Sidan 14 av 17 FörstaFörsta ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SistaSista
Resultat 781 till 840 av 1011

Ämne: Behringer Model D (Minimoog-klon)

  1. #781
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Awesome! Blir man lite avis minsann
    Hoppas få höra lite fler goa tester/exempel

  2. #782
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Fan, jag tror jag är kär . Har aldrig spelat på en riktig Minimoog. Har ägt en rad andra analogsyntar och har förstås spelat på olika VA- och pluggvarianter av minimoogen, men att det kunde vara så här hade jag aldrig kunnat tänka mig. Kan låta riktigt jävla vintage med overdriven också.

  3. #783
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, jag tror jag är kär . Har aldrig spelat på en riktig Minimoog. Har ägt en rad andra analogsyntar och har förstås spelat på olika VA- och pluggvarianter av minimoogen, men att det kunde vara så här hade jag aldrig kunnat tänka mig. Kan låta riktigt jävla vintage med overdriven också.
    Helt rätt... det är bara rattätheten som suger riktigt stenhårt. Fastnar man inte så råkar man ratta på kontrollen brevid också.

  4. #784
    deleted user
    Märkliga tider. men bra

  5. #785
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Fick den idag och shit vad bra den later! Maste latt vara den mest prisvarda synth jag nagonsin kopt!

  6. #786
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Ok, jag är helt såld på den nu - vem har den på lager för direkt leverans?

  7. #787
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag är helt såld på den nu - vem har den på lager för direkt leverans?
    samma här

  8. #788
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vill verkligen ha en nu, men ekonomiskt måste jag vänta en liten stund till.

  9. #789
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    https://youtu.be/x9K9x6x-1xs
    Förstår jag det rätt att det inte går att ha en som styr resten a la Slim Phatty? Alltså att det är megameck att poly-chaina?

    I övrigt tycker jag den låter riktigt fint!

  10. #790
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja nej det är ju helt analogt, det blir som att spela poly över modularen, varje röst för sig.

  11. #791
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Precis - ingen mikroprocessor som förstör. Se möjligheten istället, lite olika stämning, olika öppna filter, olika decaylängd etc. eller gå bananas och spela riktiga knasgrejer med helt olika ljud.

    Har inte kollat manualen, men visst har väl Uli och gänget petat in round Robin också? Dumt vore det annars.

  12. #792
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ah, såklart den är det och Slim Phattyn inte är det! Dumt uttryckt kanske. Men ja, det ger ju utrymme för mer intressanta pads/polygrejer osv.

  13. #793
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Såja, satt mig på listan i min lokala musikaffär - kommer troligtvis nästa vecka

  14. #794
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Här är en som gör lite pads med Model D. Låter bra tycker jag.


    https://youtu.be/GGg-sicQKZ0

  15. #795
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en som gör lite pads med Model D. Låter bra tycker jag.


    https://youtu.be/GGg-sicQKZ0
    Bra trick det där med att stämma om oscillatorerna så man kan ta ackord. Antar att det var nåt Bob M var fullt medveten om hela tiden?

  16. #796
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Absolut! Jag tror t o m det står med i originalmanualen (till Moogen alltså) som tips.

  17. #797
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns det någon butik i Sverige som säljer dessa? Eller vart är bäst att köpa?

  18. #798
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra trick det där med att stämma om oscillatorerna så man kan ta ackord. Antar att det var nåt Bob M var fullt medveten om hela tiden?
    Stämmer man i rockackord så borde det funka riktigt bra (prim/kvint/oktav)

  19. #799
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker det vara lite av en fullträff det här för Behringer. Tråkigt att det var så många butiker som bröt samarbetet bara (eller om det var tvärtom) då detta samt kommande burkar skulle kunna bli sålda i volymer.
    Priset är så bra samt det kompakta format gör att t.o.m. jag som inte gillar moog soundet så mycket kan tänka mig köpa

  20. #800
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28377837_10213661885134330_6461833654101905224_n.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	80220
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28280106_10213661885654343_8922143180083953109_n.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	135,9 KB 
Id:	80219

    Hur man sparar 1000mA till sitt euroracksystem.

  21. #801
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det vara lite av en fullträff det här för Behringer. Tråkigt att det var så många butiker som bröt samarbetet bara (eller om det var tvärtom) då detta samt kommande burkar skulle kunna bli sålda i volymer.
    Priset är så bra samt det kompakta format gör att t.o.m. jag som inte gillar moog soundet så mycket kan tänka mig köpa
    Vad ska du med den till om du inte gillar moog soundet

  22. #802
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det vara lite av en fullträff det här för Behringer. Tråkigt att det var så många butiker som bröt samarbetet bara (eller om det var tvärtom) då detta samt kommande burkar skulle kunna bli sålda i volymer.
    Oroa dig inte de flesta av B's syntar lär säljas i stora mängder mest av internetbutiker som klarar sig på mindre marginaler än vad "riktiga" butiker gör.
    Frågan är hur mycket B kommer tjäna på alla dessa kloner, troligen inte särskilt mycket eftersom även B har omkostnader och servicekostnader etc.

  23. #803
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska du med den till om du inte gillar moog soundet
    Göra moog ljud Man kan göra annat med den, och priset gör att det är en intressant produkt även om den är riktig till de som vill ha en minimoog. Äh, svårt att förklara

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oroa dig inte de flesta av B's syntar lär säljas i stora mängder mest av internetbutiker som klarar sig på mindre marginaler än vad "riktiga" butiker gör.
    Frågan är hur mycket B kommer tjäna på alla dessa kloner, troligen inte särskilt mycket eftersom även B har omkostnader och servicekostnader etc.
    Inte orolig för B, tänkte mer på de butiker som missade en volymprodukt i sitt sortiment.

  24. #804
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.



    Inte orolig för B, tänkte mer på de butikersom missade en volymprodukt i sitt sortiment.
    De butikerna hade troligen gått back på denna med tanke på dess låga marginal.

    Tror bara de stora återförsäljarna som köper in hundratals till specialpris tjänar något på Model-D. Men inte tjänar de mycket eftersom det ändå kostar en del att tillverka transportera och kalibrera dessa.

  25. #805
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Beror väl på vad de som tillverkar den får i lön.

  26. #806
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror väl på vad de som tillverkar den får i lön.
    Robotarna som gör mesta jobbet får typ ingen lön men de kostar ju en del att köpa in och driva. Manuella arbetarna får inte mycket men bir ändå en del. Sen kostar ju komponenter och låda plus utvecklingsarbete lite grann även om Moog stått för det mesta. Tippar på att Model D kostar Behringer runt 200 dollar att tillverka allt inräknat.

  27. #807
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Denna är kanske redan postad, men här är en jämförelse till mellan Mini och Behringer D


    https://youtu.be/GwXtxhUk-Ws

    Och ja. Den finns skillnader. Å andra sidan så finns det skillnader mellan olika Minisar också...
    Den stora skillnaden är kanske inte hur dom låter, utan snarare vilka komponenter som sitter i dem. Moogs komponenter kanske är bättre än Behringers, men Behringers är "good enough". Det är kanske något som man ser först om 10 år.

  28. #808
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna är kanske redan postad, men här är en jämförelse till mellan Mini och Behringer D


    https://youtu.be/GwXtxhUk-Ws

    Och ja. Den finns skillnader. Å andra sidan så finns det skillnader mellan olika Minisar också...
    Den stora skillnaden är kanske inte hur dom låter, utan snarare vilka komponenter som sitter i dem. Moogs komponenter kanske är bättre än Behringers, men Behringers är "good enough". Det är kanske något som man ser först om 10 år.
    Ljudet av Minin ger mig behagliga rysningar. Det gör inte "D" av någon anledning. Men den låter mer genuint än någon annan klon eller plugin jag hört. Sjukt prisvärd monosynth.

  29. #809
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna är kanske redan postad, men här är en jämförelse till mellan Mini och Behringer D


    https://youtu.be/GwXtxhUk-Ws

    Och ja. Den finns skillnader. Å andra sidan så finns det skillnader mellan olika Minisar också...
    Den stora skillnaden är kanske inte hur dom låter, utan snarare vilka komponenter som sitter i dem. Moogs komponenter kanske är bättre än Behringers, men Behringers är "good enough". Det är kanske något som man ser först om 10 år.
    I kommentarerna så säger testaren att han inte hade kalibrerat Behring D fullt ut när denna video gjordes och efter kalibrering blev resultatet ännu bättre.

  30. #810
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28377837_10213661885134330_6461833654101905224_n.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	80220
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28280106_10213661885654343_8922143180083953109_n.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	135,9 KB 
Id:	80219
    B brukar annars vara duktiga på att skicka med racköron.
    Men till Model D följer det inte med va?

  31. #811
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Nu på plats i butik för den som vill testa: https://www.facebook.com/dlxmusicsto...type=2&theater

  32. #812
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Rolig manick, som första "semi-modulära" synt (för mig) så är det riktigt roligt o "ratta" i realtid. Inte lätt o hitta "sweetspots" men vägen dit kan ju oxå bli en del av "soundet". Kör den via Digitone midi (midi-arp snälla) och dess effekter, speciellt chorus på D är fett nice (som mina barn säger)!

    Har mycket o lära, DivKids videor är föredömliga för mig, "nu tar vi en del i taget". Skall bli intressen o para den mad CV från analog keys vad det lider. men som sagt små semi-modulära-steg i början ...

  33. #813
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    B brukar annars vara duktiga på att skicka med racköron.
    Men till Model D följer det inte med va?
    Nej, tror de skippat det iom att de euroanpassat och inte 19"-anpassat. Men det vore onekligen vettigare på många plan imho.

  34. #814
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Är denna ute ? annars när kommer den?

  35. #815
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är denna ute ? annars när kommer den?
    Den är släppt, ja.

  36. #816
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    trevligt, nu är den beställd och på ingång. ska bli intressant och höra den på riktigt.

  37. #817
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, tror de skippat det iom att de euroanpassat och inte 19"-anpassat. Men det vore onekligen vettigare på många plan imho.
    Asbilliga kit för rackmontering finns det?
    (Jag kan nada om eurorack typ)

  38. #818
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28377837_10213661885134330_6461833654101905224_n.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	80220
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	28280106_10213661885654343_8922143180083953109_n.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	135,9 KB 
Id:	80219

    Hur man sparar 1000mA till sitt euroracksystem.
    Ah, snygg rackmontering av din model D :-) Och Dom-1 behåller sin position hos dej ser jag ;-)

  39. #819
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Det värst med alla maskiner där man inte kan spara presets är att jag skapar ett ljud som jag gillar. Får en låtidé i huvudet, men sällan möjlighet att fixa med den idén just då. Så blir det att synten bara står orörd, för jag vill inte tappa ljudet jag rattat fram :P

  40. #820
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Patchfoto är en lost art

  41. #821
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patchfoto är en lost art
    Verkligen - jag kör stenhårt med min 15 år gamla Ixuskamera.

    ANnan sak: Är det nå'n som hört om vilka volymer den här filuren sålt i än? Det vore spännande att höra om några siffror läckt eller kan gissas fram via serienummer etc.

  42. #822
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ANnan sak: Är det nå'n som hört om vilka volymer den här filuren sålt i än? Det vore spännande att höra om några siffror läckt eller kan gissas fram via serienummer etc.
    Tror inte den har sålt så mycket än. Behringer har ju haft leveransproblem på grund av att den varit krångligare att få ihop än beräknat. Tippar själv att den kan komma att sälja över 100.000 på lite längre sikt om nu inte MOOG sätter P eller D.

  43. #823
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det värst med alla maskiner där man inte kan spara presets är att jag skapar ett ljud som jag gillar. Får en låtidé i huvudet, men sällan möjlighet att fixa med den idén just då. Så blir det att synten bara står orörd, för jag vill inte tappa ljudet jag rattat fram :P
    De är så billiga att det är bara att köpa en till. Var det inte Keith Emmerson som hade ett flertal Minimoogar på scenen så han slapp programmera nya patcher när hans pelade live?

  44. #824
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Polaroidfoto o förstoringsglas. Sen bara att stoppa in i "fotoalbum" som får hänga bredvid synten somen sån där toalettläsbok som hänger på rullen


    Fan, bra ide. Borde copyrajta o sätta ihop en bundle

  45. #825
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    jpg på studiodatorn funkar också... faktiskt.

  46. #826

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polaroidfoto o förstoringsglas. Sen bara att stoppa in i "fotoalbum" som får hänga bredvid synten somen sån där toalettläsbok som hänger på rullen
    Diabilder och projektor? Om du fotar på rätt avstånd och matchar projektionen borde man kunna jämföra rattställning på bild vs fysisk synt och få någon slags recall på det viset.

  47. #827
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte den har sålt så mycket än. Behringer har ju haft leveransproblem på grund av att den varit krångligare att få ihop än beräknat. Tippar själv att den kan komma att sälja över 100.000 på lite längre sikt om nu inte MOOG sätter P eller D.
    100k? Vad baserar du det på? Ingen synth förutom dx7 har väl sålt i de mängderna, och dx7 såldes till _alla_ på den tiden - dansband, orkestrar, studiomusiker, livemusiker, skolor, e t c. Tror 20k är en mer rimlig optimistisk gissning.

  48. #828
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Beställde min för 3 veckor sedan, börjar bli otålig nu...

  49. #829
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100k? Vad baserar du det på? Ingen synth förutom dx7 har väl sålt i de mängderna, och dx7 såldes till _alla_ på den tiden - dansband, orkestrar, studiomusiker, livemusiker, skolor, e t c. Tror 20k är en mer rimlig optimistisk gissning.
    Pissbillig och det pratades om stora pre-orders, så varför inte 100 lock?

  50. #830
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100k? Vad baserar du det på? Ingen synth förutom dx7 har väl sålt i de mängderna, och dx7 såldes till _alla_ på den tiden - dansband, orkestrar, studiomusiker, livemusiker, skolor, e t c. Tror 20k är en mer rimlig optimistisk gissning.
    Nej, det kommer den såklart inte. Däremot kommer penetrationen bland folk med minsta intresse av autentiskt retroljud – från synt- och technoproducenter till progrockare, R'n'B-entusiaster och de som vill återskapa Quincy Jones syntbasljud på "Thriller" – att vara omfattande.

    DX7 var dessutom både mångsidig och något helt nytt när den kom, definierade det sena 80-talets ljud i både skivstudios, replokaler där det luktade väldigt mycket hårspray, och i frikyrkokörer. Inte var den väl egentligen jättebillig heller (hittar en uppgift om 1 500 pund, ungefär som Analog Keys när den var som dyrast, eller lite billigare än Clavias elorglar/pianon, om vi ska jämföra med nåt som även dansband och frikyrkomusiker använder), den var mer ett praktiskt verktyg som ändå hade ett överkomligt pris.

    Behringers minimoog är ju nåt så ovanligt som en lyckad och billig klon på något som är etablerat sedan över 40 år.

    Jag misstänker att leveransproblemen kommer att lösa sig, precis som de gjorde det för Arturia med Minibrute. Den stressades ju också fram i början, med kasst monterade enheter som följd.

  51. #831
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100k? Vad baserar du det på? Ingen synth förutom dx7 har väl sålt i de mängderna, och dx7 såldes till _alla_ på den tiden - dansband, orkestrar, studiomusiker, livemusiker, skolor, e t c. Tror 20k är en mer rimlig optimistisk gissning.
    Om Arturia har sålt närmare 100k Brutar sen de kom så lär det inte vara omöjligt att sälja lika många Beh. Model D. Korg har väl dessutom sålt över 100 k på ett flertal av sina modeller som M1 och Microkorg.
    För Uli så gäller det ju att sälja mängder för att hans stora syntsatsning ska gå hem.
    Tror Model D kommer sälja i stora mängder till skolor universitet etc plus så klart till studios av alla slag från hem till Pro.

  52. #832

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DX7 var dessutom både mångsidig och något helt nytt när den kom, definierade det sena 80-talets ljud i både skivstudios, replokaler där det luktade väldigt mycket hårspray, och i frikyrkokörer. Inte var den väl egentligen jättebillig heller (hittar en uppgift om 1 500 pund, ungefär som Analog Keys när den var som dyrast, eller lite billigare än Clavias elorglar/pianon, om vi ska jämföra med nåt som även dansband och frikyrkomusiker använder), den var mer ett praktiskt verktyg som ändå hade ett överkomligt pris.
    Jag tror det är lite missvisande att jämföra DX7-priset med dagens priser. Den var betydligt billigare än analoga polysyntar, och både billigare och betydligt mer praktisk än att släpa runt på jämfört med epianon, orglar och liknande, så det bidrog också till försäljningen.

    Så jämförelsevis var det ett kap och det fanns en väldigt bred målgrupp.

    Behringers minimoog är ju nåt så ovanligt som en lyckad och billig klon på något som är etablerat sedan över 40 år.
    Samtidigt är konkurrensen hårdare idag – om man inte absolut måste ha en Minimoog-klon så finns det massa monosyntar i liknande prisklass, och även en Sub Phatty är inte så vansinnigt mycket dyrare om man vill ha minnen och klaviatur.

    Så Behringer lär sälja en rejält antal, men jag tror också att 20k är rimligare än 100k.

    Hur många här har köpt?

  53. #833
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det är lite missvisande att jämföra DX7-priset med dagens priser. Den var betydligt billigare än analoga polysyntar, och både billigare och betydligt mer praktisk än att släpa runt på jämfört med epianon, orglar och liknande, så det bidrog också till försäljningen.

    Så jämförelsevis var det ett kap och det fanns en väldigt bred målgrupp.
    Samtidigt är det väldigt missvisande att jämföra 1500 pund då med 1500 pund nu, och ännu mer missvisnade när man jämför med något som kostar 300pund nu. Visst DX7 sålde till "alla", men bara till de "alla" som var tillräckligt seriösa att hosta upp stålar som för en skaplig begagnad bil (ca 50kSEK i dagens penningvärde). Tonårs-hemmasnickraren på kammaren köpte inte en DX7. Tonårshemmasnickraren hemma på kammaren kan utan problem köpa en D.

  54. #834
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det är lite missvisande att jämföra DX7-priset med dagens priser. Den var betydligt billigare än analoga polysyntar, och både billigare och betydligt mer praktisk än att släpa runt på jämfört med epianon, orglar och liknande, så det bidrog också till försäljningen.

    Så jämförelsevis var det ett kap och det fanns en väldigt bred målgrupp.



    Samtidigt är konkurrensen hårdare idag – om man inte absolut måste ha en Minimoog-klon så finns det massa monosyntar i liknande prisklass, och även en Sub Phatty är inte så vansinnigt mycket dyrare om man vill ha minnen och klaviatur.

    Så Behringer lär sälja en rejält antal, men jag tror också att 20k är rimligare än 100k.
    Konkurrensen är hårdare nu men samtidigt är intresset för syntar bredare idag och folk har generellt mer pengar att lägga på elektronik idag.
    20k är nog bara vad de stora amerikanska Guitar center och Sweetwater kommer sälja av Model D på något år om den inte är av för dålig kvalitet.

  55. #835

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt är det väldigt missvisande att jämföra 1500 pund då med 1500 pund nu, och ännu mer missvisnade när man jämför med något som kostar 300pund nu. Visst DX7 sålde till "alla", men bara till de "alla" som var tillräckligt seriösa att hosta upp stålar som för en skaplig begagnad bil (ca 50kSEK i dagens penningvärde). Tonårs-hemmasnickraren på kammaren köpte inte en DX7. Tonårshemmasnickraren hemma på kammaren kan utan problem köpa en D.
    Medhåll, men det finns som sagt många fler alternativ idag också:

    Microbrute, Pulse, Monologue, Moogs diverse billigare varianter – till och med Roland har analogsyntar i samma prisklass (JD-Xi) i tillägg till diverse VA och Boutique, och säkert några till jag glömmer bort. Så det kommer nog hänga på hur många som lockas av Minimoog-aspekten specifikt, för analog-/subtraktiva syntar i hemmasnickrarprisklassen finns det ganska många av i dagsläget.

    (Nu är jag kanske färgad av att jag aldrig klickat med Moog-soundet, jämfört med andra tillverkare…)

  56. #836
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Var kommer siffran 100k minibrute ifrån? Tror det är fake news.

  57. #837
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var kommer siffran 100k minibrute ifrån? Tror det är fake news.
    Nej Mini och Microbrutarna lär ha sålt så många tillsammans.

  58. #838
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Mini och Microbrutarna lär ha sålt så många tillsammans.
    Har du en källa eller länk?

  59. #839
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    hämtade ut min idag. attans så tjock den är! kunde nog inte vara mer nöjd tbh.

    KÖP

  60. #840
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Berra D är förhandsbeställd enligt Uli själv på 30k så runt 50k units kanske blir rimligt på sikt.
    Angående Arturia och 100k tillsammans med de olika varianterna, låter lite högt, men visst har någon sagt det så....

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55
  2. Minimoog eller Minimoog Voyager
    Av andgalf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 20:01
  3. Minimoog VS Minimoog Voyager...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •