Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Tips för funk?

  1. #61
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Tänkte dela med mig av några tankar som jag haft på senare tid vad gäller "sväng".. Det kanske är självklarheter för andra, men är en insikt som jag delvis har saknat.

    Bakgrund... På senare tid så har det uppdagats för mig att nästan allt som är medryckande vad gäller musik har med kontrast att göra. En bra refräng har t ex den perfekta kontrasten gentemot versen vad gäller: vilka ackord som ingår, hur långa melodifraserna är, hur snabbt ackordsbytena sker, huruvida melodin börjar före på eller efter taktens etta, huruvida melodin har många eller få "stora hopp" jämfört med vers, huruvida fraserna rör sig uppåt eller nedåt m.m m.m.

    Insikten om kontrast kan även tillämpas på rytm, tror jag. Först och främst handlar det om kontrast och förändringar hos den egenskap som brukar kallas "subdivision" (="gridets" upplösning). Min teori är att riktigt bra sväng har den perfekta avvägningen och variationen mellan "långsam taktfasthet" och intermittent högre subdivision som "retar" hjärnan och kontrastrerar den grundläggande takten.

    Konkreta exempel som skapar dylik kontrast är ghost snare rolls, ofta med ordentligt högre subdivision. Eller den klassiska kicken som placerats offbeat.

    TL;DR. keep it simple. Utgå från en enkel rytm och retas sedan med "småsaker" som ligger utanför det enkla gridet. Försök inte göra varenda slag och not funkig - då förloras den kontrast som gör att det svänger.

  2. #62
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Stämmer bra det du skriver. Man kan också tänka trummor kontra bas. Ett tajt fyra-på-golvet beat på trummor och en synkoperad basgång. Eller tvärtom. Om allt svänger blir det lätt svajigt, vilket inte är samma som svängigt.

  3. #63
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jolue: Det där var en fantastiskt bra och tydlig beskrivning av vad även jag fått klart för mig! Så sant!

  4. #64
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bra poänger! Och. Övertänk inte det hela. Funk ska ju faktiskt KÄNNAS.

  5. #65
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag började först med en rak fast baskagge, och prövade sedan med andra upplösningar på virveln och hihat. Med tiden så vände jag på rollerna och prövade sväng på baskagge, med t.ex stadig hihat. Något måste som sagt vara referensstome till svänget. Sedan kommer synkoper och ställer till det så klart

  6. #66
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Tips för funk - människan i centrum!

    Svänget i rikt... klassisk funk sitter ju i skevheter, men det rör sig inte om "fel" utan om tänkande och inte minst kännande människor i samspel - det pushas/dras mot beatet! "Drivet" - initiativet - styrs en musiker som leder och de övriga förhåller sig till denna, men det är inte givet vilket instrument, så länge det är "rytmiskt nog!" För riktigt skickliga® och inte minst samspelta "ensembler" skiftar initiativet mellan olika musiker över låten - de vassaste jag hört kan t.o.m. växla initiativ mellan olika taktdelar! Funk är rytmiskt "stabilare" än de flesta andra "äldre" musikformer, men ger också möjligheter till mer frihet, så länge stabiliteten finns i botten.

    [IMHO]
    Men det är mänskliga "skevheter" som gör det - maskinmusik (maskinella rytmer) kan låna instrumentering och andra attribut och låta "funk-alike" - men klassiska svänget inträffar inte! Må vara att den maskinella paradigmen och maskinella skevheter är centralt i många sammanhang, men det går inte att ersätta "initiativet" i funk med en maskin! Tips för funk = låt maskinerna smycka och leka, men låt kärnan, och sväng spelas (in) av människor - blir det inte bra? Öva!!
    [/IMHO]

  7. #67
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips för funk = låt maskinerna smycka och leka, men låt kärnan, och sväng spelas (in) av människor - blir det inte bra? Öva!!
    Nu tycker jag du går för långt! Människor? Musiker? Öva? Det är ju jättejobbigt.

  8. #68
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Som någon tidigare sa så tycker jag att det viktiga är att markera 2:an och 4:an i takten
    Här är en bra och enkel basic video för trummor:

    https://youtu.be/lRwQRxrsK4E

  9. #69
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    En nybörjarfråga kanske. Nån som har tips eller erfarenhet av vad som funkar om man vill köra olika swing på olika tracks? (aka groove, aka shuffle)

    Jag tycker mig iaf märka att det ofta fungerar bra att kvantisera just basen med lite swing (t ex 20% 1/16), även om allting annat är rakt. Det är nog det enda jag kommit fram till. Bör man kanske hålla sig till att bara blanda rakt + en specifik groovestyrka vissa tracks, eller går det att ta konceptet med olika simultana shuffle ännu längre? Nån som brukar leka med sådant och kan ge lite vägledning?

Liknande ämnen

  1. Dj Assault & Dj Funk
    Av Zoria i forum Evenemang
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:33
  2. Planet funk?
    Av Jimpan i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-22, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •