Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Vilken cymbalkombination är att föredra?

  1. #1
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior

    Vilken cymbalkombination är att föredra?

    Har precis köpt mina första trummor och börjat banka lite men inser såklart att jag måste ha fler cymbaler då jag bara fick med en. Har en 16" crash. Vad är för/nackdelar med att komplettera med en 14" alternativt 18" crash? Har ingen ride, det får vänta. Min spontana tanke är att köra 18" på höger sida så kan man använda den som ride också.

    Spelar black metal och country och syftet är främst till inspelning.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du kan annars satsa på en kombinerad crash-ride 18" till 20" En vanlig crash är inte så kul som ride. En 12" till 14" crash/splash är bra för black metal som komplement till öppen hihat.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis köpt mina första trummor och börjat banka lite men inser såklart att jag måste ha fler cymbaler då jag bara fick med en. Har en 16" crash. Vad är för/nackdelar med att komplettera med en 14" alternativt 18" crash? Har ingen ride, det får vänta. Min spontana tanke är att köra 18" på höger sida så kan man använda den som ride också.

    Spelar black metal och country och syftet är främst till inspelning.
    Hmm.. Black metal och country.. Hehe.

    Altså nästan vilken musik du än spelar så tänker jag att ride går före crash, fast det beror ju på ditt spelsätt.
    En 18" skulle jag nog räkna som ride oftast, om den inte är jättetunn och explosiv.

    Cymbaler är jätesvårt att rekommendera överlag. De ska ju samspela med varandra, med spelsättet och med resten av trummorna.

    Vad har du för crash nu? Och har du några exempel på hur du vill låta?
    Black metal kan ju vara allt från mangel på mkt billiga prylar till ganska högupplöst lyxsound.
    Country är också svårt att definiera.

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Svårt att hitta cymbaler man gillar. Kan erbjuda en Sabian xs20 ride till 99:an-pris (billigt) Den förekommer på Youtube. PM:a om intresse finns.

    edit. min cymbal förekommer inte på Youtube men modellen finns där
    Senast redigerat av bassoprofundo den 2017-02-19 klockan 14:16.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    om du har en crash är det ju definitivt en ride du behöver förstärka med för de flesta stilar åtminstone.

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Om inte jag minns helt fel så var det väl en av utvecklarna på Rolands trummaskinsavdelning som hävdade att han hade världens bästa cymbal hemma i garderoben. Kommer inte ihåg modellen dock

  7. #7
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Utan ride ingen Country

  8. #8
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Jag kör inte så himla mycket ride. Däremot känns två crashar roligare än en. Har spelat in med en men det blir lite torftigt på markeringar osv.

    När det spelas country så använder jag trummorna på ett helt annat sätt. Mer som percussion, så där är det egentligen lite skit samma.

    Så ride och kanske en 14" istället då.

    Vill ju inte dra iväg för mycket i kostnader. De stålarna lägger jag hellre på gitarrprylar som är min huvudinstrument.

  9. #9
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm.. Black metal och country.. Hehe.

    Altså nästan vilken musik du än spelar så tänker jag att ride går före crash, fast det beror ju på ditt spelsätt.
    En 18" skulle jag nog räkna som ride oftast, om den inte är jättetunn och explosiv.

    Cymbaler är jätesvårt att rekommendera överlag. De ska ju samspela med varandra, med spelsättet och med resten av trummorna.

    Vad har du för crash nu? Och har du några exempel på hur du vill låta?
    Black metal kan ju vara allt från mangel på mkt billiga prylar till ganska högupplöst lyxsound.
    Country är också svårt att definiera.
    Same, same but different

    Jag är mer i den skitiga skolan med lite fills och inte så mycket tokmangel. Fenriz är ju något av en favorit så något lyxsound är jag definitivt inte ute efter.

    Har en 16" Meinl.

  10. #10
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    En tunn 20-22" kan du både crasha och ridea. Allt under 18" är en splash

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man måste ju ha en ride om man ska spela country! Eller diverse andra genrer också för den delen. Och så en crash eller crashride på typ 18" till det. Personligen gillar jag crashridear, men ser dem mer som en sorts dynamiska crashar, än som ridear.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, en tunn stor ride eller en crash-ride ska du ha. Ska du mangla blackmetal funkar ju en lite såsig ride, behövs inget distinkt. Behöver du det någon gång finns ju klockan.
    Man ska inte underskatta att ha något stort och grötigt som crash, så ligger markeringen i lite längre... Och vill du ha mer skrammel kan du köpa en sån där kedja att hänga över den. En till crash hade bara varit ett till ljud i samma spelsätt som den andra crashen, med en ride kan du spela på nya sätt.

    Sedan hade jag inte gjort som hasse och köpt en splash, högre prio då är en china. Jag tycker iofs att china har högre prio än crash, typ...

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Själv kör jag på en 24" mkt tunn ride till allt. Använder den 85% av tiden. Låter sjukt bra på inspelning också.

    Här är ett ljudexempel, tyvärr tycker jag att trummorna är för lågt mixade hehe. Använder en och samma ride till crash, ping, markeringar, ös osv. Hihaten är med sammanlagt 4 takter typ

    https://open.spotify.com/track/3MQQ7...OtgJbwD4zRYdi8

    Det är en bosphorus masters vintage

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, en tunn ride funkar ju att crasha på, extra bra för såsig black metal (och country, gissar jag, i alla fall sån country en som också spelar black metal skulle spela) och har gott om yta att spela på olika sätt.

    Bosphorus/Turkish är riktigt bra cymbaler, nog det bästa valet. Enda nackdelen är att de tillverkas i Erdogans privata rövhål till diktatur, men vad ska man göra. Wuhan görs ju i Kina...

  15. #15
    tronque
    tronque är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kan vara en fördel att söka tjocka cymbaler i ngn budget serie för svartmetallen. För om du spelar hårt kommer tunnare cymbaler spricka ganska snart. Tjocka cymbaler låter lite för klonkiga för dynamiskt svagare country och har du ett percussion perspektiv som kräver ännu mer dynamik o finlir så är imitt tycke ett tjusigt och nyanserat sound ännu viktigare. Men vi verkar ha olika åsikt om det så OK.
    Det är ju en stor dynamisk bredd du har på repertoaren så jag tvivlar på att du kan ha cymbaler som funkar till både hästjazz o jordens undergång. Men är du ingen hardhitter så funkar en 20-22 ride medium, tunn 18" crash till det mesta. Ganska standard alltså. Det där med en kombinerad crash/ride är en quest som heter duga. Man får prova sig fram men de flesta kombinerade sådana är bara halvbra både på det ena o andra. Var berädd att spendera mkt om du hittar Ngn som verkl funkar. Som Sabians Omni t.ex. China skulle jag vänta med. Det är en effektcymbal liksom splashar. Tjocka splashar låter fult och tunna är ömtåliga.
    Lycka till o träna varje dag.

  16. #16
    Arne.Weise
    Arne.Weise är inte uppkopplad
    Arne.Weises avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Stopp där! En vanlig crash kunde ju duga till trummisen i the band - kolla in the last waltz, å se hur grymt d kan låta. Bra grejer e bra, men soundet sitter i fingrarna - fortfarande.
    Annars gäller väl regeln stora trummor/stora cymbaler fortfarande?

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan annars satsa på en kombinerad crash-ride 18" till 20" En vanlig crash är inte så kul som ride. En 12" till 14" crash/splash är bra för black metal som komplement till öppen hihat.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Att china är en effektcymbal kan man diskutera. I blackmetall är det kanske inte så vanligt, men det är en cymbal man kan kompa med (t.ex. meshuggah)

  18. #18
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ur min cymbalsamling använder jag nedan absolut mest (16" och 18"):
    Mycket varma och behagliga som man kan lappa till utan att det skapas ett för långt decay. Använder dom till allt förutom jazz både i studio och live.

    https://zildjian.com/cymbals/k-famil...ark-cymbal-set

  19. #19
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Jisses, tack för all input. Kände att jag öppnade en dörr här
    Blev en 20" tunnare ride av högre kvalitet och en 14" tjockare crash av lägre kvalitet. Min 16" är ganska mörk också.

  20. #20
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    När någon väl visar intresse för cymbaler så får man passa på =)

  21. #21
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Här brukar jag njuta av cymbaler: http://stores.ebay.co.uk/Hazelshould...p2047675.l2563 Ljudfiler på i princip allt.

Liknande ämnen

  1. Vad är att föredra?
    Av Voce i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 10:29
  2. Vilken MPC?
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 22:21
  3. Vilken mac?
    Av alphonce i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 11:18
  4. vilken låt är det?
    Av Hoddla i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •