Sidan 15 av 17 FörstaFörsta ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SistaSista
Resultat 841 till 900 av 1011

Ämne: Behringer Model D (Minimoog-klon)

  1. #841
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Haft min i två veckor ca, Musikanten i Umeå fick in ett gäng som sålde slut omgående. Rekommenderas varmt, låter extremt bra!!

  2. #842
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    På tal om kostnad och antal sålda. Hade råd med en Roland MT-32 1987/88 för ca 6000 kr. Med inflation är det idag ca 12000 kr. Vi tjänar i sverige bra mycket mer än -87, så vad jag vill säga är att idag kan man köpa en Model D, en Digitone o Digitakt för samma inarbetade summa som för 30 år sen ... Marknaden är dessutom så mycket större tack vare gloabliseringen. Så inte omöjligt o sälja större volymer idag (även om konkurrensen större).

    Heja globaliseringen!

  3. #843
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Intressant om tanken på att reallönerna tvärsäkert gått upp: https://copyriot.se/2013/09/16/krise...sverige-eller/

  4. #844
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, snygg rackmontering av din model D :-) Och Dom-1 behåller sin position hos dej ser jag ;-)
    Mestadels som controller får erkännas, men ibland kommer jag åt volymratten och den låter fortfarande himmelsk!

  5. #845
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Tips på schyssta patches tas emot med öppna armar Har inte så mycket erfarenhet av Minin, kan behöva några bra startpunkter.

  6. #846

  7. #847
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg den igår, min adobe reader bråkar dock med mig - ska uppdatera och kolla.
    Edit: uppdaterat allt men den vill inte samarbeta? Kan inte se några patches, kommer bara förstasida och sedan blanka sidor...

  8. #848
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    https://youtu.be/Bf5gi7Byo48

    Kan inte spela som Jan hammer, men jag kan låta som honom!

  9. #849
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Skruvade på en på Dlx idag. Blev impad, lät helt rätt och rattar etc kändes mycket stabilare än SE-02.

  10. #850
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skruvade på en på Dlx idag. Blev impad, lät helt rätt och rattar etc kändes mycket stabilare än SE-02.
    intressant info slirak :-) Jag kommer nog grabba en sån, men SE-02 har sin klang och kommer bli kvar. Jag har ägt både en Subphatty och en Sub37. Men Behringer model D verkar få till mer av vissa Minimoog-ljud som jag saknade på Sub-syntarna. Sub-syntarna låter absolut väldigt bra, och har sina egna fördelar. Skulle gärna se en passande klaviatur till Behringers desktopsyntar. Jag skrev tidigare att Roland borde släppa en normalstor klaviatur förberedd för montering av flera boutique-syntar. Detsamma gäller för Behringer.

  11. #851
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    intressant info slirak :-) Jag kommer nog grabba en sån, men SE-02 har sin klang och kommer bli kvar. Jag har ägt både en Subphatty och en Sub37. Men Behringer model D verkar få till mer av vissa Minimoog-ljud som jag saknade på Sub-syntarna. Sub-syntarna låter absolut väldigt bra, och har sina egna fördelar. Skulle gärna se en passande klaviatur till Behringers desktopsyntar. Jag skrev tidigare att Roland borde släppa en normalstor klaviatur förberedd för montering av flera boutique-syntar. Detsamma gäller för Behringer.
    Jag skulle nog påstå att Behringern är väsentligt mycket bättre på att låta Minimoog, än subbarna. I den mån den inte låter precis som originalen, så handlar det mer om nyanser. (Är månne oscillatorerna stiffare? Låter patch x verkligen exakt som på mitt original?) Subbarna låter Moog, men inte särskilt mycket Minimoog. Vilket inte är så konstigt, de är inga D-kloner, men det är ju Behringer D.

    En variant med fullstort klaviatur vore grymt! Man skulle tametusan kunna få plats med två Behringer D i bredd i så fall. Och två till ovanpå... ...quadramoog!

  12. #852
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog påstå att Behringern är väsentligt mycket bättre på att låta Minimoog, än subbarna. I den mån den inte låter precis som originalen, så handlar det mer om nyanser. (Är månne oscillatorerna stiffare? Låter patch x verkligen exakt som på mitt original?) Subbarna låter Moog, men inte särskilt mycket Minimoog. Vilket inte är så konstigt, de är inga D-kloner, men det är ju Behringer D.

    En variant med fullstort klaviatur vore grymt! Man skulle tametusan kunna få plats med två Behringer D i bredd i så fall. Och två till ovanpå... ...quadramoog!
    eller kanske en model D tillsammans med Pro One

  13. #853
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    jag såg en jämförelse mellan Novation Peak och Behringers klon på tuben nyligen, där killen var tvungen att stämma om oscillatorn, vid oktavbyten. Han sa vidare att oscillatorerna nu behövde kalibreras efter en tids användande (hör berättelsen vid 3 min).
    länk: https://www.youtube.com/watch?v=3AagC6qGyMw Det var väl en designmiss som nyare Minimoogar fixade. Synthpro på tuben visar att hans tidiga Minimoog hade den bristen kvar, men han fixade det på kunders Minimoogar, som servades.

  14. #854
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Provspelade dvärgen igår lite snabbt. Jäklar vad smått allting kändes, och då är jag ändå van vid eurorack. Men ljudmässigt sett så lät det finfint!

  15. #855
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provspelade dvärgen igår lite snabbt. Jäklar vad smått allting kändes, och då är jag ändå van vid eurorack. Men ljudmässigt sett så lät det finfint!
    Testade en i Barcelona förra helgen, håller med om att den känns liten. Men låter bra gör den.

  16. #856
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Dom får väl sälja en full-size controller till den

  17. #857
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Någon som satt sin i 19 rack? Hur gjorde ni?

  18. #858
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  19. #859
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som satt sin i 19 rack? Hur gjorde ni?
    Finns eurorack case med racköron. In i ett sånt, sedan är det ju bara att montera i ett 19" rack.

  20. #860
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns eurorack case med racköron. In i ett sånt, sedan är det ju bara att montera i ett 19" rack.
    Det var väl nå'n här som lossade baksidan och ändå nyttjade den inbyggda PSU:n. Så slapp man dessutom köra euroström.

  21. #861
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp, en riktigt bra jämförelse av ljuden. Fast det är den nytillverkade Minimoogen han jämför med här. Synthpro jämför Behringer med sin gamla Minimoog från 1972 tror jag.

  22. #862
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    japp, en riktigt bra jämförelse av ljuden. Fast det är den nytillverkade Minimoogen han jämför med här. Synthpro jämför Behringer med sin gamla Minimoog från 1972 tror jag.
    Jäklar vad liten den är. Jag lekte med tanke att skaffa en och koppla in ett 3-oktavigt MIDI-klaver men det kommer ju att se förjävligt ut. Kanske skall skaffa en Korg ARP istället...

  23. #863
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, storleken och därmed rattätheten är det största bekymret med klonen.

  24. #864
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Är Rolands lika liten?

  25. #865
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, storleken och därmed rattätheten är det största bekymret med klonen.
    Tror bara det är en issue för de som är vana vid originalet. Har aldrig rattat en riktig minimoog och tycker behringers funkar hur fint som helst.

  26. #866
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Rolands lika liten?
    Mindre. Själv tycker jag Behringers känns helt ok storleksmässigt.

  27. #867
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror bara det är en issue för de som är vana vid originalet. Har aldrig rattat en riktig minimoog och tycker behringers funkar hur fint som helst.
    Så kand et absolut vara... eller så är det mina korvfingrar det beror på!

  28. #868
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är en som jag van vid eurorack så är det inga direkta problem.

  29. #869
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Originalet är ju allt annat än mini. Så jag tror den är helt OK. En ”mini”-moog är ju s a s ungefär lika stor som en JP8.

  30. #870
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mini i förhållande till modularskåpen, men japp, det är en stadig pjäs.

  31. #871
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    bokade nyss en på DLXmusic, för dom verkade ha på lager

  32. #872
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Varit bra nära att boka en. Men vett i fan om man vill ha en ändå.
    BMD låter kanon. Men en Mini är ändå en Mini för mig.

  33. #873
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Äntligen har jag haft lite tid att köra A-B-test mellan #47XX och Fulin. Jag kranade helt enkelt in vad jag tycker är MiniMoog för mig på "den gamle" och kopierade det till "den nye" (lätt gjort med den lille lojt på underarmen). Sedan spelade jag in en slinga i Cubase och kopierade till spåret brevid och panorerade först hårt i var sin högtalare. Sedan flyttade jag isär spåren så att de följde efter varandra och centrerade ljudet.

    Mina slutsatser är att Uli och company har lyckats bra. Det är ju som många sagt beroende på hur de gamla pjäserna är kalibrerade också. Jag fann att jag fick öppna filtret ganska mycket mer på Fulin för att matcha mitt original. Sedan är det mer botten i mitt original. Och då valde jag metvetet ett ljud med bara en oscillator för att inte luras av detta. Det påminner lite om när man låter sinusbasen gå förbi resten av signalkedjan i Enigisern. Resultatet är en upplevd bredd och botten som Fulin inte lyckas få till. Men det kanske behövs 45 år för att klara det, vad vet jag, men ska jag gissa tror jag mest på åldrade komponenter.

    Summa summarum: Visst fasen är det likt och för de kaffepengarna en grymt välljudande maskin. Lite extra features och smurfformat får man ju på köpet. Till skillnad från originalet ryms den nya dessutom ovanpå panelen till Casio FZ-1 (som återtagit sin plats som masterklavve nu när Andromeda flyttat).

  34. #874
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, håller med. Berra D tycker jag låter mer moog än tex Slim Phatty som jag hade en period.
    Däremot har ju gamlingen något träigt härligt men ändå mjukt och lyxigt som inte riktigt finns där i Berran men för pengen, grymt kompetent Moog substitut.

  35. #875
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Spola behringer! Dom har bara bidragit med brus, glapp och irritation. Iofs kan man göra schyssta havsljud med en behringer pedal och phaser.
    När ska dom komma på en egen vettig produkt och sluta koppa andra och massproducera med dumpade priser som ändå är dyrt för man får bara skit.

  36. #876
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    HD_Macke: Kolla in Behringer Neutron och Deep Mind-syntarna.

  37. #877
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HD_Macke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iofs kan man göra schyssta havsljud med en behringer pedal och phaser.
    Right on!

  38. #878
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Ja HD Macke... inga andra tillverkare har ju kopierat Moog någonsin innan. Tycker det börjar bli fett tråkigt att lussna på allt tjat om att Behringer kopierat hit o dit. De identifierade en marknad. De skapade en produkt för att fylla hålet. Hur svårt kan det vara att förstå? Urk för alla gnällfisar...

  39. #879
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har även en Roland SE-02 att jämföra med. Första känslan är att rattarna sitter luftigare placerade, och känns stabilare än de på SE-02. Stämningen av oscillatorer verkar lite svajigare på model D. Enveloper har dock bättre precision på model D, än på SE-02. Hittar inte riktigt den där dominerade feta klangen och dynamiken, som jag vill minnas att Moog model D har. Men jag har precis fått min, så jag behöver kanske mer tid att lära mej ratta fram ljud på den?

  40. #880
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HD_Macke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spola behringer! Dom har bara bidragit med brus, glapp och irritation. Iofs kan man göra schyssta havsljud med en behringer pedal och phaser.
    "Jaa, det här låter väl trevligt? Brus, svaj och distorsion."
    Citat Ursprungligen postat av HD_Macke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ska dom komma på en egen vettig produkt och sluta koppa andra och massproducera med dumpade priser som ändå är dyrt för man får bara skit.
    “It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little.
    When you pay too much, you lose a little money - that's all.
    When you pay too little, you sometimes lose everything, because the thing you
    bought was incapable of doing the thing it was bought to do.
    The common law of business balance prohibits paying a little and getting a
    lot - it can't be done. If you deal with the lowest bidder, it is well
    to add something for the risk you run, and if you do that you will
    have enough to pay for something better.”


    ― John Ruskin

  41. #881
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Lite sjukt. Jag köpte en nyligen och har sedan tidigare en mme jag byggt själv och behringern fångar Minimoog bättre. Överstyrningen är mer autentisk. Fantastiskt att det går att få till det till det priset.

  42. #882
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite sjukt. Jag köpte en nyligen och har sedan tidigare en mme jag byggt själv och behringern fångar Minimoog bättre. Överstyrningen är mer autentisk. Fantastiskt att det går att få till det till det priset.
    Hmm där håller jag inte alls med - kan ju säkert vara skillnader på byggen men min MME / Guinguin låter klart mer likt min minimoog model D från 1973 än vad min nyligen inköpta Behringer gör. Särskilt i överstyrnig / när man pressar FM eller bara volym in i filter.
    Typ som skillnaderna mellan en Karp oddy och en vintage - otroligt för priset men det finns stora skillnader.

  43. #883
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    mush + nidas: Intressant att läsa era reflektioner om Boog kontra MME! Har beställt en Boog, och ska precis börja bygga en MME (vilken dag som helst nu).

  44. #884
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag är nog på nidas sida här. Jag har också byggt (2) MME som båda låter identiskt (med varandra), och mycket likt min vintage D fast mer kontrollerat. Det bör tilläggas att MME faktiskt inte ”har” något schema; schemat ÄR originalschemat från minin. Jag ser inte hur man skulle komma närmare än så.

    Sedan kan det absolut variera mellan olika MMEs beroende på vilka komponenter man väljer. Om du kör 5%-are eller 0.01%-are rakt igenom, eller om du väljer metallfilm istället för kolfilm exempelvis påverkar ljudet..

    Boogen tycker jag låter fantastiskt bra och synnerligen likt, men jag tror kanske Ulis pojkar har tweekat schemat lite mer där det behövs. Vilket jag inte tycker är fel heller. Den blir ju mer användbar på det viset. Man blir nog lika nöjd oavsett vilken man väljer. Sätter man synthen i en mix så gör båda jobbet!

    Vår erfarenhet är att ibland är MMEn tom att företdra före Dn , om man vill ha ett lite tajtare och stramare ljud, exempelvis. MMEn kan tajtas till mer än Dn, och har ju dessutom sync och PWM!

  45. #885
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det beror väl en hel del på vilket ex av originalet man jämför med också. Det är kanske lite tjatigt, men originalen kan verkligen låta olika. Tre olika oscillatorbrädor, mer eller mindre hörbara variationer mellan varje filter sedan Moog (tidigt) slutade matcha alla transistorparen, olikheter i åldring av komponenter, olikheter i kalibrering... Jag tycker också att Behringer gjort ett grymt jobb och att man inte ska noja för mycket över om den låter helt "äkta" eller inte. Den låter väldigt mycket Minimoog och kostar en bråkdel, what's not to like?

    (Den eventuella klonetiken är en annan femma, där är jag kluven. Men jag sitter ju med AJH:s kloner i €-format och borde följaktligen vara lite försiktig med att döma Uli... )

  46. #886
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Det bör tilläggas att MME faktiskt inte ”har” något schema; schemat ÄR originalschemat från minin. Jag ser inte hur man skulle komma närmare än så.
    Oj, det är verkligen en sanning med modifikation. Först och främst är strömdistributionen extremt olika byggd - MME har en väldigt modern lösning som ger extrem stabilitet och isolation av de olika delarna. Det gör att just MME är väldigt mycket mer stabil än en Moog model D. Därutöver är komponentplaceringen väldigt annorlunda mot Model D - det jag kan se på mitt oscilloskop är en del (svag) cross-talk mellan de signaler som går mellan panel-pcb-et och det med själva kretsarna. Sen får jag mätt upp lägre nivåer med mixer på max än jag kan se på en Moog Model D (1978). Skillnaden är 15% så jag är inte säker på att alla motstånd på Moog Model D är de samma som är i schemat...

  47. #887
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Självklart, jag syftade på ljudgenereringen.. Annars är det ju en hel del skillnader mellan MME och D; den saknar KB-scanning, 440 Hz, OL-kamp osv osv.. (om man bortser från sync, PWM cv in/out osv..) jag försöker hålla mig borta från den här typen av diskussioner på forum, men är HELT med dig att komponentplacering osv påverkar mer än man tror...

    Som en referens kan jag säga att när vi kontrollmätte samtliga (bortlödda) originalsliders på 2600:an så var det närmare 20% diff på värdena bara där. Det kan jämföras med TTSH:n där alla potar ligger inom någon procent felmarginal. Jag har två TTSH och har testat att byta komponenter i den ena, och jag tror nog alla i den här tråden skulle höra skillnad.. Tveklöst bidrar toleranser i ALLA delar av en krets till soundet. Lägg till lite icke-linjär distorsion så halkar vi snart in på diskussionen VA kontra analogt..

    Så egentligen är det svårt att veta idag hur ett original låter. Vilket original? Alla låter lite olika av ovan nämnda anledningar. Därför menar även jag att en Boog eller MME gör minijobbet med bra ur båda två; det låter ju mini!!

    MIG skulle man garanterat lura med en Boog i en mix..

  48. #888
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag gillar ert lite mer djuplodande snack. För lite ljudconnoisseur snack på 99:an numera!
    Angående TTSH och 2600 håller jag med till fullo, även om kretsar och dylikt är "identiska" är resultatet i TTSH en helt klinisk version av 2600 men TTSH låter skitbra men inte vintage. Däremot i mitt fall orkade jag inte vänta på att filtret i min 2600 skulle värmas upp i en timme för att ljudet jag gjorde dagen innan skulle låta likadant så jag sålde och köpte tillbaka en TTSH istället
    Angående Model D. Även om Boogen låten Model D så är det ojojojojoj superskillnad mot min vintage Model D, som sjunger så varmt och vintage så man blir gråtfärdig.
    Angående olika exemplar...beror mycket på kalibrering men är två vintagesynthar kalibrerade enligt servicemanual kommer de låta mer lika än vad folk säger. Det är en myt som Gordon Reid i soundonsound slänger ur sig i tid och otid för att sälja in fler annonser till tidningen att "ja VA klonen låter inte exakt likadant men det skulle inte ett annat vintage original göra heller mot just mitt original".
    Jag har haft mången dubbletter genom åren och nog låter det rätt lika exemplar emellan.
    Just nu har jag två st T8:or. Hör inte den minsta skillnad. Helt sjukt, distar precis likadant på speciella frekvenser und so weiter. Jag har förresten 5 st SEM Pro också. De låter exakt likadant. Visserligen inte vintage men ändå
    Mina 2 cents.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-06-11 klockan 20:10.

  49. #889
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har två 303:or, de har helt olika karaktär på ljudet. En snäll och en stygg.

  50. #890
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har två 303:or, de har helt olika karaktär på ljudet. En snäll och en stygg.
    Då är en felkalibrerad eller båda. Sedan finns det ju olika revisioner där man de facto bytt ut komponenter. 303 historian kan jag ej.
    Eller för att nyansera det hela. När vintage syntharna skeppades ut för 40 år sedan så lät de mer eller mindre exakt likadant en viss modell. Sedan har självklart komponenterna åldrats lite olika under årens lopp.
    Men bara för att det är en analogsynth så är det inget trolleri under huven.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-06-11 klockan 21:23.

  51. #891
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mina Waspar lever jävel på lite olika sätt, men det handlar nog mer om skick och eventuella undermåliga kretsar här och där. Ingen direkt militärspecat i de lådorna precis.

    Variophonkorten diffar förresten järnet, men å andra sidan är varje kort försett med flera trimpotar, så det är ju inte så konstigt. Ett tag hade jag fem saxofonkort och matade man en Gig med alla fem och körde unison var det som ett jazzband som rökt för mycket jazztobak.

  52. #892
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har inte haft flera minimoogs samtidigt men andra vco burkar. Hade 4 AX73 samtidigt ett tag, de lät intressant när man körde samma ljud på dem samtidigt Har ett gäng basstations också, de har ju polychaining och det kan låta lite knasigt ibland. Kanske alla var okalibrerade? Vad vet jag? Men vi kanske lyssnar olika, t.ex två likadan vco:er driftar olika, samma typ av filter har lite olika beteenden osv. Visst i mångt och mycket så spelar toleranser samt kalibreringar in men jag har svårt att tro att äldre härken låter exakt likadant. Man kan ju prova att spela in två maskiner och nolla ut dem? Om man nu bryr sig

  53. #893
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Okej okej jag ger mig....gamla härken låter olika...men grundkaraktären är ju där den är det går inte att komma ifrån.
    En Jupiter-8 kan inte ha åldrats till att plötsligt låta Jupiter-6 osv...

  54. #894
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tru dat!

    Kom på att jag haft SH-09 x2 och SH-101 x2 samtidigt också. MP4 också förresten. Dessa par tyckte jag var väldigt identiska sinsemellan. Säkert den japanska noggrannheten som slog genom.

  55. #895
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej okej jag ger mig....gamla härken låter olika...men grundkaraktären är ju där den är det går inte att komma ifrån.
    En Jupiter-8 kan inte ha åldrats till att plötsligt låta Jupiter-6 osv...
    Håller med! Jag feltolkade nog ditt inlägg bara Man hör direkt vad det är för någon maskin oavsett små egenheter.
    En JP8 som tappat två röster då?

  56. #896
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tru dat!

    Kom på att jag haft SH-09 x2 och SH-101 x2 samtidigt också. MP4 också förresten. Dessa par tyckte jag var väldigt identiska sinsemellan. Säkert den japanska noggrannheten som slog genom.
    Japp, så är det nog. Jag kan få min Polysix och Mono/Poly att låta likadant. Ja, om man bara använder en oscillator. Fast Mono/Polyn låter rätt likt om man använder en pulsvåg en oktav ned som Polysixens suboscillator. Sånt här är rätt kul att leka med.

  57. #897
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med! Jag feltolkade nog ditt inlägg bara Man hör direkt vad det är för någon maskin oavsett små egenheter.
    En JP8 som tappat två röster då?
    men... hör man nån skillnad emellan två olika jp08;or när dom blir äldre?

  58. #898
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fick hem en Berra igår. Genomgående bra kvalitetskänsla på chassi, rattar, knappar.

    Kört en del och jämfört med min Reissue. Tycker inte att det går att få till samma ljud med Berran tyvärr.
    Det liknar såklart soundet men låter inte riktigt rätt ändå hur man än vrider och vänder på rattarna för att finjustera.
    Tar man Moog's patchbok som medföljer reissuen så låter inget ljud lika rakt av med samma inställningar. Inte heller när man efterjusterar eller försöker finjustera på Berran.

    "Moog Soundet" är såklart där och för pengarna den kostar så är den ju helt klart en bra produkt. Den saknar dock något där i jmf med min Reissue imo.

  59. #899
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är en felkalibrerad eller båda.
    Haha, vilken 303 är den sanna referensen i så fall? Vad ska den kalibreras emot? Alla 303or är ju sådär, låter lite olika..

    Har ingen 303 men kalibrerade om filtret på min x0x Heart (till vad JAG anser låter bra och låter "303".)

  60. #900
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är en felkalibrerad eller båda. Sedan finns det ju olika revisioner där man de facto bytt ut komponenter. 303 historian kan jag ej.
    Eller för att nyansera det hela. När vintage syntharna skeppades ut för 40 år sedan så lät de mer eller mindre exakt likadant en viss modell. Sedan har självklart komponenterna åldrats lite olika under årens lopp.
    Men bara för att det är en analogsynth så är det inget trolleri under huven.
    Kan vara något så enkelt som hur de samlar/släpper ifrån sig värme. Aphex Twin påpekade i ngt avsomnat forum hur en synth kan ändra ljudkaraktär under en session. Antar att det teoretiskt räcker med att två identiska synthar står i olika delar av samma rum för att de skall få olika karaktär.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55
  2. Minimoog eller Minimoog Voyager
    Av andgalf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 20:01
  3. Minimoog VS Minimoog Voyager...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •