Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Tips för funk?

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Tips för funk?

    Vilka knep finns det gör att göra ett arrangemang så svängigt som möjligt? Tänk att det ska låta funk, utan att du får använda swing/shuffle/groove. Jag kan komma på följande verktyg, men det finns säkert fler:

    * Synkoper
    * Ghost snares
    * Bas-anslag bra placerade i förhållande till kick.
    * Att vissa element har högre "subdivision" än andra.
    * Effektiv (?) hi-hat inklusive öppen hi-hat.

    * Wahwah-pedal

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

  3. #3

    Veteran
    Bootsy är på rätt spår. Svängig bas så löser sig resten.

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Absolut! Håller dock inte med om ettan Tvärtom, nästan, skulle jag säga.

    Jag gjorde ett groove igår (skitmixat) där basen inte slår på ettan. https://www.dropbox.com/s/26ou1ltj5i..._funk.mp3?dl=0

  5. #5
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Basen är ju verkligen viktig. Lyssna på Chic för referens.
    Bernard Edwards var ju verkligen kungen av basgångar (enl. mig själv)
    Typ walking bass lines, hitta ett groove, spela utanför med passing notes, låter ofta fett. Slapbass kanske oxå? Har för mig att Bernard Edwards faktiskt använde plektrum. En annan underskattad är ju Fred Falke House producent han lånar en del av chic känns det som. Han är bassist i grunden, fett groove.

    Minimalistiska gitarr arr, 1-2 strängs riffs. som fungerar mer perkussivt, tänk perkussivt. Använd gitarr voicings som inte är feta, organisera det mesta på 4 tunnaste E-B-G-D strängarna.
    Cleant ljud genom en fender, eller DI mixa in för att få gitarrerna att verkligen sitta med rytmsektionen.

    Lyssning:
    Chic
    Daft Punk RAM
    Fred Falke/ Alan Braxe house skivan kommer inte ihåg vad den heter men lyssnar på den ofta. sök på Alan Braxe/Fred Falke.
    Kolla även in FredFalkes studio tour samt när han lirar/proddar idéer, några år gammal finns på youtube (han äger även en CS-80)

    Att rent teoretiskt förklara funk är inte rätt väg, pumpa funk en månad så hör du vad som känns rätt .
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-03-15 klockan 10:14.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Accenter! Både på bas och annat. Det skall kännas som ett gäng som spelar tillsammans, synkat så in i bänken.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att det ska låta funk, utan att du får använda swing/shuffle/groove.
    Läste nu, hmm ok vet ej. Kanske 16 delsbas synkoper. Har en gammal låt på soundcloud, har för mig att jag inte använde, shuffle, swing på den. tror jag postade den här i forumet. Om du orkar kan du säkert hitta den.

    Men vadå ska du göra vit-funk eller hehe?
    Lyssna in dig på ngn vit jazz/fusion/funk kille från 80-talet med chinos och färglad skjorta. (skämt)
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-03-15 klockan 10:05.

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Håller dock inte med om ettan Tvärtom, nästan, skulle jag säga.

    Jag gjorde ett groove igår (skitmixat) där basen inte slår på ettan. https://www.dropbox.com/s/26ou1ltj5i..._funk.mp3?dl=0
    Så kan man också göra. Det svänger!
    Om jag skulle ändra på något ovan så skulle prova att låta hihaten spela rakare med mer driv eftersom allt annat jobbar tillsammans, känns i mitt huvud att det stannar upp ibland och en hihat åthärd skulle få ett jämnare sväng.

  9. #9
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    @spacedude, Tackar för tips! Ska lyssna på dessa. Jag känner typ bara till chaka och casiopea (fusion-jazz). Också bra.

    En bra princip (för typ allt komponerande) är ju att ta bort så mycket som möjligt som inte är absolut nödvändigt. Testa hur många noter som går att ta bort, utan att det blir sämre. Ibland till och med ta bort saker som hjärnan måste fylla i själv (ganska svårt och ovanligt, men grymt om man lyckas).

    @drloop, Tack! Det är lätt att "funka ur". Det är väl viktigt/vanligt att ha något element som kör stabilt för att kontrastera funket. I många fall en ride eller kick. Man kanske inte heller ska sväva ut för mycket i variationerna (lätt hänt i pianorolls), utan hellre låta patterns "sätta sig" och spara variationer till fill-ins och slutet på varannan takt eller så.
    Senast redigerat av joule den 2017-03-15 klockan 10:12.

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste nu, hmm ok vet ej. Kanske 16 delsbas synkoper. Har en gammal låt på soundcloud, har för mig att jag inte använde, shuffle, swing på den. tror jag postade den här i forumet. Om du orkar kan du säkert hitta den.

    Men vadå ska du göra vit-funk eller hehe?
    Lyssna in dig på ngn vit jazz/fusion/funk kille från 80-talet med chinos och färglad skjorta. (skämt)
    Sök Yacht Rock på youtube ! LOL!

  11. #11
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @spacedude, Tackar för tips! Ska lyssna på dessa. Jag känner typ bara till chaka och casiopea (fusion-jazz). Också bra.

    En bra princip (för typ allt komponerande) är ju att ta bort så mycket som möjligt som inte är absolut nödvändigt. Testa hur många noter som går att ta bort, utan att det blir sämre. Ibland till och med ta bort saker som hjärnan måste fylla i själv (ganska svårt och ovanligt, men grymt om man lyckas).
    Tror faktiskt att det är jättebra övning för att hitta själva hjärtat i stilen så Plocka isär stilen, då förstår man ju faktiskt mer själv sen efter hehe (större chans att man kan göra ngt vettigt som inte är krystat)

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sök Yacht Rock på youtube ! LOL!
    Måste göra det, så fort jag har möjlighet. Lite Bad Jacuzzi-Jazz!

  13. #13

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Fick ett tips för lääänge sedan om vad som skiljer funk från t ex rock, unz-unz och 4-on-the-floor:

    När man diggar i takt med annan musik så rör man huvudet framåt - man diggar bara på framåtförelsen!

    I funk så sitter det unika svänget i att man diggar minst lika mycket bakåt - i en distinkt rörelse mellan varje beat.

    Det kan tyckas vara BS, men testa med t ex denna:


    https://youtu.be/-5EmnQp3V48
    http://www.youtube.com/watch?v=-5EmnQp3V48

    Du hittar det också antytt i Bootsys Funk Formula också - som bara bygger på ettan och tystnad. I funk sitter svänget i pauserna som man känner snarare än hör - det kan (och ska vara) glest mellan varje beat. Sedan kommer andra instrument - keys, gitarrer och blåsstabs in och markerar ibland nästan slumpmässiga synkoperade figurer.

    Sorry för rörig beskrivning, men jag vet i alla fall vad jag menar

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/MZjAantupsA
    http://www.youtube.com/watch?v=MZjAantupsA

    1 (fram) - Å (bakåt) - 2 (fram) - Å (bak) - 3 (fram) - Å (bak) - etc etc

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    @hasse_fx, intressant beskrivning. Man ska digga snaren lika mycket (?), vilket blir extra lätt om den är gated . Liksom vilja ta sats och svänga in huvudet mot ettan, antar jag. Undrar om detta egentligen har att göra med att starten på framåtrörelsen blir extra viktig (lite synkoperad eller i högre subdivision jämfört med annan musik).

    Ett annat bonn-tips förresten, som dock bör användas med urskiljning.. kör projektet i ett annat tempo (lägre) vid komposition, eller någon gång då och då vid lyssning. Ibland kan man lättare avslöja otajta saker på det sättet. Det blir också ett sätt att ställa om örat lite. Ibland har jag komponerat en låt i lägre tempo för att lättare göra det tajt.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan kommer andra instrument - keys, gitarrer och blåsstabs in och markerar ibland nästan slumpmässiga synkoperade figurer.
    Är inte mycket av rötterna i funk från olika former av afrikansk musik? Dvs, polyrytmer, synkoper och liknande och annat som kan låta slumpmässigt för den som inte är van vid det.

    @joule: vad är anledningen till att inte använda tidsförändringar? En konstnärlig idé om att jobba med begränsningar, eller något annat? Jag tänker att det går att jobba med metoderna du nämner (och volym/betoning i största allmänhet) men om allt är sequencerexakt så kommer det ändå låta som ett gäng snubbar på valfri folkhögskola.

  18. #18

    Veteran

    https://youtu.be/zWd__w5UWVc

    På tal om det svänger även om det är sequencertight...
    Lite HITECH funk.
    Här jobbas det mycket på rytmerna.
    Tekniskt drivet på många sätt.

  19. #19
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte mycket av rötterna i funk från olika former av afrikansk musik? Dvs, polyrytmer, synkoper och liknande och annat som kan låta slumpmässigt för den som inte är van vid det.
    Euklidiska rytmer, kanske. Det återfinns här och var.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @joule: vad är anledningen till att inte använda tidsförändringar? En konstnärlig idé om att jobba med begränsningar, eller något annat? Jag tänker att det går att jobba med metoderna du nämner (och volym/betoning i största allmänhet) men om allt är sequencerexakt så kommer det ändå låta som ett gäng snubbar på valfri folkhögskola.
    Humanisering är såklart viktigt. Jag brukar helst inte blanda in shuffle/swing förrän lite senare, för att se om det kan förhöja svänget ytterligare. Det är ju lite tjusande för örat, så det kan lätt bli orättvist förskönande om man kör det från början, tycker jag. Detta arbetssätt förutsätter dock en sequencer med viss flexibilitet.

    Ett alldeles för outforskat område i allmänhet är att köra olika groove-styrka på olika track. Det kan vara helt grymt, men dagens sequencers är tyvärr för trasiga för att experimentera med sånt på ett flexibelt sätt.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Euklidiska rytmer, kanske. Det återfinns här och var.
    Jag tycker personligen att utsagorna om att euklidiska rytmer förklarar alla slags rytmer är överreklamerade – musikaliska rytmer är sällan så matematiskt precisa som modellen vill ha det till, men det är en annan diskussion.

    Ett alldeles för outforskat område i allmänhet är att köra olika groove-styrka på olika track. Det kan vara helt grymt, men dagens sequencers är tyvärr för trasiga för att experimentera med sånt på ett flexibelt sätt.
    I Live kan man sätta olika groove per clip, och det går att ha samma grundkvantisering med olika styrka. Reasons ReGroove-mixer fungerar på liknande sätt, vad jag förstår.

  21. #21

    Veteran
    Jag blandar rätt ofta hårt kvantiserade grejer med lite mänskligt sväng.
    https://soundcloud.com/dabene/j-disco
    Här är grunden med bas och trummor hårt kvantiserad.
    Medan percussion, gitarr och handklapp får leva lite för sig själva.
    Tycker sällan det blir speciellt bra om man efteråt försöker skapa nåt sväng som inte fanns, det händer helt andra grejer när man har nåt som inte spelas 4/4 och man reagerar på det musikaliskt. Jag börjar nog med swing eller vad det skall vara från början för att komma i stämning.

  22. #22
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    @drloop, Snyggt! Får man fråga vad det är för clav-synthpatch du kör? Jag har inte hittat någon bra

    Min erfarenhet är att det går att applicera rätt shuffle på vad som helst i efterhand, men jag kan ha fel.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker personligen att utsagorna om att euklidiska rytmer förklarar alla slags rytmer är överreklamerade – musikaliska rytmer är sällan så matematiskt precisa som modellen vill ha det till, men det är en annan diskussion.
    Jag håller med. Jag betraktar euklidiska rytmer som en avrundnings/kvantiserings-metod som ofta lämpar sig väl för musikaliskt bruk därför att "resterna" ofta hamnar på "bra ställen". Däremot så tror jag inte att hjärnan undermedvetet fångar upp mönstrena, vilket ofta är fallet med andra matematiska samband inom musiken.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Live kan man sätta olika groove per clip, och det går att ha samma grundkvantisering med olika styrka. Reasons ReGroove-mixer fungerar på liknande sätt, vad jag förstår.
    Tack för tipset! Här ska experimenteras.

  23. #23
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker sällan det blir speciellt bra om man efteråt försöker skapa nåt sväng som inte fanns, det händer helt andra grejer när man har nåt som inte spelas 4/4 och man reagerar på det musikaliskt. Jag börjar nog med swing eller vad det skall vara från början för att komma i stämning.
    +1

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    joule: Nja, snarare mellan kick och snare. Tänk att det arketypiska hihat-pyset i tidiga disco-låtar innebär "bakåt" - det är en sugande snarare än pushande sensation Disco bygger ju på funk men är stelare pga den obligatoriska 4-on-the-floor och oftast ett högre tempo. Funk har en mycket friare rytmik på kicken, så länge ONE sitter.

    fm: Det är egentligen inte så komplicerade rytmer - oftast raka 16-delar, men glesa och där de olika fillsen (!!) ger en hint om svänget. Ett mekaniskt upprepande förtar en del av känslan - senare Cameo-låtar tappar på att vara lite för nervöst "busy".

    drloop: Funk bygger på mänsklig närvaro - mekaniska rytmer kan fungera ihop med människor (igen Bootsy-exemplet). Det räcker med ganska så minimalistiska "mänskliga" inslag, men 100% mekaniskt fungerar inte IMHO.

    Generellt: Detta har jag tjötat om sedan innan Atari-tiden, men "humanisering" har inget med slumpen att göra. Det finns inget som avslöjar "maskin-fusk" bättre Om man nu inte vill/kan hand-spela rätt så är groove-templates det närmaste. Dessa bygger på analyser av mänskligt spelande. Det en människa gör är att rusa eller lagga med vissa slag på ett konsekvent men varierande sätt och på så sätt gasa/bromsa i låten utan att tempot förändras.

  25. #25
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick ett tips för lääänge sedan om vad som skiljer funk från t ex rock, unz-unz och 4-on-the-floor:

    När man diggar i takt med annan musik så rör man huvudet framåt - man diggar bara på framåtförelsen!

    I funk så sitter det unika svänget i att man diggar minst lika mycket bakåt - i en distinkt rörelse mellan varje beat.
    Du har fanimig helt rätt IGEN Hasse. (blygsamt) Så är jag en kille som har mycket sväng i kroppen/knoppen. Både när jag dansar o gör musik. Gjorde en snabb översiktsbild över varje dansmove jag någonsin gjort... &¤#%¤&(&"(... (färdig)

    O synkoprörelser som styrs av musikaliska beståndsdelar som INTE hörs är nog ett bra tecken på att ngt är riktigt funkigt/svängigt.

    Som "raka enkla" four on the floor komp av t ex Prince som ändå svänger ngt gudomligt

  26. #26
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis.

  27. #27
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Underdelning - de slag som du hör men som ingen spelar. T ex George Duke var en jäkel på att spela åttondelar så att man liksom kände underdelningen i trettitvåondelstrioler. Trots att ingen i bandet spelar dem. Svänger som tusan.

    Timing - Lyssna på Chic och hur de förhåller sig till beatet, någon ligger framme i beatet (oftast Bernie) medan virveln har ettr n'stan osannolikt häng.

    Dynamik - Starkt-svagt och balansen däremellan.

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @drloop, Snyggt! Får man fråga vad det är för clav-synthpatch du kör? Jag har inte hittat någon bra
    Kör Reason, från fabriksbiblioteket tror jag, det är två clavkanaler patcharna heter :
    Chorus Clav
    Inferno Clavinet

  29. #29
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Tack!

    Ni har ju pratat om häng å sånt, som är lite överkurs för mig. Jag får nog försöka angripa det hela med per-track swing till att börja med... men en annan relaterad sak, som jag tycker är eftersträvansvärd, är att det gärna får låta som att man måste vänta på vissa virvlar även om de är perfekt kvantiserade. D v s rytmen gör att de är extra kraftfulla av någon anledning. Tycker att det blir bra om man är lite extra sparsam och noga med kicks och sånt precis innan sådana slag, så att de blir ännu mer effektiva. Kan dock bli överdrivet (eller inte) om man tar bort precis allt innan och låter två virvlar följa på varandra.

  30. #30

    Redaktör
    Hur transienter ser ut kan påverka hur man uppfattar ljuden – dvs, även om två virvlar triggas vid exakt samma tidpunkt kan det ändå uppfattas som att en kommer senare. Sen kan ju tex samplingar ha luft i början vilket också påverkar…

  31. #31
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!

    Tycker att det blir bra om man är lite extra sparsam och noga med kicks och sånt precis innan sådana slag, så att de blir ännu mer effektiva. Kan dock bli överdrivet (eller inte) om man tar bort precis allt innan och låter två virvlar följa på varandra.
    Swinga pianorullen, bygg ett beat, sen efter det kan du även sidechaina instrument sinsemellan (ex.hi-hatten mot kicken eller mot snaren osv) På så sätt kan du ge lite rum och gung eller spara plats eller ge utrymme är ett tips, ngt du kan prova om du vill.
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-03-15 klockan 15:19.

  32. #32

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drloop: Funk bygger på mänsklig närvaro - mekaniska rytmer kan fungera ihop med människor (igen Bootsy-exemplet). Det räcker med ganska så minimalistiska "mänskliga" inslag, men 100% mekaniskt fungerar inte IMHO.
    Ett intressant exempel är tidig dancehall – där är det ofta helt kvantiserade rytmer för trummor och bas (se tex Sleng Teng), men det svänger ändå. Där tror jag det hänger på att sångarna ligger ganska fritt i förhållande till rytmerna (men ändå musikaliskt/rytmiskt relevant), plus ingredienser i produktionen, som att ekon skapar spökslag på icke-kvantiserade slag och reverb gör att ljud musikaliskt hamnar senare. (Jag skulle också räkna in sidechain, som Spacedude nämner, som ett verktyg för att manipulera tid också, men det var inte riktigt en grej på Jamaica 1984. Dito kan ju kompression användas för liknande timingeffekter.)

    Jag läste någonstans en studie om timing av leadinstrument i jazz, där de mätt att de kunde ligga i storleksordningen 100-200ms off från det "korrekta" värdet, men att de synkade upp med trummor och bas vid betonade slag, och att det var det som skapade den flytande känslan utan att det lät uppenbart fel (till skillnad från om man tex flyttar ett helt spår 100ms).

    Jag tänker att det påminner om Bootsy-ettan – synkar man upp vid specifika taktslag låter det tajt, och den här spänningen mellan timing för olika instrument är det som skapar svänget.

  33. #33

    Veteran
    100-200 ms låter mycket och naturligtvis beroende av tempo.

  34. #34
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Ett standardtrick som ofta funkar är att dela upp många sextondelar på olika instrument, synkoper på olika ställen. Herbie Hancocks Chameleon är ett bra exempel. Melodins synkoper är på andra ställen än basens och trummornas.

  35. #35
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Gabriel Roth (Daptones) har skrivit lite om sina allmänna tips här: http://funkydown.com/downloads/shitty1.pdf och här http://www.funkydown.com/downloads/shitty2.pdf

  36. #36

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100-200 ms låter mycket och naturligtvis beroende av tempo.
    Ja, jag hittar inte referensen just nu, men vad jag minns handlade det om jazz som ofta har lägre tempo till att börja med, och artikeln betonade att det var väldigt stora tidsskillnader. Men lyssnar man på sångare och soloinstrumentalister i genrer med lösare rytmkänsla så är nog 100ms inte fel. (Det skulle inte förvåna mig om tex Tom Waits ofta ligger däromkring, om man ska prata om en helt annan genre än funk.)

    Och för att förtydliga: det här var specifikt soloinstrumenten (typiska gitarr/saxofon) i jazz det handlade om, men jag misstänker att det är liknande saker som dyker upp även i andra genrer för liknande effekt.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Dancehall - håller med! Det är det kontrasten mellan människa-maskin som gör svänget Det är samma med drloops exempel, där sången flyter en del.

    100-200ms är inte så off så länge man "behåller kommandot" och landar tillsammans med de andra. Om man testar rigid audio-kvantisering på exempelvis ett gitarrsolo som hamnat off så förlorar man ofta känslan i det. Vill man fixa något sådant (gäller samtliga soloinstrument) utan att tappa "det" så blir det tidsödande handpåläggning...

    Här är ett exempel på ett antal ruggiga tighta musiker där det glids en hel del - funkinspirerad genre, men kanske lite svårsmält för endel




    https://youtu.be/lY-uLLNFh_4
    http://www.youtube.com/watch?v=lY-uLLNFh_4

    Trummisen har tillverkat en hel del av de mönster som ligger till grund för olika "groove templates" i sequencers och DAWs

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lyssna på klassikerna. Efter ett tag blir det svårare att INTE göra funk

    Mina konkreta tips då rå...
    Förutom att man ibland vill smälla allt på t.ex. ettan, så låt inget spela samtidigt. Alla får hålla sig till sina egna sextondelar.

    Mid-tempo är vägen. För fort blir inte funk. Fjärdedelarna ska lunka på makligt, och all hets ska studsa runt på underdelningar.

    (Rekommenderad platta: Too hot to stop, The Bar Kays. En av de absolut bästa funkplattorna faktiskt. Geniala arr, läcker clean prodd, riktigt välhanterade syntar mm mm.)

  39. #39
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Gällande funkiga trumtakter så har New Orleans-musikern Jack Stratton analyserat en massa och skapat verktyget The Funklet http://funklet.com som jag upplevt varit till hjälp för att förstå klassiska breaks uppbyggnad. Där kan du också exportera olika klassiska breaks som midifiler om du vill ha något konkret att utgå ifrån.

  40. #40
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gällande funkiga trumtakter så har New Orleans-musikern Jack Stratton analyserat en massa och skapat verktyget The Funklet http://funklet.com som jag upplevt varit till hjälp för att förstå klassiska breaks uppbyggnad. Där kan du också exportera olika klassiska breaks som midifiler om du vill ha något konkret att utgå ifrån.
    fantastisk sida <3

  41. #41
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Kul klipp jag såg idag, kan ju förklara en del psykologiska effekter med hjälp av lite historia. Synkopering, funk, 70 & 80-tals funk och slutändan var Bruno Mars fick sin nya plattas inspo.


    https://youtu.be/nK4erl_dqJE

    Den som inte vill göra ngra små moves till denna låt måtte ju vara död på insidan hehe
    Senast redigerat av Spacedude den 2017-03-21 klockan 14:15.

  42. #42
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jay dee var suverän på att få det att svänga med maskiner. På den här känns kick och snare raka, men resten flyter lite eller vad man ska säga.

    https://youtu.be/xPIzATsOoas

  43. #43
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Vem kunde ana att det var en vit medelålders man från Göteborgs som spökskrev alla Princelåter!? Bara gör som i videon så löser det sig. Eller som han själv skriver " It's analog synths, so a bit hard to explain... Guitar: just play funk riffs, then it sounds like that. tip: no distortion- as clean as possible. Don't really know how to explain it haha :-) It's music, you know..."


    https://youtu.be/uIta_A15RGo

  44. #44
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Jag vet.. älskar den där^^ Super Prince-ig Skrollade snabbt tråden och kunde inte se något råd från James Brown. Vadfalls??

    Men jag trodde herr Fridell var från Malmö. Jaja, befinner sig där åtminstone. Min svåger är med i ett av hans band.
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2017-03-21 klockan 17:02.

  45. #45
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Grymma videos. Vilken tonart ska man spela i för att kunna göra snygga slides på endast de vita tangenterna? F, va?

  46. #46
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem kunde ana att det var en vit medelålders man från Göteborgs som spökskrev alla Princelåter!? Bara gör som i videon så löser det sig. Eller som han själv skriver " It's analog synths, so a bit hard to explain... Guitar: just play funk riffs, then it sounds like that. tip: no distortion- as clean as possible. Don't really know how to explain it haha :-) It's music, you know..."


    https://youtu.be/uIta_A15RGo
    Groovy!

  47. #47
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Mer Cameo. Förstås.


    https://youtu.be/u37vi8d2_BM

  48. #48
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Finns många godbitar från Arsenio Hall…

    The Time:


    https://youtu.be/Zqd4kR_NYSM

  49. #49
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymma videos. Vilken tonart ska man spela i för att kunna göra snygga slides på endast de vita tangenterna? F, va?
    Nu chansar jag lite, men jag tycker det blir bluesigt och skönt med ett B (eller B♭ anglifierat) när låten går i C-dur, vilket skulle innebära att man får samma effekt om man spelar i G-dur på bara vita tangenter (alltså man slänger in ett F ibland trots att det är G-dur). Vet inte om detta kan appliceras på funk dock.

  50. #50
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Nu när jag tänker efter har jag nog upplevt precis detta på gitarr - en trallig och snäll låt kan plötsligt bli lite farlig och cool när man slänger ett F-ackord.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mixolydiska skalan ÄR bluesig och cool (G på bara vita tangenter)
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-03-28 klockan 18:38.

  52. #52
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu chansar jag lite, men jag tycker det blir bluesigt och skönt med ett B (eller B♭ anglifierat) när låten går i C-dur, vilket skulle innebära att man får samma effekt om man spelar i G-dur på bara vita tangenter (alltså man slänger in ett F ibland trots att det är G-dur). Vet inte om detta kan appliceras på funk dock.
    prince t.ex. körde mycket med mixolydiska skalan (vita tangenterna i g-dur) men det är hans psykedeliska solon, medan hans funkriff på samma tema (dur och moll samtidigt) är när han lirar -10 ackord alltså den sänkta tian -tian är samma ton som tersen, men man sänker inte tersen utan har båda samtidigt (nedifrån): G, B, F Bb som i låten Kiss (om jag minns rätt)

  53. #53
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Mitt amatör-perspektiv är lite såhär..

    I Eb-dur så är primär blå-ton Gb. Näst vanligast at bluesa med är B. Därefter Db och sist men inte minst A. Därav tanken att om man spelar i F-dur så täcker en slide på de vita tangenterna in flera av dessa 'degrees' (har inte kontrollerat i detalj). Särskilt 3b och 7b borgar nog för funk-blues.

  54. #54
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    En "bluesig" slide på vita tangenter kan man nog bara göra i antingen D eller G. I D får man då en dorisk skala som innehåller mollters (b3), sexa och sjua (b7). På G får man mixolydisk skala, som bara skiljer sig från den doriska genom att den har durters (#3) istället för moll. (På F får man både durters och majsjua (#7) och minusfemma (b5). Minusfemman är visserligen mer eller mindre nödvändig i blues men tillsammans med durters och majsjua blir det mer en "bossanovaslide")

  55. #55
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    prince t.ex. körde mycket med mixolydiska skalan (vita tangenterna i g-dur) men det är hans psykedeliska solon, medan hans funkriff på samma tema (dur och moll samtidigt) är när han lirar -10 ackord alltså den sänkta tian -tian är samma ton som tersen, men man sänker inte tersen utan har båda samtidigt (nedifrån): G, B, F Bb som i låten Kiss (om jag minns rätt)
    Det är varken dur eller moll, utan ett dominantackord. I det fallet du beskriver så är det ett G7+9, eftersom man inte använder "10" i ackordbeskrivning då det är samma sak som tersen (som du skriver)

  56. #56
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är varken dur eller moll, utan ett dominantackord. I det fallet du beskriver så är det ett G7+9, eftersom man inte använder "10" i ackordbeskrivning då det är samma sak som tersen (som du skriver)
    just det, det låter bekant, var så länge sen jag spelade i storband, men nog e det dur med en mollters.

  57. #57
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

  58. #58
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    @Thomas N ... fast det spelar väl ingen roll vilken skala man får på de vita tangenterna. Relevant är ju vilken tonart man just spelade i, och vilka intervall den vita sliden innehåller i förhållande till just den tonarten. Man etablerar inte ett nytt tonalt center bara av en slide, imo.

  59. #59
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Thomas N ... fast det spelar väl ingen roll vilken skala man får på de vita tangenterna. Relevant är ju vilken tonart man just spelade i, och vilka intervall den vita sliden innehåller i förhållande till just den tonarten. Man etablerar inte ett nytt tonalt center bara av en slide, imo.
    Visst, uttryckte mig otydligt. Det jag menade var att de enda "vitatangentskalorna" som påminner om bluesens vanliga tonförråd är D och G. Sen beror det förstås på sammanhanget vad som låter okej. Exempel: Spelar man en regelrätt blues i G och använder den mixolydiska skalan (vita tangenter) lär man vilja byta när C-ackordet kommer - om man inte vill ha ruttna tomater på sig.
    Men om man tex spelar något allmänt bluesigt i G och gör lite snabba byten mellan G och F funkar det förmodligen hur bra som helst att köra på med vita tangenter.

  60. #60
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Kom på en sak igår.. Om ni försöker göra funkig bas med MIDI så testa att transponera upp allting +12 temporärt vid editering. Det blir ibland lättare att tweaka not-längder, placeringar, flow, p g a att allt hörs tydligare. Ett knep att ha i sin verktygslåda!

    Det blir lättare att börja lattja med att lägga not-längder och vissa placeringar på triplet/shuffle-gridet istället för helt rakt t ex.
    Senast redigerat av joule den 2018-04-24 klockan 14:36.

Liknande ämnen

  1. Dj Assault & Dj Funk
    Av Zoria i forum Evenemang
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:33
  2. Planet funk?
    Av Jimpan i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-22, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •