Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7 13 14 15 16 17
Resultat 961 till 1 011 av 1011

Ämne: Behringer Model D (Minimoog-klon)

  1. #961
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara rena lotteriet om man får firmwareuppgraderingar att funka på Behringers grejer. Jag slängde in 2.0 till neutron utan några som helst prohlem men har sett på FB att andra fortfarande inte lyckats.
    Va trist att höra. Är det samma problem för både Mac och PC? I mitt fall har det gällt PC.

  2. #962
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va trist att höra. Är det samma problem för både Mac och PC? I mitt fall har det gällt PC.
    Vad jag sett har det varit strul på både pc och mac. Några har löst det med någon tredjepartsdrivare för usb.
    ...men för mig, som sagt, så var det bara att tuta och köra. Uppdateringen var trevlig och nu kan man nå många funktioner från dator istället för konstiga knapptrycksvarianter på hårdvaran.

  3. #963
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Var 0 problem att uppdatera för mig med nu när jag fått en ny D från behringer. 1.1 i den och 2.0 i neutron. Lite förvirrande att man måste hålla inne boot på neutron när den ska uppdateras. Hade jag glömt bort sen sist

  4. #964
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara rena lotteriet om man får firmwareuppgraderingar att funka på Behringers grejer. Jag slängde in 2.0 till neutron utan några som helst prohlem men har sett på FB att andra fortfarande inte lyckats.
    Precis. Har inte fått till 2.0. Och 1.26 fick jag in efter 5e försöket, efter att jag hade startat om datorn 3ggr.

  5. #965
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vet nå'n hur många Uli och resten fått ut? Man blir ju nyfiken när det känns som att de står i varenda liten sängkammarstudio.

    Såg på Thomanns bilder att de har metalljack på fronten på bilderna. Har det varit så alltid på de massproducerade? Betaversionerna har (ju) plastjack...

  6. #966
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det är faktiskt rätt kul att läsa denna tråd från början... vilket ju tar en stund. Det finns nog några "besserwissrar" som biter sig i tungan när de bir påminda om vad de skrivit.... LOL

  7. #967
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har fortfarande ingen ...

  8. #968
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Arrgghh... Jag finner det svårt att vara syntmunk. Jag är frestad!


    https://youtu.be/U0YkPnwoYyE

  9. #969
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    jag är nöjd med Behringer Model D :-) Bara lite besviken att midi mod nollställer panelrattens inställda värde, när man drar ner modwheel till noll. (är det kanske likadant på Minimoog?)

  10. #970
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag är nöjd med Behringer Model D :-) Bara lite besviken att midi mod nollställer panelrattens inställda värde, när man drar ner modwheel till noll. (är det kanske likadant på Minimoog?)
    Hur menar du att det annars skulle vara?

    Hur skulle värdena på modwheel och panelratt synkas?

    Frågar i all välmening!

  11. #971
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    jo, om mod depth ställs på ett grundvärde, så adderar mod wheel ovanpå det värdet

  12. #972
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo, om mod depth ställs på ett grundvärde, så adderar mod wheel ovanpå det värdet
    Ok!

  13. #973
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Men om parkerar mod depth på 0 och enbart använder hjulet på din keyboard så är det alltid rätt...

  14. #974
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Retade mig på de ettriga färgerna så i dag åkte sprayburken fram.
    Bifogad fil 88040

  15. #975
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Retade mig på de ettriga färgerna så i dag åkte sprayburken fram.
    Bifogad fil 88040
    Du är fan en hjälte.

  16. #976
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Retade mig på de ettriga färgerna så i dag åkte sprayburken fram.
    Bifogad fil 88040
    Snyggt!

  17. #977
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Retade mig på de ettriga färgerna så i dag åkte sprayburken fram.
    Bifogad fil 88040
    Bort med metallfärgen på postarna också!

  18. #978
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bort med metallfärgen på postarna också!
    Häda inte i syntkyrkan!

  19. #979
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om parkerar mod depth på 0 och enbart använder hjulet på din keyboard så är det alltid rätt...
    Jovisst, men jag är van med modellen som har en oberoende pitch modulation till valfri oscillator, som Roland med fler har, utöver mod.wheel

  20. #980
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tack @DanielW och @Amonhoteph
    Nu är även nr2 fixad.
    Bifogad fil 88043

  21. #981
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Är det matt färg rakt på och inget mer, eller har du lagt någon lack på?

  22. #982
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Först plastprimer och sen matt. Ingen lack. Känns som att det ska hålla. Men det lär tiden utvisa.

  23. #983
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Du får ta keystep:en härnäst!

  24. #984
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får ta keystep:en härnäst!
    Den passar ju fint till Mellotronen
    Men ja, du har rätt. Slutresultatet ska ju bli typ såhär:
    Bifogad fil 88049

  25. #985
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag fattar inte rktigt vad det är du har gjort? Kan du förklara det riktigt från börja och visa "före" och "efter" så även jag fattar....

  26. #986
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte rktigt vad det är du har gjort? Kan du förklara det riktigt från börja och visa "före" och "efter" så även jag fattar....
    Inget konstigt alls. Bara svartsprejat plastknapparna på switcharna. Så bara rent kosmetiskt, inga underverk.

    Före:
    Bifogad fil 88051

    Efter:
    Bifogad fil 88050

    Jag har inget emot moogens pedagogiska färgschema, men den färgen som Behringer hade valt gör bara ont i mina ögon.

  27. #987
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ahh nu fattar jag... tack för ditt förtydligande...

  28. #988
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du kunde ju målat över D-et när du ändå var igång.

  29. #989
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kunde ju målat över D-et när du ändå var igång.
    Lite OT men:
    Ja, det kommer nog att ske när allt ska byggas ihop. Varför jag inte gjorde något nu är för att jag inte bestämt om jag ska ha kvar originalplåten eller tillverka en ny då jag antagligen ska addera delay och reverb på högersidan av de båda boogarna.

  30. #990
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ny firmware även till Model D! Fick tipset här på 99, att VC-340 fått ny firmware. Såg samtidigt att även Model D fått det
    Har inte Model D uppkopplad just nu, så jag vet inte detaljerna om den tyvärr.

  31. #991
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    jävlar, vad snygg den blev med svarta knappar

    varför har många tillverkare så totalt värdelösa designers? ifall de bara gjort en undersökning kan jag garantera att 90% skulle röstat för svart.

  32. #992
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför har många tillverkare så totalt värdelösa designers?
    Det är ett av syntvärldens största mysterium faktiskt.

    Och mänsklighetens.

  33. #993
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jävlar, vad snygg den blev med svarta knappar

    varför har många tillverkare så totalt värdelösa designers? ifall de bara gjort en undersökning kan jag garantera att 90% skulle röstat för svart.
    Nu är ju originalminin med röda och blå och gjord vid en tid då man tänkte sig den som ett instrument för turnén med visset upplyst keyboardrigg bakom arenarockutspökad frontman... typ. Då var nog färgvalen helt rimliga.

    Annars är ju klart gula rattar med tydligt svart indexstreck på en botten av svart med gul text pedagogiskt och tydligt i alla belysningar. Varför gjorde ingen så? Eller vänta, det gjorde de ju.

  34. #994
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny firmware även till Model D! Fick tipset här på 99, att VC-340 fått ny firmware. Såg samtidigt att även Model D fått det
    Har inte Model D uppkopplad just nu, så jag vet inte detaljerna om den tyvärr.
    RÄTTELSE: det visade sej att det bara är editorn som uppdaterats, till samma som för VC-340.
    Fortfarande firmware v1.1.1 i model D m.a.o.

  35. #995
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Märkte idag att helsike vad strömadaptern till den surrar! Usch :-/ Sätt örat i närheten av den och lyssna. Antar att kvaliten på den är av billigaste möjligaste sort.

  36. #996
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Spelade in en liten film till chefen där jag visar hur man kan göra ett PWM-aktigt ljud på en Model D. Och då tänkte jag att då kan jag ju även lägga den här. Mest var det en ursäkt för att få testa mitt nya oscilloskop.


    https://youtu.be/m-rujAKJQM0
    Har för mig att jag lärde mig knepet av Firechild ifrån tips- och trixtråden för TTSH.

  37. #997
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  38. #998
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från 2014. Undra varför jag missat den tråden, ärligt alltså. Det blir en trevlig läsning ikväll. Tack och bock för den.
    Grym FB-spelning förresten! Lisas moog låter så rysligt vackert! Jag har inte lyckats återskapa det på Boogen, men får testa lite mer. Honherstråkisen lät också finfint.

  39. #999
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från 2014. Undra varför jag missat den tråden, ärligt alltså. Det blir en trevlig läsning ikväll. Tack och bock för den.
    Grym FB-spelning förresten! Lisas moog låter så rysligt vackert! Jag har inte lyckats återskapa det på Boogen, men får testa lite mer. Honherstråkisen lät också finfint.
    Tack! Hade hoppats på att du skulle gilla min Mini också men visst låter Roguen fint den också.

  40. #1000
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Hade hoppats på att du skulle gilla min Mini också men visst låter Roguen fint den också.
    Mini är ju mini - och det här är ju en miniclontråd - så det är klar att jag älskade ditt miniljud... men det tänkte jag var självklart

  41. #1001
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Någon här som stämt sin model D som vill dela erfarenhet om det, svårt, läskigt, krångligt, svinlätt?

  42. #1002
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon här som stämt sin model D som vill dela erfarenhet om det, svårt, läskigt, krångligt, svinlätt?
    Det är inte svårare än någon annan osc. Tar kanske 20 sekunder, jag använder Cubase och en tuner plugin. Edit: Om du nu inte menar något annat som att öppna upp den och pilla med trimpots för att den helt enkelt inte går att stämma, det är ju alltid mer krångel med.. var tvungen att göra det med en x0x Heart, tog ett bra tag..
    Senast redigerat av vurt den 2020-09-06 klockan 05:20.

  43. #1003
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte svårare än någon annan osc. Tar kanske 20 sekunder, jag använder Cubase och en tuner plugin. Edit: Om du nu inte menar något annat som att öppna upp den och pilla med trimpots för att den helt enkelt inte går att stämma, det är ju alltid mer krångel med.. var tvungen att göra det med en x0x Heart, tog ett bra tag..
    Jo menade öppna upp och att matcha "rakt upp-läget" på panelen med C. Gjorde det nu och det gick väldigt enkelt. Dock så är trackingen lite off över ett antal oktaver. Det är inte så mycket så man hör det innom typ två-tre oktaver och det kanske är något som man ska förvänta sig på en sån här helanalog grej. Har för mig att trackingen är något man annars behöver fixa med sysex-mess och multimeter? En annan grej jag märkte är att den trackar sämre mellan oktaver om man vrider oktavpotten än om man skickar midi-noter. Pratar återigen inte om enorma mängder även om jag inte vet vad man ska förvänta sig heller? Självklart förstår jag att driften i pitch är något delvis eftersträvansvärt det är mer att jag inte har koll på vad som är rimligt att förvänta sig.

    För övrigt: admin: kanske byta namn på denna tråd till Behringer model D för att det ska bli mer konsekvent mot andra trådar om specifika synthar.

    En sak till: det helt förbluffande hur de lyckats med den här ändå. Vilket jäkla monster. All politik lagd åt sidan alltså.

  44. #1004
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Finns analoga oscillatorer som trackar helt extremt bra och det finns dom som är sämre. Har, slött nog, aldrig kollat så noga med just denna.. min x0x Heart trackar över kanske 3 oktaver, vilket jag inte tycker är speciellt bra om jag jämför med mycket annat jag provat.

  45. #1005
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Minimoog original är inte lätt heller att ställa key pitch tracking på. Lånade en av en kompis för 30 år sedan, för att sampla av...
    Men tracking var inte rolig på den, och den stämde ur sej regelbundet. Det var väl en tidig modell, och den lät riktigt bra. Tyvärr ville han inte sälja den då. Tappade kontakt med Ronny några år senare.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-09-10 klockan 09:14. Anledning: stavfel

  46. #1006
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt: admin: kanske byta namn på denna tråd till Behringer model D för att det ska bli mer konsekvent mot andra trådar om specifika synthar.

    [admod]

    Fixat. SKicka gärna en rapport nästa gång du hittar nå't. Nu var det mest tur att jag såg det.

    Tog också bort en onödig rad och svar på densamma här strax ovanför.

  47. #1007
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns analoga oscillatorer som trackar helt extremt bra och det finns dom som är sämre. Har, slött nog, aldrig kollat så noga med just denna.. min x0x Heart trackar över kanske 3 oktaver, vilket jag inte tycker är speciellt bra om jag jämför med mycket annat jag provat.

    Din sista mening har jag ingen aning om vad den betyder, ska vi jämföra Behringer med Hitler? Onödigt + ej uppskattat på forumet kan jag lova.
    Tack för svar! Ska kanske orka göra en video som fångar hur den trackar för att få respons på om det är normalt.

    Vad beträffar den sista meningen så var det alltså satir vilket jag också va tydlig med. Vad satiren syftade på ligger nog i varje läsares enskilda tolkning som det ju är med all typ av konstnärlig output. Vad det betyder för dig betyder det nog inte för någon annan osv. (som det ju också är med vår älskade konstform musiken!) Vad det betyder för mig är lite ambivalent (vilket all humor med kvalitet är enligt min egen smak) men jag skulle säga att ditt försök till tolkning inte var direkt avsedd och det är inte min tolkning. Men det gav en viss pirrig energi att formulera. (dvs jag tyckte det va kul). Ditt "blanket-statement" (för att använda en anglosism) om att det inte uppskattas på forumet tror jag inte stämmer. Det är nog lite olika. Dvs vissa gillar andra inte. Jag tror att ett direkt uttalande i stil med: "Behringer är lika onda som Hitler va" nog inte skulle falla i god gjord generellt även om inte särskilt många skulle ta det på allvar säkerligen. Men jag är ledsen om jag sårade dig eller någon annan på något sätt (även om jag som jag nämnde inte delar din tolkning av mitt försök till satir). Och om det ansågs som utanför anständighetens gräns alternativt som ett politiskt inlägg så ber jag admins att resolut agera för att skydda den goda tonen i forumet som det på intet sätt är min avsikt att sabotera.

  48. #1008
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    [admod]

    Fixat. SKicka gärna en rapport nästa gång du hittar nå't. Nu var det mest tur att jag såg det.

    Tog också bort en onödig rad och svar på densamma här strax ovanför.
    Toppen!

    Nu såg jag ditt svar och agerande för sent. Gav själv respons. Så beklagar om det blir mer raderingsarbete! God eftermiddag.

  49. #1009
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Igår satte jag ihop Model D, Cat och Wasp i Behringers trippelställ. På Model D hade en sidoplåt övre hålet så felplacerat, att jag var tvungen att förstora hålet i plåten, för att få i skruven igen. Annars var monteringen snabbt gjord. Ikväll ska grejerna kopplas in, tänkte jag

  50. #1010
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår satte jag ihop Model D, Cat och Wasp i Behringers trippelställ. På Model D hade en sidoplåt övre hålet så felplacerat, att jag var tvungen att förstora hålet i plåten, för att få i skruven igen. Annars var monteringen snabbt gjord. Ikväll ska grejerna kopplas in, tänkte jag
    Oj, kul setup. Rapportera gärna hur det känns taktilt att ha de så. Och så gärna bilder

  51. #1011
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    En fråga om caset som Model D sitter i:
    Är strömmen eurorackanpassad? Kan jag alltså ta ur Model D och sätta i en eurorackmodul istället? Det som får mig att tvivla är att Boogen inte behöver -12v samt att jag läste en kommentar att caset bara skickar ut 10v. Någon som vet?
    Den modul jag vill testa i drar 12v 110mA -12v 10mA

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55
  2. Minimoog eller Minimoog Voyager
    Av andgalf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 20:01
  3. Minimoog VS Minimoog Voyager...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •