Sidan 3 av 18 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 1052

Ämne: Behringer 2600

  1. #121
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med behringer så får man pwm på alla oscillatorer och en LFO,
    Det absolut bästa Berra gjort som Korg missat är att de satt en fader extra på filter-kontroll.

    Detta är ju enda riktigt stora draw-back med ett original också - att du inte kan ställa KBD-CV eftersom de snålade på en fader.

    Jag kör både min TTSH och 2600 med en extra CV-mixer för att kunna modulera filtret med extra grejer. Två ingångar med faders (i praktiken bara en, eftersom den andra används av ADSR) är på tok för lite.

    Designmiss från början som Berra smart nog fixat till.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast ARP har ju alltid haft väldigt stabila oscillatorer, tex den vintage odyssey 2800 som jag ägde.
    Precis som Yamaha CS5/10/15 mfl och MS-10/20.
    Är väl egentligen nästan bara vintage Moog samt oberheims polys som verkligen driver runt?
    Nja, det är nog olika mellan olika exemplar också. Min värsta "drivare" är MKS80: trycker "autotune" 3-4 gånger per set, medan Xpander och OB8 inte driver alls. Min Minimoog är hur stabil som helst bara den fått bli varm i 10 minuter.

    För det är ju inte att de driver ur pitch man är ute efter, utan bara att det inte blir helt rakt och statiskt. 0,001 volts svaj liksom.

  2. #122
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    ULI, cash in my check !

  3. #123
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar att de satt Outputjacken lite ojämnt! Blir liksom mer liv i synthen.
    Bifogad fil 91527
    Bifogad fil 91528
    Haha, vad fan. Skrattade högt i det öppna landskapet..

  4. #124
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det är nog olika mellan olika exemplar också. Min värsta "drivare" är MKS80: trycker "autotune" 3-4 gånger per set, medan Xpander och OB8 inte driver alls. Min Minimoog är hur stabil som helst bara den fått bli varm i 10 minuter.

    För det är ju inte att de driver ur pitch man är ute efter, utan bara att det inte blir helt rakt och statiskt. 0,001 volts svaj liksom.
    Låt mej gissa...du har en MKS-80 rev.4? Den ska låta bäst säjs det, men driftar rätt mycket. Min gamla Jupiter-6 tog lite tid att bli varm & stabil, men sedan behövde jag sällan stämma den. Min mks-80 rev.5 fick lite spel under en het sommar, men sedan har den skött sej. Måste förresten kolla minnesbatteriet på den! Har inte kört den sedan förra sommaren...

  5. #125
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar att de satt Outputjacken lite ojämnt! Blir liksom mer liv i synthen.
    Bifogad fil 91527
    Bifogad fil 91528
    Det är ju för att matcha de sneda ögonen på figuren ovanför, fattar ni väl?

  6. #126
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt mej gissa...du har en MKS-80 rev.4? Den ska låta bäst säjs det, men driftar rätt mycket.
    Yepp, den låter helt grymt bra. Men trots att det är Roland driftar den mer än mina Oberheims menade jag bara.

    Jag älskar att det driver, och det adderar ju till soundet. Att man får spendera en kvart till att stämma olika saker i början ser jag inte som konstigare än att gitarristen behöver stämma gitarren ett par gånger under varje set.

  7. #127
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vilken fantastiskt tråkig ljuddemo. Lät som tristaste mono blipblop "my first synth sequence".
    Och estetiken var verkligen ingen hitt heller.

  8. #128
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken fantastiskt tråkig ljuddemo. Lät som tristaste mono blipblop "my first synth sequence".
    Och estetiken var verkligen ingen hitt heller.
    Tror Behringer är mån om att visa en fungerande prototyp. Om nu ryktet skulle stämma, att Korg ska släppa en 2600 Mini. EDIT: Trodde först att reverbet var borttaget, men vid 4:43 ser man uppe till höger att det ska finnas ett stereoreverb
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-01-20 klockan 16:02.

  9. #129
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Tack, nu blir valet lätt: KARP!

  10. #130
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, dom här två senaste filmerna från Behringer är verkligen framhastade i panik.
    Att visa en halvtaskig prototyp i det här stadiet är ju enbart pga Korgs 2600.
    En klon av samma synth-modell från två företag samtidigt.
    Kriget är i full gång! Må kunderna vinna!

  11. #131
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det absolut bästa Berra gjort som Korg missat är att de satt en fader extra på filter-kontroll.

    Detta är ju enda riktigt stora draw-back med ett original också - att du inte kan ställa KBD-CV eftersom de snålade på en fader.

    Jag kör både min TTSH och 2600 med en extra CV-mixer för att kunna modulera filtret med extra grejer. Två ingångar med faders (i praktiken bara en, eftersom den andra används av ADSR) är på tok för lite.

    Designmiss från början som Berra smart nog fixat till.
    Det där är en kritik jag aldrig riktigt förstått. Använd en av mixerns två faders. Den ”första” från filtret använder åtminstone inte jag i någon vidare utsträckning.

  12. #132
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Alltså den är så smärtsamt sjukt ful med sin julgransbeslysning att jag vill springa tillbaka till akutmottagningen. Jag får ont i huvudet.

    Samt - "vi har gjort oscillatorerna extra stabila" - där försvinner all köplust. Det är som att döda hunden innan man köper den.

  13. #133
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är en kritik jag aldrig riktigt förstått. Använd en av mixerns två faders. Den ”första” från filtret använder åtminstone inte jag i någon vidare utsträckning.
    Skojar du..? T.om en Moog Rogue har ju KBD-CV amount..?

    En 2600 har ju alltid 100% KBD-CV utan möjlighet att stänga av det, och du tycker det är OK på en 80k synt?

    Det mest logiska skulle ju varit att de (som Berra gjort) satt tre faders med bryt-inputs:

    1 - KBD-CV amount
    2 - ENV amount
    3 - Pedal eller EXT CV (typ velocity)

    Det "felet" fixade de ju till på Odyssey, som har tre filtermodulatorer...

    Dessa tre modulationskällor använder jag alltid - men dessutom vill jag kunna ha en extra LFO + en vanlig -5V attenuator för att stänga filtret ytterligare samt extra ENV för att få mer snärt i filtret.

    Det är därför jag kör med extern CV-mixer och ett miniskiff.

  14. #134
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså den är så smärtsamt sjukt ful med sin julgransbeslysning
    äh. så farligt är det ju inte:


  15. #135
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Låter fint! Bra att ledsen är dimbara. Ska bli intressant att se var priset hamnar i jmf med KA2600 Mini.

  16. #136
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skojar du..? T.om en Moog Rogue har ju KBD-CV amount..?

    En 2600 har ju alltid 100% KBD-CV utan möjlighet att stänga av det, och du tycker det är OK på en 80k synt?

    Det mest logiska skulle ju varit att de (som Berra gjort) satt tre faders med bryt-inputs:

    1 - KBD-CV amount
    2 - ENV amount
    3 - Pedal eller EXT CV (typ velocity)

    Det "felet" fixade de ju till på Odyssey, som har tre filtermodulatorer...
    Ja, och det jag menar är att du kan ha dina tre faders in i filtret.
    KBD-cv in i multi. Ena till KBD cv out och den andra in i första ingången, filteringången, på mixern. Ta ut cv-signalen ovanför fadern och in i filtrets KBD-cv. Nu har du tre faders in i filtret. Duger för mig.

  17. #137
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså den är så smärtsamt sjukt ful med sin julgransbeslysning att jag vill springa tillbaka till akutmottagningen. Jag får ont i huvudet.

    Samt - "vi har gjort oscillatorerna extra stabila" - där försvinner all köplust. Det är som att döda hunden innan man köper den.
    äsch. Kom igen Amon. Var glad

  18. #138
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    äsch. Kom igen Amon. Var glad
    Nej jag vägrar

    Det finns två kommersiella kloner av ARP 2600 på marknaden nu.

    Den ena är en 45000-kronors överprissatt produktion i cirka 500 exemplar som tog slut innan de hunnit lansera den. Hade Korg gjort fyra gånger så många så hade de sålt alla dem med och kunnat göra dem till halva priset. Underbart fin dock.

    Konkurrenten Behringer här gör en färgglad skrikig spya som säkert kommer att bli billig, och klaviaturlös, och som saknar all charm originalinstrumentet hade. Den har också - vad vi erfar digitalt fjäderreverb och extra superstabila, ja säkert nästan digitalt kliniskt döda oscillatorer.

    Så nej

  19. #139
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det finns TTSH rev 4 att köpa ihopbyggda här: https://synthcube.com/cart/ttsh-v4

    Det räknas nog som kommersiellt och klon också. Så minst tre om nu berras och korgs kloner räknas trots att de inte levererat en enda ännu.

  20. #140
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nej
    Tomgångskörning

    Intressant dock att åtminstone två på forumet som kan räknas till de som har mest kunskap om originalet ser positiva fördelar med Berras lösningar. Det gör mig intresserad i alla fall.

  21. #141
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Vitsen med färgerna gissar jag är att man ska se vilka reglar som hör ihop till någon gruppering, typ en oscillators signal in i andra grejer har en färg osv. Och om det är så undrar jag då varför oscillator 1 och 3 har samma färg? Eller är det någon annan logik jag inte fattar, eller är det bara slumpad julgran?

  22. #142
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, och det jag menar är att du kan ha dina tre faders in i filtret.
    KBD-cv in i multi. Ena till KBD cv out och den andra in i första ingången, filteringången, på mixern. Ta ut cv-signalen ovanför fadern och in i filtrets KBD-cv. Nu har du tre faders in i filtret. Duger för mig.
    Haha, det har aldrig slagit mig att man kan använda VCF-mixerfadern till det. Borde ju kunna använda PAN-fadern så också i så fall (med ett gäng dummy-pluggar).

    "Man kan ju göra så... men det är ju inte rätt..."


    https://youtu.be/gNuhP-dU7do



    Men du får hålla med om att det ändå är märkligt att de har 3/4 st fader-inputs för att modulera var och en av oscillatorerna - men bara 2 faders till filtret.

  23. #143
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konkurrenten Behringer här gör en färgglad skrikig spya som säkert kommer att bli billig, och klaviaturlös, och som saknar all charm originalinstrumentet hade. Den har också - vad vi erfar digitalt fjäderreverb och extra superstabila, ja säkert nästan digitalt kliniskt döda oscillatorer.
    ...här saknas det inte förutfattade meningar.

    Visst, du kan ha rätt, men vi kanske ska vänta och se?

  24. #144
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns TTSH rev 4 att köpa ihopbyggda här: https://synthcube.com/cart/ttsh-v4

    Det räknas nog som kommersiellt och klon också. Så minst tre om nu berras och korgs kloner räknas trots att de inte levererat en enda ännu.
    Behringer har inte fångat in Amon med 2600, det märks

  25. #145
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, det har aldrig slagit mig att man kan använda VCF-mixerfadern till det. Borde ju kunna använda PAN-fadern så också i så fall (med ett gäng dummy-pluggar).

    "Man kan ju göra så... men det är ju inte rätt..."


    https://youtu.be/gNuhP-dU7do



    Men du får hålla med om att det ändå är märkligt att de har 3/4 st fader-inputs för att modulera var och en av oscillatorerna - men bara 2 faders till filtret.
    Absolut. Men då har du ju Voltage Processor. Översta är ju en mixer med två faders som du kan dra till filtret. Och om du använder första ”tricket” som jag skrev om så kan du ju dra in den i ingång ett och så har du en mixer med tre faders. Och gillar du inte att de är inverterade så får du dra signalen genom den andra VP:n (men det vill man ju inte för att sågtanden ska vara fallande och KBD CV ska vara inverterat - allt annat är galenskap! ). Så nu har du fem faders in i filtret.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2020-01-20 klockan 21:24.

  26. #146
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, absolut hade det också funkat - eller så kör jag vidare med mitt Monsterskiff bredvid.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Monsterskiff.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	178,7 KB 
Id:	91536

  27. #147
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det ser bra ut. Dyrare, men bra.

  28. #148
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skönt att ni kräkt färdigt om de skeva 6,35-jacken. Jag utgår ifrån att de är adderade för att testköra vettigt, men ja fasen vad illa det ser ut i klippet.

    Det jag gillar är att han faktiskt säger att de bygger vidare etc och inte bara klonar. Kanske ett sätt att gardera sig, men hellre det. Stort plus för dimbara LEDs. Det lät vettigt och jag vill veta prislapp, men jag tror ändå jag lyckas avstå. De där orange klossarna på panelen är inte snygga på denna heller. Rackmonterbarheten skriker ju att man kan köpa två av bara farten och leva jävel med patchkablarna.

    Ja,vad kommer den kosta? Det är nog den stora frågan. Inte för oss som redan är djupt insyltade i syntsvängens GAS, utan för random dödlig som precis börjat drömma om sin första telefonväxel...

  29. #149
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag fattar inte varför de lagt till orange kladd mellan kvadraten och jacket?

  30. #150
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte varför de lagt till orange kladd mellan kvadraten och jacket?
    Tonusmodellerna hade det för att indikera brytjack. men varför de sätter det på en svart/orange är jag inte riktigt med på...


  31. #151
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tonusmodellerna hade det för att indikera brytjack. men varför de sätter det på en svart/orange är jag inte riktigt med på...

    Aaha, se där

  32. #152
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte varför de lagt till orange kladd mellan kvadraten och jacket?
    Dom har kanske mycket färg över från deras Odyssey-klon? Deras Odyssey kom för sent, men nu gäller det att kränga 2600.
    Hade själv en KArp Odyssey rev.3. Tyckte den var snygg, och BArp 2600 är ännu mer 80-tal, med pastellfärgade LED's

  33. #153
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det hade varit grymt radikalt om de kört en 2600 i Oddy-mark-1-kläder. Det hade nog fått mina salivkörtlar att börja jobba.

    *Mmmmm, whiteface-2600, mmmmmm...*

  34. #154
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade varit grymt radikalt om de kört en 2600 i Oddy-mark-1-kläder. Det hade nog fått mina salivkörtlar att börja jobba.

    *Mmmmm, whiteface-2600, mmmmmm...*
    JAA! Skriv till Uli någon!! Fy fanken vad snyggt!!!

  35. #155
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Lugn, det fixar Korg. Säkert även i blått och grönt! 😄

  36. #156
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Vet inte om det har nämnts i tråden tidigare men Rob Keeble har länge hållit på att mer eller mindre handbygga eurorack-kloner på ARP-2600 och Emu Modular. Så Uli har verkligen knutigt ann en kompetent herre.

    Vem vet, men med Rob Keeble in da house så kan det kanske spottas fram både E-mu Modular och Audity. Det är något som framtiden får utvisa.

  37. #157
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det här med att det är rack. Det finns ju trevliga väskor så att man kan leka mad scientist.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rackarns.png 
Visningar:	20 
Storlek:	462,4 KB 
Id:	91552

  38. #158
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här med att det är rack. Det finns ju trevliga väskor så att man kan leka mad scientist.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rackarns.png 
Visningar:	20 
Storlek:	462,4 KB 
Id:	91552
    Trevlig väska faktiskt. Pris?

  39. #159
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevlig väska faktiskt. Pris?
    https://www.thomann.de/se/thomann_po..._rack_case.htm

  40. #160
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    8u hög och så tunn att man kan smälla upp den på väggen med lite billiga väggstativdelar.

    Min gissning är att den kommer att kosta som den där ”poly” D saken. Högst.

    Såg förresten på AMSynths hemsida att de hade moduler både för Roland SH5 och Jupiter 4, så det kanske kan bli något från B framöver?

  41. #161
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte varför de lagt till orange kladd mellan kvadraten och jacket?
    Kan ju finnas en vits med att inte vara alltför lik Korgs version. De har väl något slags licens från ARP, eller hur funkar det?

  42. #162
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    förstår inte vad gnäller skall vara bra för? förut hade vi inte alls lika många alternativ. nu finns karpen för de som anser sig ha råd och vill ha det som är närmast orginalet (så nära som en re-issue eller klon kan komma), och jag kan nästan lova att korg kommer att leverera fler än de som tillverkats hittils, vore totalt ologiskt annars. och ja det kommer även med högsta sannolikhet komma en "mini-arp2600" och fler variantera å bla bla bla. sedan har vi ju och det som denna tråd gäller barpen. ett billigare alternativ som jag personligen är verkligen intresserad av om den låter bra och håller hög kvalitet. jag gillar dessutom rack-prylar så det är ett extra plus för mig som bor trångt.

    estetiskt så tycker jag den prototypen man fått sett ser riktigt bra ut. jag menar dess huvusakliga färg är ju svart om jag inte ser så illa eller ngn väldigt mörk färg som ser ut som svart, mer klassiskt kan det väl inte bli? och ja de färgkodade ljusen i reglar odyl, HJÄLP vilket estetiskt övergrepp ring säpo!! ....nej seriöst talat det stör inte mig ett jota, och tja det har ju gnällts på orginalet som hade oranga labels på panelen osv att även den var bajs-ful så inget nytt under solen där. jag har alltid tyckt det ser riktigt fint ut. så nä ngt estetiskt hinder ser jag inte alls, den ser faktiskt riktigt bra ut i mina ögon. är den lika funktionellt- och ljudmässigt tilltalande så kan det nog verkligen bli ett köp ngn gång de andra syntharna uli har krängt fram sägs det ju både fungera och låta bra så det känns hoppfullt faktiskt.

    men mkt av det här handlar ju om smak å tycke och om det är det ju onödigt å tjaffsa för det kan man aldrig någonsin komma överens om vilket väl vid det här laget har överbevisats ett par miljoner gånger på det här forumet.

    ah well....mina 2 cent iaf efter jag sett några videos och bilder på den enda synth som behringer klonat som jag är seriöst intresserad av samt en gammal favve-synth ockkså

  43. #163
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    8u hög och så tunn att man kan smälla upp den på väggen med lite billiga väggstativdelar.

    Min gissning är att den kommer att kosta som den där ”poly” D saken. Högst.

    Såg förresten på AMSynths hemsida att de hade moduler både för Roland SH5 och Jupiter 4, så det kanske kan bli något från B framöver?
    Jepp, tror på under 10.000 i Sverige.

  44. #164
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Kommer den under 10 000:- så går det fasiken inte att gnälla, då kostar fyra gånger mer. Jag skulle nog snarare välkomna ett lågt pris så man kan modda den utan dåligt samvete.

  45. #165
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tydligen paraphonisk också.

  46. #166
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    förstår inte vad gnäller skall vara bra för? förut hade vi inte alls lika många alternativ. nu finns karpen för de som anser sig ha råd och vill ha det som är närmast orginalet (så nära som en re-issue eller klon kan komma), och jag kan nästan lova att korg kommer att leverera fler än de som tillverkats hittils, vore totalt ologiskt annars. och ja det kommer även med högsta sannolikhet komma en "mini-arp2600" och fler variantera å bla bla bla. sedan har vi ju och det som denna tråd gäller barpen. ett billigare alternativ som jag personligen är verkligen intresserad av om den låter bra och håller hög kvalitet. jag gillar dessutom rack-prylar så det är ett extra plus för mig som bor trångt.

    estetiskt så tycker jag den prototypen man fått sett ser riktigt bra ut. jag menar dess huvusakliga färg är ju svart om jag inte ser så illa eller ngn väldigt mörk färg som ser ut som svart, mer klassiskt kan det väl inte bli? och ja de färgkodade ljusen i reglar odyl, HJÄLP vilket estetiskt övergrepp ring säpo!! ....nej seriöst talat det stör inte mig ett jota, och tja det har ju gnällts på orginalet som hade oranga labels på panelen osv att även den var bajs-ful så inget nytt under solen där. jag har alltid tyckt det ser riktigt fint ut. så nä ngt estetiskt hinder ser jag inte alls, den ser faktiskt riktigt bra ut i mina ögon. är den lika funktionellt- och ljudmässigt tilltalande så kan det nog verkligen bli ett köp ngn gång de andra syntharna uli har krängt fram sägs det ju både fungera och låta bra så det känns hoppfullt faktiskt.

    men mkt av det här handlar ju om smak å tycke och om det är det ju onödigt å tjaffsa för det kan man aldrig någonsin komma överens om vilket väl vid det här laget har överbevisats ett par miljoner gånger på det här forumet.

    ah well....mina 2 cent iaf efter jag sett några videos och bilder på den enda synth som behringer klonat som jag är seriöst intresserad av samt en gammal favve-synth ockkså
    Jag tycker det viktigaste är att det kommer ut väldigt många olika kloner av varje maskin så att vi alla har något meningsfullt att syssla med; jämföra!

    För det är väl det som det hela går ut på? Med kloner menar jag. Det är väl det man har en klon till?
    Jämförelser...

    DISCLAIMER: Ovanstående text kan innehålla spår av ironi, skämt och upptåg.

  47. #167
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det viktigaste är att det kommer ut väldigt många olika kloner av varje maskin så att vi alla har något meningsfullt att syssla med; jämföra!

    För det är väl det som det hela går ut på? Med kloner menar jag. Det är väl det man har en klon till?
    Jämförelser...
    Kommer direkt att tänka på ett inlägg från ett annat musikforum, angående high end HiFi...

    I've watched guys spend more money on an amp than the car I drove. But they spend so much time fretting over their gear, hearing phantom distortion or noises "the power in this room seems kinda spikey". I wondered if they ever listen to a song all the way through."

  48. #168
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer direkt att tänka på ett inlägg från ett annat musikforum, angående high end HiFi...

    I've watched guys spend more money on an amp than the car I drove. But they spend so much time fretting over their gear, hearing phantom distortion or noises "the power in this room seems kinda spikey". I wondered if they ever listen to a song all the way through."
    Hifi-sjukan är en mer elakartad form av jämföra-klon-sjukan.
    Riktigt creepy.

  49. #169
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I wondered if they ever listen to a song all the way through.[/I]"
    Vi har väl motsvarande i "Va, har du gjort klar en låt med alla dina instrument???"

  50. #170
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Från Behringer på GS...

    ...When Rob said the 'final production version' will be at Superbooth we mean that it will be shipping by then. That's the aim. The project is in final closing stages. Announcement/Demo video coming either this week or next...

    Indeed, this was a prototype, we have the final design here now. The panel is darker and better print than was on that early protoype , we're getting a video done atm and will show it soon.

    Can you share the price?

    I'd like to, but Uli would kick my @#s lol, and I don't even know exactly, just roughly
    But as you would expect, it will be affordable.
    Senast redigerat av Framerate den 2020-01-21 klockan 22:13.

  51. #171
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För det är ju inte att de driver ur pitch man är ute efter, utan bara att det inte blir helt rakt och statiskt. 0,001 volts svaj liksom.
    Amen!

    TACK för att du har öron och fattar...risken kan ju bli att du uppfattas som ett "surt rönnbär" som gillar "helt ostämda" syntar och/eller är en avundsjuk fattiglapp
    Senast redigerat av analogholic den 2020-01-21 klockan 22:35.

  52. #172
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag vägrar

    Det finns två kommersiella kloner av ARP 2600 på marknaden nu.

    vad vi erfar extra superstabila, ja säkert nästan digitalt kliniskt döda oscillatorer.

    Så nej
    Så well...

    kliniskt döda oscillatorer för 45k eller för ca 10K
    Valet blir ju då enkelt

  53. #173
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så well...

    Kliniskt döda oscillatorer för 45k eller för ca 10k
    valet blir ju då enkelt
    rnd cv -> osc pitch in
    ?

  54. #174
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Om det är en färdig version vi såg så innebär det att out-jacken faktiskt sitter snett

  55. #175
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här med att det är rack. Det finns ju trevliga väskor så att man kan leka mad scientist.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rackarns.png 
Visningar:	20 
Storlek:	462,4 KB 
Id:	91552
    Taget!

    Gatta lavv ze tschermans.

  56. #176
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är en färdig version vi såg så innebär det att out-jacken faktiskt sitter snett
    Ööhhh...

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från Behringer på GS...

    Indeed, this was a prototype, we have the final design here now. The panel is darker and better print than was on that early protoype , we're getting a video done atm and will show it soon.
    Så nope, ej färdig version.

  57. #177
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är en färdig version vi såg så innebär det att out-jacken faktiskt sitter snett
    Fast som han sa så var det inte det.

    Känns lamt med digitalt reverb får jag säga. Fan ett analogt är ju inte så dyrt, doepfer gör ett för tusenlappen liksom.

  58. #178
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    En liten underlighet, som är minst lika underlig på Korg-versionen egentligen, är att de inte (tycks ha) utnyttjat möjligheten att utveckla till tre noter parafoni. Återstår såklart om Barpen klarar det via midi, men de har ju inte sagt något om det. Än.

  59. #179
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det viktigaste är att det kommer ut väldigt många olika kloner av varje maskin så att vi alla har något meningsfullt att syssla med; jämföra!

    För det är väl det som det hela går ut på? Med kloner menar jag. Det är väl det man har en klon till?
    Jämförelser...

    DISCLAIMER: Ovanstående text kan innehålla spår av ironi, skämt och upptåg.
    för mig är det det viktigaste med kloner att ge access till fler än de som är så rika eller ev sparar hela livet för att ha råd med de asdyra vintage-maskinerna. och behringer gör det ju dessutom så pass billigt att ännu fler kan ta del av det. så fler får access till något de annars inte skulle få, det är det absolut viktigaste skälet för mig.

    sedan gällande jämförelser så ja det är väl oundvikligt både mellan klonerna och kanske främst hur dessa skiljer sig mor originalen. men för mig är det sekundärt. och dessutom har vi ju kunnat konstatera att inte ens vintage-arparna låter idag som de gjorde när de var nya. och därmed kommer inte heller klonerna göra det. alla kommer ju påminna om soundet och låta ganska likt det men därmed såklart inte helt och hållet.

    jämförelser är även okay om man kan slippa alla trista urspårningar och gräl som är så frekventa på 99:an. det kan börja med en trevlig och vad man tror skall bli en givande civiliserad diskussion som sedan spårar ur totalt pga olika åsikter som verkligen inte framförs på bästa sätt. har under mina år här sett det alldeles för mkt. man annars är för min del jämförelser i sig ok.

  60. #180
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ööhhh...



    Så nope, ej färdig version.
    Nej men jättenästan.

Liknande ämnen

  1. Behringer Model D (Minimoog-klon)
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1010
    Senaste inlägg: 2022-01-22, 06:25
  2. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •