Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 66

Ämne: Modultrender

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Modultrender

    Ibland när jag kikar på vad som skall komma nytt från olika tillverkare så känns det som att alla jobbar på liknande saker samtidigt. Ett par exempel:

    * Sequencer, helt plötsligt så skulle ALLA göra sig en egen sequencer
    * Mixer, alla har det senaste året gjort varianter på flerkanalsmixrar med stereo/fx send/panorering/mm...

    "alla" ovan betyder självklart inte alla alla faktiskt gör det, men att det finns tillräckligt många för att jag skall se det som en trend. Håller ni med? I sådana fall, vad blir då nästa trend?

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    jo.. samplers är väl nu en pågående trend.

    lite soppigt med effekter tycker jag, tror vi kommer få se mer av det, fler reverb och multieffekter.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just ja, samplers av typen rena ljuduppspelare är ju på gång nu. Här räknar jag dock inte in Morphagene från MN, den gör klart mer än så.

    Hoppas att effekterna blir såpass modulära att det tillför något att göra moduler av dem jämfört med fristående/pedal/rack. Iofs så kan man lättare packa allt i ett case om allt är moduler, men annars så?

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland när jag kikar på vad som skall komma nytt från olika tillverkare så känns det som att alla jobbar på liknande saker samtidigt. Ett par exempel:

    * Sequencer, helt plötsligt så skulle ALLA göra sig en egen sequencer
    * Mixer, alla har det senaste året gjort varianter på flerkanalsmixrar med stereo/fx send/panorering/mm...

    "alla" ovan betyder självklart inte alla alla faktiskt gör det, men att det finns tillräckligt många för att jag skall se det som en trend. Håller ni med? I sådana fall, vad blir då nästa trend?
    Håller verkligen med.. det är näst intill komiskt.. hur många Buchla 259 "inspirerade" oscillatorer dök inte upp samtidigt, eller LPG:s ...ett tag var det crush....trummoduler.... osv..osv...

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller verkligen med.. det är näst intill komiskt.. hur många Buchla 259 "inspirerade" oscillatorer dök inte upp samtidigt, eller LPG:s ...ett tag var det crush....trummoduler.... osv..osv...
    "komplexa oscillatorer", det verkar som om det var ca 4-5 år sedan nu, japp. Plötsligt kom det sådant från "alla". Stämmer bra det!

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    ..det är intressant att se hur det utvecklar sig... det kan ju inte finnas utrymme för hur mkt som helst på en rätt smal marknad.... nu me 808:a..vad den nu hette kanske dags för helintegrerade maskiner då?

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan det vara så att modulmarknaden styrs av användare? Dvs att tillverkarna är mer måna att lyssna på vad användarna vill ha? Det skulle ju kunna förklara en del.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Min teori är att flera av tillverkarna började relativt samtidigt, och behöver då fylla gapen i sitt sortiment. När de gör det så prioriterar de alldeles för lika... samt inspireras av samma källor (Buchla...). Om de sedan lyssnar på en relativt homogen användarmassa så är saken biff. Alla gör samma saker.

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min teori är att flera av tillverkarna började relativt samtidigt, och behöver då fylla gapen i sitt sortiment. När de gör det så prioriterar de alldeles för lika... samt inspireras av samma källor (Buchla...). Om de sedan lyssnar på en relativt homogen användarmassa så är saken biff. Alla gör samma saker.
    Min tes var att många tillverkare hänger på forum och plockar upp en del.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Håller med, samt kompletterade med lite mer tankar.

    Teori: En aspekt av att grundutbudet är såpass stort i eurorack (5U och 4U-varianter ligger efter där) att mängden knasmoduler ökar.

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jgb - jag läste in försnabbt där

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Teori: En aspekt av att grundutbudet är såpass stort i eurorack (5U och 4U-varianter ligger efter där) att mängden knasmoduler ökar.
    Vad tänker du på med knasmoduler?

    Jag har intrycket att det både kommer komplexa moduler som innehåller mycket funktionalitet, samt en del elementära nyttomoduler (ladik bidrar mycket på den fronten) och allt möjligt däremellan.

  13. #13
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Gissar på en kommande trend med mer moduler med antingen inbyggda mikrofoner (som redan finns) alt. preamps. Känns som att utbudet där är ganska smalt. Men kan mycket väl ha fel...

  14. #14
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Min spontana tanke var Karplus Strong, men det har varit en ganska utdragen trend egentligen.. "Komplexa"/icketradionella filter har det ju kommit en del.. Xaoc Belgrad, Three Sisters, Epoch Twin Peak osv

  15. #15
    deleted user
    T ex trummoduler och mixers med sends tror jag är en direkt följd av att modulsyntarna tagit sig från studion till scenen. Finns det mer att hämta där? Effekter, kompressorer och eq´s kanske det finns mer att göra på.

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min teori är att flera av tillverkarna började relativt samtidigt, och behöver då fylla gapen i sitt sortiment. När de gör det så prioriterar de alldeles för lika... samt inspireras av samma källor (Buchla...). Om de sedan lyssnar på en relativt homogen användarmassa så är saken biff. Alla gör samma saker.
    Fast många tillverkare verkar ju satsa på ett eller få moduler i stället för att täcka upp en full funktionerande..öh..röst? blir ju lite fel att säga så... men soc, nån form av vcc, filer.....och nån form av envelopeaktisgt Transient/modulering... behöver ju givetvis inte se ut så men täcka upp liknande funktioner...

    Jag själv tvekar att köpa flera tillverkare tills de utökat utbudet.....

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T ex trummoduler och mixers med sends tror jag är en direkt följd av att modulsyntarna tagit sig från studion till scenen. Finns det mer att hämta där? Effekter, kompressorer och eq´s kanske det finns mer att göra på.

    Waldorf har väl gjort kompressor modul... men själv har jag som du vet svårt att förstå det där att allt ska sitta i systemet... kan ju klart vara en fördel att ha effekter i stompboxes eller annan pedal när man kör live.....man har ju trots allt bara två vridhänder..om nu inte allt ska vara automatiserad random el nåt...men då förvinter ju live aspekten en aning.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tänker du på med knasmoduler?

    Jag har intrycket att det både kommer komplexa moduler som innehåller mycket funktionalitet, samt en del elementära nyttomoduler (ladik bidrar mycket på den fronten) och allt möjligt däremellan.
    Kikade på modulargrid, och jag får dra tillbaka uttalandet om knasmoduler.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf har väl gjort kompressor modul... men själv har jag som du vet svårt att förstå det där att allt ska sitta i systemet... kan ju klart vara en fördel att ha effekter i stompboxes eller annan pedal när man kör live.....man har ju trots allt bara två vridhänder..om nu inte allt ska vara automatiserad random el nåt...men då förvinter ju live aspekten en aning.
    WMD verkar komma med en liten stereokompressor på 6 HP, det är ju rätt smidigt att ta med sig istället för något större. Effekter, kompressorer och eq ingår i ljuddesign vilket modularen är perfekt till, så jag ser inte riktigt varför de inte skall finnas där? Men generellt sett så tycker jag att om något finns i modularen så skall det gå att modulera! Make Noise Erbeverb tycker jag är ett bra exempel på det.

    En bonus är ju färre separata prylar att släpa på om man spelar live. Styra dem kan du sedan göra med annat än händerna om du vill det.

  20. #20
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Det skulle inte förvåna mig om vi får se fler moduler på Kickstarter framöver.

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just ja. Dvärgmoduler. Inte som funktion då, utan storleksmässigt sett. 2hp (http://www.twohp.com/), Erica Pico Series (http://www.ericasynths.lv/en/shop/eu...s/pico-series/) samt alla dessa moduler utan riktiga rattar. Bah!

    Till och med jag som har små händer (je suis Trump) känner att det räcker. Ok, vissa känns det ok med (multiplar och annat där man inte ska pilla så mycket), men annars så finns det bara ett svar...



    (Dvärgmoduler - vi har hela listan! https://www.modulargrid.net/e/module...&direction=asc)

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men generellt sett så tycker jag att om något finns i modularen så skall det gå att modulera! Make Noise Erbeverb tycker jag är ett bra exempel på det.
    Medhåll.. därför jag aldrig förstår mig på trummoduler och allra mest den där 808:an

    En bonus är ju färre separata prylar att släpa på om man spelar live. Styra dem kan du sedan göra med annat än händerna om du vill det.
    Fast om man har en pedalväska el extra HP i väska gör ju ingen skillnad i släp... däremot som du sa modulering....patchning blir ju bökigare på golvet.....

  23. #23
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Precis som med film. Det kommer alltid 2 med samma tema. Spelar ingen roll vad de handlar om.

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll.. därför jag aldrig förstår mig på trummoduler och allra mest den där 808:an
    Tycker iofs att de flesta trummoduler av idag går att modulera rätt bra, en översikt från modulargrid: https://www.modulargrid.net/e/module...&direction=asc

    En poäng även för ickemodulerbara trummor är att ha dem där triggar genereras. Minskar eventuella problem med att gå från modulärt till fristående, färre adaptrar samt kortare kablage att ha med. (för övrigt är syncussion helt grymt bra att komplettera modularen med, bristen på extern modulation till trots!)

    Den där 808:an känns helt klart som... jag vet inte vad. Iofs, smidigare att ha med sig än en riktig 808:a dock.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om man har en pedalväska el extra HP i väska gör ju ingen skillnad i släp... däremot som du sa modulering....patchning blir ju bökigare på golvet.....
    Men om man inte har en pedalväska, men däremot ett case som man skall ta med sig?

  25. #25
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Styra dem kan du sedan göra med annat än händerna om du vill det.
    Påminn mig att inte köpa beg-moduler från dig.

  26. #26
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminn mig att inte köpa beg-moduler från dig.
    Stöldmärkta med "DNA-Pennan" =)

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stöldmärkta med "DNA-Pennan" =)
    Haha!

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker iofs att de flesta trummoduler av idag går att modulera rätt bra, en översikt från modulargrid: https://www.modulargrid.net/e/module...&direction=asc

    En poäng även för ickemodulerbara trummor är att ha dem där triggar genereras. Minskar eventuella problem med att gå från modulärt till fristående, färre adaptrar samt kortare kablage att ha med. (för övrigt är syncussion helt grymt bra att komplettera modularen med, bristen på extern modulation till trots!)

    Den där 808:an känns helt klart som... jag vet inte vad. Iofs, smidigare att ha med sig än en riktig 808:a dock.
    Personligen så tycker jag det låter som en mardröm att köra modulära trummor live..pathca alla trias, accenter ev pitch..osv..osv.... och dessutom i det ha nåt mått av kontroll... jag överlåter gärna det till en AR el dyl.

    Hemmapul är ju en annan femma

    Men om man inte har en pedalväska, men däremot ett case som man skall ta med sig?
    Ja ja ok jag ger mig

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen så tycker jag det låter som en mardröm att köra modulära trummor live..pathca alla trias, accenter ev pitch..osv..osv.... och dessutom i det ha nåt mått av kontroll... jag överlåter gärna det till en AR el dyl.
    Håller med, men... i alla fall om jag tittar på de triggergenererande moduler jag har så ger de mig saker som jag inte har någon motsvarighet till i AR och annat. Samtidigt ger ju AR och liknande saker som inte modularen gör... samma problemställning gäller väl för övrigt att framföra något modularbaserat live på en generell nivå?

  31. #31
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Har man Voltage Block och V8+ har man något som liknar elektron ganska mycket, inkl. parameter locks, chaina patterns osv..

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Svart.

    Nu gör "alla" frontpaneler i svart. Känns som ett fall av blå lysdioder, fast med frontpaneler.

  33. #33
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Är inte digitala moduler en stark trend sen länge. Känns som att det man förknippar ljudmässigt med digitalt - kallt, luftigt, skarpt - också är hett.

    Eller är den trenden redan gammal kanske

  34. #34
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Mina är både vita och digitala.

  35. #35

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte digitala moduler en stark trend sen länge. Känns som att det man förknippar ljudmässigt med digitalt - kallt, luftigt, skarpt - också är hett.

    Eller är den trenden redan gammal kanske
    Se Buchla. Får ett 200.000-kronors-system att låta som en budget-Yamaha från 1987, fast med sämre presets. (Oavsett om vi pratar syntar eller trasig moppe.)




  36. #36
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag saknar fortfarande komplex additiv ljudsynhtes alá NI Razor i Euro. Eller har jag missat något?

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag saknar fortfarande komplex additiv ljudsynhtes alá NI Razor i Euro. Eller har jag missat något?
    Det verkar inte vara någon trend, nej.

  38. #38
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nä och det är synd. Det borde vara en trend.

  39. #39

    Redaktör
    Razor är en hel syntkedja, men du borde väl kunna skruva ihop beståndsdelarna med lämpliga oscillatorer plus filter och liknande vågformsskruvare. Nu är ju Razor lite speciellt eftersom även filtrena och liknande jobbar med additivmotorn, men jag tänker att en modul med oscillatorer, additiva filter och effekter blir mer av en hel synt och passar därför inte så bra med modultänket generellt.

    (Men å andra sidan finns ju trenden att typ racka en komplett synt, trycka in lite patchpunkter och sedan kalla det en modul, och det är ju lite åt samma håll.)

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Men å andra sidan finns ju trenden att typ racka en komplett synt, trycka in lite patchpunkter och sedan kalla det en modul, och det är ju lite åt samma håll.)
    Där har vi en trend däremot!

  41. #41
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Razor är en hel syntkedja, men du borde väl kunna skruva ihop beståndsdelarna med lämpliga oscillatorer plus filter och liknande vågformsskruvare. Nu är ju Razor lite speciellt eftersom även filtrena och liknande jobbar med additivmotorn, men jag tänker att en modul med oscillatorer, additiva filter och effekter blir mer av en hel synt och passar därför inte så bra med modultänket generellt.

    (Men å andra sidan finns ju trenden att typ racka en komplett synt, trycka in lite patchpunkter och sedan kalla det en modul, och det är ju lite åt samma håll.)
    Exakt, och det finns en trend med hela "synthröster".

    Därför var det ju inte helt fel även om TS inte läste mellan raderna.

    Så vilka synthröster tror vi kommer?

  42. #42
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Men å andra sidan finns ju trenden att typ racka en komplett synt, trycka in lite patchpunkter och sedan kalla det en modul, och det är ju lite åt samma håll.)
    Kan vara den tråkigaste trenden någonsin

  43. #43
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Både ja och nej. Tonestar 2600 är ju ett träffskert bygge och sjukt välljudande. Liksom Elements från MI.

    Sen

  44. #44
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både ja och nej. Tonestar 2600 är ju ett träffskert bygge och sjukt välljudande. Liksom Elements från MI.

    Sen
    True true. Men säg System 80s 808-klon.

  45. #45
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    ja, usch fy. Vissa grejer känns riktigt unkna.

  46. #46
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    808-klon med trigger ins säger jag inte nej till Då var ju drumdokta 2 mer korkad som man inte kunde trigga tyckte jag, sequencern på den sög. En pågående trend verkar vara quad-moduler och polyfoni.

  47. #47
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Kul läsning

    Men för en som började med detta för blott 2 år sedan.
    Fanns det några trender innan detta blev trendigt?

    Jag hoppade rakt in i en värld av MATHS och vita digitalmoduler.
    Men hoppade över dessa...
    Quad-trenden gick jag i någon mån på.

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    MATHS har varit kickass i många år!

  49. #49
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är rätt ny i gejmet men fick tidigt aversion mot den lätt hysteriska MI-trenden. Make Noise åkte med av bara farten men där håller jag nog på att mjukna. MATHS behövs nog trots allt...
    Senast redigerat av fragster den 2017-09-08 klockan 16:50.

  50. #50
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Det MI, MN och Doepfer gör så bra, är ju mer eller mindre kompletta system. Jag hade gärna haft ett dedikerat case per tillverkare med en gemensam klocka, men det är ju svårt att hålla sig borta från gimmickmoduler..

  51. #51
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul läsning

    Men för en som började med detta för blott 2 år sedan.
    Fanns det några trender innan detta blev trendigt?

    Jag hoppade rakt in i en värld av MATHS och vita digitalmoduler.
    Men hoppade över dessa...
    Quad-trenden gick jag i någon mån på.
    Jag började 2009 och då var det ju rätt mkt snack om Hertz Donut mk1, just att den var digital. Den var dock fortfarande jäkligt hypad, men räddades väl kanske av "att den lät skräpigt digital på rätt sätt". Min uppfattning är iaf att det var mer fokus på det analoga samt patchandet då än nu. Nu är ju det här inte så länge sen, men det har hänt sjukt mkt sedan dess. Och MN var ju lite banbrytande med att dra in västkusten i euroträsket på riktigt. Trenden med digitala/komplexa eller "kompletta" systemmoduler kanske är tråkig ur ett patchperspektiv, men ger ju fortfarande dig tillgång till hårdvarans lättrattade workflow etc, så det handlar väl i slutändan bara om vad du är ute efter. Personligen drar jag mer mot serge och det väldigt dekonstruerade/råa/enkla

  52. #52
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den verkliga trenden är det ständigt ökande antalet nya tillverkare. Konsekvensen är att det görs moduler av alla möjliga slag.

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Semimodulära saker kommer på bred front(panel) från flera tillverkare.

  54. #54
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker mig också se en trend i moduler med stora skärmar många undermenyer och multifunktioner..... oled bang.

  55. #55
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jo, komplexiteten i de digitala modulerna ökar generellt sett, skärmar används för att visa information. Hårdvara som realiserar saker som tidigare bara bott i datorns pluginvärld. Det taktila gränssnittet sätts på plugins.

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är ju lite lustigt för hela analog trenden och modulär inte minst handlade ju förutom ljudet om just taktiliteten och en ratt per funktion..osv. Men nu med en massa undermenytruck och knappkombis så har det liksom gått hela varvet runt..... eller som med softtube modular där det taktila gränsnittet för modulåren flyttat till musen....... som jag brukar skoja...när kommer kontrollera till softtube i eurorack format...... det blir nästan en parodi på sig själv.

    Sen har vi ju Roland aira modulerna som är en minimodular i software gömd i varje modul.... meta med Hans och Greta... En del saker är ju roliga och användbara...men väldigt ofta kan jag tycka det är lite simma över ån för att hämta vatten.

  57. #57
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En annan trend som kommer starkt är moduler baserade på de tidigare utdöda chipen som nu har återupplivats. Misstänker att vi får se MÅNGA VCO:er och annat baserat på dem.

    emu: Jo, jag håller med dig. Däremot så finns det vissa moduler som passar bra som just modul som inte hade gått att genomföra utan digitalteknik och det taktila.

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Apropå stoppa en liten dator i en modul: https://www.modulargrid.net/e/module...&direction=asc

  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå stoppa en liten dator i en modul: https://www.modulargrid.net/e/module...&direction=asc
    Ha-Ha.. ja det där börjar bli lite....hmm.. men det är ju samma med Rossum som jag faktiskt är sugen på

  60. #60
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt, och det finns en trend med hela "synthröster".
    Det här tycker jag blir starkare och starkare. En modul skall klara av att köra en hel röst själv bara med cv/gate in. Oscillator(er), modulation, filter och vca. Eller motsvarande på andra sätt. Inte längre behöva patcha ihop saker för att bygga en röst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •