Sidan 13 av 18 FörstaFörsta ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SistaSista
Resultat 721 till 780 av 1052

Ämne: Behringer 2600

  1. #721
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värre är väl metagnället om gnället
    Nä det är det inte

  2. #722
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer själva kaller sina produkter för ”a homage to”, dvs ”en hyllning till” och säger inte att om du köper en D så får du en äkta Minimoog. Däremot försöker de vara ”true to the original” med dagens elektronik. Det har jag inga problem med alls. Jag förväntar mig inte ett original av en Behringersynt, men hoppas att den är hyfsat lik originalet och gärna en smula ”förbättrad” i vissa avseenden. Ingen bluff som jag ser det.
    Håller med.. det väl som att köpa en plugg, inte så att man säger "du köper originalet!" eller att den som köper pluggen ens tror det. Nej, de enda som verkar argumentera så är de som bara vill gnälla. Jag kan förvisso hålla med om att det vore trevligt med ännu mer innovation, men det hade ju lett till helt andra priser också. Hade extremt gärna vilja se att man kan spara ner sina patcher, då kan man snacka om en extrem fördel mot originalet..

  3. #723
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Årets nyord på 99:an:

    ”Gnäll”.

  4. #724
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värre är väl metagnället om gnället

    Jo, helt klart, själv fick jag ju en släng av den sleven när jag påpekade att det var ett jädra gnäll..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Årets nyord på 99:an:

    ”Gnäll”.

    Nyord.. *fniss*

    http://www.saob.se/artikel/?unik=G_0669-0022.g68K

  5. #725
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värre är väl metagnället om gnället
    Nä. Det är en hint om att det är ganska tröttsamt att läsa dina och ett par andras kommentarer. Vi vet vad era åsikter är om det, och vi förstod er poäng första gången. Nu är det bara massa onödigt, återkommande brus för de som faktiskt är intresserade av prylarna i fråga. Om målet är att förflytta andras åsikter, så är metoden du använder enormt kontraproduktiv...

  6. #726
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Det är en hint om att det är ganska tröttsamt att läsa dina och ett par andras kommentarer. Vi vet vad era åsikter är om det, och vi förstod er poäng första gången. Nu är det bara massa onödigt, återkommande brus för de som faktiskt är intresserade av prylarna i fråga. Om målet är att förflytta andras åsikter, så är metoden du använder enormt kontraproduktiv...
    Helt enig. Finns en gnälltråd där man kan gråta ut över hur hemsk Uli är. Ju mer det gnälls över Behringer ju mer fantastisk tycker jag de är.

  7. #727
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Det är en hint om att det är ganska tröttsamt att läsa dina och ett par andras kommentarer. Vi vet vad era åsikter är om det, och vi förstod er poäng första gången. Nu är det bara massa onödigt, återkommande brus för de som faktiskt är intresserade av prylarna i fråga. Om målet är att förflytta andras åsikter, så är metoden du använder enormt kontraproduktiv...
    Du ser liksom inga nyanser..men det är ju liksom enkelt att bara ignorera....men att man ska slakta ur trådar med att gnälla över att gnäll inte passar sig osv...för att sen slakta ut trådar..vad får man säga liksom....nä nä... Men som t.ex. i denna tråden så är det ju ganska essentiellt att diskutera vad det är då det är vad Uli påstår...det är svårt att se det som en maskin i sin egen rätt...det är liksom lite poängen med hela maskinen

  8. #728
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    En synt är en synt är en synt.
    Spelar väl ingen roll vem som snickrat ihop den.

    Det - för mig - enda som räknas är vad jag kan få ut av den relativt kostnaden.

    Dock har jag alls ingen gas på Barp, Karp eller Arp 2600.

  9. #729
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Inte jag heller, ingen GAS öht, tycker dock att BArp ser cool ut, även med julgranen på, nerdimmad en bra bit.

    Och precis, who gives a f*** vem som bygger, är den grym så är den.

    Sent ska syntaren vakna!

  10. #730
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sent ska syntaren vakna!
    Fast jag brukar vakna ganska tidigt.
    ...tyvärr lägger jag mig också sent, så...

  11. #731
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synt är en synt är en synt.
    Spelar väl ingen roll vem som snickrat ihop den.
    Mja. Ett kattungemördande företag som utnyttjar barn, spränger konkurrenter, den manlige ägaren erbjuder unga kvinnliga praktikanter sex-tantrakurser i sitt hem för att de ska få anställning, de som jobbar där får inte ut sin lön i pengar utan får ta av inventarierna... och så vidare.

    Nog finns det i min värld i alla fall nyanser kring vilka företag jag vill ge mina pengar till, oavsett hur billiga deras produkter är.

  12. #732
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja. Ett kattungemördande företag som utnyttjar barn, spränger konkurrenter, den manlige ägaren erbjuder unga kvinnliga praktikanter sex-tantrakurser i sitt hem för att de ska få anställning, de som jobbar där får inte ut sin lön i pengar utan får ta av inventarierna... och så vidare.

    Nog finns det i min värld i alla fall nyanser kring vilka företag jag vill ge mina pengar till, oavsett hur billiga deras produkter är.
    Skönt att vi inte sett till något sådant iaf.
    Det vore ju hemskt!

  13. #733
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    20.000 pre-orders. Just sayin....

  14. #734
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Order lagd på den från Thomann! Vilken underbar tid detta är, när man kan unna sig att köpa fullfjädrade kloner på musikinstrument som tidigare låg långt bortom horisonten.

  15. #735
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20.000 pre-orders. Just sayin....
    Hängde på Thomanns lås så hoppas man är med i första batchen.

  16. #736
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20.000 pre-orders. Just sayin....

    Wow, coolt!!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja. Ett kattungemördande företag som utnyttjar barn, spränger konkurrenter, den manlige ägaren erbjuder unga kvinnliga praktikanter sex-tantrakurser i sitt hem för att de ska få anställning, de som jobbar där får inte ut sin lön i pengar utan får ta av inventarierna... och så vidare.

    Nog finns det i min värld i alla fall nyanser kring vilka företag jag vill ge mina pengar till, oavsett hur billiga deras produkter är.

    Har John McAfee börjat bygga syntar?

  17. #737
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20.000 pre-orders. Just sayin....
    Om man antar att de har vinst på tusenlappen per enhet drar de in 20 miljoner extra kapital.
    Det ökar chansen att jupiter-B och BS-80 ser dagens ljus.
    Och UB-Xa runt hörnet. Lär bli trångt hemma.

  18. #738
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    1000:-!!? Mera troligt runt 300:-.

  19. #739
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1000:-!!? Mera troligt runt 300:-.
    Du menar att de har avans på 5%?
    Det håller jag för osannolikt.

  20. #740
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synt är en synt är en synt.
    Spelar väl ingen roll vem som snickrat ihop den.

    Det - för mig - enda som räknas är vad jag kan få ut av den relativt kostnaden.

    Dock har jag alls ingen gas på Barp, Karp eller Arp 2600.
    iofs så har du ju rätt, det spelar väl ingen roll vem som meckar ihop den om den funkar och låter bra. visserligen finns det ju en hel del romantik- och nostalgi med i spelet för mig för vissa synthar, vissa modeller etc. men för den skull betala överpriser för svindyra kloner eller än dyrare original när man inte behöver, det bekommer mig inte. tycker däremot det är väldigt bra att det finns alternativ. vill man betala feta pengar för ett original eller en dyr klon så gör man det, vill man välja ett billigare alternativ så gör man det. och det sägs ju att nyare behringer grejer är av en helt annan kvalitet än i deras sunkiga historik, samt att barp 2600 skall låta relativt likt originalet samt än viktigare jädrigt bra. duger för mig

  21. #741
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte jag heller, ingen GAS öht, tycker dock att BArp ser cool ut, även med julgranen på, nerdimmad en bra bit.

    Och precis, who gives a f*** vem som bygger, är den grym så är den.

    Sent ska syntaren vakna!

    tja jag har rejäl gas på den här. är inne i en fx-period nu som kommer vara bra långt in i framtiden så vet inte säkert när jag kan köpa den här, men ATT jag kommer köpa den någon gång det står utom all tvekan. en mkt gammal dröm som besannas

    så den här syntharen är totalt klarvaken iaf

  22. #742
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20.000 pre-orders. Just sayin....
    Då kommer det finnas jättemånga beggade framgent.

    Mvh / ekonomiskt sinnad.

  23. #743
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    1000sek i vinst st är det lätt tror jag. Var det tillverkningskostnad +10% som är Behringers vanliga prismodell? Ytters ovetenskapligt försök till att se prismodell för plagiathomage 2600.

    Jämför pris per patchpunkt mellan Behringer patchbay 600sek, 96 punkter ger 6,25sek per punkt, BehRoland modul 173, 960sek, 40 punkter ger 24sek per punkt. 400% mera i marginal.

    Behringer Crave 1899sek, 24 reglage ger 80sek per reglage, BehRoland TD3 1399sek, 13 reglage ger 107sek per reglage. 35% mera i marginal.

    Behringer Neutron 3090sek, 36 reglage ger 85sek per reglage, Behquential Pro1 3333sek på 28 reglage ger 119sek per reglage. 40% mera i marginal.

    Barp 2600, 62 reglar Behringer produktion förädlat med plagiathomage ger uppskattat 35sek marginal per reglage. 35*60=2170sek, typ 1/3 av priset i marginal vilket inte låter orimligt.


  24. #744
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kommer det finnas jättemånga beggade framgent.

    Mvh / ekonomiskt sinnad.
    jepp bra deal blir mao ännu bättre //också av nöd tvungen ek sinnad

  25. #745
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    6666 SEK, sen ska skattemyndigheten ha sitt (moms), så 5555, och sen ska mellanhanden ha sitt, i Thomann's fall handlar de säkert direkt från Behringer, men normalt sett ligger marginaler för distributören på 50%, så då landar vi på 2777 till Behringer.

    Sen ska det betalas skatt på de 2777, så säg enkelt räknat att Uli har en bra revisor och sköter sina investeringar och avdrag rätt, då blir det 2500 kvar att täcka upp för investering i re-design och produktion tills de når breakeven på det, faktisk materialkostnad och produktionskostnad (löner etc.), sälj/marknad, aftersales/support, och slutligen vinst.


    Känns som att det behövs säljas en hel del enheter för att det ska vara intressant att ens ta i ett sånt här projekt med tång, så 20k förbeställningar låter som en bra början.

  26. #746
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6666 SEK, sen ska skattemyndigheten ha sitt (moms), så 5555, och sen ska mellanhanden ha sitt, i Thomann's fall handlar de säkert direkt från Behringer, men normalt sett ligger marginaler för distributören på 50%, så då landar vi på 2777 till Behringer.

    Sen ska det betalas skatt på de 2777, så säg enkelt räknat att Uli har en bra revisor och sköter sina investeringar och avdrag rätt, då blir det 2500 kvar att täcka upp för investering i re-design och produktion tills de når breakeven på det, faktisk materialkostnad och produktionskostnad (löner etc.), sälj/marknad, aftersales/support, och slutligen vinst.


    Känns som att det behövs säljas en hel del enheter för att det ska vara intressant att ens ta i ett sånt här projekt med tång, så 20k förbeställningar låter som en bra början.
    Tror Thomann ligger närmare 30 än 50%.

    Räknar man med tillverkningskostnad på 3000:-
    Behringer tar 33% i marginal=4000:-
    Thomann tar 33% påslag=5300:-
    Moms 25%=1325:- blir=6625:-

  27. #747
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Den som vill gynna Behringer köper förslagsvis genom deras Amazon sida då Amazon bara tar 20% av försäljningspriset. Kanske att större företag får bättre deal.

  28. #748
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror Thomann ligger närmare 30 än 50%.

    Jo, fast de lär ju sälja till en bra bit flera än bara gamle Hans... Och jag tror att Thomann har en bra volymdeal faktiskt, sannolikt mer än 30, kanske betingbaserat, förmodligen inte då de jobbat ihop länge..

    Skulle tippa på att den kostar strax runt tusingen att skruva ihop tops, och att det lär ta ett hyfsat antal maskiner innan de gör breakeven på hela resten av projektet.

  29. #749
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som vill gynna Behringer köper förslagsvis genom deras Amazon sida då Amazon bara tar 20% av försäljningspriset. Kanske att större företag får bättre deal.

    Thomann lär ju ha en ganska bra deal med tanke på vilka volymer de skeppar...

  30. #750
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    men om du har sheetmallar själv och de är hyfsat bra, så posta dem gärna här. säkert många inkl mig själv som blir glada för det
    Hjälp... vad har jag sagt nu?
    Det roliga är att jag inser att jag ljugit nu. För mallarna är så gamla så de var gjorda på Atari så de finns inte till Illustrator. Där fanns enbart en mall till Evolution UC33 och NordModular NM1. Alltså mallar för att skriva in egna parameternamn, så inte riktigt samma sak.
    Sorry...och lite trist för de var roliga de mallarna jag hade. En till Monopoly, en till Micromoog och diverse små till effektburkar m.m.

  31. #751
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp... vad har jag sagt nu?
    Det roliga är att jag inser att jag ljugit nu. För mallarna är så gamla så de var gjorda på Atari så de finns inte till Illustrator. Där fanns enbart en mall till Evolution UC33 och NordModular NM1. Alltså mallar för att skriva in egna parameternamn, så inte riktigt samma sak.
    Sorry...och lite trist för de var roliga de mallarna jag hade. En till Monopoly, en till Micromoog och diverse små till effektburkar m.m.
    det är lugnt, även om det skulle ha varit bra. men vi får köra på ulis specialare där och kladda bäst vi kan med våra pennor så ordnar det sig nog

  32. #752
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är lugnt, även om det skulle ha varit bra. men vi får köra på ulis specialare där och kladda bäst vi kan med våra pennor så ordnar det sig nog
    Det finns en bra upplagd på Behringer synthgrupp på fejjan.
    Tyvärr 1 mb för stor för att inkludera här.

  33. #753
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en bra upplagd på Behringer synthgrupp på fejjan.
    Tyvärr 1 mb för stor för att inkludera här.
    Har du en länk till gruppen? Jag kan säkert fixa till bilden.

  34. #754
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B2600.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	333,2 KB 
Id:	97768

  35. #755
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du en länk till gruppen? Jag kan säkert fixa till bilden.
    https://lookaside.fbsbx.com/file/260...AU8x_eMDB4H2xU

  36. #756
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    En schysst bok om ARP 2600 för den som vill fördjupa sig innan leverans.
    https://www.samecoff.com/wp-content/...-2600-book.pdf

  37. #757
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Tur att inte jag postade något, för sådär snyggt hade jag aldrig kunnat göra det i alla fall.

  38. #758
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tack och den såg lite bättre ut för att kunna knevla in ens egna inställningar, nuffror å liknande

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att inte jag postade något, för sådär snyggt hade jag aldrig kunnat göra det i alla fall.
    jodå, med lite träning så

  39. #759
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Funkar? Ok kavalitet?
    Bifogade filer Bifogade filer

  40. #760
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar? Ok kavalitet?
    Kavaliteten är kanon!

  41. #761
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ska bli intressant att se om Behringer tagit med external clock modden från TTSH på sequenctial switchen, eller om man måste modda själv?

  42. #762
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kort OT fråga om patch sheets.
    Är det inte numera enklare att fota?

    Inte själv haft behov på länge men kom att tänka på det.

  43. #763
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort OT fråga om patch sheets.
    Är det inte numera enklare att fota?

    Inte själv haft behov på länge men kom att tänka på det.
    Jag tycker om att ha det på papper - att sitta och bläddra på telefonen fram och tillbaka är inte just min grej.

  44. #764
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska bli intressant att se om Behringer tagit med external clock modden från TTSH på sequenctial switchen, eller om man måste modda själv?
    Vad är det för mod?
    Enligt manual:
    ” Electronic Switch
    The Electronic Switch connections are bidirectional. This circuit can alternate a single input from C between the A and B outputs, or the circuit can route two signals into the A and B jacks and then alternate the C output between the A and B input signals. The rate of back-and-forth switching in both of these scenarios is controlled by the Sample & Hold circuit’s internal clock (or an external clock source routed in through the EXT CLK IN jack.”

  45. #765
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker om att ha det på papper - att sitta och bläddra på telefonen fram och tillbaka är inte just min grej.
    Nej, jag fattar grejen. Vill man arkviera är patch sheets trevligare.

  46. #766
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag fattar grejen. Vill man arkviera är patch sheets trevligare.
    Inte 2600, men ...



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201106_183635.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	97789

  47. #767
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte 2600, men ...



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201106_183635.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	97789
    Tjusigt. Ja, papper är trevligt ibland.

  48. #768
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Nu närmar det sig leverans. Plockas just nu hos tysken.

  49. #769
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu närmar det sig leverans. Plockas just nu hos tysken.
    Spännande!

  50. #770
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande!
    Viktigt att julgranen är klädd innan sista advent!

  51. #771
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6666 SEK, sen ska skattemyndigheten ha sitt (moms), så 5555, och sen ska mellanhanden ha sitt, i Thomann's fall handlar de säkert direkt från Behringer, men normalt sett ligger marginaler för distributören på 50%, så då landar vi på 2777 till Behringer.

    Sen ska det betalas skatt på de 2777, så säg enkelt räknat att Uli har en bra revisor och sköter sina investeringar och avdrag rätt, då blir det 2500 kvar att täcka upp för investering i re-design och produktion tills de når breakeven på det, faktisk materialkostnad och produktionskostnad (löner etc.), sälj/marknad, aftersales/support, och slutligen vinst.


    Känns som att det behövs säljas en hel del enheter för att det ska vara intressant att ens ta i ett sånt här projekt med tång, så 20k förbeställningar låter som en bra början.
    Gammal Kuf, du har inte varit i instrumentbranschen på 25 år du
    På glada 80 och 90-talet kunde marginalerna ligga på 50%, ja, och det är möjligt att strängar och trumpinnar är där fortfarande.
    Även musikaffärer hade lyckliga marginaler back in the days. Det är HELT annorlunda nu. Mycket tack vare Thomann. Thomanns intåg innebar rejält pressade priser och det gick så långt att Thomann själva kontaktade fysiska butiker runt om i Europa och kröp till korset och ville uppa priserna igen, men då var ju skadan redan skedd. Så tack vare Thomann har vi musikanter låga priser men distributörer och musikaffärer har rejält pissiga marginaler. Det är inte omöjligt att en butik bara har 7-8% på en synth i 30k klassen. Det kunde vara 40% back in the days eller mer. Roland hade 37% som standardrabatt till affärer på 90-talet. Sedan kunde man få kickback på det osv.
    Det är andra tider nu och det är konsumenterna och tillverkarna som tjänar på det.
    Källa: Har själv jobbat i (delvis drivit en mindre butik) musikaffär och hade tog hand om inköp, sent 90 och tidigt 2000 och sedan fortsatt att ha kontakt med mina gamla kolleger.
    Senast redigerat av Firechild den 2020-11-26 klockan 10:18.

  52. #772
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Buli har väl alltid haft svinlåga marginaler till butikerna? De borde få en 4500:- minst, men det krävs ändå många sålda!

    killgissar

  53. #773
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gammal Kuf, du har inte varit i instrumentbranschen på 25 år du
    På glada 80 och 90-talet kunde marginalerna ligga på 50%, ja, och det är möjligt att strängar och trumpinnar är där fortfarande.
    Även musikaffärer hade lyckliga marginaler back in the days. Det är HELT annorlunda nu. Mycket tack vare Thomann. Thomanns intåg innebar rejält pressade priser och det gick så långt att Thomann själva kontaktade fysiska butiker runt om i Europa och kröp till korset och ville uppa priserna igen, men då var ju skadan redan skedd. Så tack vare Thomann har vi musikanter låga priser men distributörer och musikaffärer har rejält pissiga marginaler. Det är inte omöjligt att en butik bara har 7-8% på en synth i 30k klassen. Det kunde vara 40% back in the days eller mer. Roland hade 37% som standardrabatt till affärer på 90-talet. Sedan kunde man få kickback på det osv.
    Det är andra tider nu och det är konsumenterna och tillverkarna som tjänar på det.
    Källa: Har själv jobbat i (delvis drivit en mindre butik) musikaffär och hade tog hand om inköp, sent 90 och tidigt 2000 och sedan fortsatt att ha kontakt med mina gamla kolleger.
    THIS.

    Har också tidigare erfarenhet av att jobba i musikaffär och önskar verkligen att det gick upp för fler konsumenter vad det på sikt innebär när man väljer att stödja ett tyskt eller holländskt företag för att spara några hundralappar istället för att handla lokalt. Helt rimligt att man vill handla billigast, men önskar åtminstone att fler tänkte billigast i sitt närområde. Framförallt om man går till den lokala butiken för att klämma och känna, och vill fortsätta kunna göra det.

    Tar vi dessutom in miljö-aspekten kring detta så blir detta ännu mörkare...

  54. #774
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av alof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    THIS.

    Har också tidigare erfarenhet av att jobba i musikaffär och önskar verkligen att det gick upp för fler konsumenter vad det på sikt innebär när man väljer att stödja ett tyskt eller holländskt företag för att spara några hundralappar istället för att handla lokalt. Helt rimligt att man vill handla billigast, men önskar åtminstone att fler tänkte billigast i sitt närområde. Framförallt om man går till den lokala butiken för att klämma och känna, och vill fortsätta kunna göra det.

    Tar vi dessutom in miljö-aspekten kring detta så blir detta ännu mörkare...
    Vilken är miljöaspekten? Skickas inte prylarna från Sydostasien, via en centraleuropeisk hubb vidare till butiken i Sverige. (Ofta via en distributörs lager dessutom. Med Thomann går det från Sydostasien till deras lager och vidare till dig som kund. Jag har nästan aldrig varit i en fysisk musikinstrumentbutik som jag inte fått rysningar av obehag från. Rörigt och oftast med muppig personal. Undantaget är de Juul-Sørensen och dem har jag stöttat rejält.

  55. #775
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Det låter som du aldrig varit och hängt på Jam.

  56. #776
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som du aldrig varit och hängt på Jam.
    Inte sen innan konkursen. Men sist var för 12-13 år sedan och det var same same...

  57. #777
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Hur trevligt som helst nu. De gånger jag åker in för att hämta något som kommit brukar jag hänga och snacka strunt med grabbarna i flera timmar.

  58. #778
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är lite halvt om halvt intresserad just eftersom den kan prestera rätt otroliga klanger. Men man skulle kunna tänka sig en mindre version, lite åt deras Pro One / Minimoogkloner. Tolv veckor att fundera tills nästa batch...

  59. #779
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som du aldrig varit och hängt på Jam.
    [OT-rant]
    Gitarrbutiken är rätt så same-same, syntbutiken också, men smalare sweet-spot. Anar däremot att spoten där är riktigt sweet för dem inom rätt nisch. Den butik i Stockholm som sammantaget har gett mig mesta "kundförstående" bemötandet, är (hette den?) Musikanten på Sveavägen. Ett antal medelålders gubbar som var de mest "serve all" jag stött på som kollektiv - enstaka lysande undantag är som tur är inte helt ovanliga. Dit skickade jag både musiker och hobbyister med begränsade/obefintliga förkunskaper så fick de (vad jag vet) alltid tålmodig service.

    Hyfsat kunniga och breda, mer för kategori "Jag vill göra låtar och någon har sagt att MIDI är bra! Vad ska jag ha!"nollkoll och kanske inte så givande för typ "vilken version av Ozztriccz Galehaj har de bäst matchade transistorparen i filtret"fördom eller ens när Nisse Kändis får personalen att ignorera andra kunder och servar denne.


    https://youtu.be/dSINO6MKtco

    [/OT-rant]

  60. #780
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja. Ett kattungemördande företag som utnyttjar barn, spränger konkurrenter, den manlige ägaren erbjuder unga kvinnliga praktikanter sex-tantrakurser i sitt hem för att de ska få anställning, de som jobbar där får inte ut sin lön i pengar utan får ta av inventarierna... och så vidare.
    Fast det finns väl redan en separat tråd om Billebro?

Liknande ämnen

  1. Behringer Model D (Minimoog-klon)
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1010
    Senaste inlägg: 2022-01-22, 06:25
  2. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •