Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Rättigheter litografi>skivomslag.

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Rättigheter litografi>skivomslag.

    Jag äger en litografi från 1914 som jag klurar på hurvida man kan sno ett utsnitt och använda som skivomslag,...

    Vad gäller?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    70 år efter upphovshovsmannes/kvinnans död är det fritt att använda verket. Dock är det lite olika regler för olika länder.

    Men ärligt så tror jag inte du behöver oroa dig.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det är fritt att använda. Enda undantaget jag kan tänka mig, möjligen, är ifall det avbildas ett varumärke som fortfarande används.

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Fan vad Najs!

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är det black metal?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är fritt att använda. Enda undantaget jag kan tänka mig, möjligen, är ifall det avbildas ett varumärke som fortfarande används.
    Men måste inte upphovspersonen ha varit död i 70 år i fallet bildkonst? Det är väl inte givet att så är fallet om bilden producerades 1914...

    Sedan håller jag med om att om man bara anger källan i ett sådant fall och inte är på Beyoncénivå så tror jag de flesta tycker det bara är najz, även om konstnären kanske dött i mer modern tid.

  7. #7
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    4 Kap. Upphovsrättens giltighet


    43 § Upphovsrätt till ett verk gäller till utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

    I stället för det som anges i första stycket gäller upphovsrätt till
    1. ett filmverk, till utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket, och
    2. ett musikaliskt verk med text, till utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av kompositören och textförfattaren, om musik och text har skapats speciellt för verket. Lag (2013:691).

    44 § För verk som har offentliggjorts utan att upphovsmannen har blivit angiven med sitt namn eller med sin allmänt kända pseudonym eller signatur gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket offentliggjordes. Om verket består av två eller flera delar, räknas tiden för varje del för sig.

    Om upphovsmannen inom den tid som anges i första stycket avslöjar sin identitet, gäller bestämmelserna i 43 §.

    För verk som inte har offentliggjorts och vars upphovsman inte är känd gäller upphovsrätten intill utgången av sjuttionde året efter det år då verket skapades.

    44 a § Om ett verk inte har getts ut inom den tid som avses i 43 eller 44 §, har den som därefter för första gången ger ut eller offentliggör verket sådan rätt till verket som svarar mot de ekonomiska rättigheter som innefattas i upphovsrätten. Rätten gäller intill utgången av tjugofemte året efter det år då verket gavs ut eller offentliggjordes. Lag (1995:1273).
    Så säger lagen. Så frågan är om verket är signerat (§43) eller inte (§44).

  8. #8
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men måste inte upphovspersonen ha varit död i 70 år i fallet bildkonst? Det är väl inte givet att så är fallet om bilden producerades 1914...

    Sedan håller jag med om att om man bara anger källan i ett sådant fall och inte är på Beyoncénivå så tror jag de flesta tycker det bara är najz, även om konstnären kanske dött i mer modern tid.
    Du har rätt naturligtvis, jag läste av lite slarvigt och tänkte 70 år från 1914. sen gäller det ju att man kan få fram info om upphovsmannen vilket inte alltid är lätt när det kommer till gamla illustrationer från tidningar mm.

    Annars är det som du säger, är det på undergroundnivå och man inte skändar originalet alltför hårt och spekulativt så flyger det antagligen under radarn.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Hmm... Jag äger ett stort originalverk av en viss känd konstnär. Får jag fota o använda det på mitt egna omslag?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... Jag äger ett stort originalverk av en viss känd konstnär. Får jag fota o använda det på mitt egna omslag?
    Nix, det är ju signerat, reproducerat etc etc. Om vi inte snackar Rembrandt och en mer okänd tava som är verifierad, men inte medtagen i konstkataloger. Typ så...

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hmm.. erreterande

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... Jag äger ett stort originalverk av en viss känd konstnär. Får jag fota o använda det på mitt egna omslag?
    Nej. Inte om upphovsmannen och du inte har avtalat speciellt om det.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    förstår. tack för förtydligande

  14. #14
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    EDIT: Fast om konstnären har varit död i mer än sjuttio år så går det ju bra.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EDIT: Fast om konstnären har varit död i mer än sjuttio år så går det ju bra.
    nope. 38 år Man vill ju inte önska att ngn dött tidigare

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    För att belysa det lite (OBS, inget politiskt inlägg). Rättigheterna till "Mein Kampf" övergick i allmänhetens ägo först förrförra året. 70 år är lång tid!

    Jämför man med musik så är det nu 71 år sedan den första LPn pressades. De äldsta s k "rocklåtarna" har tio år kvar till sin 70-årsdag och vill du ge ut Buddy Hollys "Peggy Sue" räcker det inte att vänta till 2029 eftersom en av upphovsmännen fortfarande är i livet.

    Upphovrätt är fantastiskt och skitjobbig på samma gång...

    ...och där damp STIM-magasinet ner i lådan.

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Man kan också spåra upp arvingarna till konstnären och söka om tillstånd att reproducera verket. Jag har fått göra det med texter några gånger och det brukar gå bra.

    Det finns väl en organisation för bildkonstnärer som motsvarar STIM, kommer inte ihåg vad de kallas i Sverige, men de bör kunna hjälpa till.

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är mindre än 70år så får klura lite, är tänkt till mitt black metal joksimojsprojekt som jag inte vet hur det ska släppas eller om det ska släppas.... tänker ett utsnitt från skelettet till fyrkantigt format.

    Ossian Elgström (1883-1950) Helt underbar tavla jag har i studion!

  19. #19
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mindre än 70år så får klura lite, är tänkt till mitt black metal joksimojsprojekt som jag inte vet hur det ska släppas eller om det ska släppas.... tänker ett utsnitt från skelettet till fyrkantigt format.

    Ossian Elgström (1883-1950) Helt underbar tavla jag har i studion!
    Cool som fan. Fattar att du fastnade för den.

  20. #20
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Ossian är kung!

    mycket matnyttigt gällande rättigheter kring bildmaterial http://www.bildupphovsratt.se/

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mindre än 70år så får klura lite, är tänkt till mitt black metal joksimojsprojekt som jag inte vet hur det ska släppas eller om det ska släppas.... tänker ett utsnitt från skelettet till fyrkantigt format.

    Ossian Elgström (1883-1950) Helt underbar tavla jag har i studion!
    grymt tryck. Visste att det var black metal, grafiska blad = black metal

  22. #22
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Roligt sammanträffande. I december hade kb halva priset på att beställa scanning av gamla böcker. Då hittade jag en bok av just Ossian Elgström ("ärkenazisten" som någon artikel kallade honom... apropå mein kamps) jag beställde, men fick ett vänligt svar om just att han dog 1950, så de kunde inte scanna hela (men de kunde scanna delar; det går ju bra att göra vissa kopior för privat bruk även när upphovsrätten fortfarande gäller). Får vänta 3 eller 4 år (tror det är 1:a januari året efter att det gått 70 år sedan dödsdagen det är som alltid gäller?).

    Men sedan har vi ju det där med moralisk upphovsrätt också i det här landet och en del andra länder. Den där som inte går att överlåta till någon och som, jag tror, aldrig blir för gammal heller? Om jag förstår rätt ger den ättlingar möjlighet att i princip censurera alla modifierade varianter av ett verk om de vill om de tycker det används på ett dåligt sätt.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "Utgången av det sjuttionde året" är termen, så i praktiken i snitt 70½ år. I Bayern gav man ut en kommenterad version av tidigare nämnd bok i januari 2016, för att förekomma eventuella sympatisörer som redan laddat tryckpressarna.

Liknande ämnen

  1. Jag har gjort en remix - rättigheter?
    Av SteffeE i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 16:30
  2. Rättigheter i remix
    Av brock L i forum Utgivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 02:15
  3. Rättigheter i OS X?
    Av John Stalberg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •