17 klockan 18:49.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på crowdfunding. Jag comittar en 200ing.

    Och jag skulle aldrig heller ge upp rättigheterna sådär. Jag har gett ut en skiva som fick fina recensioner och blev uppmärksammad av typ sinding larsen i psl-bloggen, och i några andra småcreddiga medier. Men i slutändan så har det där skivsläppet faktiskt inte betytt något riktigt, förutom att det är skitfint att ha en snygg vinylskiva. Verkligen värt att släppta alla rättigheter på det viset. Tycker jag personligen då
    Typ det jag ville säga med ovanstående är att vi skäppte en skiva som verkligen var snygg, blev uppmärksammade i vällästa bloggar/repostade på fb men våra låtar har ändå spelats typ 1200 ggr på spotify och vi försvann snabbt i bruset.
    Livespelningar har alltid varit det mest givande för oss, det har varit svinvört och kul. Skivsläpp blev mer symboliskt för oss, gav liksom inte så mycket mer.
    Nu gav vi ut själva och inte i frankrike med franskt bolag, men ändå

  10. #10
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ det jag ville säga med ovanstående är att vi skäppte en skiva som verkligen var snygg, blev uppmärksammade i vällästa bloggar/repostade på fb men våra låtar har ändå spelats typ 1200 ggr på spotify och vi försvann snabbt i bruset.
    Livespelningar har alltid varit det mest givande för oss, det har varit svinvört och kul. Skivsläpp blev mer symboliskt för oss, gav liksom inte så mycket mer.
    Nu gav vi ut själva och inte i frankrike med franskt bolag, men ändå
    Nu blir jag så nyfiken på vilket band du spelar i!

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag så nyfiken på vilket band du spelar i!
    Takida

  12. #12
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Väldigt tveksamt till att släppa rättigheterna om du nu inte blir världsstjärna över en natt pga labeln (och knappt ens då heller).

    Hur stor exposure kan du få där ifrån egentligen? Kan du deala om rättigheterna kanske?

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Takida
    skojar

    http://m.vk.se/1383129/hjartkniparen...om-ett-langkok

  14. #14
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Men som svar på trådens fråga...
    Du får känna själv om det är värt det...såklart.
    Men det e nog bra att tänka på vad som skulle hända ifall du fick världens superhit med en låt som ligger på denna plattan.
    Då skulle det varit surt att inte få nån endaste penning för besväret.
    Sen e det ju trist om ägarna till musiken, franska skivbolaget, lyckas sälja in en av dina låtar till en Toyota reklam o du får ingenting.
    Eller så tycker du att just en sådan grej är kul, att få musiken spelad för en massa lyssnare.

    Ifall skivbolaget som vill pressa CDn har en massa bra kontakter och kan exponera din musik på viktiga ställen kanske det är värt att bjuda på musiken?
    Det är alltid lurigt med pengar...
    Ifall de skickar kontrakt så se till att läsa dem o förstå dem.

    Jag är ingen expert på detta men valet är beroende av dina känslor inför skivsläpp och din egen musik, det e nog de jag försöker säga.
    (Damn, ett glas vin och jag vet att jag borde ha alkolås på datamaskinen.)
    Ok, det va nog det sista ni hörde av mig denna fredag. Tjipp o lycka till!

  15. #15
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    BTW Wiktorion - Fan vad kul att du blir uppmärksammad dock och jävligt välförtjänt. Du förtjänar dock en bättre deal än såhär för du gör riktigt fin konst

  16. #16
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Takida
    Jag gillar er!

  17. #17
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte ge ut själv? Kör crowdfunding, jag committar mig för en tusing direkt.
    Jag också.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Royalty hade man väl kunnat deala med, men inte rättigheterna. (Om det inte är bruks/biblioteksmusik, där ser ju förutsättningarna lite annorlunda ut).

    Jag hade nog avstått....
    Instämmer i detta. Det låter som att de själva tar alla fördelarna och du blir av med din egen musik. Ingen bra deal alls.

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ge bort rättigheterna? Låter lustigt att de skulle kräva det. Inte blivit ett missförstånd? T ex att de vill förlägga det osv.

    Ge inte bort rättigheterna. Enda gången jag skulle göra det är om det är låtar skrivna just i syftet att sälja loss. T ex library som PeterH nämner. I så fall ska du känna att det är värt det och få pengar i handen på en gång. Men oftast, om ett bolag vill investera pengar genom att köpa upp rättigheterna, så vet de att de kan tjäna mer på låtarna än de ger dig. Annars skulle de inte investera i det.

    Jag tycker allt du ska förhandla med dem. Ge inte bort rättigheterna och föreslå åtminstone 50/50 när/om skivan blir lönsam. Alltså när den sålt tillräckligt bra för att täcka produktionskostnaden (break even). Det är billigt att pressa cd idag. Så förstår inte alls deras krav.

    Hur är deras marknadsföring? Vet du om deras andra artister säljer? Kontakta de andra artisterna och prata om deras relation med bolaget.

    Annars, kan du alltid göra 50-100 ex själv och sälja. Inte så märkvärdigt och kostar inte så mycket.

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vill dock göra ett tillägg. Hade ett bolag sagt, ge oss dina låtar, vi äger dem nu, du får inget. Då hade jag bett dem dra åt skogen! Varför vill du samarbeta med dem över huvud taget i så fall? När de faktiskt ger dig sämsta dealen du någonsin kan få.

  21. #21
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hur gick det förresten med vinylen du gav ut där?

  22. #22
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Ja det låter ju helt sjukt va gnidet. Släpp själv!

  23. #23
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ang. crowdfunding så antar jag att prod.kostnad för att pressa CD inte är den stora grejen här, utan kontakter och marknadsföring? Svårt att crowdfunda ihop?

  24. #24
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Har man fixat allt "själv" vad det gäller mix, master, omslag och pressning så är det lättare att hitta någon som kan tänka sig att sköta distributionen jämfört med om man inte alls har en färdig produkt Förutsatt att allt ser ut och låter kanon förstås.

    Crowdfundingförslaget handlar för min del om att Wiktorion inte ska ge bort musiken för att få den på skiva.

  25. #25
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Kan du kanske förhandla med dem? Om de trycker ett visst antal skivor, kanske du borde få en hög av dessa för att sälja själv?
    Känns oklart med rättigheterna, kan det vara att de vill ha exklusivitet på CD utgivning och kanske digital sådan under en viss tid, det är ju inte orimligt, snarare normalt?
    Ta reda på mer, och kommunicera med dem.

  26. #26
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Stort tack för era vyer och synpunkter. Jag skall förhandla lite och se om jag kan få till något som är tillfredsställande. Rättigheterna skall jag ha!

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Du är såpass bra Wik, att du borde lägga pengar, spela in i studio eller iaf mixa/mastra professionellt och kontakta majorbolag.
    Kanske slå dig ihop med någon med kontaktnät som tror på musiken.

  28. #28
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Även namnet på den här tråden är genialiskt.

  29. #29
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte ge ut själv? Kör crowdfunding, jag committar mig för en tusing direkt.
    Samma här.

    Du är en av få svenska artister som jag känner att jag hade kunna starta upp ett skivbolag/management för att få arbeta med. Jag tycker att din musik har en "nerv" som gör den jätteintressant och att den är för bra för att bara ligga på din hårddisk eller soundcloud.

    Tyvärr har jag inte tid nu att göra något sådant så bra som jag vill, annars hade jag föreslagit det för dig långt mycket tidigare.

    Ge inte bort rättigheterna. Arbeta för att bygga en publik istället tills du har så pass många lyssnare att du får ett förhandlingsläge att kunna hitta ett skivbolag eller management som vill arbeta tillsammans med dig för skäliga villkor.

    Ge speciellt inte bort dina rättigheter om skivbolaget inte har en specifik plan för att verkligen lägga ner riktigt mycket arbete för att placera och distribuera din musik, för då ger du bort rättigheterna för ingenting. Jag tänker att du ska få ordentligt med exponering som genererar live-spelningar för att det ens ska vara värt att fundera över.

    Värme
    Senast redigerat av gazt den 2017-03-19 klockan 12:15.

  30. #30
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    (bröt ut diskussionen om Amuse, verkar som den är värd en egen tråd)

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är såpass bra Wik, att du borde lägga pengar, spela in i studio eller iaf mixa/mastra professionellt och kontakta majorbolag.
    Kanske slå dig ihop med någon med kontaktnät som tror på musiken.
    +1

    Du är jävligt begåvad och tycker absolut inte du ska ge upp rättigheter till någon.

  32. #32
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    För eka det andra redan sagt, ge inte bort rättigheterna till din musik. I vart fall inte exklusiva rättigheter. Att ge dem non-exclusive rättigheter skulle kanske kunna vara värt det om exponeringen är bra nog, men det kan ju också kännas bra att hålla på principer att inte ge bort musik som ska användas för kommersiella ändamål.

  33. #33
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Släpp aldrig rättigheterna!

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ska tilläggas en sak här. Så det inte blir missförstånd. Att licenslera sina låtar exklusivt för utgivning betyder inte att man ger bort sina rättigheter. Utan enbart att de har exklusiv rätt att ge ut och sälja materialet under en begränsad period (oftast). Något som många bolag vill att man gör. Varför skulle de investera och marknadsföra något du kan släppa hos andra samtidigt? Men non-exclusive är naturligtvis bättre i vissa fall.

    Men att ge bort sina rättigheter, alltså ägandet av låtarna, till någon annan, det är bara dumt.

  35. #35
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att ge bort sina rättigheter, alltså ägandet av låtarna, till någon annan, det är bara dumt.
    Tolkade OP som att det var det det handlade om.

  36. #36
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tolkade OP som att det var det det handlade om.
    Absolut. Så tolkade jag med det. Men ville göra ett extra tillägg eftersom folk började prata om exklusiva och icke-exklusiva rättigheter som oftast handlar mer om licensieringsavtalet. Vem som har rätt att göra vad med musiken under kontraktets tid osv.

Liknande ämnen

  1. få skruvar att greppa i plast efter slitage?
    Av DariBer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-09-03, 10:03
  2. Din första CD?
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •