Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Trumpetfrågor...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Trumpetfrågor...

    Har för mig att det finns en och annan med svar på sånt här.

    Jag är på vippen att bli med trumpet snart, och undrar om man kan lita på att beteckningarna "Bb-trumpet" och "C-trumpet" rör den faktiskt klingande tonen som utgör ett Bb eller ett C på ett piano. Lockande att satsa på C även om de av nån anledning är lite dyrare. Bb är den klassiska väl? Är det "svårare" att spela i t.ex C eller G på en Bb-trumpet eller är det (som vanligt med instrument) bara en vanefråga?

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bb-trumpet är standard och klingar en helton under C-trumpet med samma grepp.
    Jag spelar ju visserligen inte trumpet, men det borde nog vara en övnings- och vanesak att spela i olika tonarter. Det skulle kunna vara en subtil klangskillnad mellan Bb och C-trumpeter, men det märker du väl i så fall om du provspelar.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tack för tankarna! Klangskillnaden är nog inte större än 1 ton högre

    Då är frågan: Startone eller Thomanns egna? Spontant känns Startone som ett lite för vingligt märke. Sen finns ju de som kallas pocket trumpet. Fler böjar och därmed mindre. Jävligt gulliga grejer, och de finns i flera färger.

  4. #4
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Pocketvarianten är nog inte så bra att börja med. Lär vara mycket mer trögblåst än en vanlig. Vad jag hört iaf.

  5. #5
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ska du spela själv eller i orkester?

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kommer spela själv, åtminstone i några dagar så jag lär mig det, innan jag tar med den till nåt band-sammanhang

    Inte minst för att komplettera saxen som blåssektion i ännu fler roots/dub-låtar. För att få kalla det en sektion, tänker jag, krävs både trä och bleck.

    Så ficktrumpeterna är trögare alltså. Bra info!

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Läst lite andra forum nu. Svårt att få rätsida eftersom 99% av svararna enbart fokuserar på den transponerande aspekten i notationen vilket för mig är totalt ointressant. Det känns ju som att JAG kommer ha roligare med en C-trumpet eftersom jag så gott som aldrig spelar i de svarta tangenternas tonarter. Det talas också om att den är ljusare i klangen, men hur kan den vara ljusare än en helton, eller för den delen, hur kan ett G på den ena trumpeten klinga ljusare än ett G på den andra?

    Hm. Vi får väl C

    Å andra sidan. En lax billigare med Bb-trumpeten, och kollar man in denna grepptabell som (idiotiskt nog imho) förmodligen är noterad sådär transponerande så verkar det inte svårare att spela i nån särskild tonart.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2017-02-26 klockan 21:08.

  8. #8
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jag har bara spelat vanlig Bb-trumpet och vet inte om det är skillnad i klang. Med klang menar jag då karaktär och inte frekvens. Men den skillnaden är nog helt obetydlig jämfört med hur mycket blåsaren själv kan förändra både karaktär och frekvens.
    Menar ni kornett när ni säger pocket trumpet? Kornetten har iaf definitivt en annan klang jämfört med trumpet.

    Om jag skulle spela i orkester skulle jag välja standard Bb eftersom det är sådana noter du får och du slipper då transponera i huvudet när du sitter där och flämtar. Risken finns också att du med en C-tuta ses som så udda att du på sikt blir utstött.
    Annars spelar det i praktiken ingen större roll.

  9. #9
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att få kalla det en sektion, tänker jag, krävs både trä och bleck.
    Blanda aldrig trä och bleck i samma sektion! Herregud asså.

    Kanske att oboe kan få vara med, men annars stort nej på det.
    Möjligtvis även fagott iofs men absolut inga fler.

    Sedan vill jag verkligen rekommendera dig att köpa bra olja och fett. Och håll koll på korkarna. Tråkigt om det börjar droppa ner på finbyxorna.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    VA??? Snacka om att svära i funk-kyrkan

    https://youtu.be/3MUw1Kn2pZQ

    Självklart ska det vara en av varje. (om än med bättre ljudkvalle ) Har för övrigt aldrig nånsin sett eller hört oboe eller fagott i funk eller reggaesammanhang. Men jävligt ofta sax+trumpet.

    Lutar mer och mer åt pTrumpet faktiskt. Så jävla snygga, och väldigt goda recensioner har de fått.



    Klang i betydelsen ljudkaraktär kan jag förstå.

    Vad som noteras är, som sagt, TOTALT irrelevant, en ickefråga, fullkomligt ointressant och bortanför all användbar information om vilket jag ska välja. Jag spelar som det låter, på vilket instrument som helst, och har därmed inte det transponerande "problemet" att förhålla mig till. Detta lät drygt och lite hårt (ursäkta det), men efter att ha sökt vettig info ett par dagar och bara stött på notbaserade blåsares diskussioner om det viktiga i att inte ha för många förtecken så är jag trött på den aspekten
    Senast redigerat av Ambulansen den 2017-02-27 klockan 12:18.

  11. #11
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ibland kommer en del blåsinstrument upp här:https://www.pantbanken.se/auktioner/...ing=&length=20 Skicket brukar variera mellan hyfsat och uselt men du gillar ju att fixa själv

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Grejen är att jag fyllt år och fått i princip bara presentkort på Thomann. Annars hade nåt sånt varit mitt första alternativ.

  13. #13
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är att jag fyllt år och fått i princip bara presentkort på Thomann. Annars hade nåt sånt varit mitt första alternativ.
    Grattis i efterskott!

    Då hade jag satsat på Thomanns egna tillverkning. Chansen till ett bra instrument är nog större än en Startone-trumpet även om de säkert kan vara hyfsade.

  14. #14
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Jag har en Yamahatrumpet på vinden (någonstans i röran) om det skulle vara intressant.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hittade äntligen informationen som verkligen behövs! https://www.youtube.com/watch?v=jsSRGnsB-Uk :En väldigt ung snubbe som spelar alla 12 durskalorna på en Bb-trumpet. Inga problem alltså! Helt sjukt att det ska vara så svårt att tala om den faktiska tonarten C med transponerade blåsare. Ofta känns det som att de inte vill förstå.

    Alla alternativ till nytt är alltid mycket intressant, men det kommer med största sannolikhet bli Thomann pga presentkort. Och som sagt så känns pTrumpet väldigt lockande. Men inget är skrivet i sten.

    Startone är för övrigt ett märke jag inte riktigt litar på. Mitt trumset är startone och det är ett rangligt skrälle som bara duger att spela in med Framförallt metalldelarna håller låg kvalite och sliter ut sig fort. En polare köpte deras tvärflöjt, och den känns vinglig i klaffarna, väger för lite för att kännas seriös, och var lite väsig i några putor.

  16. #16
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jo oboe hade nog varit rejält udda i funksammanhang
    Och hur den är stämd blir ju då för dig en ickefråga precis som du säger.

    Akta dig bara för allt för billiga instrument med dåliga ventiler. Min första trumpet var en riktigt billig begagnad tuta med dåliga ventiler. Det förtar mkt av det roliga med spelandet. För mig var det som natt och dag när jag väl fick ett välgjort instrument.

    Glöm inte heller att köpa ventilolja och fett. Munstycken kan man också snöa in på och det gör väldigt stor skillnad. Sordin kan också vara bra att ha om du vill öva i lägenhet.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sordin blir det nog. Det är ju ett sound man också vill ha liksom. Även om man inte övar i lägenhet

  18. #18
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Min son började med pocket-trumpet när han var 6 år, främst för att den var enklare att hålla och transportera. Om den är mer trögblåst vet jag inte - kan fråga hans lärare om jag kommer ihåg. Själv får jag bara fram ett vääääässss...

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fråga jättegärna! Jag gillar såna specialprylar, men vill gärna veta mer.

    Blev så assugen på pTrumpet, men recensionerna skiljer sig så markant från varandra att jag misstänker att de har individuella skillnader . Lyssnar man på tuben så låter vissa välstämda, vissa inte. Synd för jag ville verkligen ha en gul plasttrumpet.

    Thomanns egna billigaste har däremot fått i princip bara femmor. Blir nog den.

  20. #20
    metamorfos
    metamorfos är inte uppkopplad
    metamorfoss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har själv spelat B-kornet i orkester och den var skapligt enkel att spela på och har ett behagligt ljud. Trumpet är lite ljusare. Vill man ha ett ännu något dovare ljud så är flygelhornet ett bra alternativ. Jag tror att det där pratet om svårigheten med transponering har att göra med att i början tragglar man en massa fingergrepp för att automatisera dem så att varje not har en viss fingersättning och passar i orkestersammanhang. Sedan blir det svårt för många att i huvudet och hastigheten transponera om ifall du exempelvis ska spela till ett piano efter dess noter. Det blir lite som att t.ex. spela ett C på piano eller gitarr men med en helt annan fingersättning fastän det fortfarande heter C. Så upplever jag det...

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo precis, det är det jag menar. För en som bara vill spela så är den informationen inte bara irrelevant, utan den gör en än mer förvirrad än innan. För mig så kommer ett C alltid vara ett C, och det är jag helt tillfreds med

    (Angående detta med transponerande instrument så tycker jag man har tappat bort en äldre aspekt av notation, nämligen klaven. En klav anger vilken not som ligger på vilken linje, och egentligen kunde varje tonart skrivas med specifik klav istället för en näve förtecken. Why not? )

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En Thomann TR-200, och en liten oljeflaska, på väg! (bl.a)

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Första trevande veckan med trumpeten! Börjar hänga med i random låtar och fatta mönstren för att kunna få fram enklare melodier. Så jävla uppfriskande med nya system att bita i! Till en början känns systemet med de tre ventilerna väldigt abstrakt, men känslan av att det finns specifika mönster för att klättra upp och ner infinner sig så smått. Kollar grepptabellen då och då, men väldigt lite, för det blir bara så förbaskat förvirrande med "fel" namn på tonerna. SKa skriva ut en och rätta med penna

    (Så... Hur ofta ska man hälla olja i ventilerna?)

  24. #24
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första trevande veckan med trumpeten! Börjar hänga med i random låtar och fatta mönstren för att kunna få fram enklare melodier. Så jävla uppfriskande med nya system att bita i! Till en början känns systemet med de tre ventilerna väldigt abstrakt, men känslan av att det finns specifika mönster för att klättra upp och ner infinner sig så smått. Kollar grepptabellen då och då, men väldigt lite, för det blir bara så förbaskat förvirrande med "fel" namn på tonerna. SKa skriva ut en och rätta med penna

    (Så... Hur ofta ska man hälla olja i ventilerna?)
    Är själv ett halvår in i amatörtrumpetande. Så sjukt kul! Sen kan jag varna att sordiner är lite som eurorack och pringles.....

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kan tänka mig det Tänker därför inte köpa nån (om inte nåt loppisfynd dyker upp). Göra egna tänker jag satsa på.

    Så... hur ofta ska man hälla olja i ventilerna?

  26. #26
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    När jag var aktiv smörjde jag inför varje pass.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    OK! Men man känner kanske också när de börjar gå långsamt?

  28. #28
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Det gör man nog, men jag lät det aldrig gå så långt

  29. #29
    metamorfos
    metamorfos är inte uppkopplad
    metamorfoss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag smörjde inför varje "storövning" med orkestern, d.v.s. en gång i veckan.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Har smörja blivit ett svagt verb sedan senast jag hörde det?

    Oavsett, ser fram emot tut genom hemmagjorda sordiner!

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Getting there! Härligt att utsätta hjärnan för nya system såhär. Det fascinerar mig hur det inte är besläktat med varken sträng eller klaviatursystemet, som ju båda är linjära i sin tonhöjdskontroll. Med där tre ventilerna är det liksom nödvändigt att känna till hur man tar en viss ton. På de andra är nästa ton liksom bara uppåt eller neråt.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt första trumpetspår! (njut dig genom funken fram till första chorus)
    Senast redigerat av Ambulansen den 2017-05-04 klockan 17:56.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fortsätter min trumpetodyssé

    Tycker fortfarande att ingen förklaring alls verkar vettig för att det ska vara ett transponerande instrument. Ventilsystemet är ju för 17 det mest tonartsneutrala av alla instrumentlösningar. Blir väl lika många förtecken för pianisten som för trumpetarn?

    Ju mer fason jag får på frispelandet desto mindre spelar det nån roll vilken tonart det är. Genialt system de där ventilerna.

    (nu har de jävlarna på SC bytt ut min låt igen...)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •