Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 73

Ämne: Söker råd och tips gällande köp av fältinspelare

  1. #1
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior

    Råd och tips gällande köp av fältinspelare

    Edit: I denna tråd kan man ställa frågor och funderingar kring inköp av fältinspelare.


    ------------------------------

    Hej, har under en längre tid funderat på att uppgradera mig till en bättre portabel inspelare för att kunna göra fältinspelningar och mer spontana inspelningar av ljud i t.ex. hemmet eller andra ställen.

    Hade tidigare en Zoom H1 som jag var nöjd med men skulle vilja ha något vassare, gärna med XLR/tele ingångar. Jag har tittat på Zoom H4N Pro och Tascam DR44-WL som ligger ungefär i samma prisklass och verkar lika på specen.

    Har främst tänkt använda ingångarna för att koppla in en shotgun mic eller 2st småmembranare. Men har också en stormembranare, orkar dom driva en sådan?

    Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Jag har kollat på en hel del youtube och lyssnat på soundcloud, men det vore kul att veta vad ni tycker? Och om ni skulle rekomendera någon annan modell.

    Inspelningarna är tänkta att användas enskillt eller tillsammans med andra ljud i mina alster.

    Mvh Linuz
    Senast redigerat av Linuz den 2018-09-13 klockan 15:37.

  2. #2
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Jag har en olympus ls-100 som jag är rätt nöjd med. Tycker den är värd pengarna, och känns snäppet mer seriös än övriga "billiga". Nackdelen är att den har rätt klen hörlusförstärkare och en preamp som brusar en del, så det är inte alltid så enkelt att höra inspelningarna förän de hamnat i datorn och kan normaliseras.

  3. #3
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en olympus ls-100 som jag är rätt nöjd med. Tycker den är värd pengarna, och känns snäppet mer seriös än övriga "billiga". Nackdelen är att den har rätt klen hörlusförstärkare och en preamp som brusar en del, så det är inte alltid så enkelt att höra inspelningarna förän de hamnat i datorn och kan normaliseras.
    Hmm okej, jag hade faktiskt missat att den låg i ungefär samma prisklass, ska läsa på lite om den och jämföra med de andra. Tack för tispet. Kan tänka mig att de flesta har nån nackdel, hur man än vrider och vänder på det... Gäller väl att hitta den där man kan leva med det.

  4. #4
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Jag tror att alla billiga har brusiga preamps, men att det oftangårmatt komma runt genom att spela in lågt. Min gamla zoom h4 hade massa annat skit för sig som hamnade på inspelningen, små pip och surr t ex. Då tar jag hellre brus...

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Skaffade nyligen en H5. Känns mer gedigen än de billigare modellerna, men har inte hunnit spela in jättemycket än så länge.

  6. #6
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att alla billiga har brusiga preamps, men att det oftangårmatt komma runt genom att spela in lågt. Min gamla zoom h4 hade massa annat skit för sig som hamnade på inspelningen, små pip och surr t ex. Då tar jag hellre brus...
    Hmm ja det är sant, så kan man ju lösa det. Har läst en lite om att H4, verkade ha en del problem, även om den var bra i sin prisklass när den kom, H4n verkar varit en stor uppgradering av H4 om man läser recensioner. H4n Pro verkar ju inte sämre...hmm

    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffade nyligen en H5. Känns mer gedigen än de billigare modellerna, men har inte hunnit spela in jättemycket än så länge.
    H5:an ser helt klart robust ut och det verkar smidigt med nivåjustering via rattarna, något som H4n Pro saknar, men Tascamen har på sätt och vis. Är inte jätteförtjust i modultänket med mikrofonerna, även om jag ser fördelarna med det. Samtidigt känns det lite som en svaghet i konstruktionen, de är ju inte omöjligt att det kommer börja krångla om man byter micar ofta, kontakten ser klen ut, men jag kan ha fel eller rättare sagt så hoppas jag att jag har fel.

  7. #7
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag använder Tascam DR44-WL och gillar att den kan spela in internmic samt extern ingångar samtidigt, den är också multitrack vilket inte H5 eller H6 är.

    Ett exempel på Tascam DR44, mixerbordet via ingångar och sen blandat med intern mickarna.


    https://youtu.be/ZdaU-JulABU

  8. #8
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Tascam DR44-WL och gillar att den kan spela in internmic samt extern ingångar samtidigt, den är också multitrack vilket inte H5 eller H6 är.

    Ett exempel på Tascam DR44, mixerbordet via ingångar och sen blandat med intern mickarna.
    Hmm, ja det är ju klart najs att kunna spela in på alla samtidigt, tror dock H4n Pro kan det också, fast det fanns vissa restriktioner om om hur det sparas, som stereo endast eller mono endast etc..

    Så kan man klart göra ja, smart. Skön låt btw. Synd man missade det när man faktiskt ändå var där...

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Så kan man klart göra ja, smart. Skön låt btw. Synd man missade det när man faktiskt ändå var där...
    Alltid najs att få lite naturligt reverb via mickarna, dock låg ljudet lite pannat till vänster från mixerbordet. Det var lite svårt att få det in i mitten igen eftersom mickarna naturligtvis också hade spelat in det lite åt vänster.

  10. #10
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har själv en H2 som har hängt med forever, men lånade en H4n till ett projekt och den är verkligen robust och mickarna/pre låter kanon, speciellt med tanke på pengen.

  11. #11
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon som testat dessa lurar/mickar?
    https://www.roland.com/us/products/cs-10em/
    Verkar spännande tycker jag.
    Artisten som kallar sig FIS tipsade om dem i nån intervju,
    nån 99a som har erfarenhet av dem?

  12. #12
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat dessa lurar/mickar?
    https://www.roland.com/us/products/cs-10em/
    Verkar spännande tycker jag.
    Artisten som kallar sig FIS tipsade om dem i nån intervju,
    nån 99a som har erfarenhet av dem?
    Japp, dom är helt ok. Det bästa är när man själv spelar upp en binauralinspelning man gjort med sitt eget huvud/öron/överkropp. Och det blir lite läskigt om man lyssnar på inspelningen man gjort på samma plats, fast vid annan tid – surrealistiskt.

  13. #13
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag har använt de dyrare Tascam-inspelarna med mycket tillfredställande resultat. Kör en

    Och Rolands R-26 är toppen! Kostar en slant, men en supermaskin.
    Sony's PCMD100 är ett annat toppenalternativ. Jag har kört med föregångaren när jag pluggade förut, den är min favorit av alla jag provat. Skulle jag ha råd skulle jag nog köpa en PCMD100. Dock inga XLR(48V)-ingångar..

    I min jackficka brukar min Tascam DR-2d ligga, den är numera ersatt med DR-22wl, men jag gillar formfaktorn på DR-2d, eftersom inget sticker ut, lite som Zoom H2, men låter mycket bättre. Den är ett mycket bra komplement till Roland CS-10em-mickarna..

  14. #14
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv en H2 som har hängt med forever, men lånade en H4n till ett projekt och den är verkligen robust och mickarna/pre låter kanon, speciellt med tanke på pengen.
    Okej, ja H4n är ju inte så dyr egentligen, och ja den ser ju riktigt robust ut...hmm så många valmöjligheter.


    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har använt de dyrare Tascam-inspelarna med mycket tillfredställande resultat. Kör en

    Och Rolands R-26 är toppen! Kostar en slant, men en supermaskin.
    Sony's PCMD100 är ett annat toppenalternativ. Jag har kört med föregångaren när jag pluggade förut, den är min favorit av alla jag provat. Skulle jag ha råd skulle jag nog köpa en PCMD100. Dock inga XLR(48V)-ingångar..

    I min jackficka brukar min Tascam DR-2d ligga, den är numera ersatt med DR-22wl, men jag gillar formfaktorn på DR-2d, eftersom inget sticker ut, lite som Zoom H2, men låter mycket bättre. Den är ett mycket bra komplement till Roland CS-10em-mickarna..
    Kan tänka mig att PCMD100 är riktigt grym, aningen dyr för mig också, men jag uppskattar tipset.
    Formfaktorn kan ju vara ganska viktig, hur den ligger i handen och hur knappar och kvalitén känns.

    Dom där mickarna verkar ju stentuffa, visste inte ens att det fanns. Helt genial produktdesign/konstruktion.

  15. #15
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har någon testat marantz pmd661 mk3?
    Den verkar rätt bra, men kanske lite dyr?

  16. #16
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Har suttit och funderat över vilken fältinspelare jag skall investera i. För min del så lutar det åt en Tascam DR-100 MKIII, dels baserat på de rena specarna men också på folks rekommendationer och lite tester som jag hittat här och var på nätet.

  17. #17
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ah den har jag också tittat på mycket för att den kan spela in i, är det 192khz vilket känns ovanligt för den hör typen av produkter?
    Sedan även för att jag gillar att den är lite större med en tydligare display

    Men det skulle vara kul att höra om någon har erfarenhet av marantz motsvarighet också

  18. #18
    TTS
    TTS är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har någon provat Tascam DR-40? Söker en enkel inspelare, behöver inte multitrack och annat. Bara stereofiler och möjlighet att koppla in externa mikrofoner.

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag är också i köpartagen. Har en zoom h2 men den är inget vidare på tysta grejer. Skulle helst vilja ha en burk som kan spela in line och mick (intern/extern) samtidigt. Alltså två stereospår. Är det bara Zooms H4/5 som kan sånt? Kikade på Tascam DR-100, den verkar ju bra, men kan inte detta.
    Vill alltså kunna spela in rum och line när jag spelar live. DR-100 har "omni" mickar, vill helst inte ha något riktat. Men den kan inte spela in line samtidigt.

    Jag vill kunna spela in tysta ljud, koppla in mickar (48V) osv. Tele in är också uppskattat (som DR100 MK3).

    ...om jag inte bara kör vidare med H2 för line och spelar in akustiskt med en annan inspelare.

    suck. rörigt inlägg. kom med tips hjälp

  20. #20
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också i köpartagen. Har en zoom h2 men den är inget vidare på tysta grejer. Skulle helst vilja ha en burk som kan spela in line och mick (intern/extern) samtidigt. Alltså två stereospår. Är det bara Zooms H4/5 som kan sånt? Kikade på Tascam DR-100, den verkar ju bra, men kan inte detta.
    Vill alltså kunna spela in rum och line när jag spelar live. DR-100 har "omni" mickar, vill helst inte ha något riktat. Men den kan inte spela in line samtidigt.

    Jag vill kunna spela in tysta ljud, koppla in mickar (48V) osv. Tele in är också uppskattat (som DR100 MK3).

    ...om jag inte bara kör vidare med H2 för line och spelar in akustiskt med en annan inspelare.

    suck. rörigt inlägg. kom med tips hjälp
    Hm. DR-40 finns, kan spela in så.

    Nu verkar de som att DR-100 är bra, ljudmässigt alltså, håller de mindre tascammarna samma klass? Kan man exempelvis spela in tysta ljud med massa gain utan bruskatastrof?

  21. #21
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tips?

  22. #22
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Finns det något bra tillbehör till exempelvis en Iphone 7 så jag kan koppla min relativt bra stereomikrofon Röde NT4 och få bra kvalitet... eller är det bättre att gå på någon av de dedikerade stereomikrofonerna som exempelvis zoom IQ7?

  23. #23
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något bra tillbehör till exempelvis en Iphone 7 så jag kan koppla min relativt bra stereomikrofon Röde NT4 och få bra kvalitet... eller är det bättre att gå på någon av de dedikerade stereomikrofonerna som exempelvis zoom IQ7?
    Är inne på samma bana som du!
    Har tidigare kört en billig adapter från Røde (SC4) som omvandlar signalen till inspelningsbar trrs till luren. Men med de nya uppdateringarna av iOS (>11) så funkar dessa ej längre. Har upptäckt nu att det finns lite nya och dyrare alternativ, dels från Røde men även IK Multimedia (iRig) som ska funka till de nya lurarna och uppdateringarna.
    Surt bara att det gick upp från 150 spänn till närmare tusen! Men det kostar tydligen att hänga med i svängarna!??

    Kolla Røde SC6-L och deras XLR omvandlare.
    Sedan finns nu iRig PRO med lightningkoppling

  24. #24
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack Bortas! Intressant!
    Vet du eller någon annan något om Rode i-XY Light.ning:
    https://www.thomann.de/se/rode_i_xy_lightning.htm?glp=1
    eller Shure Motiv MV88:
    https://www.thomann.de/se/shure_moti...p_rel_345456_4

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Denna är opckså intressant: Rode VideoMic Me-L
    https://www.thomann.de/se/rode_videomic_me_l.htm

  26. #26
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tyvärr så är inte Rodes stereomick kompatibel med iPhone 7. Shure Motiv MV88 borde kunna fungera men du får ingen medhörning eftersom både mick och iPhone 7 saknar hörlursuttag.

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Zoom IQ7 är kanske också ett alternativ:
    https://www.thomann.de/se/zoom_iq7.htm

  28. #28
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Efter att ha kollat runt på tuben och andra ställen bestämde jag mig för en Shure MV88. Den ska få sin premiär vid en resa till Afrika, närmare bestämt Gambia, där jag hoppas kunna spela in en del spännande musik på Kora och annat spännande... ;o)

    https://youtu.be/K8nyjsDj-Is

  29. #29
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Så, ska jag köpa den där dyra tascamen eller är en billigare tascam lika bra? Min zoom h2 är för dålig.

  30. #30
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Jag vill kunna spela in tysta ljud...
    Hur tysta ljud? Jag var ute efter samma sak och skaffade då en sound devices mixpre för att komplettera min Zoom H6, i tron om att jag skulle kunna spela in tysta ljud utan brus. Då skulle jag spela in "room tones" och diverse tysta ambienser. Nope! Det blev alldeles för brusigt ändå. Ska man spela in tysta ljud så blir det snabbt väldigt dyrt om man vill slippa bruset.

    Zoom H6an på egen hand är på tok för brusig för att kunna göra såna saker. Blev ganska påtagligt brus

  31. #31
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    https://store.lom.audio/collections/...oducts/usi-pro
    https://store.lom.audio/collections/...ducts/ucho-pro
    Rekommenderas. Perfekt för att fånga tysta, delikata ljud. Kör Zoom H5 och en Ucho pro, men är sugen på ett stereopar.

  32. #32
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Fick mina Shure MV88 idag och har gjort några snabba tester. Låter riktigt bra men känsligheten är kanske inte så hög som jag hade hoppats. Jag tror de fungerar bra till det jag har tänkt (läs levande musik)... men kanske inte till "tysta" inspelningar. Jag ska testa lite mer och återkommer.

  33. #33
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tysta ljud? Jag var ute efter samma sak och skaffade då en sound devices mixpre för att komplettera min Zoom H6, i tron om att jag skulle kunna spela in tysta ljud utan brus. Då skulle jag spela in "room tones" och diverse tysta ambienser. Nope! Det blev alldeles för brusigt ändå. Ska man spela in tysta ljud så blir det snabbt väldigt dyrt om man vill slippa bruset.
    Verkligen? Är du säker på att det inte är mikrofonerna som brusar? Jag kör en Mix-Pre6 ihop med ett matchat par Sennheiser MKH-8040 och det är verkligen knäpptyst.

  34. #34
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen? Är du säker på att det inte är mikrofonerna som brusar? Jag kör en Mix-Pre6 ihop med ett matchat par Sennheiser MKH-8040 och det är verkligen knäpptyst.
    Jag hade en äldre mixpre som jag kopplade till zoomen. Så förmodligen zoomens inputs som brusade trots att jag körde line in! Mixpre 6 som man spelar in på direkt lär vara en helt annan historia, hade satsat på den idag.

  35. #35
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ok, då fattar jag!

  36. #36
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Newbiefråga:
    Kan man ställa in inspelning på 44.1 på alla moderna recorders? Vill nämligen kunna ta kortet o stoppa in direkt i min akai s5000 utan att behöva konvertera ner på datorn först

  37. #37
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kan svara för Shure MV88... där går det bra! både 16 och 24 bitar med 44.1 kHz...

  38. #38
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan svara för Shure MV88... där går det bra! både 16 och 24 bitar med 44.1 kHz...
    Tack så mycket för snabbt svar!
    Dock mest intresserad av portabla recorders som tascam, zoom m fl

  39. #39
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Funkar på Zoom H5 också!

  40. #40
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, ska jag köpa den där dyra tascamen eller är en billigare tascam lika bra? Min zoom h2 är för dålig.
    Jag kommer inte riktigt ihåg varför jag valde den dyrare men jag vet varför jag valde Tascam. Jag lyssnade på mängder av jämförelser och kom fram till att jag gillade närvaron från Tascam-mikrofonerna bäst. Det som gör DR 40 (billigare) "bättre" är justerbara inbyggda mikrofoner. DR 44-WL:s (dyrare) mikrofoner är låsta till XY. Annars kan man kontrollera typ allt i DR 44 trådlöst via WiFi och den har större och effektivare skärm (man ser valmöjligheterna innan man scrollar). Annars är de nog likvärdiga faktiskt även om det känns som om mitt val även handlade om hanteringen av de fyra kanalerna. Kommer inte ihåg exakt varför.

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Newbiefråga:
    Kan man ställa in inspelning på 44.1 på alla moderna recorders? Vill nämligen kunna ta kortet o stoppa in direkt i min akai s5000 utan att behöva konvertera ner på datorn först
    Om det kommer fungera med samplern direkt vet jag ej, men Tascam DR-44WL kan köra i alla tänkbara inställningar typ 16/44.1. Jag antar att de flesta inspelare kan det här men DR44 är den enda jag testat och kan bekräfta.

  41. #41
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tysta ljud? Jag var ute efter samma sak och skaffade då en sound devices mixpre för att komplettera min Zoom H6, i tron om att jag skulle kunna spela in tysta ljud utan brus. Då skulle jag spela in "room tones" och diverse tysta ambienser. Nope! Det blev alldeles för brusigt ändå. Ska man spela in tysta ljud så blir det snabbt väldigt dyrt om man vill slippa bruset.

    Zoom H6an på egen hand är på tok för brusig för att kunna göra såna saker. Blev ganska påtagligt brus
    Typ, prassel i björkar från min balkong (15 meter). Sus och ambienser. Sånt som alla har hört min musik vet att jag är starkt engagerad i :-)

    Nä då. Men en sound devices blir nog för dyrt...

    Externa mickar är nog klokt. Kanske de där östeuropeiska, eller Line Audio CM3 som ska vara väldigt tysta. Min zoom har ju inte xlr in ändå.
    Men, känner jag mig själv rätt kommer jag nog inte ha med mickar jätteofta. Å andra sidan kanske jag inte kommer ha med en tascam 100 heller för att den är så åbäkigt stor...
    Gillar att den har två mickpar, så man kan rikta eller köra omni.

  42. #42
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Snöade in på recorders ikväll. Siktar kanske på en h6n så att jag kan ha den som audio interface när jag inte spelar in. 6 usbkanaler till skadar aldrig

  43. #43
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snöade in på recorders ikväll. Siktar kanske på en h6n så att jag kan ha den som audio interface när jag inte spelar in. 6 usbkanaler till skadar aldrig
    Samt bra för att snabbt multitracka låtsketcher iom dess 6 kanaler. Så rätt många användningsområden

  44. #44
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Köpte nyss en h6 på blocket för 2papp.. säljaren säger att det är "lite" glapp i hörlursutgången... men hoppas att ngn snäll malmö99a i värsta fall kan löda om kontakten

    Bifogad fil 83876


    Kändes som en bra deal

  45. #45
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar på Zoom H5 också!
    Efter kvällens googlande har jag förstått att det klagats på batteritiden o volatiliteten på filerna när batterierna dör på h5 o h4an. Ska vara rättat i h6 enligt sonic state iaf


    https://youtu.be/lkATuRagLnQ

  46. #46
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Intressant klipp ur ett mer musikerperspektiv. Många andra klipp på tuben känns mer riktade åt podcasts, spela in tal på lektioner o möten etc etc


    https://youtu.be/jcXBOW8AYLg

  47. #47
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Sonys PCM D100 kan vara värd att titta på också! Dock rätt dyr

  48. #48
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tysta ljud? Jag var ute efter samma sak och skaffade då en sound devices mixpre för att komplettera min Zoom H6, i tron om att jag skulle kunna spela in tysta ljud utan brus. Då skulle jag spela in "room tones" och diverse tysta ambienser. Nope! Det blev alldeles för brusigt ändå. Ska man spela in tysta ljud så blir det snabbt väldigt dyrt om man vill slippa bruset.

    Zoom H6an på egen hand är på tok för brusig för att kunna göra såna saker. Blev ganska påtagligt brus
    Jag skulle tro att det är zoomen som är boven även i den kombinationen. zoom verkar brusa oavsett vad man gör med dem.

    Sound Devices däremot är på nivn att det är ett av de vanligare märkena vid filminspening, så jo. där an man få bra nog för att spela in room tones och liknande.

    Har du testat SDn in i grafikkort eller liknande? För att trimma in var den är minst brusig?

  49. #49
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ..dessutom verkar zoom alltyd lickas låta från sitt hölje, en när man satt den på stativ eller lagt den på stabilt underlag. Allid samma hemska plastiga misljud som letar sig in.

    (Baserat på anvndning av h1, h4n & H6)

    Jag försöte fråga zoom representanten på LLB mässan om dendär nyaste var mindre brusig än de tidigare. Men han vägrade kännas vid att de skulle brusa alls, så där fick man inget svar. Får väl anta att de ite gjort något åt bruset då.

  50. #50
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte nyss en h6 på blocket för 2papp.. säljaren säger att det är "lite" glapp i hörlursutgången... men hoppas att ngn snäll malmö99a i värsta fall kan löda om kontakten

    Bifogad fil 83876


    Kändes som en bra deal
    Känner mig utpekad

  51. #51
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner mig utpekad
    Hahahaha! Det var faktiskt inte meningen att peka ut ngn. Jag hoppas att ”glappet” inte kommer att störa för mycket. Men lir det ohanterligt så kanske jag frågar snällt <3

  52. #52
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    :-)

  53. #53
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle tro att det är zoomen som är boven även i den kombinationen. zoom verkar brusa oavsett vad man gör med dem.

    Sound Devices däremot är på nivn att det är ett av de vanligare märkena vid filminspening, så jo. där an man få bra nog för att spela in room tones och liknande.

    Har du testat SDn in i grafikkort eller liknande? För att trimma in var den är minst brusig?
    Jag tror inte att jag testade det faktiskt. Dumt av mig! Men som du säger, högst troligt zoomen som stod för bruset.

  54. #54
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr så är inte Rodes stereomick kompatibel med iPhone 7. Shure Motiv MV88 borde kunna fungera men du får ingen medhörning eftersom både mick och iPhone 7 saknar hörlursuttag.


    Jag kör den till min iPhone 7, antingen får man ta bort en del av botten på Röden eller så får man klara sig utan "hemknapp" under tiden man spelar in. Stämmer dock att du inte får medhörning.

  55. #55
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Hittade bra recensioner på https://transom.org, blir ingen DR-100. Inbyggda mickarna verkar inte så bra (gillade att den hade omni också) och den är rätt stor och tung. Och dyr. DR-40 verkar bra, ska vara ganska nära i ljudkvalitet och jag kan spela in fyrkanaligt vilket blir användbart live. Line + rum från mickarna (gain/bakgrundsbrus är oftast inget problem live ). Känns smartare att köpa en billigare (2000kr billigare) inspelare med XLR och istället lägga pengar på bra mickar.

  56. #56
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Nu cirka 2 år senare efter at ha startat denna tråden så slog jag tillpå en Zoom H4n Pro inkl. tillbehörspaketet för 2 lax från Gear4music. Är väldigt nöjd med den hittills, den fixar det jag kräver. Såg även att man kunde spela in 2 stereo par samtidigt. Ska bli kul att testa micka upp pianot med kontaktmikrofoner samtidigt som den plockar upp från de inbyggda XY-mikrofonerna. Skulle kunna återkomma med en längre review när jag testat den lit mer.

  57. #57
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hej du gamla tråd!

    Jag tänkte på en grej i helgen, varför finns det aldrig möjlighet att spela in lite sunk-bild för dokumentation i såna här grejer? Det är ju standard att kameror kan ta in lite fulljud men inte tvärtom.

    Just nu kollade jag efter lite större utan inbyggd mik. Tascam DR-60D MkII och 701D som går att fästa under en vanliga kameror för att enkelt få med bra ljud synkat, men då ska man ändå släpa runt på och hantera en fet kamera också.

    Tänk en ingång för nåt motsvarande en vanlig webkamera bara, kvalité typ mobilkamera räcker ju utmärkt med nån meters sladd och klämmfäste eller nån liten svanhalsvariant. Vore så gött att slippa hålla på och notera vad man spelat in, vilken mikrofon, avstånd och sånt skulle ju synas när man går igenom allt. Varje ljudfil kunde ha en motsvarande filmfil med samma namn och längd bara.

    Eller finns det?

    Alltså tänk en sån billig variant av GoPro bara egentligen, 500:- men behövs nån sorts standardkoppling som synkar inspelningen och filnamn sen kan man ju läsa in dom samtidigt. https://www.webhallen.com/se/product...HD-1080p-Wi-Fi

    Go go go tillverkarna!
    Senast redigerat av kotten den 2020-05-05 klockan 17:43.

  58. #58

  59. #59
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, bra! Lite dåligt med mikingångar bara, men ok, nån har gjort nåt iallafall.

  60. #60
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, bra! Lite dåligt med mikingångar bara, men ok, nån har gjort nåt iallafall.
    Systemkameror med mickingång finns ju, typ panasonic gh-serien. Inte gratis direkt. Men blir bra bild :-)

Liknande ämnen

  1. Tips & idéer gällande panelupphängning
    Av steffensen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 13:26
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-12, 11:10
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 09:53
  4. Söker tips på bra Chorus
    Av robimon i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 08:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •