Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Behringer klonar OSCar

  1. #1
    deleted user

    Behringer klonar OSCar

    För ordningens skull

  2. #2
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Spännande!

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tycker det här skulle vara djäkligt häftigt. Betydligt häftigare än MINI-moosen

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Nu är ju iofs OSCar en (grå)vit val för mig, så jag är sjukt partisk, men det här är intressant. Övriga kloner känns bara blaha...

    För vad finns det för nåt annat som liknar OSCar egentligen? Evolver (men ändå inte)??

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är ju iofs OSCar en (grå)vit val för mig, så jag är sjukt partisk, men det här är intressant. Övriga kloner känns bara blaha...

    För vad finns det för nåt annat som liknar OSCar egentligen? Evolver (men ändå inte)??
    Pro2 är den som med sin filter design mm är likast OSCar och som även går långt där utöver..Prophet 12 är ju det närmaste du kommer en polyfonisk OSCar fast mkt mer...

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Första gången jag testade en WASP slog det mig att släktskapet är tydligt med OSCar. WASP känns lite som OSCars Axxe-version light i soundet tycker jag.

  7. #7
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Polyfoni är för mesar!

    Men, jo, förstås Pro 2. Och kanske Modal Electronics 002? Men det är alltså främst DSI som gjort nåt lite liknande, om man inte ska räkna in Waldorfs och Ensoniqs grejer också. Och nu har Malekko en wavetablesynth på gång.

    Borde ju finnas utrymme och intresse. Kan tycka att det är lite synd att det är Behringer som tar upp det bara...

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    En tysk som klonar något brittiskt... Det kan bli spännande

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första gången jag testade en WASP slog det mig att släktskapet är tydligt med OSCar. WASP känns lite som OSCars Axxe-version light i soundet tycker jag.
    +1

    Wasp med minnen, sequencer, övertonsaddering, separeringars filtertoppar och en massa andra hyss. Men att de är släkt är tydligt.

    Uli kommer säkert att ta bort allt som är coolt och stoppa in en digital effektkedja.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polyfoni är för mesar!

    Men, jo, förstås Pro 2. Och kanske Modal Electronics 002? Men det är alltså främst DSI som gjort nåt lite liknande, om man inte ska räkna in Waldorfs och Ensoniqs grejer också. Och nu har Malekko en wavetablesynth på gång.

    Borde ju finnas utrymme och intresse. Kan tycka att det är lite synd att det är Behringer som tar upp det bara...
    Waldorf och ensoniqs grejer tycker jag inte kommer i närheten av OSCar utan är något helt annat.. Pro2 är ju just bäst med sitt filter och även om den inte har auditiva delen på det sättet så har du en sån bredd i oscillatorerna att man i princip kommer åt alla grundljud som OSCar kan generera..typ. Men sen har ju pro2 2 extra osc + sub och tre extra LFO:er och tre extra Envelopes som kan loopas.. grymmes seq...och sen routings som man bara kan fantisera om på en OSCar... Pro2 är så nära en modulär OSCar man kan komma egentligen.... visst finns det differenser i ljudet.. men älskar man den ena så är det svårt att se varför man inte skulle älska den andra.... och i dag.. vad man får ge för en OSCar som har en del sjukdomar både i design och ålder jämfört vad man får ge för en beggad pro2 vet jag vad jag skulle valt... nu har jag ju turen att redan äga båda så jag slipper våndas över det

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inser att jag måste testa Pro 2 nå'n gång.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser att jag måste testa Pro 2 nå'n gång.
    Ja det tycker jag verkligen.. den är ju inte mer digital än Wasp/OSCar.. och en sjuhelvetes maskin.. låter dom exakt lika.. givetvis inte... men med all överdrive/dist.. och filterdesignen.. 5st loopbara ENV och en 16 spår stepsequencer som spelar in rattrörelser och du kan köra i modulationsmatrisen.. flera cv/gate in/ut som du kan stoppa i matrisen... 4 st LFO:er .. whats not to like liksom

    Själv älskar jag hybrider

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Själv älskar jag hybrider
    samma här. Pro-2 är asfet. Själv suktar jag efter Modal 002. Det koola med Modal 002 är att dess animator funkar som en sequencer, fast den startas inte av start/stop utan av att man trycker ner tangenterna. Enormt koolt att byta vågformer, svepändra filter o t.o.m antal poler i filtret etc etc. Sen har den såklart sequencer o arpeggiator oxå. Samt (som pro2) analoga diskreta VCF o VCA. Och 8-12 röster. Fast priset är högt

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf och ensoniqs grejer tycker jag inte kommer i närheten av OSCar utan är något helt annat.
    Jo, så är det förstås. Tittade bara på hybrider i stort.
    Har försökt intala mig att jag absolut inte behöver en Pro 2 eftersom jag har en MEK, men det är kanske inte riktigt så. Vet inte om det är bra eller dåligt att Skilling sålde sin innan jag hann testa den ordentligt...

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    samma här. Pro-2 är asfet. Själv suktar jag efter Modal 002. Det koola med Modal 002 är att dess animator funkar som en sequencer, fast den startas inte av start/stop utan av att man trycker ner tangenterna. Enormt koolt att byta vågformer, svepändra filter o t.o.m antal poler i filtret etc etc. Sen har den såklart sequencer o arpeggiator oxå. Samt (som pro2) analoga diskreta VCF o VCA. Och 8-12 röster. Fast priset är högt
    Fast 001:an är ju duofonisk som OSCar. 002:an har ju 12 röster..det är ju lite grymt mkt.. men 001 är ju lite billigare Nyfiken på dom också.. men ..hmm.. kanske skulle man sälja av lite skit och tjocka en 002:a... dom verkar ju som nån Morpheus/Wavestation aktig blandning... måste läsa in mig lite. Men det finns ju liksom ingenstans man kan testa

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, så är det förstås. Tittade bara på hybrider i stort.
    Har försökt intala mig att jag absolut inte behöver en Pro 2 eftersom jag har en MEK, men det är kanske inte riktigt så. Vet inte om det är bra eller dåligt att Skilling sålde sin innan jag hann testa den ordentligt...

    Jag har ju Pro2 och PEK men tycker de är väldigt olika.. Evolvern känns mer insane på ett knäppt men bra sätt... den är liksom aningen lobotimerad med två galna men separata hjärnahalvor (dessutom 4st loboschizos i PEK)...Loboschizosynth!!

Liknande ämnen

  1. Behringer 2600
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1051
    Senaste inlägg: 2023-11-05, 10:03
  2. Behringer Model D (Minimoog-klon)
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1010
    Senaste inlägg: 2022-01-22, 06:25
  3. OSCar?
    Av Mårre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2002-11-15, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •