Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Prylfokus i sångtråden?

  1. #1
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

    Prylfokus i sångtråden?

    Hur var det nu, PF. Sångfokus istället för prylfokus?

    Jag ska försöka göra lite både och här i denna tråd.

    Vad har ni för favorit-kedja när ni spelar in sång? Jag önskar jag bara kunde slå på en mic och linea in den i ljudkortet och sjunga som jag vill - men det låter bokstavligen röv. Min nackdel för min egen sång är att jag brukar behöva köra massivt med effekter för att det ska låta OK. Nä, är inte auto-tune vi snackar om här; kan hjälpligt hålla ton utan är mer att det ska låta "riktigt". Ambition är alltid att låta proffsigare; mindre hemmainspelat.

    Bara för att exemplifiera så har jag en vanlig billig stormembran från JAM av nått kinesiskt clone-märke; jag är inte tillräckligt bra sångare att höra skillnad mot dyrare modeller (än) så är hyggligt nöjd med just mic. Jag använder bara en. Rummet är halvok. Är en stor mjuk vägg som jag vet resonerar något men har inget bra sätt att "döda" den så mentalt tänker jag den som lite basfärgning helt enkelt; får EQa bort det värsta i mix.

    Mic går rakt in i min Preamp -(WA12) som vidare in i någon av effekterna (vanligtvis min TC Helicon Voicelice) där någon subtil effekt oftast används för att det inte ska låta helt torrt. Sen läggs effekt vanligtvis på post-production (reverb, delay, eq, kompression om det behövs).

    Men spänd på att höra hur ni som lirar in riktig sång faktiskt gör. Vad kan jag med enkla medel göra för att förbättra mitt eget sjungande (mer än det självklara att byta ut migsjälv mot någon som faktiskt kan sjunga - det är next step hehe).

    FAW

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag lirar in riktig sång från och till. Förutom min egen sång så spelar jag in sång och "prator" mot betalning.

    Min kedja är kort men bra.

    Mic Brauner Valvet
    Pre-amp Focusrite Red 7
    AD konverter AVID HD I/O 16x8x8

    Red-7 används till lite lätt compression samt low cut redan vid inspelning.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tycker det är lurigare att få till vettig medhörning. Jag gillar inte att sjunga utan lurar, men jag får inte nog med drag med (eller jo, med halvslutna, men då får jag rundgång istället).

    Jag kör en Kinakonding också, samt ganska ofta en mik till samtidigt. Ibland en billig bandmik och ibland en Rödekonding eller nå't annat sköj. Kinesen och Röden kompletterar varandra bra. Bandmiken ger mer botten. Botten saknas sällan, men ibland hjälper den upp det upplevda "golvet" under sången. Bandar man två eller flera parallellt behöver man inte gå bananas med EQn. Jag bandar utöver preampens kompressor torrt...

    "Huvudmiken" kör jag via TL Audio Fat 2 (preamp) och den andra direkt till preampen i mitt Hillbord. Därifrån går en direkttråd ut till min HD-inspelare som skyfflar in dem på två olika kanaler.

    Vid nedmixning EQar jag, har ganska snälla optokompressorer på samtliga kanaler och kranar effekter etc. Det är skönt att ha två olika mikar på två olika reglar. Gör man fler tagningar är det bara att variera mikavstånd, gain osv och sedan via reglarna testa sig fram. Det jobbigaste med att mixa sig själv är ju (tycker jag) att man inte hör vad som händer med finliret medan man sjunger.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    FC; ja - men du får ju anses som proffs i frågan så antar du har massa grundskolning i mic-teknik, placering etc redan från grunden som du inte behöver tänka så mycket på? Vet jag träffade en sångpedagog i Stockholm back in the days som sa att alla kan lära sig att sjunga -men det finns massa teknik som faktiskt kan få det att gå fortare och låta bättre. Säljknep?

    När du lirar in hemmavid; har du ett bra sångbås just för att få det frekvensområde du låter bäst i - eller kan du spela in typ varsomhelst och forma spåren i post-process? Vad är din största utmaning?

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är lurigare att få till vettig medhörning. Jag gillar inte att sjunga utan lurar, men jag får inte nog med drag med (eller jo, med halvslutna, men då får jag rundgång istället).

    Jag kör en Kinakonding också, samt ganska ofta en mik till samtidigt. Ibland en billig bandmik och ibland en Rödekonding eller nå't annat sköj. Kinesen och Röden kompletterar varandra bra. Bandmiken ger mer botten. Botten saknas sällan, men ibland hjälper den upp det upplevda "golvet" under sången. Bandar man två eller flera parallellt behöver man inte gå bananas med EQn. Jag bandar utöver preampens kompressor torrt...

    "Huvudmiken" kör jag via TL Audio Fat 2 (preamp) och den andra direkt till preampen i mitt Hillbord. Därifrån går en direkttråd ut till min HD-inspelare som skyfflar in dem på två olika kanaler.

    Vid nedmixning EQar jag, har ganska snälla optokompressorer på samtliga kanaler och kranar effekter etc. Det är skönt att ha två olika mikar på två olika reglar. Gör man fler tagningar är det bara att variera mikavstånd, gain osv och sedan via reglarna testa sig fram. Det jobbigaste med att mixa sig själv är ju (tycker jag) att man inte hör vad som händer med finliret medan man sjunger.
    Bra tips! Ska testas! Jag har lite funderingar att byta upp mig på MIC-fronten och se om det faktiskt gör märkbar skillnad. Warm Audios Neuman-clone är ju klart spänande; om allt för dyr för en så begränsad sångare som undertecknad

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Min erfarenhet, som ganska risig sångare:

    Jag har en konding för runt 4k:- som jag kör direkt in i ett Focusrite Scarlett hemma.

    I studion där vi håller på att spela in skiva nu så finns riktigt bra grejer, minns inte märken på rak arm, men ägaren gjorde snabbt överslag att kedjan skulle gå på en bra bit över 100k:- om man köpt allt nytt (han har en vidunderlig förmåga att snoka rätt på bra dealar, och mycket kontakter).

    Oavsett var jag sjunger så är det hela tiden min egen förmåga som är största begränsningen. Vi kommer nog behöva skruva mindre EQ & kompressor vid mix av studioinspelningen, mer rätt sound från början, men det är nog största skillnaden. Bättre rum också.

    Är man en väldigt säker sångare och gör lite luftigare musik än vårt bröt så blir det såklart större skillnad!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jo, just det, mitt rum är dämpat med basfällor och snetak så visst, rummet måste låta helt ok även om just sång spelas in med källa väldigt nära mick ca 5-10cm kör jag.
    Sedan är det faktiskt så att vissa röster bara låter "skiva" i vilken skit mick som helst. Det gör inte min röst så därför måste man lyxa till det med sång kedjan...
    Jag har hittat en plugin som gör att sången låter lite mer vinyl lyxig med övertoner, SPL Vitalizer, passar på röster som inte har det här million bucks övertons registret, eller numera skällsordet boyband väsigheten...

  8. #8
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag kör oftast med antingen Blue Babybottle eller Milab DC-196 (ibland Crowley and Tripp Naked Eye, men det är inte så ofta), som är mickar jag gillar.
    Framför micken sitter världens bästa puffskydd (åtminstone enligt mig och många andra...); Håkan P110.
    In genom True Systems P-Solo och vidare via Benchmark ADC1 till ljudkortet (RME HDSP9652).
    För medhörningen skickar jag ut en stereomix av musiken via Antelope Zen Studio till SPL MTC. MTC får också en separat kanal från Zen Studio med enbart mickens signal, som man blandar med mix-ratten på MTC, så att mixen blir lagom till vokalisten - och till sist vidare till Behringer (jodå... ) HA4600 hörlursförstärkare.
    Slutna lurar för att förhindra läckaget - oftast Ultrasone Pro900 eller Audio-Technica ATH-M50x, vilken man trivs bäst med.

    Rummet jag använder som sångrum låter juste, så jag har faktiskt ingen speciell behandling i det, men å andra sidan finns det ett hörnskåp, ett par välfyllda bokhyllor och en bäddsoffa där. Annars hade jag petat ihop ett sånghörn - alltså ett hörn som dämpas med absorbenter och sedan står man i hörnet och sjunger ut mot rummet. Kardioidupptagningen i micken gör då att reflektionerna från rummet går in i fel sida och dämpas naturligt av micken - och det som annars studsar in i rätt sida av micken, dämpas av absorbenterna man har bakom ryggen.

  9. #9
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    J eller numera skällsordet boyband väsigheten...
    Den där väsigheten förresten...min egna helt ovetenskapliga teori är att "Mutt" Lange skapade grunden till det där soundet - om han inte uppfann det själv - på Def Leppards "Hysteria"-LP. Kan det stämma?

  10. #10
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag sjunger i en Blue Baby Bottle in i ett Focusrite Clarett.
    25% delay och 25% ballad reverb i Ableton som stöd vid medhörning, spela in torrt funkar inte för mig.
    Sjunger i vilket rum som helst hemma - i min lilla hobbyvärld har jag märkt att det som spelar roll för resultatet är att hitta en bra sweetspot i avstånd/vinkel mellan mun och mik.
    Nästa grej som spelar roll är rätt känsla när jag sjunger, om jag inte får feeling är det bara att lägga ned och fortsätta lite senare. Om jag av någon anledning inte vågar ta i så funkar det inte heller.

  11. #11
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    +1000 på känsla. Men är ju inte bara sång - är man inte på humör funkar ingenting. Just därför man ligger här i soffan istället för att krana fan ur någon maskin i studion just nu.

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med medhörningen är väldigt viktigt för många, inte bara att man hör sig själv, utan hur. För en del funkar det bäst utan lurar, men då blir det ju läck som visserligen kan trixas bort med fasvändningstricket, men det är ju lite meckigt och jag har aldrig orkat försöka. Andra kör med att bara ha ena kåpan över ett öra, av samma anledning antar jag. Det kan ibland hjälpa mig, ibland inte.

    Ytterligare andra vill ha reverb i lyssningen, det gillar jag för det mesta inte, men nån gång då jag haft svårt att få till det, så har det hjälp.

    Jag har kommit fram till att för mig funkar det nästan alltid bäst med torrt ljud i lyssningen, möjligen med lite kompression. Om jag anstränger mig att sjunga riktigt jämnt då, så kan slutresultatet låta bra (ljudtekniskt åtminstone!) utan allt för mycket effekter i mix. En grej jag gör ibland, om låten har en stökig ljudbild, är att vid sångpåläggen dra ner på det mesta utom bas och trummor och sen lägga ett stödkeyboard med grundackorden.

    Min kedja är väldigt basic, Aston Origin-mick->GA Pre-73 DLX (Neve 1073-klon)->Clarett 8PreX. Fast jag funderar på att dumpa Pre-73:an, den är jättebra för sitt pris, men preamparna i 8PreX är grymma för att vara ljudkortspreampar.

    Jag bytte upp mig till Origin från en kinamick i 1200-kronorsklassen och det gjorde definitivt stor skillnad, inte bara när det gäller tydlighet etc, utan den svarar dynamiskt mycket snyggare också. Det är faktiskt lättare att sjunga bra med den. Väldigt bra mick för pengarna. Men WA87:an lockar ju...

  13. #13

    Veteran
    Oftast spelar jag in med en stormembranmick in i en preamp som sedan får ta vägen via en kompressor och en deesser och sedan in i ljudkortet.
    Får ett lite mer färdigt sound i hörlurarna när man har kompression på sången direkt. Dessutom hjälper kompressorn att stoppa överstyrning om man plötsligt får feeling.
    Jag spelar in på olika avstånd från micken beroende på vilket sound jag är ute efter. Jag håller mig på 20-30 cm avstånd, men det beror på vilken effekt jag vill uppnå. Puffskydd modell damstrumpa.
    Sjunger oftast bredvid micken, dvs micken står lite vid sidan om munnen. Hjälper till att få bort lite olika ljud man har för sig när man sjunger och man kan ha texten lättläst framför sig i rätt höjd vilket oftast får ovana sångare att hålla kroppen rätt och inte sänka eller höja huvudet.

    När jag spelar in mig själv så har jag en desktop preamp med kontrollerna på ovansidan av preampen så att jag enkelt kan justera reglagen under tiden jag trackar. Dessutom använder jag jag en Korg nanoKONTROL2 för record on/off och transport. Mjuka knappar är kanon för använder man tangentbord och startar och stoppar kan man få med tangentbordsklick i inspelningen, med mjuka knappar slipper man extra redigering om man har tur. Dessutom styr jag hur stark musiken och sången skall vara på reglarna samt styr hur mycket effekt jag vill ha på sången utan att behöva flytta mig från micken och pilla i min DAW.

    Viktigt för mig när jag spelar in sång är rummet och micken. Finns det flera mickar och man har tid så testar jag gärna lite olika på sångaren för att hitta en mick som passar. En dyr mick behöver inte alls passa alla röster. Min egen röst låter bra i AKG C3000B pga en dip runt 2-3kHz där min oskolade röst har rejält med krut.

    Kompressorer på sången, Teletronix la-2a är favoriten, blir alltid bra. För modernt popljud så brukar jag köra med SSL kanalkompressor med snabb attack och stenhård kompression, ibland blandar jag in en okomprimerad sångkanal(parallellkompression mao), det blir alltid bra det med.

    Preamp, spelar ingen roll egentligen. Jag tar en som ger bra med förstärkning utan att brusa. Så mitt råd, lägg mer pengar på mickar och kompressorer istället för en dyr preamp, det kommer att ge hörbar skillnad på ljudet.
    Senast redigerat av drloop den 2017-02-21 klockan 07:46.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    De-ess i hårdvara har jag funderat lite på, jag är en ganska väsig typ. Har du nån dedicerad burk du kan tipsa om, eller de-essar du mha en kompressor med EQ i sidechainen?

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Min studio ser ut som Claes gör. Väggarna täckta av bokhyllor + bäddsoffa och tjock matta på golvet. Låter rätt OK även jämfört med de lite bättre studios jag har jobbat i eller spelat in i. Jag använder huvudsakligen två mikrofoner Audio-Technica AT4040 som är en stormembrans med lågt brus och som låter öppen och fin, samt en Röde NT4 stereo 1/2" småmembrans för lite mer kraft och närmikning. Båda är helt överkomliga för cirka 4 tkr.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De-ess i hårdvara har jag funderat lite på, jag är en ganska väsig typ. Har du nån dedicerad burk du kan tipsa om, eller de-essar du mha en kompressor med EQ i sidechainen?
    Inbyggt i kompressorn, men jag sidechainar med eq också.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har landat på en billig småmembranare, T-bone sc-140. Tycker den är fantastiskt bra. Jag kör den rakt in i kortet och får det oftast som jag vill. Hur kedjan ser ut sen i datorn beror väldigt mycket på genre och annat. Oftast lite/mycket kompressor och EQ beroende på tonart/läge egentligen.

    Använder också en dynamisk. Ibland är det bara den som sätter sig i mixen, medans en kondmick bara låter fel. Använder också en mängd olika gamla kassettinspelarmikrofoner. Vissa låter bra, vissa låter dåligt på ett bra sätt, vissa riktigt konstigt, vissa bara dåligt. Bra att kunna välja lite

Liknande ämnen

  1. I stället för prylfokus: Sångfokus?
    Av PF i forum Sång, rap mm.
    Svar: 182
    Senaste inlägg: 2016-10-30, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •