Sidan 4 av 18 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 1052

Ämne: Behringer 2600

  1. #181
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men jättenästan.
    Jaja, killgissningar åt sidan, det ska bli spännande att se slutresultatet. Dock tveksamt om jag skaffar en, jag har inget behov av mer semimodulär.

  2. #182
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för mig är det det viktigaste med kloner att ge access till fler än de som är så rika eller ev sparar hela livet för att ha råd med de asdyra vintage-maskinerna. och behringer gör det ju dessutom så pass billigt att ännu fler kan ta del av det. så fler får access till något de annars inte skulle få, det är det absolut viktigaste skälet för mig.

    sedan gällande jämförelser så ja det är väl oundvikligt både mellan klonerna och kanske främst hur dessa skiljer sig mor originalen. men för mig är det sekundärt. och dessutom har vi ju kunnat konstatera att inte ens vintage-arparna låter idag som de gjorde när de var nya. och därmed kommer inte heller klonerna göra det. alla kommer ju påminna om soundet och låta ganska likt det men därmed såklart inte helt och hållet.

    jämförelser är även okay om man kan slippa alla trista urspårningar och gräl som är så frekventa på 99:an. det kan börja med en trevlig och vad man tror skall bli en givande civiliserad diskussion som sedan spårar ur totalt pga olika åsikter som verkligen inte framförs på bästa sätt. har under mina år här sett det alldeles för mkt. man annars är för min del jämförelser i sig ok.
    Jag har inga problem med kloner. Har en del och när jag är i gång och gör musik är 1:1-likhet med originalet totalt oviktigt eftersom jag ändå litar på vad jag hör. Låter det bra så är det bra.

    Jag försöker undvika hamna i testekorrhjulet, men har trillat dit några gånger.
    En Barp 2600 i väska som ovan tyckte jag kändes roligare än en dyr Karp 2600 men jag har en Karp odyssey och tror det räcker. Barp 2600 skulle jag nog främst köpa om det blir så, inte för att det är en Arp-klon, utan semimodulärt av lagom size.

  3. #183
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inga problem med kloner. Har en del och när jag är i gång och gör musik är 1:1-likhet med originalet totalt oviktigt eftersom jag ändå litar på vad jag hör. Låter det bra så är det bra.

    Jag försöker undvika hamna i testekorrhjulet, men har trillat dit några gånger.
    En Barp 2600 i väska som ovan tyckte jag kändes roligare än en dyr Karp 2600 men jag har en Karp odyssey och tror det räcker. Barp 2600 skulle jag nog främst köpa om det blir så, inte för att det är en Arp-klon, utan semimodulärt av lagom size.
    absolut låter det bra så är det bra helt klart. men iaf för mig så köper jag en barp 2600 och den låter som en leksaksorgel från ikea så blir jag väl inte direkt så nöjd om man säger som så. men jag tror alla dessa maskiner kommer att låta mer än tillräckligt likt hur en arp förväntas låta och som sagt flera ggr nu hur likt en klon och/eller reissue kan låta. för mig är åter igen förutom soundet även kvaliten avgörande, men verkar troligen inte bli något problem. priset blir ju så lågt det kan och även jag tror som flera andra ovan har gjort att det kommer hamna under 10 papp.

    ja väsk-lösningen ovan tyckte jag också verka jädrigt käck. har problem med utrymmet här och det kanske kunde vara lösning. har ett nedmonterat 12 HE golvrack men det tar ju mer plats än de väskan och kan inte sas vikas ihop och ställas undan på samma sätt. så kanske kan bli en bra lösning när man har ont om utrymme. därav också som jag nämnde förut att jag generellt gillar rack-prylar. har två stycken klaviatursynthar + ställ och mer sådana får det inte plats. pengar, plats å tid (PPT !!!), de ständiga problematiska kriterierna HA! HA!

    men ja vi får se vad det blir av det hela....nu kommer det ju snart finns många fler alternativ förut och det måste väl ses som positivt. sedan börjar väl hela klon-grejen från herr uli kännas väl mättat.

  4. #184
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag blir sugen på mer väsklösningar nu när jag tänker på det. Fasen, man kanske skulle gå över till att skapa en portabel väsk-studio! Det finns ju rätt gott om grunda enheter nuförtiden. Snacka om portabelt och elegant kit. Som en Kling-Klang i miniatyr.

    Åter till klonfrågan. Min klonerfarenhet är att de ofta låter mycket likt originalet. Extremt få av de tester som det dräller av är särskilt noggrant gjorda. Om man verkligen är ute efter att jämföra ljudegenskaperna måste man till att börja med försäkra sig om att de är likadant intrimmade.

    Jag gjorde detta med en x0x-box (med "fel" VCA, 6110 i.f. 662) mot en TB303. Skillnaden när jag verkligen försäkrat mig om att komma så nära som möjligt ljudmässigt var löjligt liten. Ur praktisk synvinkel i en låt var det 99,9% försumbart. Däremot är ju arbetssättet på en x0x-box annorlunda.

  5. #185
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har också - vad vi erfar digitalt fjäderreverb
    Vet vi att det är så?

    Det är ju i så fall helt fantastiskt korkat av dom.
    Hade ju varit bättre med input och output uttag på baksidan för extern fjädertank, om de nu inte vill stoppa tanken i den.

  6. #186
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet vi att det är så?

    Det är ju i så fall helt fantastiskt korkat av dom.
    Hade ju varit bättre med input och output uttag på baksidan för extern fjädertank, om de nu inte vill stoppa tanken i den.
    Ja, det är bekräftat. Plus att man kan ta ut signalen innan, så att den blir helt analog. Blir även opåverkad om reglagen för reverb står på noll.

  7. #187
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Inget fjäderreverbsbankande

  8. #188
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Behringer räknar kanske på att man ska få fjäder när man spelar på den iallafall.

  9. #189
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet vi att det är så?

    Det är ju i så fall helt fantastiskt korkat av dom.
    Hade ju varit bättre med input och output uttag på baksidan för extern fjädertank, om de nu inte vill stoppa tanken i den.
    +1 för output/input på baksidan för reverbtank - en tank Behringer kunnat tillverka/sourca och tjäna en extra slant på

  10. #190
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fjäderreverbsbankande
    Säg inte det, det har ju OB6.

  11. #191
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg inte det, det har ju OB6.
    Va? Nu hänger jag inte med? Banka på lådan hjälper ju inte om fjädern är digital.

  12. #192
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kontaktmicka lådan och banka på!

  13. #193
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kontaktmicka lådan och banka på!
    Haha. Kanske inte behöver köpa 2600 för att göra just det Men visst, det är ju en lösning. Dock så sitter inte Behringers i en traditionell låda oavsett. Så blir inte samma grej.

  14. #194
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nu hänger jag inte med? Banka på lådan hjälper ju inte om fjädern är digital.

    https://youtu.be/TeJJHcEtd4g

  15. #195
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha. Tja, funkar det så. Lät lite tafatt dock. En riktig fjäder kan ju ge rätt varierat ljud när den bankas på. Men är ingen stor grej. Bara kul bonus om det sitter riktig fjäder i som går att leka med.

  16. #196
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hi-tech värre

  17. #197
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fjäderreverbsbankande
    Köp originalet istället, vilket verkar vara det 2600 egentligen bygger på


  18. #198
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Man kan ju sätta en Vermona 19” under i samma rack.

  19. #199
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp originalet istället, vilket verkar vara det 2600 egentligen bygger på

    Saknas en bild här antar jag?

  20. #200
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot at Jan 22 15-47-41.png 
Visningar:	44 
Storlek:	1,27 MB 
Id:	91575

    Tror jag inte, inte för mig i alla fall.

  21. #201
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah, den syns dock inte här för mig. Länkar till någon helt annan fil i hans inlägg.

  22. #202
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, den syns dock inte här för mig. Länkar till någon helt annan fil i hans inlägg.
    Såg inte den heller från min iPad.

  23. #203
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget fjäderreverbsbankande
    Viktig grej med fjäder är ju akustisk återkoppling från högtalare tex, och - ja just det - en riktig 2600 har ju både fjäder och högtalare...

    Så även Karp2600:
    https://youtu.be/yPA4JyxVV2I
    Spola till 10:10 - gör om det på burpen...

  24. #204
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktig grej med fjäder är ju akustisk återkoppling från högtalare tex, och - ja just det - en riktig 2600 har ju både fjäder och högtalare...

    Så även Karp2600:
    https://youtu.be/yPA4JyxVV2I
    Spola till 10:10 - gör om det på burpen...
    BARP2600 blir väl lite som "Crabfish"? Man får vad man betalar för typ.
    Personligen kan jag känna att 20-30kkr sparat på att avstå ett fjäderreverb känns helt ok.
    Om jag nu skulle köpa vilket jag inte borde...

  25. #205
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BARP2600 blir väl lite som "Crabfish"? Man får vad man betalar för typ.
    Personligen kan jag känna att 20-30kkr sparat på att avstå ett fjäderreverb känns helt ok.
    Om jag nu skulle köpa vilket jag inte borde...
    Fast det sjuka är ju att en tank kostar typ 300kr på Thomann. Kretsarna som behövs för förstärkning kostar typ 10kr på Elfa. Nej detta får mej att fundera på hur dom är funtade i huvudet på Behringer.

  26. #206
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det sjuka är ju att en tank kostar typ 300kr på Thomann. Kretsarna som behövs för förstärkning kostar typ 10kr på Elfa. Nej detta får mej att fundera på hur dom är funtade i huvudet på Behringer.
    Jag skulle nog våga påstå att samtliga designbeslut de tar är noga genomtänkta. Jag begriper inte heller varför de inte petade in en tank. Men jag vet på tok för lite om Behringer för att säga nåt annat än att det var synd.

  27. #207
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hi-tech värre
    Funkar även på Prophet-6 :-).

  28. #208
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det sjuka är ju att en tank kostar typ 300kr på Thomann. Kretsarna som behövs för förstärkning kostar typ 10kr på Elfa. Nej detta får mej att fundera på hur dom är funtade i huvudet på Behringer.
    Jag gissar att de inte riktar in sig på de riktiga klonfanatikerna som mäter om hålen sitter på millimetern rätt och om skruvarna har rätt diameter utan mer på dem som är ute efter en Arp 2660 typ. Hade de satt dit en tank hade klonextremisterna mät frekvensgången 1 hz - 100 kHz och underkänt den i vilket fall. Kanske inte värt besväret? Antagligen en komponent som inte så enkelt stoppas in i en automatisk processkedja. Man kan ju alltid köpa en om man vill ha. För de tusenlappar man får över. Karp och Barp verkar bli två helt skilda produkter.

  29. #209
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag begriper inte heller varför de inte petade in en tank.
    För att det kanske är det man använder minst på en 2600/TTSH?

    Inbyggt reverb var ju säkert kungligt 1972 men idag känns det väl kanske inte lika nödvändigt. Den som köper ett sådant här instrument lär ju sitta med massa outboards eller bra pluggar i DAW'en i alla fall.

    Dessutom är ju hela mixerkretsen en av 2600'ans akilleshälar brusmässigt och signalmässigt.

    Personligen tar jag alltid ut ljudet direkt efter VCA och innan mixern just för att det imo låter bättre.

  30. #210
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att de inte riktar in sig på de riktiga klonfanatikerna som mäter om hålen sitter på millimetern rätt och om skruvarna har rätt diameter utan mer på dem som är ute efter en Arp 2660 typ. Hade de satt dit en tank hade klonextremisterna mät frekvensgången 1 hz - 100 kHz och underkänt den i vilket fall. Kanske inte värt besväret? Antagligen en komponent som inte så enkelt stoppas in i en automatisk processkedja. Man kan ju alltid köpa en om man vill ha. För de tusenlappar man får över. Karp och Barp verkar bli två helt skilda produkter.
    Helt sant är det nog så.

  31. #211
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag skulle nog vilja påstå fjäderreverbet i min Mini Meanie är det vackraste stereoreverbet jag har hört. Det blir en så grym 3D på ljudet jag brukar få ta av mig hörlurarna och kolla så att jag inte har mitt PA på. Likaså när jag spelar på de interna högtalarna har folk undrat om det är fler högtalare inkopplade. Jag skulle vilja påstå att för mig är just fjädern en väldigt stor del av ljudet.

  32. #212
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att det kanske är det man använder minst på en 2600/TTSH?

    Inbyggt reverb var ju säkert kungligt 1972 men idag känns det väl kanske inte lika nödvändigt. Den som köper ett sådant här instrument lär ju sitta med massa outboards eller bra pluggar i DAW'en i alla fall.

    Dessutom är ju hela mixerkretsen en av 2600'ans akilleshälar brusmässigt och signalmässigt.

    Personligen tar jag alltid ut ljudet direkt efter VCA och innan mixern just för att det imo låter bättre.
    Haha, klar poäng där.
    När jag hade en 2600 var dess reverb helt fantastisk. Nu kanske inte så mycket, nej.

  33. #213
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BARP2600 blir väl lite som "Crabfish"? Man får vad man betalar för typ.
    Personligen kan jag känna att 20-30kkr sparat på att avstå ett fjäderreverb känns helt ok.
    Om jag nu skulle köpa vilket jag inte borde...
    Sätt den i ett 11u case från tysken och sätt in rad € - bla fjäderrverb och bbd + lite annat kul
    Senast redigerat av Kakan den 2020-01-22 klockan 20:57.

  34. #214
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog vilja påstå fjäderreverbet i min Mini Meanie är det vackraste stereoreverbet jag har hört. Det blir en så grym 3D på ljudet jag brukar få ta av mig hörlurarna och kolla så att jag inte har mitt PA på. Likaså när jag spelar på de interna högtalarna har folk undrat om det är fler högtalare inkopplade. Jag skulle vilja påstå att för mig är just fjädern en väldigt stor del av ljudet.
    Exakt!

    Men egentligen är det helt perfekt, behöver bara fortsätta lägga äkta fjädereko på min lilla fina Karp Oddy och njuta, istället för att knega ihop 40k...

  35. #215
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    ^^^ det ska jag göra iaf, har ett Music Thing reverb som jag tänkte sälja, men behåller det till Barp'en. Fläskar dessutom på med Behringers 100m bbd när det kommer - haters gona' hate

  36. #216
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^^^ det ska jag göra iaf, har ett Music Thing reverb som jag tänkte sälja, men behåller det till Barp'en. Fläskar dessutom på med Behringers 100m bbd när det kommer - haters gona' hate
    Det kanske blir en ny extra provokativ genre?
    Stenhård Behringersynth!
    Enbart framförd på klonade elakingar och framförd av totalt personlighetslösa tribers som spelar musik som låter som något som andra gjort men ändå inte.

    Extrasändning med Siewert Öholm v 2.0 om omoralen i den nya hårda syntgenren och är de inte egentligen allihopa satanister? (*)

    (*) (80-talets motsvarighet till ryska trollarméer utskickade av Kina.)

  37. #217
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^^^ det ska jag göra iaf, har ett Music Thing reverb som jag tänkte sälja, men behåller det till Barp'en. Fläskar dessutom på med Behringers 100m bbd när det kommer - haters gona' hate
    (OT: 100m BBD är väl inget delay utan ska väl snarare ses som en flanger?)

  38. #218
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    100m BBD är väl en OS-gren?

  39. #219
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog vilja påstå fjäderreverbet i min Mini Meanie är det vackraste stereoreverbet jag har hört.
    Ja, de gjorde ju vad de kunde - och det är ju en smart lösning att fasförskjuta höger reverbkanal lite. Lite det som Roland använde BBD-kretsar till tio år senare. För att med små medel få lite mustigare ljud ur en monosignal 1972.

    Men jag tycker att det dödar för mycket av signalen och ursprungsljudet. Men så använder vi nog våra instrument till lite olika saker också gissar jag.

  40. #220
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog vilja påstå fjäderreverbet i min Mini Meanie är det vackraste stereoreverbet jag har hört. Det blir en så grym 3D på ljudet jag brukar få ta av mig hörlurarna och kolla så att jag inte har mitt PA på. Likaså när jag spelar på de interna högtalarna har folk undrat om det är fler högtalare inkopplade. Jag skulle vilja påstå att för mig är just fjädern en väldigt stor del av ljudet.
    Lägg gärna upp/länka till lite exempel!

    Just detta med fjäderreverb i en i övrigt kvalitetsprodukt förvånar mig! Förutom den speciella fjong-ljudeffekten (eller åskmuller med dist efter) så har jag sett/hört det som en halvdan kompromiss för nästan alla andra efterklangslösningar (utom möjligen SPX90). Jag har alltid stängt av de hiskeliga gitarrförstärkar-fjädrarna, men jobbat med allehanda "studio-fjädrar" typ Great British Spring, när plåtar eller fin-digitalt inte funnits tillgängliga i tidiga 80-talets budgetstudios! Jag respekterar att man kan gilla fjong-effekten och att extremt resonanta metalliska efterklangen kan vara en viktig del i en del genrer (dub, surf) men aldrig upplevt det som "fin-reverb".

    Mitt sätt att få till något (enligt mig) vettigt anno dazumal var dels att lågpassa insignalen rätt hårt, dels lägga ett försiktigt eko och chorus efter fjädrarna för att få någon slags space.

  41. #221
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten underlighet, som är minst lika underlig på Korg-versionen egentligen, är att de inte (tycks ha) utnyttjat möjligheten att utveckla till tre noter parafoni. Återstår såklart om Barpen klarar det via midi, men de har ju inte sagt något om det. Än.
    Äh, de e klart vi måste köpa Korg's 2600;a! Den har en sequencer inbyggd i klaviaturen, som inte B2600 heller skickar med. Det måste väl vara värt 20.000:-? "mer ironi i tråden"

  42. #222
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg gärna upp/länka till lite exempel!
    Jag kan inte spela in stereo på telefonen och musikdatorn har inte internet... men jag ska fnula ut något. Men det är ju såklart som du säger, vi gillar olika saker. Jag tycker tex att min Eventide Space låter kattskit, men det är ju många som uppskattar digitalfnassel i diskanten... (det var inte riktat mot dig hasse)

  43. #223
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, de e klart vi måste köpa Korg's 2600;a! Den har en sequencer inbyggd i klaviaturen, som inte B2600 heller skickar med. Det måste väl vara värt 20.000:-? "mer ironi i tråden"
    Det är klart att fjäderreverbet inte är värt 20k. Men detta är ju ett instrument från analogins järnålder. Superstabila oscillatorer och digitala effekter tar liksom bort stora delar av instrumentets charm. Tycker jag. Det är trots allt bara tre oscillatorer och en överexponerad sample & hold. Om man börjar peta för mycket i designen. Jag tycker inte att Korg version är värd 45000 (egentligen), jag tycker det är rena fantasipriser.
    Senast redigerat av Lackan den 2020-01-23 klockan 10:25.

  44. #224
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske blir en ny extra provokativ genre?
    Stenhård Behringersynth!
    Enbart framförd på klonade elakingar och framförd av totalt personlighetslösa tribers som spelar musik som låter som något som andra gjort men ändå inte.

    Extrasändning med Siewert Öholm v 2.0 om omoralen i den nya hårda syntgenren och är de inte egentligen allihopa satanister? (*)

    (*) (80-talets motsvarighet till ryska trollarméer utskickade av Kina.)
    Nja, "personlighetslösa tribers som spelar musik som låter som något som andra gjort men ändå inte" låter för mycket 'hater' för mig. Vill man störa sig på det så gör man det, men man kan nog skapa ganska 'personlig' (och 'bra') musik på en Barp om man har det i sig, eller otroligt kass musik på en tvättäkta 2600 om man helt enkelt är kass...

  45. #225
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg gärna upp/länka till lite exempel!

    Just detta med fjäderreverb i en i övrigt kvalitetsprodukt förvånar mig! Förutom den speciella fjong-ljudeffekten (eller åskmuller med dist efter) så har jag sett/hört det som en halvdan kompromiss för nästan alla andra efterklangslösningar (utom möjligen SPX90). Jag har alltid stängt av de hiskeliga gitarrförstärkar-fjädrarna, men jobbat med allehanda "studio-fjädrar" typ Great British Spring, när plåtar eller fin-digitalt inte funnits tillgängliga i tidiga 80-talets budgetstudios! Jag respekterar att man kan gilla fjong-effekten och att extremt resonanta metalliska efterklangen kan vara en viktig del i en del genrer (dub, surf) men aldrig upplevt det som "fin-reverb".

    Mitt sätt att få till något (enligt mig) vettigt anno dazumal var dels att lågpassa insignalen rätt hårt, dels lägga ett försiktigt eko och chorus efter fjädrarna för att få någon slags space.
    "dels lägga ett försiktigt eko och chorus efter fjädrarna för att få någon slags space" jo men samma här

  46. #226
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte spela in stereo på telefonen och musikdatorn har inte internet... men jag ska fnula ut något. Men det är ju såklart som du säger, vi gillar olika saker. Jag tycker tex att min Eventide Space låter kattskit, men det är ju många som uppskattar digitalfnassel i diskanten... (det var inte riktat mot dig hasse)

    Sälj den till mig för samma värde som du uppskattar den till

  47. #227
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte spela in stereo på telefonen och musikdatorn har inte internet... men jag ska fnula ut något. Men det är ju såklart som du säger, vi gillar olika saker. Jag tycker tex att min Eventide Space låter kattskit, men det är ju många som uppskattar digitalfnassel i diskanten... (det var inte riktat mot dig hasse)
    Du behöver uppenbarligen skiljas från din Space. Den behöver ett hem med mycket kärlek

  48. #228
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte spela in stereo på telefonen och musikdatorn har inte internet... men jag ska fnula ut något. Men det är ju såklart som du säger, vi gillar olika saker. Jag tycker tex att min Eventide Space låter kattskit, men det är ju många som uppskattar digitalfnassel i diskanten... (det var inte riktat mot dig hasse)
    Ibland drömmer jag att jag har så bra hörsel att jag stör mig på digitalfnasslet i Eventide Space.

  49. #229
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Dax att rensa lite?

  50. #230
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dax att rensa lite?
    Rensat.

  51. #231
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, "personlighetslösa tribers som spelar musik som låter som något som andra gjort men ändå inte" låter för mycket 'hater' för mig. Vill man störa sig på det så gör man det, men man kan nog skapa ganska 'personlig' (och 'bra') musik på en Barp om man har det i sig, eller otroligt kass musik på en tvättäkta 2600 om man helt enkelt är kass...
    Det var på skämt alltså.
    Det jag drev med var snarare moralpaniken över avvikelser från originalet. Det var det Siewvert Öholm syftade på. Han hade väl en massa kampanjer mot omoralisk hårdrock och sånt?

  52. #232
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Han hade väl en massa kampanjer mot allt?

  53. #233
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han hade väl en massa kampanjer mot allt?
    Det är alltid mycket lättare att vara emot än för! Det förra behöver inget egentligt argument, det senare fordrar ju att man kan försvara det man är för...

  54. #234
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltid mycket lättare att vara emot än för! Det förra behöver inget egentligt argument, det senare fordrar ju att man kan försvara det man är för...
    Även den som säger nej avkrävs ofta en motiering. Särskilt om majoriteten säger ja.

    Fast Siewert är ju för (typ) gudfruktighet medan de som ogillar moralism är emot Siewert. Så det går åt båda hållen.
    Den som är för digitalsyntar kanske är mot mögliga analogsyntar medan den som är för fina vintagemaskiner med analog och fysisk värme är emot digital kyla. Mac vs. PC o.s.v.

    Med det sagt...en liten variant:
    - Det är mycket roligare att säga JA än att vara en NEJ-sägare.
    nja...
    - Det är otroligt skönt att säga NEJ ibland istället för att vara en nickedocka.


  55. #235
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg inte det, det har ju OB6.
    Min verkar inte ha det :/

    Hur som helst borde Behringer få någon form av synthpris. Det är ju fantastiskt vad de gör för alla synthälskare jorden kring.. När jag började hänga på vendolin och var fattig student hade man knappt råd med nån Casio CZ1000..

  56. #236
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	happines-quote-love-song-tumblr-5277.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	609,8 KB 
Id:	91596


  57. #237
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	happines-quote-love-song-tumblr-5277.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	609,8 KB 
Id:	91596

    Jag gillar Unknown.

  58. #238
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min verkar inte ha det :/

    Hur som helst borde Behringer få någon form av synthpris. Det är ju fantastiskt vad de gör för alla synthälskare jorden kring.. När jag började hänga på vendolin och var fattig student hade man knappt råd med nån Casio CZ1000..
    javisst man kan kritisera honom för mycket men något verkar han ju faktiskt göra rätt. sedan är det ju det att man får ju inte prestigen av att äga en eller t.o.m flera asdyra vintage-maskiner, inte bevara ett kulturarv eller få den där härliga skevheten av gamla inslutina komponenter och därmed sound men man slipper ju riskera å andra sidan ett gammalt härke som behöver vård tillå från samt inte sällan tillhörande reparatör om det är mer omfattande insatser som krävs. en del tycker det är del av charmen, jag gör det inte. jag är livrädd för de saker som jag som är från 90-talet och även nyare att något skall hända dem.

    så ja plus å minus som mycket annat, men personligen tycker jag absolut det är mer positivt det uli gör än negativt även om det finns en del så klart mörka fläckar. att sprida billig(are) synthar m.m till fler än vad som annars skulle haft råd med det + att behringer nu tydligen änligen fått kläm på kvaliteten jämfört med förut.

    sedan som slutkläm kan jag väl säga att jag tycker att det börjar bli lite mättad känsla nu, att det börjar bli lite väl mycket under kort tid. men bara en personlig åsikt.

  59. #239
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Unknown.
    + 1000 inte alltid lätt att vara positiv men man kan alltid tycker jag alltid iaf ge det ett gott försök. finns så förbannat mkt negativt överallt i alla former så det kan vara skönt att slippa det

  60. #240
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    + 1000 inte alltid lätt att vara positiv men man kan alltid tycker jag alltid iaf ge det ett gott försök. finns så förbannat mkt negativt överallt i alla former så det kan vara skönt att slippa det
    Jag har slutat vara negativ. Jag tillför inte ett dyft och man mår mycket bättre om man tar sig den lilla tiden för att hitta det positiva.
    Hittar jag verkligen inget positivt håller jag hellre tyst. Världen klarar sig rätt bra utan mina åsikter om allt. :-)

Liknande ämnen

  1. Behringer Model D (Minimoog-klon)
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1010
    Senaste inlägg: 2022-01-22, 06:25
  2. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •