Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 258

Ämne: Roland Cloud

  1. #61
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vad fan kostar/kommer kalaset kosta igentligen? Ser ut som dom kommer höja priserna sen?

  2. #62
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars så lät D50 riktigt bra!. Hoppas på fler digitala vst:er nu
    Är inte alla vst:er digitala? :-D

  3. #63
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fan kostar/kommer kalaset kosta igentligen? Ser ut som dom kommer höja priserna sen?
    Jag tycker mig ha förstått att man äger sin plug efter en viss tid. Kan man inte då bara prenumerera på den plugg man vill ha, och sedan hoppa av?

  4. #64
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    F'låt en dum fråga ifrån en oinvigd. Hur fungerar upplägget egentligen? När jag söker runt så ser jag referenser som beskriver det hela som att saker och ting streamas i ogg-vorbis format (lossy) till ens DAW, över till gud vet vad...

    När en prenumeration tecknats, tar man då ner en komplett vst + ev. bibliotek lokalt och kör enbart autenticering online vid start av DAW, eller hur fungerar det rent praktiskt?

  5. #65
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker mig ha förstått att man äger sin plug efter en viss tid. Kan man inte då bara prenumerera på den plugg man vill ha, och sedan hoppa av?
    var inne och läste deras FAQ och enligt vad jag förstod så sveper de rent det hela när prenumerationen avslutats (??). Antar att man kan se sig i stjärnorna över att kunna behålla pluggarna efter denna period (?)

  6. #66
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du laddar ner VST precis som vanligt men har online auth. En form av challenge/respons skydd helt enkelt.

    I det framtida lojalitetsprogrammet kommer du kunna välja en synth som blir dina för evigt efter en ett års medlemsskap. Att du köpt loss den helt enkelt. Så en synth per år du är medlem i Roland Cloud som du får behålla för evigt.

  7. #67
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Några tillägg är dock att Roland kommer släppa offline verifikation när de har passerat bettstadiet. Så man inte behöver ha sin dator online. De har även sagt att de kommer göra plugins av alla deras klassiska synthar.

  8. #68
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Hoppade på testtåget och vilket smajl man fick när D50 startade. Min första synt var en D50 för 14650kr back in the days. Har svårt att höra nån som helst skillnad förutom att jag vill minnas att loopen i DND #21 gick snabbare ju högre upp man spelade. Det gör inte pluggen.

    En sak jag funderade på: om man laddar ner säg SH-2 och överför till system-1, vad händer om man hoppar av molnet?

  9. #69
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    loopen i DND #21 gick snabbare ju högre upp man spelade. Det gör inte pluggen.
    Vad motsvaras av "DND #21" i D-50 pluggen?

  10. #70
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Vad menas med "Storm subscription" för 40dollar i månaden?, kommer det vara stora och lilla paketet man får prenumera på?
    Typ i STORM så ingår allt, men i Cloud så får man bara hälften av grejerna? Någon som vet?
    Hittar inget på google..
    Undrar oxå detta

  11. #71
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Roland själva vet ju knappt än. Ni får ge er till tåls och troligen finns ett antal fastställda kunderbjudanden den dag molnet går ur betan.

  12. #72
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppade på testtåget och vilket smajl man fick när D50 startade. Min första synt var en D50 för 14650kr back in the days. Har svårt att höra nån som helst skillnad förutom att jag vill minnas att loopen i DND #21 gick snabbare ju högre upp man spelade. Det gör inte pluggen.

    En sak jag funderade på: om man laddar ner säg SH-2 och överför till system-1, vad händer om man hoppar av molnet?
    Är inte licenserna för Plug-Out separata? Fast det säger ju iofs inget om hur cloud-versionerna fungerar med Plug-Out till System-1/8. Någon som testat?

    Så här står det i FAQ i alla fall.
    I have already purchased a PLUG OUT Synth from the Roland Contents Store- what does the change to a subscription service under Roland Cloud mean for me?

    First, thank you for being a Roland fan and customer- we want to make you happy! You may continue to use your current synth(s) license(s) without interruption (and if you choose to do this, please do not install the Roland Cloud versions of any synths you own- a different copy protection system will create some challenges!). In the very near future we will be announcing a special Roland Cloud offer for existing Roland Contents Store customers- please stay tuned!

  13. #73
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad motsvaras av "DND #21" i D-50 pluggen?
    Digital Native Dance B1. Testade nu på stor klaviatur och det verkar rätt.

    Upptäckte dock att jag tyckte attacken var lite slö på OK Chorale #77 jämfört med vad jag minns.

    Pluggade ut system-100 (som jag inte äger) till min system-1. Fonkte perfekt!

  14. #74
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Snabbtest med D50, system-100 och juno-106. Trummorna är Logic Preset-Drummer. 5 minuters jobb. Solot liveinspelat på system-1.
    https://soundcloud.com/mor3ten/roland-cloud-test

  15. #75
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Endast Concerto funkar i Reason 9.5 då övriga pluggar är VST3. Synd.

  16. #76
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digital Native Dance B1. Testade nu på stor klaviatur och det verkar rätt.

    Upptäckte dock att jag tyckte attacken var lite slö på OK Chorale #77 jämfört med vad jag minns.

    Pluggade ut system-100 (som jag inte äger) till min system-1. Fonkte perfekt!
    Har läst flertalet som kört över pluggar från roland cloud till sin system. Så länge man inte kopplar upp synthen mot datorn så har man nog kvar den så länge synthen fungerar.
    Mao gratis plugout

  17. #77
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du laddar ner VST precis som vanligt men har online auth. En form av challenge/respons skydd helt enkelt.

    I det framtida lojalitetsprogrammet kommer du kunna välja en synth som blir dina för evigt efter en ett års medlemsskap. Att du köpt loss den helt enkelt. Så en synth per år du är medlem i Roland Cloud som du får behålla för evigt.
    Vart kan man läsa om detta? Har Roland gått ut med officiell information? Detta är helt avgörande för min del.

  18. #78
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ( köpte min nuv d-50 (fjärde? typ) via 99musik & får möjligen behålla den ett tag ) <3

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbtest med D50, system-100 och juno-106. Trummorna är Logic Preset-Drummer. 5 minuters jobb. Solot liveinspelat på system-1.
    https://soundcloud.com/mor3ten/roland-cloud-test
    vet de andra lärarna att du är ett musikgeni?!!

  20. #80
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vet de andra lärarna att du är ett musikgeni?!!
    Geni vet jag inte. Drummer i Logic är genial! Sen lite arp, bas och pads som bakgrund och ett snabbsolo så tar det ingen tid. Däremot att färdigställa en låt...det är omöjligt med två illbattingar.

  21. #81
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart kan man läsa om detta? Har Roland gått ut med officiell information? Detta är helt avgörande för min del.
    Jag pratade med Roland suppport och fick svaret att prenumerationsupplägget är under utarbetning just nu. De kan inte bekräfta vad som kommer att gälla efter beta-perioden, ifall man får behålla en plugin efter ett år eller inte, ifall System-8 ägare kommer att få rabatterat pris, hur länge beta-perioden kommer att gälla, eller vad skillnaden mellan de olika prenumerationsnivåerna kommer vara. Så vi får sitta still i båten och se vad som händer.

    Förresten den här Roland Cloud Managern verkar rätt buggig. Den kan exempelvis inte känna igen vilka plugins du hade installerat tidigare. Hos mig envisas den dessutom att föreslå att jag ska installera Concerto-modulen vid varenda omstart, trots att jag redan har den. Det finns inte heller någon "preferences"-meny, trots att hjälpfilen beskriver hur den ska fungera.
    Senast redigerat av mimoid den 2017-06-25 klockan 21:03.

  22. #82
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Så här fint låter D-50 om man bara ger tusan i de där hiskeliga PCM-vågformerna och bara kör VA-delen:

    https://soundcloud.com/lunarstructur...-50-analog-set

    (Jag jobbar på ett preset-set med bara VA, släpper det lagom till efter semestern.)

  23. #83
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag pratade med Roland suppport och fick svaret att prenumerationsupplägget är under utarbetning just nu. De kan inte bekräfta vad som kommer att gälla efter beta-perioden, ifall man får behålla en plugin efter ett år eller inte, ifall System-8 ägare kommer att få rabatterat pris, hur länge beta-perioden kommer att gälla, eller vad skillnaden mellan de olika prenumerationsnivåerna kommer vara. Så vi får sitta still i båten och se vad som händer.

    Förresten den här Roland Cloud Managern verkar rätt buggig. Den kan exempelvis inte känna igen vilka plugins du hade installerat tidigare. Hos mig envisas den dessutom att föreslå att jag ska installera Concerto-modulen vid varenda omstart, trots att jag redan har den. Det finns inte heller någon "preferences"-meny, trots att hjälpfilen beskriver hur den ska fungera.
    Intressant med tanke på att de sagt just de sakerna på Facebook.

  24. #84
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant med tanke på att de sagt just de sakerna på Facebook.
    Här nedan kommer mina frågor (Q) och svaren från Roland (A):

    Q: I have heard vague rumours that we may keep one plugout after one year of subscription. Nothing about this is stated on the Roland Cloud web site however. Does this apply to all subscription levels (even the early beta), or just some upcoming subscriptions (like the Storm level)?
    A: You have the general idea correct; however, the details of the loyalty program are still being finalized. There will be an announcement on RolandCloud.com and other media channels when it's in its final form.

    Q: Is it going to be possible to purchase the individual software instruments without subscribing to the Cloud service? Currently the Legendary series (Jupiter-8, Juno-106 and System-8) are not found in the Content Store.
    A: Roland Cloud instruments are available for use to subscribers. As of right now, there are no plans to sell the instruments outside of the subscription model.

    Q: I understand that the Content Store will eventually be decommissioned. What will happen with the already purchased AIRA plugouts? Will they still continue to work and be possible to authorize even without access to the Cloud service?
    A: The Content Store plug-outs are standalone pieces of software. Once purchased, they're yours to use forever regardless of your status with Rolandcloud.

    Q: The user interface of the VST plugins is extremely small by today's standards, and actually quite hard to use on a large screen. Zooming in on the interface is just scaling up the graphics, thereby effectively losing all definition, making the user experience less pleasurable. Is this issue being addressed for the current AIRA and Legendary instruments?
    A: This is something we are aware of we're looking at ways to optimize the instrument UI for a variety of screen sizes. Please understand that as we are still in beta, there are quite a lot of suggestions that vary in priority.

    Q: I fully understand that you cannot provide details about future plugins/plugouts, but it would be good to know whether or not there are plans for an extension of the Legendary software series, or if you only intend to continue developing the Anthology and Tera series.
    A: Expansion of the Legendary line is definitely in our plans. I can tell you that we do not intend to only expand on the Anthology & Tera series. There will be an announcement on RolandCloud.com and other media channels when they're in their final form.

  25. #85
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Tack Mimoid, det där klargjorde mycket.

  26. #86
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    De nämner det flera gånger i olika inlägg att man kommer kunna äga en synth efter ett år. Även att de kommer göra om/optimera GUI för högre upplösningar. De påtalar även att de kommer släppa de flesta av sina klassiker som VST. T ex kommer JV-1080 släppas till hösten. JD-880/990 finns med i deras planer och de har även nämnt att alla klassiska analoga synthar kommer göras om. Hittar inte alla inlägg nu men postar ett av deras inlägg nedan.

    Bifogad fil 75547

  27. #87
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    https://medium.com/@paleskinnyswede/...s-9718de724cb8

    Det finns ett gäng skärmdumpar där,.
    Skrolla ned till "So, what about Roland Cloud?". Allt ovanför det är bara min egna historia med lika olika Roland-synthar och det går bra att skippa

  28. #88
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Den 31:a mars, kl 9:16, skrev de "Every synth is on our list somewhere". Vilken jäkla resa det kommer att bli

  29. #89
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Hittade detta på Roland Clouds hemsida:

    !Why are these synths being made available by subscription only? Can I simply purchase the synths I want outright?

    After carefully studying different models for developing, delivering, supporting, and updating software and cloud-based services to customers, Roland along with many other leading companies has chosen a simple and affordable subscription model for Roland Cloud. Here are some of the benefits to our current and future fans of this approach:

    When you subscribe to Roland Cloud, you are subscribing to a service, not merely a collection of instruments. Future releases will be of instruments that are so large and of such resolution they must be hosted in the cloud. It's how we came up with the "cloud" part of Roland Cloud. The site you are currently looking at is merely the tip of the proverbial iceberg.

    It is so much easier to have many instruments for a low price than only one at a high price. We are adding new instruments and features to our core service on an almost monthly basis, and the subscription price stays the same.
    Many people interested in making their own music simply cannot afford the instruments that w
    ould give them pro-quality sounds; the Roland Cloud subscription model is one important investment by Roland to make our solutions available to almost anyone.
    As your musical needs and tastes evolve, you won't waste money on synths you no longer use, and you won’t spend more to get the new sounds you want.
    You’ll never pay for updates covering operating system compatibility, improving performance etc.
    With the upcoming release of our Roland Cloud Manager application, installing, authorizing, and updating synths across multiple machines will be simple and efficient.

    With the forthcoming Roland Cloud loyalty program, you'll be able to pick instruments and tools that you will have access to forever, regardless of your subscription status."

  30. #90
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett sätt för företagen att säkra pengar på. Företagen skapar en medveten gisslansituation. Det är lite tidens melodi. Tyvärr så blir beständigheten = "0".
    Behöver inte ens vara prenumerationstjänst. Så fort man använder någon mjukvara med challenge/response-kopieringsskydd är man i en gisslansituation.

  31. #91
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Sen måste ju jag (som utvecklare) säga att mjukvara som service/prenumeration på många sätt är vettigare än "köp". Mjukvaran blir aldrig "färdig", eftersom den är beroende av operativsystem + ramverk för att kunna köras, så även utan några tillägg av funktioner krävs arbete och uppdateringar.

    Klart man kan tycka att företagen borde "bjuda" på dessa, och att det "ingår" i priset, vilket det gör hos många företag, men då blir det istället ett pyramidspel, där försäljningen av nya licenser finansierar även underhållet av de äldre. Så, ta ett påhittat företag som skapar en plugin med utlovade fria uppdateringar, säljer 10 000 licenser av den, och därefter inte gör några fler produkter, eller säljer fler licenser. Detta företag kommer förr eller senare (och gissningsvis förr) att få ekonomiska problem när det kommer nya OS eller nya ramverk så produkten måste uppdateras utan att de kan få betalt för sitt arbete. Det företaget kommer ganska raskt gå i konkurs vid en större nödvändig uppdatering. Är det då challenge/response, så kommer man inte ens kunna installera produkten man "köpt" på ett äldre OS som supportas, eftersom C/R-servrarna kommer vara borta.

  32. #92
    lasselus avatar
    Redaktör
    Anmälde mig just för gratismånaden enbart för att testa System-1 som jag funderar på att köpa som hårdvara och kan berätta att Garageband fungerade utmärkt som host...
    Dock blev jag inte så imponerad av System-1 så det blir nog inget köp...

  33. #93

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen måste ju jag (som utvecklare) säga att mjukvara som service/prenumeration på många sätt är vettigare än "köp". Mjukvaran blir aldrig "färdig", eftersom den är beroende av operativsystem + ramverk för att kunna köras, så även utan några tillägg av funktioner krävs arbete och uppdateringar.
    En modell som vissa kör är att man köper en version plus uppdateringar för en viss tid (ofta 1 år), så att du kan fortsätta använda programmet även efter det, men inte får någon support, stöd för nya operativ eller liknande.

    Jag håller med om att det finns fördelar med prenumerationsmodellen både för utvecklare och konsumenter (se min kommentar tidigare i tråden) men jag tycker inlåsningseffekten är ett problem – vill du kunna spela upp din musik senare måste du fortsätta betala, eller betala för att låsa upp pluggarna du använde.

    Konceptuellt är det inte annorlunda än en prenumeration på Spotify, men det känns konstigt när det är redskap och ens egna verk det handlar om.

  34. #94
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En modell som vissa kör är att man köper en version plus uppdateringar för en viss tid (ofta 1 år), så att du kan fortsätta använda programmet även efter det, men inte får någon support, stöd för nya operativ eller liknande.
    Japp, supportavtal är en lösning. Och Waves WUP har ju fått gott rykte...

  35. #95
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anmälde mig just för gratismånaden enbart för att testa System-1 som jag funderar på att köpa som hårdvara och kan berätta att Garageband fungerade utmärkt som host...
    Dock blev jag inte så imponerad av System-1 så det blir nog inget köp...
    Jag har knappt haft min system-1 i det läget. Kört SH-2 och system-100 och de är riktigt fina!

  36. #96
    insekt
    insekt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ett halvbra tips. Om man vill slippa oljudet som kommer när trial-perioden är över så kan man
    styra den med automation istället för att öppna den. Funkar iaf i Logic 9.

  37. #97
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En modell som vissa kör är att man köper en version plus uppdateringar för en viss tid (ofta 1 år), så att du kan fortsätta använda programmet även efter det, men inte får någon support, stöd för nya operativ eller liknande.

    Jag håller med om att det finns fördelar med prenumerationsmodellen både för utvecklare och konsumenter (se min kommentar tidigare i tråden) men jag tycker inlåsningseffekten är ett problem – vill du kunna spela upp din musik senare måste du fortsätta betala, eller betala för att låsa upp pluggarna du använde.

    Konceptuellt är det inte annorlunda än en prenumeration på Spotify, men det känns konstigt när det är redskap och ens egna verk det handlar om.
    Nja, vill du bara spela upp din musik, renderar du ju spåren till audio. Det gör jag med alla mina MIDI-spår så fort jag någonsin kan, jag litar inte en sekund på att ett instrument som jag använder för ett spår kommer att finnas där i morgon.

    Tidigare har jag ibland lånat eller till och med hyrt synthar och använt dem för något projekt. Då har jag haft tillgång till instrumentet under en begränsad tid, men därefter så var det bara audio. Inspelad så gott jag har kunnat, torrt utan effekter.

    Idag hanterar jag mina egna instrument (både hård- och mjukvara) på samma sätt. Hårdvara kan sluta fungera, mina presets kan råka raderats, och mjukvaran sluta fungera efter en systemuppdatering. Audio finns förhoppningsvis kvar och kan dessutom användas oberoende av vilket operativsystem eller DAW man använder.

    Dessutom finner jag någon slags skör skönhet i att endast ha ett snapshot av en inspelning eller session utan att känna frestelsen att gå tillbaka och editera lite.
    Senast redigerat av mimoid den 2017-06-26 klockan 23:00.

  38. #98
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    om det går riktigt bra med prenumerationsgrejset lägger de nog ner hårdvaruavdelningen helt och hållet

  39. #99
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om det går riktigt bra med prenumerationsgrejset lägger de nog ner hårdvaruavdelningen helt och hållet
    Njae, controllers kommer vi alltid behöva.

  40. #100
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njae, controllers kommer vi alltid behöva.
    Funderar faktiskt på att skaffa en System-1 som controller Ni som har en, mappar den bra med Jupiter-8 och Juno-106 eller känns det som om system-8 (alltså hårdvaran) skulle vara en bättre controller-kompis till dem ?

  41. #101
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar faktiskt på att skaffa en System-1 som controller Ni som har en, mappar den bra med Jupiter-8 och Juno-106 eller känns det som om system-8 (alltså hårdvaran) skulle vara en bättre controller-kompis till dem ?
    S-1's tangentbord är inget vidare, men S-8 är en dröm som controller. Riktigt bra tangentbord, bra mod/pb-joystick och kontrollerna är perfekt mappade mot både JP-8 och JU-6 och System-1. System-8-pluggen är nästan läskig att köra från riktiga System-8, jag får hela tiden dubbelkolla vilken som låter. Har du en S-8, är S-1 helt överflödig. Min är förpassad till att-säljas-högen och existerar numera enbart som mjukvarusynth hos mig. Min fysiska S-8 är nu likaså bara en svindyr controller för mjukvaruversionen.

  42. #102
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

  43. #103
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Tack mimoid, S-8 verkar ju kanon som controller till Jupiter-8 och Juno 106.

    @T11 Intressant, lyssnat igenom nu och det är ju lätt att höra skillnad i videon. Mellan min egen D-50 och pluggen var dock skillnaderna i princip obefintliga när båda var inställda så att jag upplevde ljudet som lika starkt från båda. Samma sköna "lågupplösta" tyngd Åtminstone i mina mossbelupna öron

  44. #104
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här fint låter D-50 om man bara ger tusan i de där hiskeliga PCM-vågformerna och bara kör VA-delen:

    https://soundcloud.com/lunarstructur...-50-analog-set

    (Jag jobbar på ett preset-set med bara VA, släpper det lagom till efter semestern.)

    Imponerande! Så här bra har jag aldrig hört en D-50 låta!

  45. #105
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande! Så här bra har jag aldrig hört en D-50 låta!
    D50 sägs väl vara Rolands första VA-synt.
    Men folk ville väl ha FM-ljudet som DX7 gav ifrån sig.

    Så ingen brydde sig i fördjupad programmering.

    Men det är en subtraktiv synt.

  46. #106
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag kan helt ärligt säga att D-50 är den maskin som imponerat kortast tid av alla maskiner jag någonsin provat. När den kom var romansen över efter en timme på Musikbörsen. Sedan försökte vi använda den ingen låt men miditimingen var så urusel att det gick bara inte. Så jag har aldrig tittat tillbaka sedan dess..

    Det jag hörde i mimoids länk var något helt annat. Den lät ju kanon! Uppenbarligen har Roland, som du säger Janost, valt att lufta fram andra egenskaper. Och jag var bevisligen för snabb i min bedömning för att att hitta vad den egentligen kan, eller snarare också kan.

    Ni som har lite kunskap får gärna dela med er av vilka möjligheter den har. Är den tidig och begränsad, eller snarare nytänkande och välutvecklad? Vore kul att höra mer, i dubbel bemärkelse!

  47. #107
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Den är väl som en digital variant av JX8P/JX10.
    Otroligt väljudande resonanta TVFer och modulationsmöjligheter.

    Samplingar som DigitalNativeDance och andra som är 8bit 32KHz kan du strunta i.

    Men det kanske var det som Roland ville pusha för.

  48. #108
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Och sedan så är det inte VA i dagens bemärkelse.
    Den har ingen kod som beräknar utsignalen utan det är en digital hårdvarusynt.

    Närmast jämföra idag med något byggt på FPGA.

  49. #109
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag har nu sagt upp mitt Roland Cloud abonnemang. Inte för att jag fann dessa pluggar dåliga, utan för att jag märkte att jag ändå mest använde gratispluggar som i min musik är bättre lämpade för mig.

    Dock så ska jag nog köpa en system1 någon dag.

  50. #110
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    väldigt ambitiös jämförelse
    Bortsett från nivåskillnader och panoreringsmissarna, är det väldigt likt. Att få PG-1000 med underlättar självklart ljudredigering på djupet. Men det finns ett fladder i ljudbilden, och slumpmässig variation i klangen vid sustain, som pluggen inte återskapar fullt ut. Det kan låta lite stelt på vissa klanger. Men det borde väl vara en baggis att justera i programkoden, eller hur? Minns att för små snedstämningar kunde släcka ut vågformer. Pitch tracking på WFG kan också ställas i andra skalor, så att modulationen emellan oscillatorer inte ökar och minskar lika tydligen utmed tonskalan.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-07-16 klockan 11:07. Anledning: rättelse

  51. #111
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan helt ärligt säga att D-50 är den maskin som imponerat kortast tid av alla maskiner jag någonsin provat. När den kom var romansen över efter en timme på Musikbörsen. Sedan försökte vi använda den ingen låt men miditimingen var så urusel att det gick bara inte. Så jag har aldrig tittat tillbaka sedan dess..

    Det jag hörde i mimoids länk var något helt annat. Den lät ju kanon! Uppenbarligen har Roland, som du säger Janost, valt att lufta fram andra egenskaper. Och jag var bevisligen för snabb i min bedömning för att att hitta vad den egentligen kan, eller snarare också kan.

    Ni som har lite kunskap får gärna dela med er av vilka möjligheter den har. Är den tidig och begränsad, eller snarare nytänkande och välutvecklad? Vore kul att höra mer, i dubbel bemärkelse!
    Patchen som jag demade är ju en helt vanlig D-50 patch som jag har gjort. Alltså ingenting som är specifikt för den virtuella D-50, utan det låter exakt likadant i originalhårdvaran.

    Tricket är att inse att PCM-samplingarna som lät state-of-the-art när synthen kom för trettio år sedan känns hopplöst föråldrade idag. De låter varken "airy" eller "ambient" utan bara trötta och gamla. Mitt tips är att betrakta P-algoritmerna som att de inte ens finns. Jag själv använder uteslutande syntesmotorn i alla mina patchar (dvs endast S-algoritmerna). Det blir ju en helt annan synth som framträder. Viserligen är det fortfarande en digital synth, men med någon slags nasal krämighet som är helt bedårande.

  52. #112
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Lite mer puff för Roland D-50 som håller på att bli en av mina absoluta VST-favoriter. Det är ju en helt underbar synth att programmera. Så här kul lät aldrig min riktiga D-50 för trettio år sedan...

    https://soundcloud.com/lunarstructures/sirens
    Senast redigerat av mimoid den 2017-07-25 klockan 22:02.

  53. #113
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det kan du väl få en puff för eftersom jag har hårdvaran.

    Jag tror inte på cloud hos Roland utan väntar på att någon raserar det.

  54. #114
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan du väl få en puff för eftersom jag har hårdvaran.

    Jag tror inte på cloud hos Roland utan väntar på att någon raserar det.
    Jo, ju mer jag lattjar med mjukvaruversionen, desto mer börjar jag gasa efter en hårdvaru-D-50. Trodde det skulle vara tvärtom...

  55. #115
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan du väl få en puff för eftersom jag har hårdvaran.

    Jag tror inte på cloud hos Roland utan väntar på att någon raserar det.
    Installationsfilerna är redan hackade, så det går att ladda ned och köra hyfsat nya versioner av hela cloud-paketet. Var det så du menade med "raserar det"?

  56. #116
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Installationsfilerna är redan hackade, så det går att ladda ned och köra hyfsat nya versioner av hela cloud-paketet. Var det så du menade med "raserar det"?
    Hm.... fast ingen av oss skulle väl vänta på att 4Sound eller Elektron i Göteborg får inbrott pga bristfällig larmutrustning, så att vi kan köpa billiga stulna synthar.

  57. #117
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm.... fast ingen av oss skulle väl vänta på att 4Sound eller Elektron i Göteborg får inbrott pga bristfällig larmutrustning, så att vi kan köpa billiga stulna synthar.
    Jag undrade bara vad han menade med "raserade det". Jag har själv ett giltigt Roland Cloud-konto och är grymt nöjd över både produkter och den support jag får när jag rapporterar buggar och kommer med förbättringsförslag.

  58. #118
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu har de lagt till 808, 909 och SRX Orchestra till Cloud. Spännande! SRX är den första expansionen till JV-1080 som har lagts till.

    Senast redigerat av Katzenjammer den 2018-01-25 klockan 11:37.

  59. #119
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har de lagt till 808, 909 och SRX Orchestra till Cloud. Spännande! SRX är den första expansionen till JV-1080 som har lagts till.
    Jag kan inte se något av dessa... var?
    Senast redigerat av mimoid den 2018-01-25 klockan 13:14.

  60. #120
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte se något av dessa... var?
    Ligger inte ute på tjänsten. Men står i en ny pressrelease.

Liknande ämnen

  1. Yamaha Cloud VST
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-12-01, 23:18
  2. Sector One - Cloud Computing
    Av SyZ-X i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 06:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •